Citroën C5 Aircross.

Troll2006
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 2 jun 2017 01:36

Citroën C5 Aircross.

Bericht door Troll2006 » ma 29 apr 2019 12:48

Hallo allemaal,

Deze zomer zullen wij (als de levertijd meevalt) onze Troll 540GT gaan trekken met een C5 Aircross (1.6ltr 180Pk 8traps aut.)
We rijden nu met een Subaru Forester uit 2009 met 4 traps automaat. De Forester rijdt comfortabel met de caravan maar de ouderwetse automaat is een nadeel van deze auto.

Nu zie in in de specs van Citroën een vreemd verschijnsel; de auto die wij besteld hebben mag een max kogeldruk hebben van 64kg terwijl de 130 pk benzine uitvoering slechts 54kg mag hebben.
Ik zou toch zeggen dat de carrosserie en bevestiging van de trekhaak bij beide auto's hetzelfde is en daarom de kogeldruk dat ook kan zijn.

Waarom is dat verschil te verklaren? En kan de kogeldruk enigszins overschreden worden?
Ik rijd met mijn huidige combinatie met 80/85kg terwijl Eriba 70 voorschrijft, en heb de ervaring dat dat een stabiele combinatie oplevert.
Caravantrekker.nl geeft ook aan dat de kogeldruk een stabiliteits-probleem kan opleveren (+11%).

Erg benieuwd wat jullie hiervan denken.

Groeten, Jurgen.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 540GT, Citroën C5 Aircross PureTech 180

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 12850
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door deusjevo » ma 29 apr 2019 12:51

Waarschijnlijk houdt Citroën gewoon een percentage aan van het maximaal geremd trekgewicht.
Range Rover (Epsom Green love.gif ) of de Volvo V70 2.5T (Titanium Grey) 252PK/370Nm RICA tuning met een witte Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke, hippe en vooral handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 335
Lid geworden op: za 20 okt 2018 17:27
Locatie: Kennemerland

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Jekihero » ma 29 apr 2019 15:55

Ik zou niet benauwd zijn de kogeldruk met 10kG te overschrijden, maar omdat ik niet weet waarom deze beperkt is tot 64kG zou ik er geen 20kG overheen gaan.
Ignorance is a blessing, maar dat geldt niet altijd.
Mercedes S205 met Fendt Saphir 515

Troll2006
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 2 jun 2017 01:36

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Troll2006 » do 2 mei 2019 10:48

deusjevo schreef:
ma 29 apr 2019 12:51
Waarschijnlijk houdt Citroën gewoon een percentage aan van het maximaal geremd trekgewicht.
Ik heb nog wat andere types vergeleken en het lijkt er idd op dat Citroën +/- 25% van het trekgewicht berekend en dat opgeeft als kogeldruk.
Ik ga denk ik op ongeveer 75kg zitten en dan eens beoordelen hoe de combinatie aanvoelt.

Groeten, Jurgen & Marjon.
Touring Troll 540GT, Forester.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 540GT, Citroën C5 Aircross PureTech 180

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 12850
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door deusjevo » do 2 mei 2019 11:29

25% lijkt mij wat veel?
Denk meer richting 3% of zo.
Range Rover (Epsom Green love.gif ) of de Volvo V70 2.5T (Titanium Grey) 252PK/370Nm RICA tuning met een witte Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke, hippe en vooral handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

Troll2006
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 2 jun 2017 01:36

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Troll2006 » vr 3 mei 2019 11:55

deusjevo schreef:
do 2 mei 2019 11:29
25% lijkt mij wat veel?
Denk meer richting 3% of zo.
Erg veel te veel zelfs, ik zat met mijn hoofd totaal ergens anders blijkbaar.

Het is 4% :oops:
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 540GT, Citroën C5 Aircross PureTech 180

nerood
Berichten: 423
Lid geworden op: do 9 jul 2015 20:36
Locatie: Drenthe

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door nerood » vr 3 mei 2019 16:15

Toevallig net even proef gereden in de C5 aircross 180 pk aut.
Rijdt heerlijk, maar die lage kogeldruk....? Ik haak gelijk af.
De fabrikant weet toch dat deze, wat forse wagens, ook veel gebruikt worden om aanhangers te trekken?
Onze KIP heeft van zichzelf al een hoge kogeldruk van 85 kg.

Was recent ook naar een RAV4 AWD aan het kijken, deze is niet erg stabiel bij uitwijkproef, ook geen kandidaat. Jammer.
https://youtu.be/j3qrCNR4U9A
Kom waarschijnlijk weer bij Volvo uit, wat een straf.
Volvo + KIP

Troll2006
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 2 jun 2017 01:36

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Troll2006 » ma 26 aug 2019 14:08

Door langere levertijd dan verwacht hebben wij onze vakantie nog met de Subaru doorgebracht.
Vlak na de vakantie hebben we de Citroën op kunnen halen en de caravan naar de stalling gebracht ermee.

De caravan was natuurlijk niet beladen en daardoor was de kogeldruk slechts ongeveer 55 kg. Ik heb een route uitgekozen naar de stalling over wisselende wegen, provinciaal, snelweg en polder en dijkweggetjes.
Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk was van de stabiliteit van de combinatie. De Troll ligt erg rustig achter de auto, en inhalende vrachtauto's en touringcars gaven totaal geen reactie op de combinatie. Ook in lange doordraaiende bochten de snelweg op en af voelde de combinatie erg stabiel.
Hobbels en slecht wegdek werden aan de Forester altijd storend doorgegeven (zeker onbeladen), en dit voelde in de C5 ook prima aan.

Al bij al was de eerste indruk erg positief en kunnen wij niet wachten om langer op pad te gaan met deze combinatie.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 540GT, Citroën C5 Aircross PureTech 180

Den Adriaan
Berichten: 702
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Den Adriaan » ma 26 aug 2019 15:05

Ik bezit ook een Citroën.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de kogeldruk 60 kg.
En daar hou ik mij aan.
Waarom niet?
De caravan ligt er perfect achter.
En waarom overdrijven met meer kogeldruk?
Nergens voor nodig.
Kortom, maak je niet druk.

Den Adriaan
Berichten: 702
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Den Adriaan » ma 26 aug 2019 15:05

Ik bezit ook een Citroën.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de kogeldruk 60 kg.
En daar hou ik mij aan.
Waarom niet?
De caravan ligt er perfect achter.
En waarom overdrijven met meer kogeldruk?
Nergens voor nodig.
Kortom, maak je niet druk.

Den Adriaan
Berichten: 702
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Den Adriaan » ma 26 aug 2019 15:05

Sorry, twee keer gepost.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 34858
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Micky » ma 26 aug 2019 18:00

RE.gif

die had je gewoon kunnen wissen, rechtsboven op het kruisje klikken....
Trekker Volvo V60 B3 R-Design 2021, Kip KG-45 TLB (1989), zonnepanelen, Reich mover comfort, Primus vloeistofverwarming, Fortex Aronde, E-trailer, dhz. vloerverwarming.

Troll2006
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 2 jun 2017 01:36

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Troll2006 » di 27 aug 2019 09:31

Den Adriaan schreef:
ma 26 aug 2019 15:05
Ik bezit ook een Citroën.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de kogeldruk 60 kg.
En daar hou ik mij aan.
Waarom niet?
De caravan ligt er perfect achter.
En waarom overdrijven met meer kogeldruk?
Nergens voor nodig.
Kortom, maak je niet druk.
Je hebt gelijk, de combinatie was heel stabiel met deze kogeldruk.
Het is alleen dat bijna iedereen roept dat een hoge kogeldruk beter is, daar heb ik mij een beetje door laten beïnvloeden. Blijkbaar is dat niet altijd nodig.
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 540GT, Citroën C5 Aircross PureTech 180

Gebruikersavatar
Volvodriver
Berichten: 4471
Lid geworden op: vr 30 jun 2006 20:07
Locatie: La Grande Verriere

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Volvodriver » wo 28 aug 2019 09:52

RE.gif
Nee zeker is dat niet altijd nodig. Maar soms is het wel beter. Je wordt hier echter vaak weggehoond als je de "zogenaamde algemene regel" niet volgt. En dat is in mijn ogen volkomen onterecht.
Neemt niet weg dat je met 65 kg op 60 gewoon veilig onderweg bent. Die speling heeft de kogel wel.
Maar doe vooral waar je jezelf goed en zeker bij voelt.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo XC60 3.0 T6 AWD Summum. Een Heel Stoer Zweeds Setje. cool.gif

erichendri
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door erichendri » wo 28 aug 2019 10:01

Denk dat iedere auto goed rijdt met een troll erachter.
Maar goed dat hij bevalt de auto.
Oh ja, alle suv zijn op de uitwijkproef wat minder dan gewone lage auto's en
tevens gebeurt dat op snelheden waar de gewone man ver van weg blijft.

Eric
Privé :Subaru legacy lll station (2000) 2.0 (125 pk) MT5 met H/L.
Zakelijk rijdt ik een e-golf.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

HuubM
Berichten: 12
Lid geworden op: do 14 sep 2017 18:27

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door HuubM » zo 22 sep 2019 12:48

Er is een trekhaak leverbaar voor de C5 Aircross met een kogeldruk van 80 kg.
9E07A341-1BD7-4799-8F9E-0D51F71B76DE.jpeg

poorbeek
Berichten: 136
Lid geworden op: do 13 apr 2017 14:22

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door poorbeek » zo 22 sep 2019 18:46

HuubM schreef:Er is een trekhaak leverbaar voor de C5 Aircross met een kogeldruk van 80 kg.
9E07A341-1BD7-4799-8F9E-0D51F71B76DE.jpeg
Maar dan bepaald de auto of je ook tot 80kg kan gaan. Het laagste getal is in deze leidend.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk

Eriba Touring 310 (2013) met Fortex Auronde voortent/luifel en Citroen C4 Cactus (2015) 1.6 diesel.

Gebruikersavatar
Volvodriver
Berichten: 4471
Lid geworden op: vr 30 jun 2006 20:07
Locatie: La Grande Verriere

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Volvodriver » zo 22 sep 2019 20:44

RE.gif scratch.gif
Dat heeft er niets mee te maken. De auto bepaalt in dezen niets. Als de trekhaaak voor 80 kg gehomologeerd is mag dat er op.
Als Citroën hun trekhaak op 60 kg homologeerd mag er 60 kg op. Maar als bijv Brink hun trekhaak voor de Citroën op 80 kg laat homologeren mag er dus 80 kg op de haak.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo XC60 3.0 T6 AWD Summum. Een Heel Stoer Zweeds Setje. cool.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 12850
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door deusjevo » zo 22 sep 2019 21:13

Nee hoor, laagste gewicht is leidend.

Mooi verwoord door Bert en Menno.

https://caravantrekker.nl/info/kogeldruk.php
Range Rover (Epsom Green love.gif ) of de Volvo V70 2.5T (Titanium Grey) 252PK/370Nm RICA tuning met een witte Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke, hippe en vooral handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

Gebruikersavatar
Volvodriver
Berichten: 4471
Lid geworden op: vr 30 jun 2006 20:07
Locatie: La Grande Verriere

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Volvodriver » zo 22 sep 2019 21:39

RE.gif
Nee. Als een Trekhaak door (bijvoorbeeld) Brink is gehomologeerd voor 80 kg kogeldruk mag er 80 kg op!
Het gaat hier om de Trekhaak Homologatie!!!!

Daar heeft Citroen met zijn eigen 60 kg Homologatie voor de eigen trekhaak niets meer mee te maken!!!.

Menno heeft het in dit geval fout.
Laatst gewijzigd door Volvodriver op zo 22 sep 2019 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo XC60 3.0 T6 AWD Summum. Een Heel Stoer Zweeds Setje. cool.gif

Gebruikersavatar
Bart-Peugeot
Berichten: 242
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Bart-Peugeot » zo 22 sep 2019 21:44

Citroen homologeert niet een trekhaak. Zij homologeren de auto.

En dat is dus leidend.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Sprinter 350-DD (1996)

Gebruikersavatar
Volvodriver
Berichten: 4471
Lid geworden op: vr 30 jun 2006 20:07
Locatie: La Grande Verriere

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Volvodriver » zo 22 sep 2019 21:46

Elke trekhaak moet gehomologeerd worden. Dus ook Citroën moet zijn eigen trekhaak aan de auto Homologeren.
En dat is VOOR HUN EIGEN trekhaak leidend. Een auto heeft geen eigen kogeldruk.
Polar 56/2008 LB (2.3) achter een Volvo XC60 3.0 T6 AWD Summum. Een Heel Stoer Zweeds Setje. cool.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 12850
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door deusjevo » zo 22 sep 2019 23:09

Volvodriver schreef:
zo 22 sep 2019 21:39
RE.gif
Nee. Als een Trekhaak door (bijvoorbeeld) Brink is gehomologeerd voor 80 kg kogeldruk mag er 80 kg op!
Het gaat hier om de Trekhaak Homologatie!!!!

Daar heeft Citroen met zijn eigen 60 kg Homologatie voor de eigen trekhaak niets meer mee te maken!!!.

Menno heeft het in dit geval fout.
Die trekhaak voor de C5 kan tegelijk ook gehomologeerd zijn voor een Peugeot 3008 (ik noem maar iets) daar mag hij dan ook onder.
Als die 3008 wel 80 kilo kogeldruk mag hebben heeft die Peugeot rijder mazzel.
Ik ga Menno er verder niet over benaderen hoor knipoog.gif
Range Rover (Epsom Green love.gif ) of de Volvo V70 2.5T (Titanium Grey) 252PK/370Nm RICA tuning met een witte Knaus 450TU Südwind die zoveel leuke, hippe en vooral handige opties heeft dat het niet meer op 2 regels past.

HuubM
Berichten: 12
Lid geworden op: do 14 sep 2017 18:27

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door HuubM » do 26 sep 2019 17:10

Volvodriver heeft gelijk. Laat ik nou een Citroendealer zijn dus kan je ervanuit gaan dat ik ook wel weet wat ik doe. De C5 mag gewoon 80 kg op de kogel hebben.

In het instructieboek staat meestal wat de autofabrikant adviseerd als maximale kogeldruk. Wettelijk is echter het typeplaatje van de trekhaak bepalend voor het wettelijk maximum.
https://caravantrekker.nl › info › ko...
Kogeldruk - Caravantrekker.nl

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 335
Lid geworden op: za 20 okt 2018 17:27
Locatie: Kennemerland

Re: Citroën C5 Aircross.

Bericht door Jekihero » do 26 sep 2019 19:01

Toch vreemd om aan te raden het advies van Citroen in deze te negeren zonder te begrijpen waarop dat advies gebaseerd is.
Dat zou een dealer toch niet moeten doen?

Zojuist van de Citroen website gehaald:
Bijlagen
Aicross Aantekening 2019-09-26 191334.png
Mercedes S205 met Fendt Saphir 515

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”