Pagina 2 van 3

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: ma 11 feb 2019 19:47
door Morgoth
Een beetje meer kan ie wel hebben. Zeg 75kg. Da de auto zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk. Dan gaat het best.
Wij hebben een oude Peugeot 306 station staan met 100pk. Weegt iets fan 1050 kg ofzo en mag 1000kg trekken. Die heb ik voor de caravan van 1000 kg gehad. Dat ging eigenlijk prima. Een lege auto en volle caravan ging iets minder prima maar was nog best goed te doen. Alleen had je het gevoel wat minder stabiel te zijn.

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: ma 11 feb 2019 19:58
door DanielW
Wij stonden vorig jaar in Frankrijk, paar plekken verder stond een stel met een Caravelair 390(??) en een Corsa D (zag even niet diesel of benzine), dus beetje vergelijkbaar. Dus het word gedaan. Ik denk dat er alles al is gezegd; auto zwaar mogelijk, caravan licht mogelijk, ietsje meer kogeldruk dan op het plaatje en de tijd nemen tijdens het rijden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: ma 11 feb 2019 20:42
door Fun CLUB
Ok dus ietsjes meer is niet erg. Las van minimaal en max. Min is 55 max 75 dat zou alleen niet aangeraden worden. Dus er tussenin zou prima moeten zijn.
Erg fijn al die bevestigende berichten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: ma 11 feb 2019 20:47
door Erwin1987
Ja ietsje meer kogeldruk is beter, alleen in je achterhoofd houden dat je meer kogeldruk hebt als de auto volgens fabrikant mag hebben ivm doorzakken.

En de caravan zo ligt mogelijk houden is goed, maar zorg er dan wel voor dat de kogeldruk hoog genoeg blijft, een caravan die weinig weegt maar door bijvoorbeeld de indeling ook weinig kogeldruk heeft is ook instabiel.

Erwin




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: ma 11 feb 2019 20:55
door Jan van Vijven
Erwin, lees je bericht nog eens door, het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoeld.

Kan ook aan mij liggen natuurlijk ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: ma 11 feb 2019 20:57
door Erwin1987
Ga het even lezen, zat met de baby op de arm Haha.
Edit: hoop dat het zo beter te lezen is was inderdaad behoorlijk vaag.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: di 12 feb 2019 07:21
door Nixter
Ik kan het verkeerd hebben maar het lijkt mij geen feest om met eerdergenoemde combinatie te rijden, in het vlakke Nederland zou het misschien net kunnen maar bij de minste heuvel zul je waarschijnlijk wel terug moeten naar de 3.

110Nm bij 4000rpm, 80 pk bij 5600rpm als ik de juiste gegevens heb, betekenen dat je behoorlijk toeren moet maken om vermogen tot je beschikking te hebben. Tevens zit het gewicht van de caravan behoorlijk dicht bij het maximum wat de auto mag trekken dus al met al zal de auto er flink voor moeten werken.

Het zal wel kunnen (zolang je zorgt dat je in het juiste toeren gebied zit) maar het zal niets over houden.

Maar dat is mijn mening vanachter een toetsenbord.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo K10a40 met Tapatalk


Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: di 12 feb 2019 09:18
door Jan van Vijven
Beetje schakelen hoort erbij, niets mis mee!
En dat gewicht zit, mits goed beladen, makkelijk onder de 75%.
Hele volksstammen rijden met mindere combinaties naar de costa del sol.
Als je met het juiste humeur en gepaste snelheid op pad gaat is het gewoon feest, je hebt vakantie, en daar gaat het om!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: di 12 feb 2019 09:46
door Gemineye
Tegenwoordig wil iedereen in een hoge versnelling met 100km/u een berg op rijden volgens mij. Met deze combi kom je er heus wel hoor. Vroeger hadden we een golf 2 1.6 diesel met vijf man erin, caravan er achter. Als we een flinke helling hadden kon je caravan bijna niet meer zien van de zwarte rook omdat mijn vader destijds in de tweede versnelling omhoog ging, gewoon met de vrachtauto’s mee, dus zeg een km of 40/50. Vonden we toen overigens heel normaal.

Gewoon op tijd terug schakelen en zorgen dat je motor op toeren blijft en er geen wedstrijd van maken want die win je toch niet.

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: di 12 feb 2019 09:51
door Erwin1987
Ik denk dat de motor ook
niet echt de beperkende factor is, behalve als je stilstaand op een helling moet wegrijden misschien maar dit is volgens mij niet van toepassing.

Gewichtsverdeling is belangrijker.
Ik reed hier voor met een Kia Cerato die mocht 1400kg trekken maar mocht maar 56kg kogeldruk hebben. Heb het in het begin gedaan omdat ik dacht dat moest, was echt super instabiel en de caravan woog toen maar 1150, toen ik de kogeldruk en belading beter op orde had reed het stukken beter.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: di 12 feb 2019 11:06
door Fun CLUB
Inderdaad met een goed humeur op pad en er de tijd voor nemen. Niet willen haasten. Voorlopig gaan wij niet voor de bergachtige bestemmingen. Nederland is tegenwoordig goed vertoeven als vakantie land. En de kids vinden al snel alles leuk. Zolang je maar gezelligheid mee brengt. Een zwembad op de camping en een leuke omgeving.
Nee als je op vakantie gaat moet je eigenlijk ook wel met alles in de “vakantiemood”


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: di 12 feb 2019 21:02
door Morgoth
En zo is het. Vroeger hingen we allemaal een caravan achter onze 55 pk Opel Kadett. Dat ging ook.

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: di 12 feb 2019 21:14
door Chris
Exact..
Vroeger.... ja vroeger was alles mogelijk...maar nu ook nog hoor.
Alles is al gezegd, de kogeldruk en de snelheid.
Probeer uit te vinden bij welk toerental jou motor het sterkst is, het max. koppel heeft.
En probeer dan rond dat toerental te rijden.
Dus niet doorschakelen naar z'n 5 bij 80, en het motortoerental ver onder het ideale toerental.
Dat is niet fijn voor je motor, beter om dan lekker in z'n 4 te blijven met meer toeren.
Aan het motorgeluid wen je ook wel.
Beter wat meer toeren dan minder dus... EN.... op tijd terug schakelen bij een bultje.

M.a.w. Groen rijden is taboe met een caravan er achter...

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: di 12 feb 2019 21:26
door Fun CLUB
Inderdaad je gaat er niet zuiniger op rijden maar ook dat moet de pret niet drukken. Dan kan je net zo goed de caravan verkopen en gaan vliegen. Maar dat is toch ook niet altijd alles.

Zal er wel aan moeten wennen het in hogere toeren rijden. Voor mij is het de laatste tijd een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Mooi om te zien op je display dat je er kilometers bij kan “rijden”. Dus wat je nog kan met de de inhoud van je tank, en dat dan een beetje zien oplopen. (Sja iedere gek z’n gebrek)

Maar dat word dus tijdens de rit met caravan even op ander info gezet

Nee er is mij/ons inmiddels een hoop duidelijk. Gewoon niet te gek doen. Rustig op de weg blijven rijden met iets meer toeren rond de 80 á 90km/u En de juiste kogeldruk in de gaten houden. Het zal de eerste drie ritten waarschijnlijk toch nog wel een beetje zoeken blijven. Wat het fijnste rijden is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: di 12 feb 2019 21:39
door Chris
RE.gif
As me.. mrgreen.gif
Zonder hut erachter rij ik ook met een z.g. fluwelen voet.. ( meestal)
Soms ook eens even lekker de 231 paarden loslaten trappelen, is ook goed.
Maar met de hut erachter, een combi van 3700Kg... dan zuipt het ding nog meer dan ik...1 op 8 ofzo..
Het zij zo... vakantie hoor..

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: di 12 feb 2019 21:55
door Fun CLUB
Hahahaha ja inderdaad. Die paar weekendjes of weken per jaar moet dat kunnen. En nee, ik rij niet altijd even braaf maar als ik geen haast heb dan doe ik ff lekker zuinig aan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: wo 13 feb 2019 09:44
door Bospaadje
Precies, met de hut erachter heeft het weinig zin om op verbruik te letten. Kan je wel doen, maar lekker mee laveren in het verkeer zorgt er vaak voor dat je 103-98-81 etc moet rijden, terwijl het meest zuinige natuurlijk de minimale toegestane snelheid is. Maar dan wordt je zoals eerder al benoemd, steeds ingehaald en dat is verre van ideaal.

Ik probeer ook steeds zo zuinig mogelijk te rijden, zonder hut, al kan ik het niet laten om een bumperklever af en toe een beetje te pesten.
Naar rechts gaan en even iets meer gas, of bij een stoplicht rechts voorsorteren en dan de ferm getunede golf of oldtimer bmw/audi even eruit acceleren. Om dan te schrikken van het gebruik en weer netjes op de acc te rijden mrgreen.gif

Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: wo 13 feb 2019 09:52
door Jan van Vijven
RE.gif
Zou het kunnen zijn dat jij zelf dat bumperkleven uitlokt? Echt zuinig rijden op links gaat niet, met 90 of 100 inhalen is niet van deze tijd. Met op rechts gas geven maak je ook niet veel vrienden...
Hoezo verkeersagressie uitlokken?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: wo 13 feb 2019 13:41
door Morgoth
Ik heb een zo godsgruwelijke hekel aan mensen die bij een stoplicht wegplanken en dan vervolgens op een 100kmh weg 75 te gaan rijden. Hiermee lok je onnodig verkeersagressie uit. Nou accelereert mijn auto redelijk snel want elektrisch. Ik trek veel standaard auto's er wel uit bij de stoplichten. Maar ik heb dan wel al mijn spullen overal door de auto liggen.
Mijn motto: Mensen die klagen over bumperklevers rijden niet met het verkeer mee. Mensen die klagen over rechts ingehaald worden gaan niet op tijd naar de rechter baan terug.
In principe doe ik geen van tweeën. Maar iemand die gewoon stoïcijns, zonder enige reden op de linker baan blijft rijden ga ik na een poosje echt wel even op de bumper zitten om te laten weten dat ik er toch wel graag even langs wil. Gaat ie niet aan de kant dan ga ik er rechts voorbij.

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: wo 13 feb 2019 17:21
door Micky
Bospaadje schreef:
wo 13 feb 2019 09:44
Precies, met de hut erachter heeft het weinig zin om op verbruik te letten. Kan je wel doen, maar lekker mee laveren in het verkeer zorgt er vaak voor dat je 103-98-81 etc moet rijden, terwijl het meest zuinige natuurlijk de minimale toegestane snelheid is. Maar dan wordt je zoals eerder al benoemd, steeds ingehaald en dat is verre van ideaal.

Ik probeer ook steeds zo zuinig mogelijk te rijden, zonder hut, al kan ik het niet laten om een bumperklever af en toe een beetje te pesten.
Naar rechts gaan en even iets meer gas, of bij een stoplicht rechts voorsorteren en dan de ferm getunede golf of oldtimer bmw/audi even eruit acceleren. Om dan te schrikken van het gebruik en weer netjes op de acc te rijden mrgreen.gif
Nu kan het zijn dat je het over een andere auto hebt dan die je als trekker gebruikt, maar met die 2.0T van je onderschrift doe je 7,5 tot 7,8 seconden naar de 100 afhankelijk van model, kortom je houdt mijn Passat diesel amper bij, die gaat in 7,6 awhoea.gif

Standaard Golf GTI uit 2017 gaat in 6,4 naar de 100 mrgreen.gif

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: wo 13 feb 2019 18:28
door Paul
7.6 seconden ... 7.7 volgens de fabrieksopgave ... Opschepper :)

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: wo 13 feb 2019 18:37
door Micky
RE.gif

de mijne is uit 2016, toen was het nog 7,6 in Duitsland iig mrgreen.gif awhoea.gif

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: wo 13 feb 2019 20:29
door Morgoth
Zijn we klaar met ver-plassen? awhoea.gif

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: wo 13 feb 2019 20:42
door Erwin1987
Kroegpraat.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Opel Corsa D 1.2 en burstner club 355 combi

Geplaatst: wo 13 feb 2019 22:32
door Bospaadje
Inmiddels 250pk en 400nogwat koppel, rij veel stadsautoweg met 103 op gps, toch blijkbaar altijd nog mensen die tussen de flitspalen dan op de bumper plakken om na het inhalen dan direct de afrit te nemen. Ik rij nergens bewust te langzaam zoals hier wordt gesigneerd, BEHALVE als er iemand plakt in onze 30kmh zone, dan ga ik 20 rijden...