Caravan trekken met automaat

bernard
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 mar 2016 19:25

Caravan trekken met automaat

Bericht door bernard » ma 14 jan 2019 22:13

Wij hebben een Citroen C4 Picasso gekocht , met een automaat.
De auto mag 1500 kg. trekken
Maar nu horen wij verschillende meningen over het rijden met een caravan achter een aut met automaat .
Kan deze auto een caravan trekken ( 1300 kg ) met automaat , of moet er geflipperd worden (handschakelen )
Dit is onze eerste automaat , dus we hebben totaal geen idee / ervaring

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » ma 14 jan 2019 22:21

Tuurlijk kan dat


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Hans met Troll » ma 14 jan 2019 22:31

ik heb er een Automaat en trek 1200 Kg ........of op de autoweg of platteland of stad...........heel ontspannend,natuurlijk bijzonders op bergstraten of straatjes .
alpen? gewoon geweldig rijden.......Autoweg.......... cruise ontrol love.gif
Flipperen kan ik niet, wel handmatig schakelen.....nooit gedaan der rechtervoet bepaald of schakelen of niet mrgreen.gif
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Nimma » ma 14 jan 2019 22:41

Doe het nu 4 jaar, even wennen maar dan gaat het prima en wil je nooit anders meer. Ik ga veel het platte- en heuvel- cq bergland in en flipper er lustig op los.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Abve

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Abve » ma 14 jan 2019 22:49

Schakelen in de bergen hoeft niet.
Wil je bij het stijgen en/of dalen wat meer toeren draaien, kun je dit met de flippers regelen.
Een automaat rijdt super relaxed.
Ik wil nooit meer anders thumbup.gif

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door janoniem » ma 14 jan 2019 22:58

Ik kan er als "schakelaar" niet over oordelen maar van automaat rijders gehoord:
a. Niet prettig in de bergen; remt niet goed af op motor.
b. Dan doet ie het niet goed --> zet hem op cruise control, dan dwing je hem terug te schakelen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Jeroent83 » ma 14 jan 2019 23:04

Caravan met een automaat is heerlijk, zou niets anders meer willen.
Ik zorg wel dat hij in sport modes staat en bij 110 zet ik hem meestal in zijn 4 vast, anders blijft hij de hele tijd tussen 4 / 5 schakelen.
Ik rij dan constant in zijn 4 met 3500 toeren. Berg af gebruik ik wel de flippers om op de motor af te remmen.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Morgoth » ma 14 jan 2019 23:05

Ik rij al jaaaaren met een automaat. In de bergen zet je hem zeker berg af in de berg versnelling zodat de auto wat meer op de motor remt. Ander rook je de remmen op. Als je versnellingsbak geen bergstand heeft, dan schakel je handmatig een versnelling terug.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Re di Coppi » ma 14 jan 2019 23:11

RE.gif RE.gif RE.gif

a: moderne automaat houdt een hogere versnelling aan in de bergen bij het nafdalen
b: is niet het geval bij CC

@TS: tuurlijk!
Check wel even wat de maximale treingewicht mag zijn vd combi. Met 1300 kg aan het haakje verwacht ik niet dat je erboven zit aan deze Franse aandoening.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door meeder » ma 14 jan 2019 23:32

Ik wil eigenlijk nooit meer wat anders dan met een automaat de caravan trekken.
Moderne automaten kunnen heel goed overweg met heuvels. In de bergen neem ik met de +/- knop op de ook zelf het heft in handen.

Ik rij met de caravan met onze auto altijd in de S stand omdat hij anders bij 80 naar 6 wil schakelen en dat wil ik niet. In S blijft hij dan netjes in 5 rijden en een bijkomend voordeel is dat hij het stop-start systeem ook direct uitschakelt om te voorkomen dat hij direct de motor afzet als je een paar tellen stil staat met de caravan na een lange rit.

In de praktijk maakt het ook niet veel meer uit wat voor automaat het is voor het rijden met de caravan, een moderne CVT, DCT of een conventionele automaat zullen het allemaal prima doen.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door DanielW » ma 14 jan 2019 23:39

Kan prima. Er bestaat discussie over conventionele automaten, dubbele koppelingsplaten en CVT's, maar kort door de bocht genomen is met alle prima te rijden.

Ik zelf ben met een VW Golf DSG uit Frankrijk gekomen, naar beneden rijden en je ziet de snelheid oplopen, kon ik gewoon terug flipperen naar hoge toeren en remmen op de motor.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Nimma » di 15 jan 2019 00:05

RE.gif zo werkt het ook ongeveer met mijn CVT.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door deusjevo » di 15 jan 2019 00:24

bernard schreef:
ma 14 jan 2019 22:13
Wij hebben een Citroen C4 Picasso gekocht , met een automaat.
De auto mag 1500 kg. trekken
Maar nu horen wij verschillende meningen over het rijden met een caravan achter een aut met automaat .
Kan deze auto een caravan trekken ( 1300 kg ) met automaat , of moet er geflipperd worden (handschakelen )
Dit is onze eerste automaat , dus we hebben totaal geen idee / ervaring
Mag ik vragen wat voor bouwjaar of is de auto nieuw?
Heeft de auto de EGR automaatbak?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Morgoth » di 15 jan 2019 09:25

Re di Coppi schreef:
ma 14 jan 2019 23:11
moderne automaat houdt een hogere versnelling aan in de bergen bij het nafdalen
Nog nooit gehad. Mijn laatste vier auto's waren allemaal automaten. Geen van allen schakelden zelf terug bij berg af. Mijn huidige auto in van 2016 de vorige van 2013. Geen ouwe bakken dus. Het zal ongetwijfeld aan het merk liggen of ze dat doen of niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Hans met Troll » di 15 jan 2019 09:56

RE.gif nou,dit ken ik ook niet.........alleen maar bij het remmen schakelt die automaat lager,en dat is logisch
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Re di Coppi » di 15 jan 2019 11:46

RE.gif
Dat klopt met afremmen. Echter bij het rijden in de bergen tijdens het afdalen gaat de dsg in een hogere versnelling om een betere motorrem te hebben.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door erichendri » di 15 jan 2019 11:59

Dat zal dan zijn als je op de cc rijdt.
Berg op precies hetzelfde.
Alleen zo werkt het niet bij veel auto's.
En vergeet ook niet qua rijden in de bergen dat niet iedereen
met turbo of met 300+ pk rijdt.
Voorbeeld: brennerpas lijkt minder stijl met 260pk/600nm als
met een turboloze auto en 150 pk of maar 4 versn.bak automaat.
Hetzelfde geldt voor de automaat niet iedereen heeft 5 of
meer versnellingen waardoor er relaxter getrokken wordt.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op di 15 jan 2019 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Jan Krukas » di 15 jan 2019 12:03

Rij met een Subaru 2.5 automaat (4 bak )Outback berg op zet ik hem meestal in zijn 3* vast,
Anders blijft hij schommellen tussen 3 en 4 in zijn CC verder een automaat heeeeeeerlijk!!!
caravan.gif

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Re di Coppi » di 15 jan 2019 12:41

RE.gif RE.gif

Nee, niet op de CC.
Daarom schreef ik ook de moderne automaten. Daarbij ga ik uit van 6-9 versnellingen.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Morgoth » di 15 jan 2019 13:26

Maar schakelt een DSG van Volkswagen dan automatisch terug bij berg af? Hoe weet dat ding dan dat je überhaubt op de motor wilt afremmen? Ik kan me goed voorstellen dat je bij een lange rechte afdaling, zonder caravan, helemaal niet wilt remmen op de motor. En dat doet ie dan toch?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Re di Coppi » di 15 jan 2019 14:09

RE.gif
Geen idee. Wellicht door toenemende snelheid zonder gas te geven? GPS? Hellingshoekmeter? Combinatie van genoemde mogelijkheden? Of nog iets anders.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Kasper

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Kasper » di 15 jan 2019 15:08

viewtopic.php?f=75&t=34655 Hier is er ook al veel over geschreven en gediscussieerd.
Maar nogmaals een automaat is prachtig ook om een caravan te trekken, zowel berg op als berg af, niks mis mee. thumbup.gif Ik heb nog nooit zo relaxed gereden als vorig jaar op vakantie, dat was een trip van zo'n 5000 km met diverse berg etappes. vooral met cruisecontrol erop is ideaal, schakelt vanzelf terug naar een lagere versnelling, als het toerental wat lager wordt. thumbup.gif Nou weegt mijn caravan natuurlijk niet zoveel, maar ik denk dat het met een wat zwaardere caravan precies net zo gaat. thumbup.gif

Citrorob

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Citrorob » di 15 jan 2019 15:40

Morgoth schreef:
di 15 jan 2019 13:26
Maar schakelt een DSG van Volkswagen dan automatisch terug bij berg af? Hoe weet dat ding dan dat je überhaubt op de motor wilt afremmen? Ik kan me goed voorstellen dat je bij een lange rechte afdaling, zonder caravan, helemaal niet wilt remmen op de motor. En dat doet ie dan toch?

Bij mijn BMW (Geen DSG) schakelde hij ook gewoon terug als je op de CC een afdaling nam.
De CC pakt dan niet de rem erbij maar wel maximaliseerde hij de motorrem.

Als je dan ook een lange afdaling hebt en je de auto dreigt harder te gaan dan de ingestelde snelheid is het niet zo moeilijk te verzinnen voor de software dat hij moet terugschakelen.

Als het erg steil was dan zit er niets anders op dan kort en stevig te remmen en zelf dan een zo'n laag mogelijke versnelling te kiezen om de remkracht van de motor te maximaliseren. Dat is niet ander dan een handbak.
Overigens hoefde je bij een automaat niet bang je zijn om de motor over zijn toeren te jagen zoals dat bij een handbak kan. De software van de automaat weigert in versnellingen te gaan die slecht zijn voor bak en motor.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Morgoth » di 15 jan 2019 16:22

Okee. Op de CC kan ik me dat voorstellen. Mijn Ampera doet dat overigens niet. Maar daarmee kan ik bijremmen door extra te regenereren. Dan gebruik je de remblokken dus niet.
Bij manoeuvreren is een automaat ook ideaal. Nooit meer een motor die afslaat of nog erger: opgerookte koppelingsplaten
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Erwin1987 » di 15 jan 2019 17:13

Morgoth schreef:Okee. Op de CC kan ik me dat voorstellen. Mijn Ampera doet dat overigens niet. Maar daarmee kan ik bijremmen door extra te regenereren. Dan gebruik je de remblokken dus niet.
Bij manoeuvreren is een automaat ook ideaal. Nooit meer een motor die afslaat of nog erger: opgerookte koppelingsplaten
Mag een ampera iets trekken dan? Anders Kun je niet weten wat die doet als hij voorruit word geduwd mijn Volvo schakelt ook terug trouwens.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”