Caravan-auto combinaties

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Bart2 » ma 15 jun 2015 21:11

RE.gif
1,5 hond...

scratch.gif mrgreen.gif :lol:
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door RvL » ma 15 jun 2015 22:03

Tja, een Schotse collie kun je nog wel een hond noemen, maar een Maltezer leeuwtje is wat formaat betreft nauwelijks een hond te noemen.

Wat karakter betreft daarentegen.... Wel een lief beestje overigens hoor!
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

mike_kooijman
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 15 sep 2014 15:08
Locatie: Amersfoort

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door mike_kooijman » ma 15 jun 2015 22:37

Berichtdoor Niels W » zo 14 jun 2015 18:27

Caravan
Merk: Wilk
Type: Stern 470 DQ
Bouwjaar: 2000
Leeggewicht: 1078
Totaal gewicht: 1350
Stabilisator: Alko

Auto
Merk: Skoda
Type: Octavia 1.6 Tdi
Bouwjaar: 2014
Gewicht: 1180 KG
Max. aanhangergewicht: 1500 KG
Vermogen: 110 PK

Stabiliteit combinatie: Gemiddeld
Prestaties: Goed
Opmerkingen:
Niels, klopt dit wel? Ik heb ook een Skoda Octavia III Combi 1.6TDI (105PK) maar het rijklaargewicht is 1327kg. En ik mag 1500KG aan de haak hebben (niet dat ik dat doe)

Heb jij de Skoda Octavia Greenline? Die heeft 110PK en een maximaal aanhangergewicht van 1000 KG.

mike_kooijman
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 15 sep 2014 15:08
Locatie: Amersfoort

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door mike_kooijman » ma 15 jun 2015 22:41

Caravan
Merk: Fendt
Type: Saphir 490 TKM
Bouwjaar: 2001
Leeggewicht: 1080
Totaal gewicht: 1360
Stabilisator: Alko AKS 2004

Auto
Merk: Skoda
Type: Octavia Combi 1.6 Tdi
Bouwjaar: 2015
Gewicht: 1327 KG
Max. aanhangergewicht: 1500 KG
Vermogen: 105 PK

Stabiliteit combinatie: Goed
Prestaties: Genoeg
Opmerkingen: Wel hulpveren eronder laten zetten. En de prestaties alleen nog maar in Nederland getest en daar was het goed. Kon goed versnellen enz, maar ben benieuwd hoe het in de bergen zal zijn

Gebruikersavatar
Niels W
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 1 feb 2015 02:15
Locatie: Midwoud

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Niels W » ma 15 jun 2015 22:46

RE.gif

Heb ik gewichten verkeerd gelezen denk ik stom.gif Ik heb geen greenline ivm onze caravan!

Grtz Niels
Renault Megane 1.5 Dci met Wilk Stern 470 DQ

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Micky » di 16 jun 2015 21:45

110 is greenline en dus 1000kg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Pino » di 16 jun 2015 23:24

Ah, dit had ik nog niet gedaan. Bij deze:

Caravan
Merk: Hobby
Type: Excellent 560 CFe
Bouwjaar: 2011
Leeggewicht: 1432 Kg.
Totaal gewicht: 1600 Kg.
Stabilisator: Winterhoff WS 3000

Auto
Merk: BMW
Type: 525D Touring 3L 6cyl
Bouwjaar: 2011
Gewicht: 1845 Kg.(Leeg), 2420Kg.(MTM)
Max. aanhangergewicht: 2000 Kg.
Vermogen: 150 kW (204 pk)

Stabiliteit combinatie: Goed
Prestaties: Goed
Opmerkingen: altijd horizontaal dankzij de luchtvering. Auto weegt 1990kg zonder bagage zonder inzittenden...
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

RoyvW

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door RoyvW » do 18 jun 2015 15:37

Caravan
Merk: Chateau
Type: Cantara 2000 type 928
Bouwjaar: 1990
Leeggewicht: +-900 Kg.
Totaal gewicht: 1250 Kg.
Stabilisator: Geen

Auto
Merk: Volvo
Type: V70 Classic 2.5D (5cil) Automaat
Bouwjaar: 2000
Gewicht: 1528 Kg.(Leeg), 2040Kg.(MTM)
Max. aanhangergewicht: 1600 Kg.
Vermogen: @178PK(360NM)

Stabiliteit combinatie: Goed
Prestaties: Fantastisch
Opmerkingen: Auto heeft totaal geen moeite met de caravan, 100km/h op CC en gaan. I.c.m. nivomats staat de combi ook mooi horizontaal.

Ralf83d
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 15 jun 2015 18:07
Locatie: Terneuzen

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Ralf83d » vr 19 jun 2015 00:44

Caravan

Merk: Wilk

Type: de luxe 500

Bouwjaar: 1994

Leeggewicht: 974kg

Totaal gewicht: 1300kg

Stabilisator: Geen

Auto

Merk: Mazda

Type: 5 exclusive 2.0 CiTD

Gewicht: 1510kg leeg, 2225kg geladen

Max. aanhangergewicht: 1400kg

Vermogen: 110pk en 310nm

Stabiliteit combinatie: goed

Prestaties: redelijk tot goed

Opmerkingen:
Ik zit heel hard te twijfelen om de Mazda net als de vorige auto's te laten chippen, en ik vindt de achter vering week dus ben al aan het ziekenzaal hulpveren zodat die net wat lekkerder op de weg ligt met caravan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mazda 5 2.0 CiTD 110pk en 310nm, wilk 500 100 de luxe 1994

Gebruikersavatar
JoostV70R
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 20 aug 2014 08:55
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door JoostV70R » vr 26 jun 2015 11:13

RoyvW schreef:Caravan
Merk: Chateau
Type: Cantara 2000 type 928
Bouwjaar: 1990
Leeggewicht: +-900 Kg.
Totaal gewicht: 1250 Kg.
Stabilisator: Geen

Auto
Merk: Volvo
Type: V70 Classic 2.5D (5cil) Automaat
Bouwjaar: 2000
Gewicht: 1528 Kg.(Leeg), 2040Kg.(MTM)
Max. aanhangergewicht: 1600 Kg.
Vermogen: @178PK(360NM)

Stabiliteit combinatie: Goed
Prestaties: Fantastisch
Opmerkingen: Auto heeft totaal geen moeite met de caravan, 100km/h op CC en gaan. I.c.m. nivomats staat de combi ook mooi horizontaal.
Ah, de Roy van het 850 forum..! Ook hier :)
Volvo V70R | Volvo 850 T-5R CY | Volvo V60D3+ summum R-design | Kip Greyline 48TRZ

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Elvis » vr 3 jul 2015 02:11

Caravan
Merk: Fendt
Type: Opal 465 SFB
Bouwjaar: 2014
Leeggewicht: 1200
Totaal gewicht: 1500
Stabilisator: ALKO

Auto
Merk: Volvo
Type: V70 T5 aut
Bouwjaar: 2015
Gewicht: 1660
Max. aanhangergewicht: 1800
Vermogen: 245 pk

Stabiliteit combinatie: erg goed, geen last van bussen en vrachtauto's die inhgehaald worden.
Prestaties: zeer goed, met caravan aan de haak is 8e versnelling vaak te hoog gegrepen, maar bij 100 km/h in de 7e ca. 2000 t/min.
Opmerkingen: met automatische niveauregeling ligt combinatie mooi recht.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Theo de Man » vr 3 jul 2015 10:05

Caravan
Merk: Adria
Type: Adora 572UT
Bouwjaar: 2015
Leeggewicht: 1350Kg.
Totaal gewicht: 1700Kg.
Stabilisator: Alko

Auto
Merk: Jeep
Type: Cherokee 2.8 CRD Limited Edition Automaat
Bouwjaar: 2007
Gewicht: 1931 Kg.(Leeg), 2520Kg.(MTM)
Max. aanhangergewicht: 3350 Kg.
Vermogen: 177PK(420NM)

Stabiliteit combinatie: Erg goed
Prestaties: Fantastisch
Opmerkingen: Auto heeft totaal geen moeite met de caravan, in de klim ga ik de meeste voorbij die mijn daarvoor in hebben gehaald.
Zet in de klim wel de overdrive uit en dan gaat het fantastisch omhoog. Ook op de CC geen problemen .Verder een hele prettig rijdende combinatie..
Bijlagen
2015-06-13 10.25.26.jpg
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

koppelomvormer

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door koppelomvormer » do 9 jul 2015 22:00

Caravan

Merk: Knaus
Type: Sudwind 550 TK
Bouwjaar: 2000
Leeggewicht: 1225 Kg.
Totaal gewicht: 1500 Kg.
Stabilisator: Alko

Auto
Merk: Kia
Type: Sorento 3.5 V6 EX Automaat
Bouwjaar: 2006
Gewicht: 1917 Kg.(Leeg), 2560Kg.(MTM)
Max. aanhangergewicht: 2800 Kg.
Vermogen: 195PK Koppel 300 NM

Stabiliteit combinatie: Erg goed
Prestaties: Erg goed

Opmerkingen :

Met de vorige auto, een Peugeot 406 2.0 Break Automaat met 135 pk en 190 NM Koppel lukte trekken in de meer bergachtige delen van Luxemburg ook goed maar het lukte al 3 trips niet om de caravan uit verregende veldjes te trekken. Bovendien slingerde de caravan snel bij passerend verkeer of harde wind ondanks maximum koppeldruk en lading geconcentreert op de as. Kennelijk is 1400 kg leeg/1900 kg MTM relatief te licht.

Deze auto is veel zwaarder, sterker en heeft een forse oliekoeler wat ervoor zou moeten zorgen dat de automaat ook heel blijft in gebergte. En heeft achterwielaandrijving met computergestuurde inschakeling van voorwielaandrijving als dat nodig is. En lage gearing/4x4 lock voor de natte grasveldjes. En een 2700 kg (enkele kabel )/5 ton (dubbele kabel ) lier ( met koppelplaat aan trekkogel ) voor als alles nog steeds niet genoeg is. ( wegbandjes zijn niet ideaal voor grip ) En vouwbare kunststof rijplaten. Die laatste 2 dingen waren eigenlijk bedoeld voor de voorwielaangedreven Peugeot om de caravan uit verregende veldjes te kunnen trekken of de caravan naar zich toe te trekken staande op de weg :-)))

Mover ? Ja dat had gekund en kan nog. Maar er zijn 3 zaken die dit tot een betere trekker maken en een mover lost maar 1 ding op.

Bovendien gorgelde de 2 l van de Peugeot OOK 1:4 als ie zwaar moest klimmen met caravan......De Peugeot kon met caravan zuiniger lopen ( 1:9 in Nederland bij 90 km/u ) maar deze zit er maar net onder met 1:8 in Nederland bij 90 km/u. Het is enkel solo dat de Peugeot veel zuiniger kon zijn ( 1:13 bij 100 km/u tegen 1:9 nu ) Kennelijk had de Peugeot met dakkoffer meer last van luchtweerstand van de caravan dan de veel hogere Kia met dakkoffer. Die heeft al de stroomlijn van een bushokje en zuigt de caravan mee in de streamline.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door koppelomvormer op do 9 jul 2015 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Pino » do 9 jul 2015 22:30

koppelomvormer schreef:En lage gearing/4x4 lock voor de natte grasveldjes. En een 2700 kg (enkele kabel )/5 ton (dubbele kabel ) lier ( met koppelplaat aan trekkogel ) voor als alles nog steeds niet genoeg is.
Kan ik je bellen als het nodig is? knipoog.gif
Daar ga je het onder alle weersomstandigheden wel mee redden. Sterke trekker! Brandstof verbruik met caravan ben ik wel benieuwd naar. Zal wel slokje lusten ;-)
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Aluboer
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 3 sep 2012 19:20
Locatie: Moderne tieden,tied veur 't nije........

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Aluboer » vr 10 jul 2015 06:18

RE.gif
Haha, dat kan ik me voorstellen. Zal met zo'n achterwiel aangedreven Beierse schoonheid wel wat problemen kunnen veroorzaken, of niet? :lol:
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront!

1995 Kip Sunline 44T(verkocht, momenteel even niks) 2014 Volvo V60 D6 PIH.

koppelomvormer

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door koppelomvormer » di 14 jul 2015 19:36

Pino schreef:Brandstof verbruik met caravan ben ik wel benieuwd naar. Zal wel slokje lusten ;-)
1:7 gemiddeld bij 80 km/u hele weg van Nederland naar Oostenrijk. Heb niet harder en niet langzamer gereden dan dat omdat ik de auto net gebruikt gekocht heb bij een onbetrouwbare autohal ( vaartland ) en niet weet of alleen de schijfremmen aan afkeurmaat ( zelf vervangen ) en een airco waar nog maar 400 ml koelvloeistof in zat het enige gebrek ( of in ieder geval gebrek aan onderhoud ) waren maar hij draait nu al weer 1400 km zonder opvallende zaken. Alle olie is/was op peil maar nog geen tijd gehad die te vervangen. Assen smeren schijnt bij deze wagens ook heel belangrijk te zijn en er is natuurlijk ook nog een tussenbak, automaatbak en 2 differentieels die (verse) olie nodig hebben. Wellicht loopt ie dan ook weer een fractie zuiniger.

Valt wel op dat je vanuit Nederland de hele weg aan het klimmen bent. Als dat zo is zou dat op de terugweg iets zuiniger uitpakken :-)))

En benzine is in Oostenrijk een stuk betaalbaarder ( 1.26 e ) mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Kooiton » zo 9 aug 2015 22:41

Caravan
Merk: Burstner
Type: Flipper 400 TS
Bouwjaar: 2006 nieuw op kenteken 2009
Leeggewicht: 920
Totaal gewicht: 1100
Lengte 6,32 mtr.
Stabilisator: prima

Auto
Merk: Subaru
Type: Forester 20 Luxury
Bouwjaar: 2006
Gewicht: 1365
Max. aanhangergewicht: 1500
Vermogen: 158 pk

Toch maar even een foto bijgevoegd, daar zijn we tenslotte allemaal erg gek op.

Afbeelding

Inmiddel zit er ook een pushbar op het neusje.

Afbeelding
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

TD66

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door TD66 » za 15 aug 2015 10:12

Caravan
Merk: Hobby
Type: 440SF
Bouwjaar: 1999
Leeggewicht: 1020
Totaal gewicht: 1350
Stabilisator: Winterhoff ws3000

Auto
Merk: Hyundai
Type: ix35 (2.0i CVVT i-Catcher 2WD, automaat)
Bouwjaar: 2010
Gewicht: 1472
Max. aanhangergewicht: 1600
Vermogen: 163pk

Stabiliteit combinatie: Ik heb gereden met een kogeldruk van 68kg, de stabiliteit was prima.
Prestaties: Goed, wel een hoog benzine verbruik.
Opmerkingen: De hellingen bij Luik kan deze combinatie goed nemen, het enige nadeel is, is dat de cruise control nogal nerveus reageert zodra je een helling neemt. De automaat schakelt dan regelmatig terug wat dan weer leidt tot een hoog toerental.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door PD » za 15 aug 2015 13:58

Update na de nieuwe trekker:

Caravan
Merk: Hobby
Type: 540 UFe Premium
Bouwjaar: 2013
Lengte: 7,75 m
Leeggewicht: 1.480 kg
Max totaal gewicht: 2.000 kg (verzwaarde as, standaard 1.800 kg)
Stabilisator: Ja
Airco: Dometic B2200 dak-airco
Mover: Simpark XHD (3.300 kg)

Auto
Merk: Land Rover
Type: Discovery-4 3.0 SDV6 HSE
Bouwjaar: 10-2010, modeljaar 2011
Gewicht: 2.480 kg (leeg), 3.180 kg (mtm)
Max. aanhangergewicht: 3.500 kg
Vermogen: 256 pk
Koppel: 600 Nm
Kogeldruk: 150 kg
Vering: luchtvering, horizontaal gestabiliseerd, hoogte instelbaar

Stabiliteit combinatie: Uitstekend.
Prestaties: Uitstekend.
Verbruik: n.n.b. maar waarschijnlijk ca. 1:9 zoals ook de Disco-3

Het verschil in trekkracht met de Disco-3 2.7 TDV6 is echt enorm en ook dat was al niet mis :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pjotter1944
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 6 mei 2015 13:34

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Pjotter1944 » ma 24 aug 2015 21:01

Caravan
Merk: LMC
Type: 480 R
Bouwjaar: 1999
Leeggewicht: 1050 kg
Totaal gewicht: 1300 kg
Stabilisator: ALKO 1300

Auto
Merk: Toyota
Type: RAV 4 vierwieldrive
Bouwjaar: 2005
Gewicht: 1245
Max. aanhangergewicht: 1500
Vermogen: 150 PK

Stabiliteit combinatie: Goed,
Prestaties: Ruim voldoende
Opmerkingen: Auto iets aan de lichte kant, zodoende voortent enz. in kofferruimte. Zodoende komt de combinatie beter in evenwicht wat betreft gewicht verdeling.
Trekker Toyota RAV4 2 ltr. 2005 - 4x4 150 pk - LMC 480 Luxus RD 1999 met Reich Economy light mover en Reich PPack

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door PD » ma 24 aug 2015 21:13

Correctie na garagebezoek, eerste rit en wat beter lezen :oops:


Caravan
Merk: Hobby
Type: 540 UFe Premium
Bouwjaar: 2013
Lengte: 7,75 m
Leeggewicht: 1.480 kg
Max totaal gewicht: 2.000 kg (verzwaarde as, standaard 1.800 kg)
Stabilisator: Ja
Airco: Dometic B2200 dak-airco
Mover: Simpark XHD (3.300 kg)

Auto
Merk: Land Rover
Type: Discovery-4 3.0 SDV6 HSE
Bouwjaar: 10-2010, modeljaar 2011
Gewicht: 2.480 kg (leeg), 3.240 kg (mtm)
Max. aanhangergewicht: 3.500 kg
Vermogen: 272 pk (na chiptuning)
Koppel: 600 Nm (ongewijzigde fabrieksspec)
Kogeldruk: 150 kg
Vering: luchtvering, horizontaal gestabiliseerd, hoogte instelbaar

Stabiliteit combinatie: Uitstekend.
Prestaties: Uitstekend.
Verbruik: 1: 8,5 na 1e rit (ca. 220 km)

Het verschil in trekkracht met de Disco-3 2.7 TDV6 is echt enorm en ook dat was al niet mis :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jam
Berichten: 71
Lid geworden op: do 25 okt 2012 11:26

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Jam » di 25 aug 2015 12:05

Caravan
Merk: LMC
Type: 430d
Bouwjaar: 2009
Leeggewicht: 1030 (en rijklaargewicht)
Totaal gewicht: 1350
Stabilisator: ja

Auto
Merk: Citroën
Type: C5 II
Bouwjaar: 2007
Gewicht: 1370 kg (leeg)
Max. aanhangergewicht: 1500
Vermogen: 140 pk / 200 NM
Mover: ja ( voor de wielen)
Reserveband: in drager achter de wielen
Kogeldruk: 75 a 80 kg

Stabiliteit combinatie: rustig achter de auto (met voor en achter een e-bike)
Prestaties: voldoende

Combinatie altijd horizontaal ivm hydropneumatische veren van de Citroën.
Opmerkingen: normaal in 5e versnelling op cc. In buitenland af en toe terugschakelen, en in de Ardennen de meest steile hellingen in 3e versnelling met 90 km omhoog en wil dan nog wel versnellen, voor mij ruim voldoende. Verbruik met caravan gemiddeld 1 op 8 en zonder 1 op 12
Ford Kuga Titanium PHEV - LMC430d, Enduro em303 mover.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Michel1975 » di 25 aug 2015 14:42

Trekker is gewijzigd

Caravan
Merk: Kip
Type: 50 TRX Hyline
Bouwjaar: 1998
Lengte: 7,75 m
Leeggewicht: 1.350 kg
Max totaal gewicht: 1.550 kg
Stabilisator: Ja
Mover: Ja

Auto
Merk: Mercedes Benz
Type: 500SE W140
Bouwjaar: 1992
Gewicht: 2.000 kg (leeg), 2.650 kg (mtm)
Max. aanhangergewicht: 2.100 kg
Vermogen: 326 Pk 240Kw
Koppel: 480 Nm
Kogeldruk: 100 kg

Stabiliteit combinatie: Nog niet bekend maar gezien de totaalgewichten niet echt een issue
Prestaties: Nog niet bekend maar gezien het vermogen en koppel niet echt een issue
Verbruik: Nog niet bekend maar zal ergens rond de 1 op 5 liggen
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Michel1975 » di 25 aug 2015 14:55

En trekker 2 is ook gewijzigd

Trekker is gewijzigd

Caravan
Merk: Kip
Type: 50 TRX Hyline
Bouwjaar: 1998
Lengte: 7,75 m
Leeggewicht: 1.350 kg
Max totaal gewicht: 1.550 kg
Stabilisator: Ja
Mover: Ja

Auto
Merk: Mercedes Benz
Type: C180 Elegance W203
Bouwjaar: 2000
Gewicht: 1.355 kg (leeg), 1.935kg (mtm)
Max. aanhangergewicht: 1.500 kg
Vermogen: 129 Pk 95 Kw
Koppel: 185 Nm
Kogeldruk: 80 kg

Stabiliteit combinatie: Nog niet bekend maar gezien de gewichtsverhouding van 77,5% bij maximaal 1.500 kg niet ideaal maar wel te doen
Prestaties: Nog niet bekend maar op vlak terrein geen problemen in bergachtig gebied geen hoogvlieger
Verbruik: Nog niet bekend maar zal ergens rond de 1 op 8/9 liggen
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Caravan-auto combinaties

Bericht door Paul » zo 30 aug 2015 13:57

Nu we met de caravan ook wat kilometers in het buitenland hebben gemaakt en we dus een wat beter beeld hebben van de combi hier ook mijn combi.

Caravan
Merk: Knaus
Type: Sudwind 550 QSK
Bouwjaar: 2006
Leeggewicht: 1480 KG (gewogen incl. basisuitrusting geschat leeggewicht c.a. 1450 KG)
Totaal gewicht: 1600 KG (Door vorige eigenaar teruggezet, kan weer naar 1700KG)
Stabilisator: Ja, ALKO AKS-3004
Airco: Dometic B2100 dak-airco
Mover: Enduro EM305 volautomaat

Auto
Merk: Ford
Type: Mondeo Wagon 2.0 TDCI Limited
Bouwjaar: 2010
Gewicht: 1575 KG (rijklaar)
Max. aanhangergewicht: 1800 KG
Vermogen: 140PK / 320 NM (340NM met overboost)

Stabiliteit combinatie: Voldoende
Prestaties: Voldoende
Opmerkingen:
Snelheid (even) tot 120 km/h gereden waarbij combi goed stabiel aanvoelt.
Normaal met 105 op de teller (100 werkelijk) rijdt hij erg stabiel, kleine heuvels te doen in zijn 6, gemiddelde heuvels in zijn 5 en nooit lager terug hoeven schakelen dan zijn 4.
Grote bussen en touringcars voel je wel even, maar gaat niet slingeren, enige wat je echt merkt zijn auto trailers, die geven een rare werveling.
Combi zou voor mijn gevoel iets meer vermogen mogen hebben, mits wat extra gewicht in de auto, caravan niet te zwaar beladen en een kogeldruk van 85KG, een prima combinatie om mee te rijden.

Afbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”