Toyota rav4

Pavlos
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 apr 2020 18:59

Re: Toyota rav4

Bericht door Pavlos » ma 13 apr 2020 09:03

@Jan

Dat is een net zo’n vaag antwoord als Toyota geeft. Die willen het niet kwijt.
Heeft trouwens niets met een auto te maken die dan wel bij me zou passen. Ik stel me alleen de vraag “waarom”. That’s all.

Als je geen onderbouwd antwoord kan geven laat het dan.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Toyota rav4

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 apr 2020 09:12

Rustig, het is Pasen...

Ik denk dat het enige juiste antwoord in Japan te vinden is, een dealer weet daar helemaal niets van, die verkoopt wat hij in handen krijgt. Voorlopig houd ik het erop dat zij leveren wat de klant wil, dus voor de gemiddelde klant een relatief goedkope auto. Dat deze voor elk continent met eigen belastingen anders op papier staan is logisch... zolang er maar veel verkocht worden. Een personen auto is geen tractor, dat wij dat hier wel willen vinden die Japanners blijkbaar niet belangrijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toyota rav4

Bericht door dieseltijger » ma 13 apr 2020 09:16

Wellicht een andere invalshoek heren: is er hier iemand op het forum "stout" geweest, en heeft iemand ervaring met een hybride die een caravan trekt die zwaarder is dan de beperkingen die de fabrikant heeft opgelegd?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Toyota rav4

Bericht door PD » ma 13 apr 2020 09:21

RE.gif
Lijkt me erg dom. Natuurlijk kan dat maar het mag eenvoudigweg niet.

Andere auto of andere caravan kopen mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toyota rav4

Bericht door dieseltijger » ma 13 apr 2020 09:25

Mee eens, echter: ongetwijfeld is Pavlos niet de enige met die vraag, wellicht hebben mensen ervaring op dat vlak.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Toyota rav4

Bericht door Hans 555 » ma 13 apr 2020 09:31

Wellicht ligt het antwoord bij de RdW en/of de belastingdienst. De importeur weet het natuurlijk ook maar zal daar niet teveel over willen uitweiden maar misschien die eerste twee wel.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Toyota rav4

Bericht door Jan Br » ma 13 apr 2020 09:42

Kijk de elektrische aandrijving van de RAV4 wordt volledig bestuurd door elektronica, daar heb je zelf geen invloed op. Ik heb al eens geschreven dat je juist bij wegrijden op een forse helling je absoluut verbaasd bent over de giga trekkracht die de auto dan vertoond, maar bij het optrekken met caravan gaan de elektromotoren altijd mee. Zou het kunnen zijn dat zonder de hulpaandrijving van de twee elektromotoren op de achterwielen de automatische versnellingsbak te zwaar belast wordt en daarom een lager trekgewicht voor de 2WD?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Toyota rav4

Bericht door Micky » ma 13 apr 2020 10:16

Pavlos schreef:
ma 13 apr 2020 09:03
@Jan

Dat is een net zo’n vaag antwoord als Toyota geeft. Die willen het niet kwijt.
Heeft trouwens niets met een auto te maken die dan wel bij me zou passen. Ik stel me alleen de vraag “waarom”. That’s all.

Als je geen onderbouwd antwoord kan geven laat het dan.
Waarom? omdat de fabrikant heeft bepaald dat het zo is, waarom moeten ze dat onderbouwen? Erg vaag is het niet, er zijn hierboven meerdere mogelijkheden genoemd waarom het zo kan zijn, deze redenen zie je ook bij andere merken, bijv. een BMW320 EDE, en de gewone 320 2x dezelfde auto, 2x een vergelijkbare motor, 1 mag een normaal gewicht trekken 1600kg, de EDE 0 kg.
Dan de 1.6 TDI van VAG, bijv. de Skoda Octavia, die heb je in Geenline 110 pk die mag maar 1000kg trekken, terwijl exact dezelfde 1.6TDI 105pk (geen greenline) 1500kg mag trekken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Toyota rav4

Bericht door erichendri » ma 13 apr 2020 10:31

De RAV4 rijdt bijna altijd op de brandstof motor, niet alleen als er vermogen gevraagd wordt.
De Elektromotoren ondersteund de motor bij optrekken en rijden,
Niet lang want de accu is maar =/-1,6 kwh groot.
Ook kan hij enkele kilometers alleen op de accu rijden tot een bepaalde snelheid.
Met caravan erachter op de camping is dat ook mogelijk las ik een keer hier op dit forum.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Pavlos
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 apr 2020 18:59

Re: Toyota rav4

Bericht door Pavlos » ma 13 apr 2020 10:35

@dieseltijger

Uiteraard ben ik niet de stoute gebruiker. Ik kijk wel uit.
De AWD en de 2wd hebben beide hetzelfde motorvermogen dus daar kan het niet aan liggen lijkt me. Dat een tweede elektromotor ineens 800 kilo extra kan trekken lijkt mij ook onwaarschijnlijk.

Toyota Nederland wil er geen antwoord op geven terwijl, ook als is het iets technisch, er een verklaring voor moet zijn. Misschien hebben al de hybride AWD rijders wel voor niets een duurder model gekocht. knipoog.gif

En voor alle Toyota believers. Ik probeer het merk niet onderuit te halen. Ik ben zelf een tevreden Toyotarijder sinds 1986.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Toyota rav4

Bericht door Chris » ma 13 apr 2020 10:39

Jan Br schreef:
ma 13 apr 2020 08:50

Mijn verbruik in het normale verkeer met hoofdzakelijk toch wat korte ritjes, verbruikt hij gemiddeld 1 op 15. Maar de nieuwste RAV4 schijnt toch nog flink zuiniger te rijden.
Is het niet vanwege het energie label??
Alleen de allerschoonste auto's krijgen dat A label.
Ben je lease rijder... dan kan dat wel eens belangrijk zijn.
Meerdere merken hebben dat ook, en mogen ook niets trekken.
Ik ken iemand met een nieuwe mini... trekgewicht 0 kg.
Een collega had bijna een Focus gekocht... trekgewicht ook niks.
Allemaal vanwege het label.
Wil je toch een hut trekken, dan moet je dat model overslaan.
Die Mini vent is al een jaar bezig om toch te mogen trekken, hij rijd dat ding prive en het maakt dus niks uit voor hem welk label die auto heeft..
Tot op heden zonder enig resultaat..
Probeer dus niet in de allerschoonste de allerbeste resultaten te krijgen, da's het verkeerde model.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Toyota rav4

Bericht door Jan Br » ma 13 apr 2020 10:40

RE.gif De nieuwste RAV4 4WD blijft hetzelfde qua max trekgewicht, nl. 1.650kg
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Toyota rav4

Bericht door Micky » ma 13 apr 2020 10:41

Pavlos schreef:
ma 13 apr 2020 10:35
@dieseltijger

Uiteraard ben ik niet de stoute gebruiker. Ik kijk wel uit.
De AWD en de 2wd hebben beide hetzelfde motorvermogen dus daar kan het niet aan liggen lijkt me. Dat een tweede elektromotor ineens 800 kilo extra kan trekken lijkt mij ook onwaarschijnlijk.

Toyota Nederland wil er geen antwoord op geven terwijl, ook als is het iets technisch, er een verklaring voor moet zijn. Misschien hebben al de hybride AWD rijders wel voor niets een duurder model gekocht. knipoog.gif

En voor alle Toyota believers. Ik probeer het merk niet onderuit te halen. Ik ben zelf een tevreden Toyotarijder sinds 1986.

heb je mijn post gezien? heb eea uitgelegd, dat het niet met vermogen te maken heeft, is in mijn voorbeelden een milieu kwestie en als voorbeeld, de Skoda is veel gestroomlijnder op plekken die je als berijder niet direct ziet, dus wel/geen greenline zie je niet direct aan de buitenkant, maar de greenline heeft minder koeling door meer afdekkingen op verschillende plaatsen (grill, onderkant motor, enz), alleen daarom kan er al gekozen zijn voor een lager trekgewicht, omdat onder zware omstandigheden de motor kan oververhitten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Toyota rav4

Bericht door Knaus440 » ma 13 apr 2020 10:48

Je vraagt naar de waarheid. Die krijg je voor jouw gevoel dus niet.
Helaas, maar de controlerende instanties hanteren als waarheid de gegevens zoals vermeld bij rdw.
Dat is het juridische en verkeerstechnische deel van jouw vraag. Verder hanteert de fabrikant zijn waarheid. Waarom?
Dat heb ik eens proberen uit te vinden bij de aan te schaffen Octavia. Kreeg reactie om de keurings eisen/resultaten van type goedkeuring te zoeken. Daar vindt je de verschillen blijkbaar.
Wij kozen voor de 2.0 tdi.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Pavlos
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 apr 2020 18:59

Re: Toyota rav4

Bericht door Pavlos » ma 13 apr 2020 10:55

@chris

Nee geen leaserijder.
Wel leuk dat het allerlei suggesties opkomen bij deze forumleden.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toyota rav4

Bericht door dieseltijger » ma 13 apr 2020 11:12

@Pavlos,

Jouw vraag kwam eveneens bij mij op hoor. Uiteraard krijg je geen antwoord van Toyota. Daarom andere invalshoek: kijk naar de specs van Toyota in een regio waar andere toelatingseisen gelden. Als je naar Toyota USA kijkt, dan zie je dat de (min of meer) met de RAV 2WD Hybrides ongeveer hetzelfde maximum aanhanger gewicht hebben. In de USA zullen ze vast wel andere eisen hebben dan in de EU, maar overeenkomstige waarden: dat voedt bij mij het vermoeden dat er gewoon sprake is van een design keuze of design beperking.

De experts op dit forum kunnen de diepere details van het design verder fileren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Toyota rav4

Bericht door Conradi » ma 13 apr 2020 11:32

RE.gif,
Heb je de banden vergeleken? Banden zijn hier een variabele in de CO2-rating.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Toyota rav4

Bericht door dieseltijger » ma 13 apr 2020 11:49

Nee, ik vroeg mij alleen maar af wat de achtergrond van de beperking van het trekgewicht was.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Toyota rav4

Bericht door Conradi » ma 13 apr 2020 11:53

Wat ik weet is dat oa de C-klasse hybrid geen trekhaak kreeg omdat er dan bredere banden nodig waren die de CO2-waarde te veel verhoogde. Daarom noemde ik ‘t.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Toyota rav4

Bericht door erichendri » ma 13 apr 2020 12:11

Als je inderdaad wel eens door prijslijsten neust kom je inderdaad dat soort dingen tegen
als je het één en ander fabrieks-af besteld.
Een trekhaak is meer gewicht dus meer CO.
Dat zelfde lees je ook ij andere velgen en bredere/hogere banden.
Dat van de banden is bewezen op een vermogensbank dat het meer verbruik betekend.
Vandaar dat veel garages dit soort dingen achteraf monteren.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Toyota rav4

Bericht door meeder » ma 13 apr 2020 12:19

Het verschil in trekgewicht tussen de 2WD en AWD versie van de RAV4 komt in de basis door de extra elektromotor op de achteras. Deze elektromotor ontlast de aandrijflijn van de vooras, zeker bij het wegrijden vanuit stilstand.

Beide elektromotoren (alle 3 bij de plugin) kunnen de benzinemotor ondersteunen en de elektromotor in de transmissie zorgt eigenlijk altijd voor een deel van de aandrijving van de vooras, zelfs als de batterij "leeg" zou zijn. Direct aan de benzinemotor gekoppeld zit MG1 (Motor Generator 1). MG1 werkt primair als starter/generator waarbij deze dus ook direct energie kan opwekken die door de tweede en grotere elektromotor in de transmissie (MG2) kan worden gebruikt om de auto aan te drijven.

Tussen de combinatie verbrandingsmotor/MG1 combinatie en MG2 zit een planetair tandwielstelsel. Zodat het eCVT effect gerealiseerd kan worden (eigenlijk is het een eIVT)

MG1 en de batterij kunnen samen ook energie leveren aan de elektromotor op de achteras.

Voor het wegrijden vanuit stilstand is veel energie nodig en dat wordt gerealiseerd door de combinatie van ICE, MG2 en de motor op de achteras. Eenmaal op snelheid kan het prima alleen op de aandrijving van de vooras werken.

Als laatste verschil kan ook de koeling meespelen. Van een Toyota monteur heb ik begrepen dat de koeling van de aandrijflijn (de transmissie en elektronica wordt via een separaat koelsysteem gekoeld) kleiner is bij de 2WD versie waardoor de belasting lager moet blijven. Dit is natuurlijk niet anders dan bij sommige auto's met verbrandingsmotoren waar aanpassingen aan de koeling gedaan moeten worden voor het zwaardere trekwerk.

Overigens kan bij de plugin hybride MG1 ook voor de aandrijving gebruikt worden omdat deze via een vrijloopkoppeling gekoppeld zit aan de verbrandingsmotor.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Toyota rav4

Bericht door Wie-niets » ma 13 apr 2020 12:29

Bij mij roept de RAV 4 AWD Hybride ook een vraag op. Het gaat dan om de officiële kogel druk van max 70 kg voor een 1650 kg trekgewicht. Houd eigenlijk ook niet echt over.
Frappant is voor een fietsenrek mag dit 80 kg zijn.
Ik gis maar wat, kan de Toyota de dwarskrachten of op en neerwaartse krachten niet aan die kunnen ontstaan bij het trekken van een caravan? weenie.gif

En over "stout" gesproken. Zouden de RAV 4 AWD Hybride trekkers zich ook aan deze max 70 kg hier exact aan houden? mrgreen.gif
Trouwens de RAV 4 AWD heeft toch maar een elektromotor op de achterwielen?
Jan Br heeft het over 2 ?

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Toyota rav4

Bericht door Jan Br » ma 13 apr 2020 12:58

Wie-niets schreef:
ma 13 apr 2020 12:29


En over "stout" gesproken. Zouden de RAV 4 AWD Hybride trekkers zich ook aan deze max 70 kg hier exact aan houden? mrgreen.gif
Trouwens de RAV 4 AWD heeft toch maar een elektromotor op de achterwielen?
Jan Br heeft het over 2 ?
Er zit maar één elektromotor op de achterwielen, ik ben hier al eens op gecorrigeerd, maar de wens is misschien de vader van de gedachte.

Over “stout” gesproken, ik heb wel meer kogeldruk dan 70, ik probeer het te houden op max 85 en dat gaat op zich goed. Ik rij met de caravan alleen maar snelweg en mijd de smallere wegen met deze combinatie.

Heb wel meteen MAD hulpveren laten plaatsen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Toyota rav4

Bericht door erichendri » ma 13 apr 2020 14:33

De RAV$ (2020) heeft 1 electromotor op de vooras en 1 op de achteras volgens de prijslijst zag ik.

Bron Topgear : De voorste elektromotor is 120 pk en 202 Nm sterk, het exemplaar op de achteras gooit
daar eventueel nog 55 pk en 121 Nm bij. Nee, dat mag je allemaal niet zomaar bij elkaar optellen.
De totale systeem-output, zoals het dan heet, komt bij de AWD neer op 222 pk.
De voorwielaangedreven Toyota RAV4 levert 218 pk.

Zowel de hybrid als de plug-in hebben 2 electromotoren.
De Generator zit er om de motor te starten en om de accu's te laden en de
plug-in kan je ook thuis opladen met een laadsnoer op je wallbox.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Toyota rav4

Bericht door shanty1959 » ma 13 apr 2020 15:26

Onze RAV van 2018 bevalt ons prima, trekt met gemak onze caravan van 1800 kg beladen.
Ik beaam de ervaringen van Jan Br.
Geweldige reis en trekauto!
Bijlagen
image.png

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”