Kleinere zuinigere Electromotoren met cvt misschien?
Caravan trekken met automaat
Re: Caravan trekken met automaat
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Caravan trekken met automaat
Herhaling van argumenten...
Kleinere e-motoren zijn niet zuiniger. Alleen als je minder dan 10% gaat belasten worden e-motoren minder efficiënt.
Re: Caravan trekken met automaat
Even wat anders. Heb altijd handgeschakeld gereden. Binnenkort de eerste automaat smax 163 pk diesel 2013 met power shift. Ik zag bij de pook de s-stand en ik begrijp uit reacties hier dat dat de manuele stand is. Nu de vraag ik lees ook over flippers aan het stuur. Zitten deze er bij deze smax s edition ook op? of moet dit via de s-stand?
Verstuurd vanaf mijn LM-X525 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn LM-X525 met Tapatalk
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
Re: Caravan trekken met automaat
D of S maakt niks uit bij handmatig schakelen.
Het nut van handmatig schakelen moet je bij caravangebruik ook niet overschatten.
Alles staat of valt met de chauffeur of chauffeuse.
Iemand die totaal geen gevoel voor autorijden heeft, en bijv. bergop of bergaf niet aanvoelt met een handgeschakelde auto wanneer het nodig is om op of af te schakelen, is beter af met een automaat.
En kan daarbij het handmatig schakelen ook maar beter vergeten.
Per saldo verschilt dat immers niks tussen een automaat of handbak.
Laat dan de automaat het maar voor je regelen.
Beter voor de auto is wel, om berglandschap dan een beetje te vermijden. Maar de meeste auto's kunnen best veel mishandeling aan..die worden immers niet voor topchauffeurs ontworpen, maar meer voor de doorsnee totaal niet technische mens.
Een automaat maakt een en ander alleen nog makkelijker.
Het nut van handmatig schakelen moet je bij caravangebruik ook niet overschatten.
Alles staat of valt met de chauffeur of chauffeuse.
Iemand die totaal geen gevoel voor autorijden heeft, en bijv. bergop of bergaf niet aanvoelt met een handgeschakelde auto wanneer het nodig is om op of af te schakelen, is beter af met een automaat.
En kan daarbij het handmatig schakelen ook maar beter vergeten.
Per saldo verschilt dat immers niks tussen een automaat of handbak.
Laat dan de automaat het maar voor je regelen.
Beter voor de auto is wel, om berglandschap dan een beetje te vermijden. Maar de meeste auto's kunnen best veel mishandeling aan..die worden immers niet voor topchauffeurs ontworpen, maar meer voor de doorsnee totaal niet technische mens.
Een automaat maakt een en ander alleen nog makkelijker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan trekken met automaat
Je treft ook weleens automaten met een S knopje maar die staat niet voor Sport, maar gekenmerkt met een sneeuwvlokje die je gebruikt voor de dan geldende situatie.
En een beetje toeren maken met een motor is niets fout aan. En een moderne automaat, pas maar op, soms is deze intelligenter dan je denkt.
Vaak helpt deze ook om dames eerder of langer achter stuur met caravan te blijven/gaan rijden.
En uit eigen ervaring, in sommige situaties, verdomd goed uitkomend.
En een beetje toeren maken met een motor is niets fout aan. En een moderne automaat, pas maar op, soms is deze intelligenter dan je denkt.
Vaak helpt deze ook om dames eerder of langer achter stuur met caravan te blijven/gaan rijden.
En uit eigen ervaring, in sommige situaties, verdomd goed uitkomend.
Re: Caravan trekken met automaat
Waar staat die "S" wel voor dan en bij welke auto's zie je dat? ik dacht dat "S" altijd voor sport stond.
Dat sneeuwvlokje ken ik wel idd van vroeger, dan trok je op in de 2 ipv in de 1 zodat je minder snel wielspin had
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan trekken met automaat
Natuurlijk is S gewoon sport!
Het sneeuwvlokje op mijn DSG zorgt ervoor dat er een rustigere gasrespons is, standaard 4x4 en een aangepaste instelling van het antislip systeem.
Het sneeuwvlokje op mijn DSG zorgt ervoor dat er een rustigere gasrespons is, standaard 4x4 en een aangepaste instelling van het antislip systeem.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Caravan trekken met automaat
Persoonlijk hebben we sinds we met DSG een caravan trekken bijna altijd handmatig geschakeld.
Op lange rechte en vlakke stukken gewoonlijk wel in de D stand maar als er gewerkt moest worden bijvoorbeeld in de bergen of met een flinke tegenwind dan ging de manuele stand in werking.
Dat deden/doen we omdat we dan iets eerder terug kunnen schakelen dan de DSG zelf doet, en dat komt het trekken ten goede.
Maar afgelopen jaar hebben we ook in zwaardere omstandigheden meer in de D stand gereden en dat ging vaak ook prima.
Echter op momenten zoals eerder beschreven gingen we toch weer terug naar handmatig.
En dat voelde dan toch beter.
Op lange rechte en vlakke stukken gewoonlijk wel in de D stand maar als er gewerkt moest worden bijvoorbeeld in de bergen of met een flinke tegenwind dan ging de manuele stand in werking.
Dat deden/doen we omdat we dan iets eerder terug kunnen schakelen dan de DSG zelf doet, en dat komt het trekken ten goede.
Maar afgelopen jaar hebben we ook in zwaardere omstandigheden meer in de D stand gereden en dat ging vaak ook prima.
Echter op momenten zoals eerder beschreven gingen we toch weer terug naar handmatig.
En dat voelde dan toch beter.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Caravan trekken met automaat
Klopt wat jullie zeggen, minder gasresponds of trok de auto inderdaad in zijn 2 weg bij de automaat. Gebruikte dat ook wel eens met de caravan op natte (gras) ondergrond ter voorkoming van doorslippen. En bij het bewuste knopje stond dan een S met sneeuwvlokje.
Weet nog wel waren automaten die ik had met koppelvormer. Ik meen bij een FIAT en Peugeot automaat. Maar ik heb in zoveel auto's gereden.
Weet nog wel waren automaten die ik had met koppelvormer. Ik meen bij een FIAT en Peugeot automaat. Maar ik heb in zoveel auto's gereden.
Re: Caravan trekken met automaat
Adviesje, probeer de "S" portstand maar eens, scheelt handwerk en schakelt dus eerder terugJanPunne schreef: ↑zo 7 mar 2021 14:35Persoonlijk hebben we sinds we met DSG een caravan trekken bijna altijd handmatig geschakeld.
Op lange rechte en vlakke stukken gewoonlijk wel in de D stand maar als er gewerkt moest worden bijvoorbeeld in de bergen of met een flinke tegenwind dan ging de manuele stand in werking.
Dat deden/doen we omdat we dan iets eerder terug kunnen schakelen dan de DSG zelf doet, en dat komt het trekken ten goede.
Maar afgelopen jaar hebben we ook in zwaardere omstandigheden meer in de D stand gereden en dat ging vaak ook prima.
Echter op momenten zoals eerder beschreven gingen we toch weer terug naar handmatig.
En dat voelde dan toch beter.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan trekken met automaat
Ja, dat weet ik, een heel enkele keer ook gedaan, maar dat voelde niet lekker.
Nu hadden de afgelopen 20 jaren een diesel en sinds kort dus een benzine uitvoering.
En met deze auto hebben we nog geen caravan getrokken.
Maar ik verwacht wel dat het iets anders zal zijn dan met de diesel, of heb ik dat mis?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Caravan trekken met automaat
Ik gebruik de flippers zelden en ik rijd meestal in de sportstand. Beladen caravan van ongeveer 1450kg.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Caravan trekken met automaat
Zelf heb ik een Volkswagen Tiguan 2.0 DSG. Op het moment dat ik de caravan aankoppel vervalt de eco stand en rijdt de auto in de D stand. Bij korte steile stukje gebruik ik vanuit stilstand de S stand. Auto maakt meer toeren en trekt sneller op en schakelt sneller door. Ik denk dat de S stand sneller het maximum koppel heeft.
Maar ik ben geen techneut. Caravan beladen 1500 kg.
Maar ik ben geen techneut. Caravan beladen 1500 kg.
Re: Caravan trekken met automaat
Ik heb er ook geen goede ervaring mee, heb alleen met een Range Rover benzine de caravan getrokken en een paar keer met de 40+ jaar oude oldtimer, ook ik hang voor het eerst over 3 weken de hut achter een moderne benzine automaatJanPunne schreef: ↑zo 7 mar 2021 15:19
Ja, dat weet ik, een heel enkele keer ook gedaan, maar dat voelde niet lekker.
Nu hadden de afgelopen 20 jaren een diesel en sinds kort dus een benzine uitvoering.
En met deze auto hebben we nog geen caravan getrokken.
Maar ik verwacht wel dat het iets anders zal zijn dan met de diesel, of heb ik dat mis?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan trekken met automaat
Dus als ik het goed begrijp zitten we het zelfde schuitje, we kunnen niet wachten tot het eindelijk zover is!
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Caravan trekken met automaat
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan trekken met automaat
Je zal je verbazen hoe de moderne benzine motoren de caravan kunnen trekken.
Ze hebben tegenwoordig een vergelijkbaar karakter met een diesel.
Alleen als ik onder de 1500 rpm zit, merk ik dat hij niets doet.
Maar daarboven krijg je een schop in je rug.
Ook met de caravan.
En ik heb een handbak , dat kwam zo uit.
Want een automaat had ik ook prima gevonden.
Ze hebben tegenwoordig een vergelijkbaar karakter met een diesel.
Alleen als ik onder de 1500 rpm zit, merk ik dat hij niets doet.
Maar daarboven krijg je een schop in je rug.
Ook met de caravan.
En ik heb een handbak , dat kwam zo uit.
Want een automaat had ik ook prima gevonden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Caravan trekken met automaat
Daar twijfel ik geen seconde aan met een 2 liter Turbo en elektrische ondersteuning bij accelereren
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan trekken met automaat
En jou Kipje erachter...
Niet denigrerend bedoelt maar ik denk dat zijn gewicht nog niet echt gewichtig is... en je mag wel effe iets trekken met de V..
Ruime marge dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan trekken met automaat
dik 500 marge in de praktijk, ik mag 1800 trekken, wat in vergelijking met de Passat die ik had dan wel weer schraal is, die mocht 2200, dus de tandemasser staat weer verder aan de horizon
Ik rij dan wel weer sneller, dat wel en zit weer net onder de 3500kg vanwege het beperktere laadvermogen van de V60
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan trekken met automaat
Ieder zijn meug, wij zijn tevreden met 150 pk en maximaal 1500 trek..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Caravan trekken met automaat
Dus,,, je mag met B tuffen...
E voor niks ineens..
Maar psies... jou Kip is kinderspel voor de V.. niks aan de hand.
Ik sleur ook op benzine... en kijk onderweg naar de camping maar niet naar het verbruik.
Het is vakantie hoor.. en een V met hut lust gewoon meer peut.. nou.. klaar.. het zij zo..
De winst die je daarmee naar de middelandse zee zou kunnen hebben... pffff.... zal me een worst zijn.
Gas Bas.... en jij mag lekker trappen in FR... ik officieel niet..( nou ja... ik ben wel eens ongehoorzaam daar)
Hoeveel Km is het eigenlijk voor jou naar de camping in FR??
Wij maken 1450 naar Spanje..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan trekken met automaat
Hetzelfde, vorig jaar met de voorloper was ook B ik blijk regelmatig van B naar BE te gaan en weer terug
Ach, ik heb maar de instapper motor van de V60, ik vind tegenwoordig comfort en luxe nog belangrijker dan wat er onder de kap ligt blijkbaar
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan trekken met automaat
Volvo was voor ons financieel een stap te hoog gegrepen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Caravan trekken met automaat
Ik ben ook wel benieuwd hoe een benzinetrekker gaat bevallen!
Tot nog toe ben ik alleen met een dieseltrekker op pad geweest. Met de nieuwe auto heb ik net zoveel koppel als met de huidige diesel, ook bij ongeveer hetzelfde toerental, dus ik ben erg benieuwd
Volgende week kunnen we de caravan ophalen en dat doen we nog met de huidige auto, dus dan kan ik het over een paar weken mooi vergelijken.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino
Met daarachter
Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino