Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Gebruikersavatar
bartv
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 25 mei 2018 10:01

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door bartv » ma 30 dec 2019 10:31

RE.gif
euh, in België mag je maar 90 hé... tenzij je caravan minder dan 750kg weegt...
2022 Knaus Südwind 540 ue 60yrs

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Ab » ma 30 dec 2019 11:28

Ik betwijfel of je er ook maar iets van merkt met het rijden als je schokdempers monteert.
Persoonlijk merk ik geen verschil.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen nut heeft voor een caravan..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

SNap890
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 10 nov 2019 11:41

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door SNap890 » ma 30 dec 2019 12:08

Zo ik heb de schokdempers besteld. Er zitten zelfs voorgeboorde gaten in de carroserie, dus de montage zal ook zo gereed zijn. Bedankt voor alle tips!
Het zijn waarschijnlijk de standaard zaken die belangrijk zijn om rekening mee te houden.

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Ab » ma 30 dec 2019 12:54

Kan geen kwaad..
Toch zul je er niks van gaan merken durf ik te voorspellen.
Effe logisch denken..
Een rubbergeveerde torsieas bestaat uit 4 rubbers in een koker opgesloten.
Die rubbers zijn 20 mm dik. Dat is al niet veel..
Als de caravan beladen is, worden die ver ingedrukt.
Bijna tot de helft. Blijft er stijf ingedrukt rubber over.
De veerweg van de schommel is daarna nog maar zeer beperkt. Inveren doet ie dan nagenoeg niks meer. Uitveren kan nog wel.
Gelukkig heeft elke caravan luchtvering. Door die grote zwarte ronde dingen die om de wielen zitten.
Daar komt de meeste vering vandaan.
Schokbrekers hebben daar echter helaas geen invloed op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Reisben » ma 30 dec 2019 16:00

Afgezien van een al-dan-niet beter rijgedrag zullen schokdempers naar mijn bescheiden mening het krachtenspel van de op-en-neer stuiterende wielen naar het chassis afvlakken en verdelen over de verbinding as/chassis en het ophangpunt van de demper. Misschien dat de fabrikanten om die reden dempers monteren?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Jadatis » ma 30 dec 2019 17:20

SNap890 schreef:
zo 29 dec 2019 17:06
Bedankt voor de reacties allemaal!

De wegklapbare trekhaak onder mijn auto mag een kogeldruk van 75kg hebben. Ik moet inderdaad de belading gaan aanpassen zodra we een keer weggaan. Ik heb nu enkel een klein gasflesje (Campingaz 907) voorin de disselbak staan en verder enkel de watertanks. Ik denk dat het niet onverstandig is om een grotere gasfles er bij te kopen.
Bandenspanning bleek ook op slechts 3,0 bar te staan, dit zal ik ook nog omhoog aanpassen, en inderdaad de overweging om schokdempers te nemen. Hoewel mij niet helemaal duidelijk is wat dit op gaat leveren qua rijgedrag, omdat een rubbergevoerde torsieas normaliter geen schokdempers nodig heeft.
Misschien zijn er wel goedkope sets te vinden op internet die er onder passen. Het kan vast geen kwaad.

Foto onder de as:
Afbeelding
Over die bandenspanning van 3 bar zomaar verhogen.....HO Ho HO ( oh nee de kerst is al weer voorbij).... eerst nazien wat voor banden het zijn.
Zijn het XL /reinforced/Extraload, dan is de opgegeven maximum koude druk vaak 3,5 bar , maar soms zelfs 3 bar, en dan moet je er zeker niet de gebruikelijke 4,5 bar in doen. Dit los van of die 4,5 bar nodig is. Ik kan het voor je uitreken.
Kijk daarvoor op de bandwang voor de gegevens , en maximum toegestaan totaalgewicht heb ik daarvoor nodig, of beter nog gewogen werkelijk gewicht in de belading zoals je er mee gaat rijden.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Micky » ma 30 dec 2019 19:18

WillyL schreef:
zo 29 dec 2019 19:42
maar wel minder gestresseerd.
Dit lees ik wel vaker, maar kijk naar je eigen situatie en reflecteer die niet naar een ander, ik rij pas relaxed als ik met het verkeer mee rij, dat ingehaald worden en steeds op de rem moeten om zelf in te kunnen halen vind ik niets, dus voor mij is niet gestresseerd sneller rijden whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door VIP » ma 30 dec 2019 20:18

RE.gif

Gewoon met het verkeer meerijden thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door dieseltijger » ma 30 dec 2019 22:00

@TS: zou je terug willen koppelen welke adviezen geholpen hebben?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door WillyL » di 31 dec 2019 00:00

Ach, ik doe ook wel 100 met het gespan, maar niet al te dikwijls. Sowieso zit je dichter bij het slingermoment, maar blijkbaar mag je niet zeggen dat sneller rijden toch iets meer onrustig rijdt. Sorry daarvoor. En dat 'meerijden met het verkeer' gaat echt wel tegen 90 a 100. Bij druk verkeer volg ik gewoon de vrachtwagens.

Blijft, kijk op je papieren wat je mag doen als maximum snelheid. Dat was mijn insteek in deze discussie.

En in België mag je met een gespan < 3500 kg wel standaard 120 doen op snelwegen en 4-vaks met middenberm. Met zwaarder gespan is dat idd 90.
Op gewone wegen in Vlaanderen is dat 70, tenzij hoger of lager aangeduid is.
Bebouwde kom 50. En dan heb je nog de zones, 50, 30...
In walenland is het op gewone wegen dan weer 90 (ipv 70).
Brussels gewest, tja, meestal 50 op hun wegen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Micky » di 31 dec 2019 00:38

RE.gif

Je mag dat zeker wel zeggen (van mij althans) als je dat ervaart bij je eigen combi thumbup.gif je kunt dat niet bepalen voor anderen en dat lijkt me logisch toch?
meerijden doe je niet met 90 a 100, tenzij je de vrachtwagens bedoelt, meerijden met het overige verkeer gaat iets sneller en mijn punt was, ieder kent zijn eigen span en weet wat fijn en veilig voelt, voor de 1 is dat 90 en voor de andere is dat 120 thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door dieseltijger » di 31 dec 2019 01:51

Ik zie dat de combinatie van jouw BMW en een wat grotere Elddis caravan stabiliteit ook het onderwerp van discussie is bij een Britse caravan club. Google maar eens op :"Do you tow an Elddis Affinity 550? Stability".

In deze discussie doen Elddis eigenaren hun verhaal.

Schokbrekers zijn primair bedoeld om het snel op en neer stuiteren van een wiel tegen te gaan: dit kan gebeuren bij veersystemen die geen dempend vermogen hebben. Jij hebt rubber veerelementen, die zijn zelfdempend. Het kan geen kwaad die schokbrekers, maar die zullen jouw probleem niet oplossen.

Wat ik in het Engelse draadje las, waren - naast belading en kogeldruk adviezen- twee remedies: een andere auto (tsja...), en nieuwe frictiepads toepassen. Het moet enige moeite kosten om de frictiekoppeling te sluiten.

Wellicht dat een specialist de voor de hand liggende controles kan uitvoeren: qua toespoor en qua frictie van de pads(met een soort momentsleutel en een dummy kogelkop).

En anders: langzamer rijden. Dat is altijd goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
bartv
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 25 mei 2018 10:01

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door bartv » di 31 dec 2019 08:56

WillyL schreef:
di 31 dec 2019 00:00
En in België mag je met een gespan < 3500 kg wel standaard 120 doen op snelwegen en 4-vaks met middenberm. Met zwaarder gespan is dat idd 90.
Je hebt gelijk. Ik dacht dat je met een geremde aanhanger sowieso vastzat aan de 90. Ook weer zo'n compleet scheve regel...
Met mijn auto (mtm 3200 kg) mag ik met een caravan van 1500 kg mtm maximaal 90 doen, en als je er dan n klein autootje voorhangt, zou je ineens 120 mogen? [kerstweetniet.gif]
2022 Knaus Südwind 540 ue 60yrs

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door CoralOne77 » di 31 dec 2019 09:06

RE.gif

Ik snap de logica vaak ook niet... Vraag me soms af of ze met die 120 bergop, of bergaf bedoelden... Rij ik bergaf aan 100, dan halen die kleine puffertjes me allemaal in, lekker stoer doen want ze moeten lanceren om straks terug boven te geraken, en ze "mogen" 120, slingeren of niet. Daarna gaat het weer bergop en haal ik hen aan diezelfde 100 laconiek weer in, zij huilen dan aan 60 ofzo... Ze mochten toch 120 ?! ;p PS: mijn trekker weegt 3 x mijn caravan. En ze slingerde nog nooit...
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door WillyL » di 31 dec 2019 10:01

RE.gif zeg nooit nooit, ook niet wanneer je een zware auto hebt. Het hangt echt af van de combinatie, type banden, oversteek achteraan, vering en andere factoren. Zoals in een ander topic (uit de oude doos) geschreven stonden mijn ouders eens met hun Chevrolet en Constructam, ook eens in schaar. Dat gebeurde tijdens een flauwe bergaf nadat ze een vrachtwagen inhielden en er plots ook een zijwind was doordat er een nieuwe vallei op de weg uitkwam en mijn pa iets van gewicht in de caravan verplaatst had. Veel samenlopen van omstandigheden maar het gebeurde dus wel. Ze kwamen er enkel met de schrik vanaf, geen andere schade of ongeval.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door CoralOne77 » di 31 dec 2019 11:26

RE.gif

Daar heb je overschot van gelijk in. Men hoeft het lot ook niet te tarten en ik schreef het bovenstaande zéker niet om snelheid te promoten. (Maar, dat slakkengangetje bergop kan ook best gevaarlijk(er?) zijn...) Daarom hou ik het persoonlijk graag continu rond de 100, althans waar dat mogelijk is en veilig lijkt, en doe geen bruuske dingen, oogt ook lekker voorspelbaar voor de omrijdenden - en daarmee blijf ik nét ietsje sneller dan de vrachtwagens, want daar ga ik liever niet tussen hangen, er zal er maar es eentje te laat reageren bij een noodstop... Bij viaducten hangen ook windzakken, die hangen er niet zomaar. En de meteo goed opvolgen kan ook helpen. (En live verkeer apps genoeg om ons te helpen inschatten wat voorop aan de gang is.)

Hét grote voordeel van zo'n lijvige trekker vind ik: alle bagage kan in de kofferbak en de caravan blijft lekker licht en gedraagt zich een beetje bij een onverwachte hobbel in het wegdek ofzo. (Die fungeert bij ons eigenlijk ook maar als een opgemaakt bed op wielen. Voor de rest leven we 90% buiten, onder de luifel en vanuit mijn kofferbak, die non-stop wat "overlanding" spulletjes aan boord heeft (extra 12V compressor koelkast, wat kookmateriaal, tarp, klein tentje, etc.) voor de 1-2 daguitstapjes ter plaatse. Soit.)

Maar, ik blijf er toch van overtuigd dat de verhouding in massa tussen trekker en aanhanger liefst zo ver mogelijk in het voordeel van de trekker ligt - en dat je daar je maximale snelheid best ook wat op afstemt: lichtere trekkertjes met overladen mastodonten achterop, hou het aub maar op 90 max, zware trekkers met nog veel zwaardere hotelkamers op wielen idem, ik heb er al es eentje met een V8 en een tamdenasser live in 't decor zien liggen, enkele kilometers nadat ie ons met een brede grijns voorbij stak... Brrrr, ze zullen minstens wat duizelig zijn geweest: de trekker op z'n zijkant en het hok total loss.

Een potige trekker (de mijne is dan wellicht nog een doetje vergeleken met die Chevy) blijft uiteraard géén vrijgeleide om stoer, of gek, te gaan doen, vooral omwille van de vele mogelijke verrassingselementen, zoals je net omschrijft: zo'n plotse zijwind vanuit een vallei kan verraderlijk zijn. (Heb ik es aan den lijve ondervonden met m'n Vito busje ooit, zonder aanhanger dan nog, op een viaduct cruising aan 130 plots een halve meter zijwaarts "vliegen" door een abrupte zijwind vanuit een smalle vallei, was maar een nare ervaring, gelukkig reed er niemand naast ons, of er waren dingen gebeurd die we liever niet hadden willen hebben veroorzaakt...)

Enfin, B.O.T. aflower.gif
Laatst gewijzigd door CoralOne77 op di 31 dec 2019 11:47, 5 keer totaal gewijzigd.
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door WillyL » di 31 dec 2019 11:40

RE.gif [kerstduim.gif] happynewyear.gif]
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Chris » di 31 dec 2019 11:41

RE.gif
Dat slakkegangetje bergop is simpel een kwestie van vermogen van de motor.
De ene of de andere motor is daar totaal verschillend in.. diesels winnen op voorhand.
Maar..
Ik herinner mij de klim na Luik met mijn eerste combi... ik weet nog.. in z'n 2 met brullende motor omhoog met een hut van 1200 Kg.
De auto had niet meer gewoon..
Daarvoor hebben ze in de bergen vaak een eigen rijstrook,, Vehicule Lents...
Trek je niet al te best.. ga daar dan gerust rijden.

Maar ook wat je zegt, probeer je "verlies" niet bergafwaarts in te halen.
Ik herinner ook nog een Ford Taunus die dat ooit wel deed...30-40 jaar geleden ofzo..
Taunus was nou niet beroemd om zijn stabiliteit... en idd... beneden aan de berg was het een hoop verwrongen blik en heel veel tandenstokers tussen de verspreide caravaninhoud..

Maar...
De basisregel die ALTIJD geldt..
Voldoende of meer dan voldoende kogeldruk.. en
De auto zo zwaar en de caravan zo licht mogelijk...
( en probeer L & R wat gelijk te houden)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door mrbullmastiff » di 31 dec 2019 11:57

Er zijn zoveel factoren die het weggedrag beïnvloeden dat een oorzaak moeilijk te geven is en ook niet alles heb je zelf invloed op denk aan de staat van de weg of effect van het weer. Met een goede belading is veel te voorkomen en na verloop van tijd ervaar je wel hoe het effect van belading is op het rijgedrag van de combinatie.


Met de combinatie van topicstarter moet een stabiel rijgedrag mogelijk zijn als de techniek in orde is.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door myalexx » di 31 dec 2019 12:01

RE.gif

*chris
Ook zware spullen achterin de caravan mijden, ik heb de ervaring dat dat echt veel stabiliteit kan schelen.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door CoralOne77 » di 31 dec 2019 12:39

RE.gif

Onderstaande beelden zijn wellicht al tot vervelens toe gepost? En toch...
TS geeft zelf aan "nieuw" te zijn, dus liever - preventief - nog es wat hameren op het basisprincipe: lastverdeling vs snelheid. aflower.gif

@ TS: complimenten voor de prrrachtige combi trouwens, die 330d motor zal dat stukje bergop al zeker niet al hijgend beklimmen. [kerstlove.gif]
Maar, laat je niet verrassen, want plots ging het te vlotjes... En laat mevrouw "ach, voor dat ene extra paar schoenen" ook maar thuis laten.
(And I meant the shoes lol ;p)





happynewyear.gif]
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Chris » di 31 dec 2019 13:15

myalexx schreef:
di 31 dec 2019 12:01
RE.gif

*chris
Ook zware spullen achterin de caravan mijden, ik heb de ervaring dat dat echt veel stabiliteit kan schelen.
Tuurlijk... ik ben ook een anti fietsendrager achterop.
Nu is mijn hut af fabriek erg licht op de kop, ik moet er juist veel aan doen om een goede disseldruk te krijgen.
Dus achterin... bijna alleen lucht..bijna
( ik durf het bijna niet meer te schrijven, maar de dames schoenenwinkel ligt daar...)
Laatst gewijzigd door Chris op di 31 dec 2019 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Micky » di 31 dec 2019 13:18

CoralOne77 schreef:
di 31 dec 2019 12:39
RE.gif

Onderstaande beelden zijn wellicht al tot vervelens toe gepost? En toch...
TS geeft zelf aan "nieuw" te zijn, dus liever - preventief - nog es wat hameren op het basisprincipe: lastverdeling vs snelheid. aflower.gif

@ TS: complimenten voor de prrrachtige combi trouwens, die 330d motor zal dat stukje bergop al zeker niet al hijgend beklimmen. [kerstlove.gif]
Maar, laat je niet verrassen, want plots ging het te vlotjes... En laat mevrouw "ach, voor dat ene extra paar schoenen" ook maar thuis laten.
(And I meant the shoes lol ;p)


happynewyear.gif]
thumbup.gif dit kan wat mij betreft niet vaak genoeg geplaatst worden..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door myalexx » di 31 dec 2019 15:31

Chris schreef:
di 31 dec 2019 13:15
myalexx schreef:
di 31 dec 2019 12:01
RE.gif

*chris
Ook zware spullen achterin de caravan mijden, ik heb de ervaring dat dat echt veel stabiliteit kan schelen.
Tuurlijk... ik ben ook een anti fietsendrager achterop.
Nu is mijn hut af fabriek erg licht op de kop, ik moet er juist veel aan doen om een goede disseldruk te krijgen.
Dus achterin... bijna alleen lucht..bijna
( ik durf het bijna niet meer te schrijven, maar de dames schoenenwinkel ligt daar...)
Bij ons legt er buiten een paar luchtbedden eigenlijk niks.
van de zomer erg verrast hoe super stabiel en fijn de combinatie rijd ( zelfs voorzichtig sommige stukken eens gekeken hoe de combinatie reed met 110 kmh gps, gewoon om te weten waar de grens van de combinatie ) " vind altijd belangrijk om te weten wat je grenzen zijn "

afijn, tijdens het verplaatsen van plek a naar b even een tent tapijt en nog wat klein grut achterin gelegd en ik had nooit geweten dat iets van 10kg zoveel verschil kan maken. zelfs 90kmh gps reed de combinatie niet lekker, niet persee slingeren maar gewoon gevoelig voor elke mug die voorbij waaide..
dat grut snel in de kofferbak gegooid bij 1e beste stop en probleem was weg..

die filmpjes geven een goed voorbeeld in miniatuur maar ik heb in de praktijk ervaren dat een aantal kg al verschil kan maken.
het nadeel is vaak dat waar je het beste kan laden ( as ) al bezet is "in ons geval" ( wc,keuken,koelkast etc )

advies dus ook aan de topic starter zoals eerder vermeld, kogeldruk, banden spanning is erg belangrijk.
maar ook belading.. wellicht legt nu je voortent onder de achterbank ofzo ?
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stabiliteit met onze combinatie BMW 330D - Elddis Avante 505

Bericht door Micky » di 31 dec 2019 16:02

RE.gif

10kg van achter naar voren is 20kg verschil mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”