Pagina 1 van 4

Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 07:45
door sailor wim
Ik wil straks naar All season banden.
Maar niet te veel rubber wegooien nu.
Dus wanneer zou je de wielen van voor naar achter ruilen.
Nu na 20k 4mm voor en achter nog 7mm profiel.

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 07:55
door Erwin1987
Volgens mij is 1,6mm het wettelijke minimum maar word 4mm geadviseerd om te vervangen.


Erwin

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 08:10
door Nimma
Iedereen doet dat op zijn/haar eigen manier. Ik zou in deze situatie achter 2 nieuwe en de achterbanden naar voren. Ivm uitbreken wil ik altijd achter de beste banden. Ik koop er nooit 4 tegelijk.

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 08:19
door jackt
Wil je ze gebruiken als winterband in landen als bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk dan gelden andere normen t.a.v. profieldiepte. Zie:

https://content.autobandencheck.nl/alle ... section-14

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 10:14
door Hans met Troll
let op,de beste Banden altijd voren monteren,die moeten heel hard werken

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 10:24
door deusjevo
Alleen bij blauwe trekkers...

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 10:34
door r.obbink
Hans met Troll schreef:
do 14 nov 2019 10:14
let op,de beste Banden altijd voren monteren,die moeten heel hard werken

En dat is dus precies de verkeerde gedachte.

De beste banden achter monteren i.v.m. grip en uitbreken.

Dus in jouw geval Wim, de achterste banden naar voren, en de nieuwe op de achteras

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 10:36
door Nimma
Dat zei ik al, Gamma mrgreen.gif

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 10:43
door Micky
dat van de beste banden achter is gewoon een gevoel van mensen, de voorste banden moeten al het water wegwerken voor de achterbanden, uitbreken doe je alleen in extreme situaties en daarvoor hebben we al 20 jaar ESP op onze auto's.
Ikzelf laat altijd de banden zitten waar ze horen tot ze op zijn, waarbij ze doorgaans vervangen worden bij 2,5mm ik vind 1,6 wat weinig.

Er wordt gesproken over minimaal 4 MM bij winterbanden, maar ik geloof (weet niet zeker) dat die regel niet meer geldt in Duitsland hoe het in de andere landen is weet ik zo niet, wij houden met de zakelijke en de prive auto altijd minimaal 4 mm aan.

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 12:14
door Erwin1987
Re:

Volgens mij alleen in Oostenrijk 4mm.

Ik draai ze meestal tijdens de wissel zodat ze alle 4 tegelijk kaal zijn.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 12:16
door Daphne
Volg een veiligheidstraining of een slipcursus dan weet je dat de beste banden voor horen. Met je stuur wil je corrigeren. Het is onzin om de beste banden achter te doen tegen uitbreken. Dat doet de auto toch wel als je niet goed stuurt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 12:40
door Nimma
Slipcursus gedaan bij de ANWB in Lelystad. Doet u beter de beste banden achter mrgreen.gif

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 12:52
door RDDR
Niet dat ik zelf dit probleem heb (achter een bredere maat dan voor, dus wisselen kan niet), maar op het moment dat banden dusdanig zijn dat je ze als 'slechtste' band kan kwalificieren is het tijd om ze te vervangen.
In dit geval komen die van 4mm in de buurt van de vervangingsnorm, hoewel ik zelf ze iets verder op rij (2.5 - 3mm)

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 12:53
door Micky
RE.gif

Hoe lang geleden? Want dit idee is echt al heel lang achterhaald, of je had een oude instructeur Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 13:26
door p_vingerhoets
Als de voorwielen doorslaan omdat je teveel gas geeft dan gebeurt er niet veel en is gemakkelijk te corrigeren door minder gas te geven

Als de achterkant uit breekt door grip verlies ben je m kwijt, oké een enkeling kan geluk hebben.

Je hebt gelijk dat de voorbanden zowel aandrijfkrachten, remkrachten en stuurkrachten te verwerken krijgen maar niet alle 3 tegelijk. Bij teveel gasgeven in de bocht zal esp ingrijpen en gas terug nemen waardoor de banden weer meer grip krijgen voor de koerswijziging zo ook bij remmen in een bocht dan grijpt abs in
Maar als ie achter grip kwijt raakt tijdens rijden is er geen systeem dat m terug krijgt dan is het gewoon een rondje van de zaak en hopen dat je niets tegen komt

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 13:27
door Keezx
Daphne schreef:
do 14 nov 2019 12:16
Volg een veiligheidstraining of een slipcursus dan weet je dat de beste banden voor horen. Met je stuur wil je corrigeren. Het is onzin om de beste banden achter te doen tegen uitbreken. Dat doet de auto toch wel als je niet goed stuurt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het zwamt en modereert....
Post dit op een autoforum en u wordt afgebrand/met de grond gelijk gemaakt.

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 13:39
door sailor wim
3 December naar de dealer en wisselen.
Volgend jaar hoop ik naar Zuid Frankrijk de gaan met de hut erachter. Dan zal voor wel sneller verslijten als zonder hut.
Ik kies eind 2020 voor Michelin all weather niet de beste uit de testen.
Maar wel de slijtvastste.

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 13:56
door Micky
p_vingerhoets schreef:
do 14 nov 2019 13:26
Als de voorwielen doorslaan omdat je teveel gas geeft dan gebeurt er niet veel en is gemakkelijk te corrigeren door minder gas te geven

Als de achterkant uit breekt door grip verlies ben je m kwijt, oké een enkeling kan geluk hebben.

Je hebt gelijk dat de voorbanden zowel aandrijfkrachten, remkrachten en stuurkrachten te verwerken krijgen maar niet alle 3 tegelijk. Bij teveel gasgeven in de bocht zal esp ingrijpen en gas terug nemen waardoor de banden weer meer grip krijgen voor de koerswijziging zo ook bij remmen in een bocht dan grijpt abs in
Maar als ie achter grip kwijt raakt tijdens rijden is er geen systeem dat m terug krijgt dan is het gewoon een rondje van de zaak en hopen dat je niets tegen komt
Geen enkele auto breekt meer uit bij normaal rijgedrag, dat komt nu juist door het door jou aangehaalde ESP systeem, wat jij bedoelt is het ASR systeem, die neemt gas terug als de wielen doorslaan...
Als je voorwielen geen grip hebben door te veel water op de weg kun je niet remmen, want ongeveer 70% van de remkracht zit standaard voor en die remkracht wordt deels weggenomen door de ABS, dus je kunt het van alle kanten benaderen, maar hoe dan ook uitbreken is iets van meer dan 20 jaar geleden of nieuwe auto's zonder ESP.

Kijk maar naar dit filmpje, met name het eind, dan wordt het wel duidelijk hoe het werkt thumbup.gif

https://www.youtube.com/watch?v=ZD8krFh8IL4

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 14:00
door Micky
Keezx schreef:
do 14 nov 2019 13:27
Daphne schreef:
do 14 nov 2019 12:16
Volg een veiligheidstraining of een slipcursus dan weet je dat de beste banden voor horen. Met je stuur wil je corrigeren. Het is onzin om de beste banden achter te doen tegen uitbreken. Dat doet de auto toch wel als je niet goed stuurt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het zwamt en modereert....
Post dit op een autoforum en u wordt afgebrand/met de grond gelijk gemaakt.
Wat een onbeschofte reactie zeg scratch.gif

maar los daar van, afgebrand/ met de grond gelijk gemaakt? lekker forumpje dan, de fora waar ik actief ben doen dat wat anders.

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 14:08
door duodiets
De banden met het meeste profiel komen altijd op de aangedreven as dus bij voorwiel aangedreven voor en achterwiel aangedreven achter.

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 14:16
door Micky
Goed voor wat betreft de discussie beste banden voor of achter, ben ik daar nog eens ingedoken en heb een interessante website gevonden waar de verschillende testresultaten opgesomd zijn.

Hieruit blijkt dat er niet zo maar gezegd kan worden wat beter is, er zijn gewoonweg te veel factoren die meespelen, wel valt me op dat de meesten daar toch adviseren om de betere banden achter te monteren en als er veel verschil in zit, zelfs 4 nieuwe banden te plaatsen.
Het is natuurlijk zo dat je ook moet kijken welke situaties doen zich het vaakst voor (uitbreken, of hard remmen/optrekken), net als met winterbanden kies je denk ik het best voor de veiligste keuze bij de situatie die je in de praktijk het vaakst tegenkomt.
de betrouwbaarheid van de site weet ik niet, maar het lijkt me allemaal zorgvuldig bij elkaar gezocht, doe er je voordeel mee zou ik zeggen mrgreen.gif

https://www.oponeo.nl/blog/waar-de-bete ... r-test-tcs

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 15:02
door Nimma
Micky schreef:
do 14 nov 2019 12:53
RE.gif

Hoe lang geleden? Want dit idee is echt al heel lang achterhaald, of je had een oude instructeur Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Je bent er inmiddels ook achter mrgreen.gif

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 15:20
door Micky
RE.gif

Hahaha, toch niet zoals jij denkt, bij mij blijven de banden altijd zitten waar ze zitten zoals ik al aangaf mrgreen.gif een half versleten band verplaatsen geeft ongewenste geluiden en stuurgedrag, maar dat is weer een ander verhaal awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 15:49
door Kasper
Ik zie dat TS naar All Seasons banden wil, ik wil er juist vanaf, het is mij slecht bevallen. Als ze versleten zijn, stap ik weer over op zomer- en winterbanden. thumbup.gif

Re: Bij hoeveel mm?

Geplaatst: do 14 nov 2019 16:08
door Wally
Hans met Troll schreef:
do 14 nov 2019 10:14
let op,de beste Banden altijd voren monteren,die moeten heel hard werken
Nee hoor,
De beste banden behoren achterop te liggen. Heeft niets met hard werken te maken.
Als je achter geen of onvoldoende grip heb kun je net zoveel corrigeren als je wilt, maar er gebeurt voor weinig of niets.
Vergelijk het met een winkelwagentje met 4 zwenkwielen. Is bijna niet mee te rijden.
Heb je bij een winkelwagentje achter 2 vaste wielen dan gaat het 100% beter,

Frans