Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door Micky » do 28 mei 2020 08:56

RE.gif

nee, ik kom te veel op plekken waar ik ook niet kan laden, klanten zitten vaak in kleine dorpen in DE dus openbaar vervoer is niets behalve vliegen en huurauto, dat gebeurd dan ook wel.

voorbeeld, alleen al als ik naar kantoor wil is 200km, met de auto dik 2 uur rijden, met de trein 2 uur en dan ben ik pas op centraal en zou de watertaxi kunnen nemen, iig minimaal 2,5-3 uur voordat ik er ben.
Ben zelfs sneller in Berlijn omgeving bij een klant met de auto dan met het vliegtuig. dan doe ik vaak meerdere adressen aan, 1 zou eventueel kunnen met de trein, maar de volgende dan weer niet enz.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door deusjevo » zo 15 nov 2020 20:29

Zo, de Qashqai is ingeleverd, over en uit, na een kleine 30 jaar eindelijke lease auto loos.
zwaaien.gif
.
AED65322-9F70-4CD1-8061-837BAE5B8340.png
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door RonvA » ma 16 nov 2020 22:30

Ik hoorde eigenlijk pas een maand ofzo geleden van de mobiliteitsvergoeding. Ik rij de auto van de zaak 100% puur zakelijk zodat ik geen bijtelling heb. De Land Cruiser is onze enige auto privé. Al is het nu mijn vriendin elke dag naar het werk rijd het toch soms wel handig als we beide gewoon 'echt' een auto zouden hebben. Moet eens goed uitzoeken wat die mobiliteitsvergoeding is, misschien kunnen we daar gewoon een 2de autotje van betalen. De auto van de zaak staat het hele jaar al zo goed als stil met al dat thuis werken.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door deusjevo » ma 16 nov 2020 23:20

deusjevo schreef:
do 7 mei 2020 11:45
Al een jaar of 30 heb ik een zakelijk auto, momenteel een Qashqai waarvan het leasecontract in oktober 2020 afloopt.
Deze Qashqai gebruik ik sinds 1 januari niet meer privé, alleen zakelijk en dat houdt bij mij in alleen woon-werkverkeer (36 km vice versa)
Privé rijd ik nu dus auto voor eigen rekening, in mijn geval dus 2 oldtimers, een Citroën Dyane en een Range Rover
Verder hebben we ook een Fiat Panda van m’n vriendin als dagelijks vervoermiddel beschikbaar.

Nu is er een verandering in de leaseregeling opgenomen, je kan ook gaan kiezen voor een mobiliteitsvergoeding.
Je kan 1 x per 5 jaar je keuze doorgeven, dit omdat onze leasecontracten nu voor 5 jaar en max 240000 km lopen.
Standaard benzine, 30000 km per jaar en diesel op verzoek en pas vanaf 55000 per jaar.
Het standaard budget is 765 euro per maand en dat is incl brandstof.
Je kan nog 10% voor eigen rekening bijleasen dus eigenlijk zit je dan op max 840 euro per maand.
Daarvoor kan ik dus iets van Nissan Qashqai, Skoda Octavia of Karoq, Mazda CX-5, Ford Focus oid leasen.
Eigenlijk allemaal net iets te klein, te weinig aanhanger gewicht en ik rij prive graag iets ruimer en luxer.
De luxe van een leaseauto vind ik aan de andere toch wel een mooi dingetje, even snel naar weekje wintersport etc is snel besloten.
Financieel lig ik niet op apegapen dus hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

Plug-in hybride kan trouwens ook maar is voor mij niet interessant omdat je die plug-in op eigen terrein moet kunnen opladen, een laadstation wordt dan door leasemaatschappij Arval geregeld.

Nu de mobiliteitsvergoeding in het kort zoals hij in de brief staat:
Voor medewerkers waarbij de auto niet functioneel noodzakelijk is voor het uitoefenen van de werkzaamheden is het mogelijk te kiezen voor een andere vorm van mobiliteit. De medewerker krijgt één keer per vijf jaar de mogelijkheid om zijn keuze te herzien. Hiervoor zijn de volgende mogelijkheden:
• Werknemer ziet af van een auto conform deze leaseregeling en ontvangt het normleasebedrag
als mobiliteitsbudget uitgekeerd. Van dit budget wordt de maximale onbelaste reiskostenvergoeding conform de arbeidsvoorwaardenregeling in mindering gebracht. Dit betreft de forfaitaire reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer met een maximum van 40 km enkele reis aan de hand van de optimale route op basis van de postcode. Over het resterende bedrag wordt loonbelasting betaald. De reiskostenvergoeding wordt netto uitgekeerd.
Voorbeeldje dat in de leaseauto regeling gegeven wordt:
2.4.3
Keuze voor andere vorm van mobiliteit
Indien de auto niet functioneel noodzakelijk is voor het uitoefenen van de werkzaamheden is het mogelijk te kiezen voor een andere vorm van mobiliteit.
Hiervoor zijn de volgende mogelijkheden:
- Werknemer ziet af van een auto conform deze leaseregeling en ontvangt het normleasebedrag als mobiliteitsbudget uitgekeerd. Van dit budget wordt de maximale onbelaste reiskostenvergoeding conform de arbeidsvoorwaardenregeling in mindering gebracht. Dit betreft de forfaitaire reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer met een maximum van 40 km enkele reis aan de hand van de optimale route op basis van de postcode. Over het resterende bedrag wordt loonbelasting betaald.
Rekenvoorbeeld: Werknemer heeft een normleasebedrag van € 765,- en woont 40 km of meer van de werklocatie, de maximale onbelaste reiskostenvergoeding volgens de arbeidsvoorwaardenregeling is dan € 271,-; de te belasten vergoeding wordt hiermee €765 - € 271 = € 494,-. De netto uitkering kan hierdoor oplopen tot ca. € 600,- . Dit bedrag is opgebouwd uit € 320 (in dit voorbeeld berekend vanuit € 494 belast tegen laagste belastingtarief) + € 271 (zijnde de netto-uitkering reiskostenvergoeding).
Wat is nu mijn vraag, zijn er forummers met ervaring hiermee?
Mobiliteitsvergoeding ipv zakelijke leaseauto?
@ RonvA

Hierboven m’n openingsbericht van dit draadje, misschien heb je er nog wat aan.
Ik rij er de Volvo V70 van en dan hou ik ook nog wat over voor onvoorziene uitgaven aan dat orgel.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door Morgoth » do 19 nov 2020 09:38

Ik MOET helaas leasen, mijn werkgever wil niet anders.

Zoals iedereen inmiddels wel weet, heb ervoor gekozen om een relatief compacte, elektrische Kona in de lease met nog 4% bijtelling te nemen en privé een wat zwaardere diesel om de caravan en aanhanger mee te trekken. Dat was voor mij financieel het aantrekkelijkst.

Wat is nou de lol? Mijn vrouw krijgt kilometer vergoeding. Alleen neemt ze nu in deze coronatijd altijd de Kona mee want ik werk toch thuis. Zij krijgt aan kilometervergoeding meer, dan wat ik aan bijtelling moet betalen. Op dit moment VERDIEN ik dus aan de leaseauto. Niet veel, maar toch.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door deusjevo » do 19 nov 2020 09:49

RE.gif

Bij ons bestaat de mobiliteitsvergoeding vergoeding sinds dit jaar.

Ik gebruikte mijn lease auto’s altijd als werkpaard in de buitendienst, werkmaterialen moesten altijd wel mee.
Nu ben ik “weggepromoveerd” mrgreen.gif naar een andere binnendienstfunctie en zou de lease auto niet meer dagelijks zakelijk maar alleen voor woon-werk moeten gaan gebruiken.
Om dat voor de belasting dusdanig dicht te timmeren dat je geen bijtelling hebt dien je dan km staten bij te houden en mag je max 500 kilometer per jaar prive rijden.
Verder liet het lease budget geen lease auto toe waar ik vrolijk van werd.

De lease auto werd door m’n vriendin wel veel gebruikt voor woon-werk verkeer, ik werkte toen nog onregelmatige diensten (ook nachtdiensten) en de auto stond dan vaak toch voor de deur.
Dat was dus wel gunstig.
Nu gaat die vlieger dus niet meer op en gaat ze dagelijks met onze Fiat PiPaPanda naar haar werk, dus een kleine extra kostenpost dus in ons geval.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

Bericht door Wie-niets » do 19 nov 2020 09:50

RE.gif
Participeren in veranderings processen noemden wij dat altijd. mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”