Deze Qashqai gebruik ik sinds 1 januari niet meer privé, alleen zakelijk en dat houdt bij mij in alleen woon-werkverkeer (36 km vice versa)
Privé rijd ik nu dus auto voor eigen rekening, in mijn geval dus 2 oldtimers, een Citroën Dyane en een Range Rover
Verder hebben we ook een Fiat Panda van m’n vriendin als dagelijks vervoermiddel beschikbaar.
Nu is er een verandering in de leaseregeling opgenomen, je kan ook gaan kiezen voor een mobiliteitsvergoeding.
Je kan 1 x per 5 jaar je keuze doorgeven, dit omdat onze leasecontracten nu voor 5 jaar en max 240000 km lopen.
Standaard benzine, 30000 km per jaar en diesel op verzoek en pas vanaf 55000 per jaar.
Het standaard budget is 765 euro per maand en dat is incl brandstof.
Je kan nog 10% voor eigen rekening bijleasen dus eigenlijk zit je dan op max 840 euro per maand.
Daarvoor kan ik dus iets van Nissan Qashqai, Skoda Octavia of Karoq, Mazda CX-5, Ford Focus oid leasen.
Eigenlijk allemaal net iets te klein, te weinig aanhanger gewicht en ik rij prive graag iets ruimer en luxer.
De luxe van een leaseauto vind ik aan de andere toch wel een mooi dingetje, even snel naar weekje wintersport etc is snel besloten.
Financieel lig ik niet op apegapen dus hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Plug-in hybride kan trouwens ook maar is voor mij niet interessant omdat je die plug-in op eigen terrein moet kunnen opladen, een laadstation wordt dan door leasemaatschappij Arval geregeld.
Nu de mobiliteitsvergoeding in het kort zoals hij in de brief staat:
Voorbeeldje dat in de leaseauto regeling gegeven wordt:Voor medewerkers waarbij de auto niet functioneel noodzakelijk is voor het uitoefenen van de werkzaamheden is het mogelijk te kiezen voor een andere vorm van mobiliteit. De medewerker krijgt één keer per vijf jaar de mogelijkheid om zijn keuze te herzien. Hiervoor zijn de volgende mogelijkheden:
• Werknemer ziet af van een auto conform deze leaseregeling en ontvangt het normleasebedrag
als mobiliteitsbudget uitgekeerd. Van dit budget wordt de maximale onbelaste reiskostenvergoeding conform de arbeidsvoorwaardenregeling in mindering gebracht. Dit betreft de forfaitaire reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer met een maximum van 40 km enkele reis aan de hand van de optimale route op basis van de postcode. Over het resterende bedrag wordt loonbelasting betaald. De reiskostenvergoeding wordt netto uitgekeerd.
Wat is nu mijn vraag, zijn er forummers met ervaring hiermee?2.4.3
Keuze voor andere vorm van mobiliteit
Indien de auto niet functioneel noodzakelijk is voor het uitoefenen van de werkzaamheden is het mogelijk te kiezen voor een andere vorm van mobiliteit.
Hiervoor zijn de volgende mogelijkheden:
- Werknemer ziet af van een auto conform deze leaseregeling en ontvangt het normleasebedrag als mobiliteitsbudget uitgekeerd. Van dit budget wordt de maximale onbelaste reiskostenvergoeding conform de arbeidsvoorwaardenregeling in mindering gebracht. Dit betreft de forfaitaire reiskostenvergoeding van € 0,19 per kilometer met een maximum van 40 km enkele reis aan de hand van de optimale route op basis van de postcode. Over het resterende bedrag wordt loonbelasting betaald.
Rekenvoorbeeld: Werknemer heeft een normleasebedrag van € 765,- en woont 40 km of meer van de werklocatie, de maximale onbelaste reiskostenvergoeding volgens de arbeidsvoorwaardenregeling is dan € 271,-; de te belasten vergoeding wordt hiermee €765 - € 271 = € 494,-. De netto uitkering kan hierdoor oplopen tot ca. € 600,- . Dit bedrag is opgebouwd uit € 320 (in dit voorbeeld berekend vanuit € 494 belast tegen laagste belastingtarief) + € 271 (zijnde de netto-uitkering reiskostenvergoeding).
Mobiliteitsvergoeding ipv zakelijke leaseauto?