Pagina 1 van 2

Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: ma 29 apr 2019 12:48
door Troll2006
Hallo allemaal,

Deze zomer zullen wij (als de levertijd meevalt) onze Troll 540GT gaan trekken met een C5 Aircross (1.6ltr 180Pk 8traps aut.)
We rijden nu met een Subaru Forester uit 2009 met 4 traps automaat. De Forester rijdt comfortabel met de caravan maar de ouderwetse automaat is een nadeel van deze auto.

Nu zie in in de specs van Citroën een vreemd verschijnsel; de auto die wij besteld hebben mag een max kogeldruk hebben van 64kg terwijl de 130 pk benzine uitvoering slechts 54kg mag hebben.
Ik zou toch zeggen dat de carrosserie en bevestiging van de trekhaak bij beide auto's hetzelfde is en daarom de kogeldruk dat ook kan zijn.

Waarom is dat verschil te verklaren? En kan de kogeldruk enigszins overschreden worden?
Ik rijd met mijn huidige combinatie met 80/85kg terwijl Eriba 70 voorschrijft, en heb de ervaring dat dat een stabiele combinatie oplevert.
Caravantrekker.nl geeft ook aan dat de kogeldruk een stabiliteits-probleem kan opleveren (+11%).

Erg benieuwd wat jullie hiervan denken.

Groeten, Jurgen.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: ma 29 apr 2019 12:51
door deusjevo
Waarschijnlijk houdt Citroën gewoon een percentage aan van het maximaal geremd trekgewicht.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: ma 29 apr 2019 15:55
door Jekihero
Ik zou niet benauwd zijn de kogeldruk met 10kG te overschrijden, maar omdat ik niet weet waarom deze beperkt is tot 64kG zou ik er geen 20kG overheen gaan.
Ignorance is a blessing, maar dat geldt niet altijd.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: do 2 mei 2019 10:48
door Troll2006
deusjevo schreef:
ma 29 apr 2019 12:51
Waarschijnlijk houdt Citroën gewoon een percentage aan van het maximaal geremd trekgewicht.
Ik heb nog wat andere types vergeleken en het lijkt er idd op dat Citroën +/- 25% van het trekgewicht berekend en dat opgeeft als kogeldruk.
Ik ga denk ik op ongeveer 75kg zitten en dan eens beoordelen hoe de combinatie aanvoelt.

Groeten, Jurgen & Marjon.
Touring Troll 540GT, Forester.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: do 2 mei 2019 11:29
door deusjevo
25% lijkt mij wat veel?
Denk meer richting 3% of zo.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: vr 3 mei 2019 11:55
door Troll2006
deusjevo schreef:
do 2 mei 2019 11:29
25% lijkt mij wat veel?
Denk meer richting 3% of zo.
Erg veel te veel zelfs, ik zat met mijn hoofd totaal ergens anders blijkbaar.

Het is 4% :oops:

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: vr 3 mei 2019 16:15
door nerood
Toevallig net even proef gereden in de C5 aircross 180 pk aut.
Rijdt heerlijk, maar die lage kogeldruk....? Ik haak gelijk af.
De fabrikant weet toch dat deze, wat forse wagens, ook veel gebruikt worden om aanhangers te trekken?
Onze KIP heeft van zichzelf al een hoge kogeldruk van 85 kg.

Was recent ook naar een RAV4 AWD aan het kijken, deze is niet erg stabiel bij uitwijkproef, ook geen kandidaat. Jammer.
https://youtu.be/j3qrCNR4U9A
Kom waarschijnlijk weer bij Volvo uit, wat een straf.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: ma 26 aug 2019 14:08
door Troll2006
Door langere levertijd dan verwacht hebben wij onze vakantie nog met de Subaru doorgebracht.
Vlak na de vakantie hebben we de Citroën op kunnen halen en de caravan naar de stalling gebracht ermee.

De caravan was natuurlijk niet beladen en daardoor was de kogeldruk slechts ongeveer 55 kg. Ik heb een route uitgekozen naar de stalling over wisselende wegen, provinciaal, snelweg en polder en dijkweggetjes.
Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk was van de stabiliteit van de combinatie. De Troll ligt erg rustig achter de auto, en inhalende vrachtauto's en touringcars gaven totaal geen reactie op de combinatie. Ook in lange doordraaiende bochten de snelweg op en af voelde de combinatie erg stabiel.
Hobbels en slecht wegdek werden aan de Forester altijd storend doorgegeven (zeker onbeladen), en dit voelde in de C5 ook prima aan.

Al bij al was de eerste indruk erg positief en kunnen wij niet wachten om langer op pad te gaan met deze combinatie.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: ma 26 aug 2019 15:05
door Den Adriaan
Ik bezit ook een Citroën.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de kogeldruk 60 kg.
En daar hou ik mij aan.
Waarom niet?
De caravan ligt er perfect achter.
En waarom overdrijven met meer kogeldruk?
Nergens voor nodig.
Kortom, maak je niet druk.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: ma 26 aug 2019 15:05
door Den Adriaan
Ik bezit ook een Citroën.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de kogeldruk 60 kg.
En daar hou ik mij aan.
Waarom niet?
De caravan ligt er perfect achter.
En waarom overdrijven met meer kogeldruk?
Nergens voor nodig.
Kortom, maak je niet druk.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: ma 26 aug 2019 15:05
door Den Adriaan
Sorry, twee keer gepost.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: ma 26 aug 2019 18:00
door Micky
RE.gif

die had je gewoon kunnen wissen, rechtsboven op het kruisje klikken....

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: di 27 aug 2019 09:31
door Troll2006
Den Adriaan schreef:
ma 26 aug 2019 15:05
Ik bezit ook een Citroën.
Volgens de gebruiksaanwijzing is de kogeldruk 60 kg.
En daar hou ik mij aan.
Waarom niet?
De caravan ligt er perfect achter.
En waarom overdrijven met meer kogeldruk?
Nergens voor nodig.
Kortom, maak je niet druk.
Je hebt gelijk, de combinatie was heel stabiel met deze kogeldruk.
Het is alleen dat bijna iedereen roept dat een hoge kogeldruk beter is, daar heb ik mij een beetje door laten beïnvloeden. Blijkbaar is dat niet altijd nodig.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: wo 28 aug 2019 09:52
door Volvodriver
RE.gif
Nee zeker is dat niet altijd nodig. Maar soms is het wel beter. Je wordt hier echter vaak weggehoond als je de "zogenaamde algemene regel" niet volgt. En dat is in mijn ogen volkomen onterecht.
Neemt niet weg dat je met 65 kg op 60 gewoon veilig onderweg bent. Die speling heeft de kogel wel.
Maar doe vooral waar je jezelf goed en zeker bij voelt.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: wo 28 aug 2019 10:01
door erichendri
Denk dat iedere auto goed rijdt met een troll erachter.
Maar goed dat hij bevalt de auto.
Oh ja, alle suv zijn op de uitwijkproef wat minder dan gewone lage auto's en
tevens gebeurt dat op snelheden waar de gewone man ver van weg blijft.

Eric

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: zo 22 sep 2019 12:48
door HuubM
Er is een trekhaak leverbaar voor de C5 Aircross met een kogeldruk van 80 kg.
9E07A341-1BD7-4799-8F9E-0D51F71B76DE.jpeg

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: zo 22 sep 2019 18:46
door poorbeek
HuubM schreef:Er is een trekhaak leverbaar voor de C5 Aircross met een kogeldruk van 80 kg.
9E07A341-1BD7-4799-8F9E-0D51F71B76DE.jpeg
Maar dan bepaald de auto of je ook tot 80kg kan gaan. Het laagste getal is in deze leidend.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: zo 22 sep 2019 20:44
door Volvodriver
RE.gif scratch.gif
Dat heeft er niets mee te maken. De auto bepaalt in dezen niets. Als de trekhaaak voor 80 kg gehomologeerd is mag dat er op.
Als Citroën hun trekhaak op 60 kg homologeerd mag er 60 kg op. Maar als bijv Brink hun trekhaak voor de Citroën op 80 kg laat homologeren mag er dus 80 kg op de haak.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: zo 22 sep 2019 21:13
door deusjevo
Nee hoor, laagste gewicht is leidend.

Mooi verwoord door Bert en Menno.

https://caravantrekker.nl/info/kogeldruk.php

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: zo 22 sep 2019 21:39
door Volvodriver
RE.gif
Nee. Als een Trekhaak door (bijvoorbeeld) Brink is gehomologeerd voor 80 kg kogeldruk mag er 80 kg op!
Het gaat hier om de Trekhaak Homologatie!!!!

Daar heeft Citroen met zijn eigen 60 kg Homologatie voor de eigen trekhaak niets meer mee te maken!!!.

Menno heeft het in dit geval fout.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: zo 22 sep 2019 21:44
door Bart-P
Citroen homologeert niet een trekhaak. Zij homologeren de auto.

En dat is dus leidend.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: zo 22 sep 2019 21:46
door Volvodriver
Elke trekhaak moet gehomologeerd worden. Dus ook Citroën moet zijn eigen trekhaak aan de auto Homologeren.
En dat is VOOR HUN EIGEN trekhaak leidend. Een auto heeft geen eigen kogeldruk.

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: zo 22 sep 2019 23:09
door deusjevo
Volvodriver schreef:
zo 22 sep 2019 21:39
RE.gif
Nee. Als een Trekhaak door (bijvoorbeeld) Brink is gehomologeerd voor 80 kg kogeldruk mag er 80 kg op!
Het gaat hier om de Trekhaak Homologatie!!!!

Daar heeft Citroen met zijn eigen 60 kg Homologatie voor de eigen trekhaak niets meer mee te maken!!!.

Menno heeft het in dit geval fout.
Die trekhaak voor de C5 kan tegelijk ook gehomologeerd zijn voor een Peugeot 3008 (ik noem maar iets) daar mag hij dan ook onder.
Als die 3008 wel 80 kilo kogeldruk mag hebben heeft die Peugeot rijder mazzel.
Ik ga Menno er verder niet over benaderen hoor knipoog.gif

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: do 26 sep 2019 17:10
door HuubM
Volvodriver heeft gelijk. Laat ik nou een Citroendealer zijn dus kan je ervanuit gaan dat ik ook wel weet wat ik doe. De C5 mag gewoon 80 kg op de kogel hebben.

In het instructieboek staat meestal wat de autofabrikant adviseerd als maximale kogeldruk. Wettelijk is echter het typeplaatje van de trekhaak bepalend voor het wettelijk maximum.
https://caravantrekker.nl › info › ko...
Kogeldruk - Caravantrekker.nl

Re: Citroën C5 Aircross.

Geplaatst: do 26 sep 2019 19:01
door Jekihero
Toch vreemd om aan te raden het advies van Citroen in deze te negeren zonder te begrijpen waarop dat advies gebaseerd is.
Dat zou een dealer toch niet moeten doen?

Zojuist van de Citroen website gehaald: