RE.gif Ze spreken hier over een krik van 9 kg.
Zo een kleine Hydraulische mini garage krik verpakt in kunststof koffer zit je al gauw aan de 9 tot 10,5 kg.
Je kunt natuurlijk ook een 2-3 tons Hydraulische pot krik nemen die weegt heel wat minder.
Echter werken met de garage krik vind ik persoonlijk veel fijner. Trouwens waarom zou Knaus deze er dan bij hebben gedaan? Kijk wel als je er een koopt even dat de capaciteitshoogte bij het krikken tot zeker iets meer dan 30 cm kan. En met een reservewiel onder de caravan en je net zult zien daar waar je deze uit de beugel moet halen/trekken aan de lekke kant is moet je eerst al omhoog krikken. En uiteraard krik bij de as plaatsen en caravan aangekoppeld te laten. En als er een flinke lengte met de nodige kilo' s aanhangt kies ik niet voor een " auto" krikje. Overigens heb ik er ook nog de schaarkrik erbij gezet.
Tsja, en gelukkig behoef ik in principe niet op een kilootje te kijken aan laad vermogen, dus die 10 kg maakt niet veel uit..
Nog eens even naar mijn geschiedenis gekeken inzake lekke banden.
Caravans over 42 jaar 4 x lek waarvan 2 x er op tijd bij 1 x met flinke schade en 1 x wel wat schade maar wat beperkter.
1 x met aanhangertje met tent etc. Voor de caravan periode.
Auto 's in 56 jaar 5 x lekke band.
Motoren gelukkig niet terwijl ik daar toch vele km's woon-werk heb gereden in verschillende periodes.
Nu zou je eigenlijk een risico afzetting moeten doen op hoevelen kilometers.
En als je dan statistisch gaat kijken of toch op jaren is de risico factor dus vrij klein. Alleen ga je je voor het gevoel indekken. Dus toch die reserve band ? !
Misschien een raar voorbeeld. In een loterij willen we met zijn allen graag wat winnen. Laten we er vanuit gaan dat er maar 3 flinke prijzen zijn. Toch kopen duizenden * een lot terwijl je eigenlijk weet dat de kans zeer klein is.
*(die duizenden te zien als reservebanden)