Caravan trekken met automaat

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Morgoth » di 9 mar 2021 11:37

Psjaak schreef:
zo 7 mar 2021 15:29
Z...Bij korte steile stukje gebruik ik vanuit stilstand de S stand. Auto maakt meer toeren en trekt sneller op en schakelt sneller door. Ik denk dat de S stand sneller het maximum koppel heeft.
Een automaat is in de normale D-stand zo geprogrammeerd dat ie zo zuinig mogelijk rijdt. Dus laag in de toeren. Als je sportief wilt rijden of met de caravan onderweg bent, dan zijn die extreem lage toerentallen niet fijn voor de motor. De S-stand zorgt ervoor dat de motor iets meer toeren gaat draaien. Onzuiniger maar beter voor de motor omdat de lage toerentallen veel laterale krachten op de zuigers veroorzaakt als je veel van de motor vraagt. Beter is dus om met de caravan in de S stand van de automaat te rijden, zeker als je een relatief lichte en kleine motor hebt.

Bij mijn auto heeft de ECO stand niets met het schakeltijdstip te maken maar meer met het start-stop systeem. Aangezien de motor van mijn auto bij 80kmh in de D stand maar 1200 toeren draait rij ik met de caravan ook in de S-stand.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » di 9 mar 2021 19:15

1200 rpm bij 80 km is toch vrij normaal voor een beetje motor?
Mijn auto gaat al bijna te hard bij 1200 rpm bij de huidige max snelheden.
Het gaat erom, of de motor voldoende koppel levert bij 1200 rpm.
Dat lijkt me toch wel?
Anders zou de bak terugschakelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Morgoth » wo 10 mar 2021 10:33

Ja huh. Ik heb geen V8
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Henri Berends » wo 14 jul 2021 19:27

Misschien een beetje of topic. Maar hoe zijn de ervaringen met het afdalen?
Had vorige week een XC40 meegekregen. Op de adaptieve CC ging dat heel relaxed.
Een XC60 staat te wachten op de aflevering. Echter met een gewone CC. Is de beleving dan anders?
Zijn er nog mensen die dan de automaat op handmatig zetten? Is dat nog noodzakelijk?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Caravan trekken met automaat

Bericht door Erwin1987 » wo 14 jul 2021 19:47

Welke auto maat heb je?
Ik heb een 6traps en mij werd geadviseerd met caravan etc boven de 2000tpm te blijven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Chris » wo 14 jul 2021 19:51

[re.gif]

Ik denk dat het afhankelijk is van de soort automaat.
De GT ( geartronic) moet niet in de "slip" blijven rijden.... de LOCK UP moet inkomen.
Anders wordt de bak gloeiend heet en verbrand de olie.
Nu zijn de huidige normen juist dat de motoren langzaam moeten lopen, dan zijn ze het minst milieu belastend.
En Volvo motoren zijn zo sterk, die schakelen gewoon door, ook als de caravan erachter hangt.

Ik heb van Geri Slot uit Uden, de Volvo GT goeroe... laat de motor minimaal 2000 RPM draaien, nog liever 2200 RPM.
Dan zit de lock up erin en de motor heeft voldoende toeren om ook de bak koeling goed te laten werken.

Maar ja... met mijn V70 met GT automaat... 90 Km/h op de teller is 1600-1700 toeren... te langzaam dus.
De eerste keer met deze auto wist ik dat niet en heb binnen 20 Km mijn bakolie gefrituurd.
Stinken als een bunzing...
GT is geflusched door Geri Slot in Uden, en ik heb geleerd.
Nu rij ik alles binnendoor en niet op de provinciale of snelweg gewoon in de automaat...
Let op het toerental..
En zodra ik de provinciale weg of de snelweg op ga tik ik de bak naar de handstand... en schakel 1 of 2 gears terug om de motor boven 2000 te houden.
Dit is volgens mij met een XC40 en een XC 60 niet anders.

BTW ik heb ook adaptive cruise control...en gebruik de handstand..
( ook in de handstand schakelt de GT wel terug, en zelfs als je teveel toeren zou gaan maken met optrekken in de handstand, dan schakelt de GT toch door...
Echter dan loeit het wel voorin hoor... valt echt wel op.)

In casu... heerlijk met de caravan en de GT rijden... en op minimaal 2000 RPM houden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Henri Berends » wo 14 jul 2021 20:11

[re.gif] [re.gif] D4 AWD GT-8 190PK 400Nm. Km 37500. De trekhaak moet nog worden gemonteerd. Er is geen aanvullende koeling gemonteerd. Eriba weegt 1800kg 👍 [re.gif] OK Dus op minimaal 2000 Rpm houden. Liefst 2200rpm.
Laatst gewijzigd door Henri Berends op wo 14 jul 2021 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door daniel1975 » wo 14 jul 2021 20:16

Geldt dat >2200rpm verhaal ook voor de huidige bakken in de V60? Je zou toch denken dat dat gewoon afgeregeld is?

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Fransosowitz » wo 14 jul 2021 20:28

Persoonlijk zou het mij verbazen als dat heden ten dagen nog nodig is in een Volvo. Bij de diverse automaten die ik (vanaf 2009) met BMW’s gereden heb, heb ik iig nooit gemerkt dat de automaatolie te heet werd. Weliswaar nooit een tandemasser getrokken, maar toch…
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » wo 14 jul 2021 21:00

Henri Berends schreef:
wo 14 jul 2021 19:27
Misschien een beetje of topic. Maar hoe zijn de ervaringen met het afdalen?
Had vorige week een XC40 meegekregen. Op de adaptieve CC ging dat heel relaxed.
Een XC60 staat te wachten op de aflevering. Echter met een gewone CC. Is de beleving dan anders?
Zijn er nog mensen die dan de automaat op handmatig zetten? Is dat nog noodzakelijk?
Je auto remt gewoon bij tijdens de afdaling en mijn ervaring is dat ik niet zelf hoef terug te schakelen bij afdalen, bij omhoog juist wel tenzij je de sportstand kiest
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Caravan trekken met automaat

Bericht door mrbullmastiff » wo 14 jul 2021 21:07

Als de caravan achter mijn BMW hangt past de automaat zijn schakelgedrag aan en draait hij een hoger toerental dan normaal. Ik schakel vrijwel nooit handmatig, niet bij afdalen en ook niet bij klimmen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door daniel1975 » wo 14 jul 2021 21:42

Ben wel nieuwsgierig naar de heuvels; de V60 wil nu alleen maar opschakelen en zo laag mogelijk in toeren.
Kan het altijd handmatig overnemen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » wo 14 jul 2021 21:45

[re.gif]

ik ga het dit weekend meemaken, alleen helaas missen we luik omdat we eerst langs schoonouders gaan, dus we rijden ergens bij Lille FR binnen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door daniel1975 » wo 14 jul 2021 21:48

Ik ga bij Reims de grens over, dus kom dan wel een heuveltje tegen.

Henri Berends
Berichten: 1111
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Henri Berends » wo 14 jul 2021 22:03

Henri Berends schreef:
wo 14 jul 2021 19:27
Misschien een beetje of topic. Maar hoe zijn de ervaringen met het afdalen?
Had vorige week een XC40 meegekregen. Op de adaptieve CC ging dat heel relaxed.
Was voor mij gelijk een mooie kennismaking met een automaat. De XC40 (met slechts 10km op de teller) had ik nabij het Italiaanse Bressanone-Brixen in ontvangst genomen. Dus gelijk de Eriba aangekoppeld. Stond mij gelijk de Brenner noordwaarts te wachten. Dus ook de lange (toch wel vervelende) afdaling richting Innsbruck. Het was een zaterdag. Dus erg weinig vrachtverkeer die daar met een slakkengangetje afdalen. Was dus een vuurdoop voor mij en de hagelnieuwe XC40. Maar echt heel relaxed zo'n XC40 automaat. love.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door LekensMark » wo 14 jul 2021 23:04

Bij de bestelling van onze VW Cady kregen we de raad om de handbak te nemen en niet de DSG.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Chris » wo 14 jul 2021 23:07

mrbullmastiff schreef:
wo 14 jul 2021 21:07
Als de caravan achter mijn BMW hangt past de automaat zijn schakelgedrag aan en draait hij een hoger toerental dan normaal. Ik schakel vrijwel nooit handmatig, niet bij afdalen en ook niet bij klimmen.
Klopt wel M....

De BMW bak is elektronisch meer verfijnd dan de Volvo ( Aisin) bak.
Maar diezelfde Aisin bak is zo giga sterk.... ongelovelijk.
Volvo heeft in hun Ford tijd ook hun DSG bakken in de V70 gelepeld.... die haalden stuk voor stuk de ton niet.
Rampen en drama's mee geweest.
De GT bakken draaien zonder moeite 7 ton.
Zeker waar dus dat de BMW bakken elektronisch verder zijn...
Zo heeft elk nadeel ook zijn voordeel... awhoea.gif awhoea.gif voel ie?? knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door mrbullmastiff » wo 14 jul 2021 23:14

De BMW heeft een 8 trap ZF bak, ik vind het een fantastisch schakelende bak. Ze schakelen ontzettend snel en soepel.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door erichendri » wo 14 jul 2021 23:27

Ik zou bij afdalen ook terugschakelen.
Zeker als hij niet meer als 2000 toeren draait en de snelheid vasthoud.
Dan weet je zeker dat de CC de remmen daarvoor gebruikt.
En die worden dan best wel heet.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door daniel1975 » do 15 jul 2021 07:34

mrbullmastiff schreef:
wo 14 jul 2021 23:14
De BMW heeft een 8 trap ZF bak, ik vind het een fantastisch schakelende bak. Ze schakelen ontzettend snel en soepel.
Klopt, een van de beste automaten is ook mijn ervaring.
Jammer dat de 3-serie zo enorm duur is geworden.

Knaussudwind420qd
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 dec 2021 20:37

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Knaussudwind420qd » ma 10 jan 2022 22:06

Ik heb ook eerst gedacht geen automaat, maar onderweg bv in lyon waar het op en neer gaat ging ik afstand houden om niet tot stilstand te komen ,anders met slippende koppeling weer weg rijden en zeker met file niet fijn ,Ik heb nu een Audi q2 2liter quattro met dsg ik heb er veel over op gezocht dit is een natte dsg de 1.5 heeft een droge dsg schijnt minder goed te koelen ,Het beste is een automaat met koppelomvormer maar word om emissie redenen volgens mij niet meer gebruikt.
Wat het toerental betreft is het altijd verstandig om 2000 toeren aan te houden ivm koeling van de motor .Ik heb van een monteur gehoord dat het bij geregeld caravantrekken de automaat olie bij 60000 km te vervangen.De motorolie van de Audi moet om de 30000 of 2 jr ververst worden maar ik laat met 15000 km de olie vervangen ,Ik heb slechte ervaringen met een lange interval ,een kapotte motor van een golf 1.4 tfsi met 40000 km gelukkig onder garantie in duitsland vervangen
Ik heb toen het advies gekregen olie verversen elk jaar of 15000 km.
Audi Q2 Quattro S Line 2.0 TSI 192 pk

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door erichendri » ma 10 jan 2022 22:19

Een koppelomvormer gaat nog steeds prima met de steeds strenger wordende milieuregels.
Vaak al voor de 2de versnelling wordt deze overbrugt en is er geen slip meer.
Hooguit effetjes tijdens overschakelen waardoor dit soepeler gaat.
Voor de automaatbak is het zelfs beter dat je boven de 2500 toeren blijft.
Vooral de volvo is daar gevoelig voor.
Des te hoger het toerental des te sneller de olie rondgepomd wordt is dus betere koeling.
Geldt ook voor de automotor, dan praat je over betere smering en koeling.
Langere intervallen zijn mijns inziens ook slecht voor de motor, 15000 km is al lang zat.
Vraag maar aan een vag revisie bedrijf.
Ook andere merken hebben hier last van.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op ma 10 jan 2022 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » ma 10 jan 2022 22:21

Er zijn nog zat automaten met koppelomvormer hoor.. knipoog.gif
Ik heb er zelf ook een. Nooit iets anders gehad ook.
Mijn auto's moesten altijd zwaar trekken en achteruit rangeren.
Het enige wat heel blijft is dan een bak met koppelomvormer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door meeder » ma 10 jan 2022 23:12

Bak zonder koppeling gaat ook prima.
Nou ja, er is wel een koppelingsplaat maar die zit er alleen als koppelbegrenzer voor extreme situaties.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » ma 10 jan 2022 23:34

Ja, dat schrijf ik toch?
Met een koppelomvormer zijn er geen koppelingsplaten nodig.
Ik denk, dat iedereen wel de geur van hete koppelingsplaten kent bij he rangeren met een caravan of aanhanger..niet best.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”