Seat Ateca met een Knaus Sudwind 500

Plaats reactie
Flamie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 00:40

Seat Ateca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Flamie » zo 23 feb 2020 20:14

Goedenavond allen,

Wij willen graag een Knaus Sudwind 500 FU gaan kopen ( tweedehands) Nu twijfel ik over het gewicht. Wij hebben zelf een Seat Ateca. Max trekgewicht is 1800 kilo. Max gewicht van de auto is 1900 kilo. Nu maak ik me geen zorgen over het trekgewicht. Was niet van plan om route Napoleon te rijden.

Leeg gewicht van de caravan is 1302 kilo ( dit is inclusief mover, inbouw oven, Thule luifel etc )

Rijklaargewicht van de Seat is 1359 kilo. Caravan wordt nooit maximaal beladen. In onze huidige caravan hebben wij ook een max laadgewicht van 200 kilo. Meeste zware spullen doen wij in de auto zodat dit tegen het maximale aankomt wat de auto kan hebben.

Nu vraag ik mij af: zijn hier meer mensen met een Knaus 500 FU die rijden met een seat Ateca,een Skoda Kodiaq of een volkswagen Tiquan? Wat zijn jullie ervaringen met slingeren of deze combinatie met inhalen van vrachtwagens of touringcars?
Seat Alteca met een Eifelland Holiday 500 TKM 2000

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Chris » zo 23 feb 2020 20:24

RE.gif

Hoi Flamie.

Welkom op dit gezellige en informatieve forum.

Nu kan ik jou vraag mbt tot een Seat niet beantwoorden, maar wel over een Knaus 500.
Wij hebben een Sudwind 500EU, 1700 kg max.
Die heb ik ( met een gewicht van 1500KG) achter een Volvo S40 getrokken.
Stabiliteit geen probleem, wel te kort in power vond ik.
De Knaus heeft een z.g. Delta as.
Die is duidelijk spoorvaster als een rechte as.
Met een goede stevige kogeldruk zal de Knaus geen krimp geven.
Blijft over de ervaringen met de Alteca, maar dat lijkt me toch geen slechte auto als trekker.
Bedenk wel om zoveel mogelijk gewicht in de auto te stoppen...
Stevige kogeldruk en een zo laag mogelijk caravangewicht.
Dat moet goed komen..

btw..
Heb je: www.caravantrekker.nl al bekeken?
Daar kan je alle gegevens invullen en zelfs spelen met gewichten in de auto en caravan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

burstnerpremio435ts
Berichten: 62
Lid geworden op: di 15 jan 2019 12:55

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door burstnerpremio435ts » zo 23 feb 2020 20:36

met de ateca moet het goed komen de engelsen hebben hem in de klasse 1400-1549 kg uitgeroepen tot tow car 2019. dus ik zou je niet te veel zorgen maken.

Flamie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 00:40

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Flamie » zo 23 feb 2020 20:48

Hoi Chris,

Ja max kogeldruk is 100 kilo. Wij doen altijd alle zware spul in de wagen. Ik heb zelf met gewichten in de auto gereden te zorgen dat de auto lekker zwaar is.

Op caravan trekken heeft de combi maar 1 ster

De Knaus is zwaar voor de Seat. In bijvoorbeeld Duitsland komt de combinatie niet in aanmerking voor een Tempo 100 vergunning. Veel harder rijden dan 80 km/u is daar, maar ook als dat wel is toegestaan, niet verstandig.

Omdat het gewicht van de totale combinatie boven de 3500 kg uitkomt is de wettelijke maximale snelheid op snelwegen in Belgie en Frankrijk beperkt tot maximaal 90 km/u en in Oostenrijk tot 80 km/u.

Alleen bij hele goede belading, zo veel mogelijk in de auto en maximaal toegestane kogeldruk kan je met deze caravan heel voorzichtig rijden. Ga niet inhalen en rijdt niet sneller dan vrachtwagens. Het gevaar bij slingeren is anders te groot. In het uitgebreide trekadvies krijg je een nauwkeurige analyse van de stabiliteit en aanwijzingen voor belading waarmee een veilige reis mogelijk is.
Seat Alteca met een Eifelland Holiday 500 TKM 2000

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Chris » zo 23 feb 2020 22:07

Ik zit ook ruim boven de 3500Kg met de combi.... BE dus..
En aan die 90 in FR bijvoorbeeld.
Echter, ik rij al jaren zo rond de 95-100 en heb nog nooit een probleem gehad daarmee..
Ja, het is te snel, klopt.. echter hoe is de combi... dat geeft je een gevoel van zekerheid.
Ik trek mijn Sudwind 500 met een V70.. da's heerlijk rijen..
Wel heb ik niveaumat's achterin de V70, dat scheelt zeker.
Ook in DL zo ik niet heel veel problemen verwachten, 80 rijden zou eerder opvallen omdat je alle vrachtwaggels in de weg gaat zitten.
Gewoon meerijden met de flow.
De Knaus heeft het voordeel van de Delta as..en dat scheelt zeker, is gewoon stabieler.
( helaas ook wel wat in bandslijtage, da's nou weer de consequentie van die Delta as..)

Ik zag je bericht ook op FB voorbij komen... daar zijn ook wel wat reactie's.
Maar.. effe zonder verder onderzoek..
Een Ateca is toch geen klein autootje, die moet een Knaus 500 toch wel kunnen hebben?
Ja, het is wel een flinke hut, maar of ie nou 4 of 5 of 6 meter is.. het meeste wat je verplaatst is lucht...en een paar kilo's
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Daphne » zo 23 feb 2020 23:14

Flamie schreef:
Rijklaargewicht van de Seat is 1359 kilo. Caravan wordt nooit maximaal beladen. In onze huidige caravan hebben wij ook een max laadgewicht van 200 kilo. Meeste zware spullen doen wij in de auto zodat dit tegen het maximale aankomt wat de auto kan hebben.

Nu vraag ik mij af: zijn hier meer mensen met een Knaus 500 FU die rijden met een seat Ateca,een Skoda Kodiaq of een volkswagen Tiquan? Wat zijn jullie ervaringen met slingeren of deze combinatie met inhalen van vrachtwagens of touringcars?
Het rijklaargewicht van een Skoda Kodiaq en een VW Tiguan is al 200 kg hoger. Het aantal sterren bij Caravantrekker is dan 4 met een Knaus 500. Vergelijken met een Ateca is dan niet helemaal reëel.
Ik ben n.a.v. jouw bericht dat een Ateca 1800 kg mag trekken wel meteen even gaan kijken, want wij zijn op zoek naar een nieuwe trekker en de met de Ateca vergelijkbare Karoq viel af omdat deze maar 1500 kg mag trekken. Heb daarom niet naar de Ateca gekeken. Helaas mag de Ateca DSG maar 1600 kg trekken, dus komt onderaan m’n lijst. Ook vind ik het eigen gewicht wel wat laag. Maar dat is een persoonlijke keuze, wij vinden het minder comfortabel rijden als de auto weinig gewicht heeft t.o.v. de caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Flamie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 23 dec 2019 00:40

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Flamie » ma 24 feb 2020 01:03

Chris schreef:
zo 23 feb 2020 22:07
Ik zit ook ruim boven de 3500Kg met de combi.... BE dus..
En aan die 90 in FR bijvoorbeeld.
Echter, ik rij al jaren zo rond de 95-100 en heb nog nooit een probleem gehad daarmee..
Ja, het is te snel, klopt.. echter hoe is de combi... dat geeft je een gevoel van zekerheid.
Ik trek mijn Sudwind 500 met een V70.. da's heerlijk rijen..
Wel heb ik niveaumat's achterin de V70, dat scheelt zeker.
Ook in DL zo ik niet heel veel problemen verwachten, 80 rijden zou eerder opvallen omdat je alle vrachtwaggels in de weg gaat zitten.
Gewoon meerijden met de flow.
De Knaus heeft het voordeel van de Delta as..en dat scheelt zeker, is gewoon stabieler.
( helaas ook wel wat in bandslijtage, da's nou weer de consequentie van die Delta as..)

Ik zag je bericht ook op FB voorbij komen... daar zijn ook wel wat reactie's.
Maar.. effe zonder verder onderzoek..
Een Ateca is toch geen klein autootje, die moet een Knaus 500 toch wel kunnen hebben?
Ja, het is wel een flinke hut, maar of ie nou 4 of 5 of 6 meter is.. het meeste wat je verplaatst is lucht...en een paar kilo's
Klopt. Ik ben er totaal niet bang voor dat de Seat de caravan niet kan trekken. Gaat mij meer om de stabiliteit. De Seat is namelijk een lichte auto. Natuurlijk kan je zelf extra gewichten erin doen. En dat wordt wel gedaan. De auto gaat dik richting de 1900. Verwacht de caravan op 1500 kgs. Hierdoor is de auto kleine 400 kgs zwaarder dan de caravan. Probleem is een proberen wordt het niet. En het is zonde om een andere auto of caravan te gaan kopen als het niet bevalt.
Seat Alteca met een Eifelland Holiday 500 TKM 2000

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Pakkie » ma 24 feb 2020 08:36

Logischerwijs is een combinatie stabieler naarmate de trekker zwaarder is en heeft dus een zwaardere trekker de voorkeur. Het gaat echter wat ver om een lichtere trekker dan maar af te schieten. Menig stevige SUV mag 3 ton+ trekken waarbij het eigen gewicht van de auto soms wel 1.000 kg lager ligt dan het maximale trekgewicht. Het is echt niet zo dat dat allemaal "gevaarlijke" combinaties zijn. Caravantrekker is een leuke indicatie maar niet meer dan dat.

Er rijden (ook op dit forum) hele hordes mensen rond met een CX-5 2.0 (leeg 1285 kg, trekgewicht 1800 kg) met daarachter een Knaus 500-achtige caravan en zij geven aan dat eea prima gaat. Natuurlijk is niet iedere auto constructief, qua bakverhoudingen ed identiek, maar voor mij zou zo'n Alteca met daarachter een Knaus 500 geen no-go zijn. Kwestie van goed nadenken met beladen en niet al te gek doen onderweg. Als je de auto inderdaad naar verwachting 400 kg zwaarder krijgt dan de caravan lijkt het me al helemaaaal geen porbleem.
Laatst gewijzigd door Pakkie op ma 24 feb 2020 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door RogerB » ma 24 feb 2020 08:37

Na de meivakantie kan ik je vertellen hoe het is om met een auto met vergelijkbaar rijklaargewicht een Südwind 500 te trekken. Ik krijg binnenkort namelijk een Megane Estate (rijklaar 1400kg). Voor mij zal dat wennen zijn omdat ik nu met de Mondeo een geweldige combi heb.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Daphne » ma 24 feb 2020 09:42

Dat er hordes mensen rondrijden met een lichte auto en zware caravan wil op zich ook niet veel zeggen. Natuurlijk zeggen zij dat het prima gaat. En dat zal ook wel, het is alleen wat je ervan verwacht. De één vindt het acceptabel dat de caravan voelbaar achter de auto hangt en als ie niet is omgekiept tijdens de reis dan was het heel stabiel. Een ander vindt een beetje kwispelen hetzelfde als slingeren en onstabiel. Wanneer de lichte auto wordt vervangen door een zwaarder exemplaar voelt men pas verschil, dus als je nog niet gehinderd wordt door ervaring op dat gebied dan is een lichte auto en zware caravan superstabiel.
Wij zijn naar een zwaardere caravan gegaan (auto is hetzelfde gebleven) en merken echt wel verschil en durven denk ik als enige te zeggen dat onze combi minder stabiel voelt dan met de vorige lichtere caravan. Dat wil niet zeggen dat het niet stabiel is maar je voelt de caravan. Het rijdt prima, maar zijn wel nog beter gewend geweest.

@TS, het is belangrijk dat de auto de caravan kan trekken en dat je comfortabel jouw beoogde reis kunt doen. Je schrijft dat trekkracht geen probleem is. Dus dikke thumbup.gif Op de stabiliteit heb je zelf invloed. Met een goede belading, juiste banden en bijbehorende spanning en eventueel aangepaste snelheid en je kunt stabiel op reis met deze combi. thumbup.gif
Als ik dan even naar de beoogde caravan kijk, er hangt een Thule luifel aan, dat maakt een goede belading al wat gecompliceerder en om voldoende kogeldruk te krijgen moet je echt wel wat gewicht in de caravan stoppen. De Knaus 500 FU heeft leeg een lage druk op de koppeling. Wij moeten heel veel moeite doen om de kogeldruk naar 90 à 100 kg te krijgen en nemen daarom sowieso 2 ebikes mee op de dissel.

Onze combi: Ford Mondeo wagon, rijklaargewicht 1575 kg, 1800 trekgewicht. Caravan Knaus Südwind 500 FVU max 1700 kg, beladen 1600 kg. Dit komt ongeveer overeen met de gewichtsverhouding van jouw beoogde combi omdat je het caravangewicht lager kunt houden dan wij.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Gemineye » ma 24 feb 2020 09:52

RE.gif

Uiteraard merk je verschil. Onze vorige hut woog Max 900kg, de huidige Max 1400kg. Vooral motorisch is dat een groot verschil, bergop moet je soms even met wat minder genoegen nemen. We waren dan ook wel erg verwend natuurlijk. Uiteindelijk komen we er met onze 110pk diesel prima.

Qua stabiliteit met huidige auto moeten we het nog gaan ondervinden, maar met vorige type megane heb ik wat stabiliteit betreft geen achteruitgang ervaren tov de vorige veel lichtere caravan. Misschien doordat ik altijd heel veel aandacht aan goede belading besteed? Dat laat ik mezelf in ieder geval graag geloven mrgreen.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Daphne » ma 24 feb 2020 10:14

RE.gif

Wat ik er mee wil aangeven is dat ervaringen van anderen niet zoveel willen zeggen. Het kan best zijn dat wanneer jij met onze combi rijdt dat jij vindt dat het een prima combi is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door RogerB » ma 24 feb 2020 11:18

Wat Daphne zegt over een (misschien wel extreem) lage kogeldruk met de 500fu kan ik bevestigen. Is wel echt een dingetje. Laatste jaren reed ik met 2 volle gasflessen, reserveband, heel veel houten plankjes en 50meter kabel op haspel in de dissel, en nog eens 2 fietsen op de dissel, en de berging onder het bed voren helemaal vol, en kon in de handen klappen als ik de 70 kg kogeldruk haalde. Nu met een lichtere auto zal ik gewicht moeten sparen. Dat zal dus ook negatief voor de kogeldruk uitpakken. Dat probleem zal jij dus ook krijgen met je Alteca.
Laatst gewijzigd door RogerB op ma 24 feb 2020 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Hans 555 » ma 24 feb 2020 11:55

RE.gif
Zo als ik als die kilo's bij elkaar optel heb je dus een negatieve koppelingsdruk wat kan inhouden dat, bij een lege caravan, deze op z'n reet ligt. Bijzonder!!
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door RogerB » ma 24 feb 2020 12:09

RE.gif
De 500fu heeft wel de hele koelkast en een hoge legkast (over hele hoogte van caravan) achter de as. Waarschijnlijk weegt dat dus veel.

Florisdb
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 10 feb 2020 10:08

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Florisdb » ma 24 feb 2020 12:15

Flamie schreef:
zo 23 feb 2020 20:14
Nu vraag ik mij af: zijn hier meer mensen met een Knaus 500 FU die rijden met een seat Ateca,een Skoda Kodiaq of een volkswagen Tiquan? Wat zijn jullie ervaringen met slingeren of deze combinatie met inhalen van vrachtwagens of touringcars?
Hoi Flamie,

Je stelt eigenlijk een hele lastige vraag waarop alleen subjectieve antwoorden van toepassing zijn. Als er mensen zijn die met een dergelijke combi rijden, hoe wordt die dan beladen(fietsen, gasflessen, voortent, airco, enz..)? Wat is de technische staat van de combi? Wat jij accepteert als stabiel kan voor mij een no go zijn... of andersom :)

Een verschil van 400 kilo tussen het trekkend voertuig en de caravan lijkt mij iig een gezond uitgangspunt. De caravan weegt dan iets minder dan 80 procent van het trekkend voertuig. Maar lukt het je ook om deze caravan niet zwaarder dan 1500 kg te beladen. De eerste 1300 heb je al :) dat wordt nog een uitdaging lijkt me. Let ook op waar je het gewicht plaatst. Door de lengte van de 500 wil je niet teveel gewicht achterin hebben, dat kan voor een instabiele combi zorgen. En als die 1500 kilo gaat dansen, dan is dat verschil maar erg weinig. Overweeg zeker een stabiliteitssysteem óp de caravan zoals ATC, ook als je auto al over iets als trainer controle beschikt.

Goed om te zien dat je er zo over nadenkt!!!
Knaus 500 QDK Silver Selection
Renault Espace IP 7P Benzine 225pk/300Nm bj 2020

NickG
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 18 dec 2017 17:56
Locatie: Groningen

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door NickG » do 27 feb 2020 16:36

Ik trek een Knaus Sudwind 500KU max. 1.500kg met een VW Golf max. 1.600kg trekgewicht. Geen SUV zoals de Alteca en zelfs met minder trekgewicht maar ik heb geen enkel probleem tijdens het rijden de caravan volgde rustig de auto.

Wel zorg ik ervoor dat ik zoveel mogelijk gewicht in de auto heb, zo min mogelijk in de caravan en een iets hogere disseldruk dan aangegeven (85-90 kg ipv 75kg). Dit zorgt dat de combi prima rijdt zelfs bij het inhalen van een vrachtwagen. In Frankrijk prima 100km/u relaxed kunnen rijden zonder heen en weer geslingerd te worden of krampachtig met twee handen aan het stuur te moeten rijden.
VW Golf variant Highline Business R 2.0TDI - 150pk / 340Nm (2018) + Knaus Südwind 500KU (2005)

Florisdb
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 10 feb 2020 10:08

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Florisdb » do 27 feb 2020 23:35

RE.gif

Wellicht minder trekgewicht, maar wel een 100 kg zwaardere auto met een lager zwaartepunt.
En een 2 liter diesel, dat is een heerlijk blok om een caravan mee te trekken thumbup.gif
Knaus 500 QDK Silver Selection
Renault Espace IP 7P Benzine 225pk/300Nm bj 2020

Gebruikersavatar
dvdlely
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 08:54
Locatie: 't Veen

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door dvdlely » wo 18 mar 2020 13:36

Wellicht heb je al antwoord gehad op je vraag, maar zag dit topic ineens voorbij komen..
Ik rijd een Tiguan en heb in de zomer een Knaus Sport 500 FDK gehuurd met een totaalgewicht van 1500KG. Ik had ca. 90KG kogeldruk en de belading had ik netjes verdeeld. We zijn naar Italie via Oostenrijk gegaan (Brennerpas/Fernpas etc). De combinatie was superstabiel, ook vrachtwagens inhalen e.d. merkte ik helemaal niks van. Het was mijn eerste keer rijden met een caravan, maar ondanks dat was het een fluitje van een cent. Maargoed, wat men ook zegt.. de Tiguan is wel een stuk zwaarder, dat helpt natuurlijk wel.

Nu hebben we een Sudwind 500 FDK gekocht met een totaalgewicht van 1700KG, daar heb ik nog niet een lange reis mee gemaakt, dus dat kan ik nog niet goed beoordelen.
VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018 blij.gif

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door barney » wo 18 mar 2020 14:15

Welke motor en handgeschakeld of automaat?

Gebruikersavatar
dvdlely
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 10 aug 2018 08:54
Locatie: 't Veen

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door dvdlely » wo 18 mar 2020 15:32

1.5 TSI met DSG
VW Tiguan Highline Business R MY2019 met een Knaus Südwind 500 FDK Silver Selection MY2018 blij.gif

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1811
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Seat Alteca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door EricS » wo 18 mar 2020 17:36

maar welke uitvoering heeft TS ?
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Seat Ateca met een Knaus Sudwind 500

Bericht door Daphne » do 3 sep 2020 13:46

Ben benieuwd of TS een caravan heeft gekocht en wat de ervaringen zijn.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”