Caravan trekken met automaat

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door WillyL » zo 28 feb 2021 22:26

[re.gif] ik hoop het want ik overweeg een Subaru Outback.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Chris » ma 1 mar 2021 08:17

Micky schreef:
do 25 feb 2021 20:47
[re.gif]

Mijn V60 heeft geen S stand, dus dit is een andere generatie, wel kan ik drive modes kiezen, waarbij de auto anders stuurt en schakelt, maar ook daar geen S stand, dat stelde me juist teleur omdat ik hier zo'n enorme fan van ben mrgreen.gif

Edit, ik heb even de info erbij gezocht die je hebt weggelaten Ab, de auto is uit 2013, de mijne uit 2021 en de eigenaar geeft aan alleen dit probleem te kennen, wellicht iemand met 0,0 gevoel voor techniek in een auto uit de generatie 2010, dus 11 jaar geleden mrgreen.gif wel schraal dat je 2 keer je bakolie kunt verbranden, dat wist ik niet awhoea.gif :

Schermafbeelding 2021-02-25 om 21.01.10.png
Dit is een voor mij ook bekend issue.
Ook ik wist dit in eerste instantie niet, maar een stinkende bak met de hut erachter na 10 km maakte veel duidelijk.
( bak geflushed daarna)
Eigenlijk is het verhaal dat de motor zo sterk is dat de bak vrolijk doorschakeld naar de hoogste versnelling, ondanks de caravan aan de haak.
Als je dan 90 rijd, draait de motor net 1400 toeren, en dat is te laag voor de lock-up.
Dus..
Ik vertrek lekker op de automaat en zodra ik cruise snelheid heb tik ik de bak in manual, en kies de 1 na hoogste versnelling.
Dan draait de motor mooi boven de lock up.
En 90 in NL... is dan nog maar net 2000RPM.
Gelukkig rij ik meestal niet iets sneller...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door RDDR » ma 1 mar 2021 08:42

[re.gif]

Dat was een bekend probleem bij de Geartronic bak van Volvo inderdaad. Zoals deze in de vorige V60, laatse V70 en dergelijke zat.
Volvo gebruikt nu een ingekochte 8 bak (ZF of Aisin?? Is me niet helemaal duidelijk). Zowel de ZF als de Aisin bak zijn soepel en degelijk en zijn geen bekende problemen mee met aanhangwagens / caravans trekken. Ik heb bij mijn ZF bak wel een S stand, maar die is absoluut niet nodig voor caravan trekken. Integendeel, wordt er niet beter op. Die is echt gemaakt voor een flink potje sturen. Zodra er een last achter hangt worden de schakelmoment flink aangepast (verschil is groot!) in de normale stand. Vewacht dat dat bij de V60 van Mickey niet anders zal zijn. Dus gewoon in normal zou het goed moeten gaan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door E.T. » ma 1 mar 2021 09:13

[re.gif]
Bekend gegeven idd bij de GT5 en GT6 automaten van Volvo.

Ikzelf rij nu met de moderner GT8 (Aisin Warner) en je kunt merken dat de ontwikkeling niet stil staat. De eerste rit met de caravan merkte ik al dat de bak later opschakelt en vlotter terugschakelt bij versnellen bv bij het inhalen. Auto "weet" of "merkt" dat er wat achter hangt.

Laat nu ook de automaat mooi haar werk doen, in het begin ben je er nog scherp op, en net op moment dat je denkt dat het wel een tandje lichter kan, schakelt de bak ook terug. De "S" stand gebruik ik niet, vind ik te agressief met caravan (Los ook trouwens). Bak is ondertussen ook al een keer geflusht en de olie die eruit kwam deden geen alarmbellen rinkelen.

Bij een serieuze klim zou ik wel de controle willen hebben. Maar aangezien dat we onze vakanties in het zweden vieren, ben ik die nog niet echt tegen gekomen. De klim bij Jönköping leverde geen centje pijn op terwijl mijn vorige V70 met GT5 daar gelijk warm liep.

Al met al zou ik niet terug willen naar een handbak.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » ma 1 mar 2021 09:18

RDDR schreef:
ma 1 mar 2021 08:42
[re.gif]

Dat was een bekend probleem bij de Geartronic bak van Volvo inderdaad. Zoals deze in de vorige V60, laatse V70 en dergelijke zat.
Volvo gebruikt nu een ingekochte 8 bak (ZF of Aisin?? Is me niet helemaal duidelijk). Zowel de ZF als de Aisin bak zijn soepel en degelijk en zijn geen bekende problemen mee met aanhangwagens / caravans trekken. Ik heb bij mijn ZF bak wel een S stand, maar die is absoluut niet nodig voor caravan trekken. Integendeel, wordt er niet beter op. Die is echt gemaakt voor een flink potje sturen. Zodra er een last achter hangt worden de schakelmoment flink aangepast (verschil is groot!) in de normale stand. Vewacht dat dat bij de V60 van Mickey niet anders zal zijn. Dus gewoon in normal zou het goed moeten gaan.
Volgens mij zit er een Aisin bak in.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door RDDR » ma 1 mar 2021 09:55

[re.gif]

thumbup.gif Zowel de ZF als de Aisin staan bekend als zeer goede bakken, zowel betrouwbaarheid als comfort

[re.gif] [re.gif]
Precies hetzelfde gedrag als de ZF bak in de BMW thumbup.gif Zo hoort het ook en had ook niets anders verwacht van de Aisin bak.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Chris » ma 1 mar 2021 11:40

In mijn " gebakkie" zit trouwens een Geartronic 6 van Aisin, zonder S stand.
Ondanks dit issue met lock-up en lock-down wil ik ook niet terug naar handgeschakeld.
Ik weet het nu, en kan er best mee leven.
Het blok in deze auto, een 2.5T, een 5 cilinder, is zo fijn, ik hoop daar nog wel effe mee te doen
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Peutje » ma 1 mar 2021 12:40

E.T. schreef:
ma 1 mar 2021 09:13
[re.gif]
Bekend gegeven idd bij de GT5 en GT6 automaten van Volvo.

Ikzelf rij nu met de moderner GT8 (Aisin Warner) en je kunt merken dat de ontwikkeling niet stil staat. De eerste rit met de caravan merkte ik al dat de bak later opschakelt en vlotter terugschakelt bij versnellen bv bij het inhalen. Auto "weet" of "merkt" dat er wat achter hangt.

Laat nu ook de automaat mooi haar werk doen, in het begin ben je er nog scherp op, en net op moment dat je denkt dat het wel een tandje lichter kan, schakelt de bak ook terug. De "S" stand gebruik ik niet, vind ik te agressief met caravan (Los ook trouwens). Bak is ondertussen ook al een keer geflusht en de olie die eruit kwam deden geen alarmbellen rinkelen.

Bij een serieuze klim zou ik wel de controle willen hebben. Maar aangezien dat we onze vakanties in het zweden vieren, ben ik die nog niet echt tegen gekomen. De klim bij Jönköping leverde geen centje pijn op terwijl mijn vorige V70 met GT5 daar gelijk warm liep.

Al met al zou ik niet terug willen naar een handbak.
In mijn 508sw ligt net als de V60 van Mickey een aisin Warner 8 bak. Zal mechanisch wel dezelfde zijn op details afwijkend Ivm passing etc. Als ik het zo hoor hoef ik ook niet naar de sport stand uit te wijken (die ik dan wel heb). Ben benieuwd in het voorjaar met de hut erachter maar jullie ervaringen lezende moet het goedkomen.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » ma 1 mar 2021 12:46

[re.gif]

Wellicht is bij mij de Drive mode "Dynamic" qua schakelen hetzelfde als een sportmodus, als ik die kies onder het rijden schakelt de bak direct al terug in de versnelling.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door E.T. » ma 1 mar 2021 13:07

[re.gif]
Dat doet die van mij als ik in "S" zet, gelijk een stapje terug.
[re.gif] [re.gif]
Dat is idd dezelfde bak, de software, de bak aanstuurt, zal wellicht wel wat verschillen, ieder fabrikant gooit er toch weer zijn eigen sausje overheen, maar ik denk dat je geen problemen hoeft te verwachten. Gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Harkos
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 23 jun 2019 18:51

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Harkos » ma 1 mar 2021 14:40

Rij al pakweg 20 jaar met automaten. Hou als toerental meestal aan waar het meeste koppel is te verwachten.
Heb nu een SsangYong Koranda AWD met automaat. DSI-2 6A/T uit 2012. Toen ik deze auto kocht (2014) was de eerste reis met de caravan de automaat verbrand. Op kosten van SsangYong is er voor garantie een nieuwe bak onder gehangen, bleek na onderzoek dat in de oude bak een foutje zat, waardoor die met te veel belasting bij te lage toeren de geest kunnen geven. Tekortkoming van die serie bakken. Is gewoon onderweg in Duitsland bij een dealer vervangen.
Daarbij was op de dag dat het gebeurde het erg heet en stonden er super veel files op de autobahn. Hierdoor bleef het toerental te laag en de koeling was ook niet best, ondanks dat er een beste oliekoeler op deze auto zit. De auto mag en kan op zijn gemak 2000 kg trekken. Echter moet ik wel het toerental boven 2000 houden. Dat is echter prima, want dan loopt hij in zijn 5 2100 toeren bij 90km/h. Bij wind tegen loopt alleen het verbruik wat op, maar hij trapt gewoon door op de cruisecontrol. Onder de 2000 toeren heb ik ook weinig voordeel van mijn turbo. Rij veel km met de caravan en ben erg tevreden. Als ik moet inhalen loopt hij zo naar 110+ bij 3000 toeren alles in zijn 5, hard zat. Op de vlakke weg laat ik gewoon de economische stand aan staan loopt alles mooi rustig, in de bergen gaat die uit, zodat er iets meer toeren wordt gedraaid en de bak minder schakelt. Heb wel eerder in oudere auto's 2x een verbrande bak gehad, maar dat was oude techniek.
Inmiddels 100000 km verder en loopt het spul nog steeds als een zonnetje.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » ma 1 mar 2021 20:52

Oude techniek hoeft niet slecht te zijn.
De eerste automaat waar ik dagelijks (met aanhangers)mee reed, had maar 2 versnellingen. En een beer van een koppel omvormer.
Diezelfde bak is nu nog steeds populair bij o.a. dragracers, omdat ie gewoon niet kapot gaat.
De 2e automaat had 3 versnellingen. Zelfde verhaal.
Techniek uit de jaren 50/60 van de vorige eeuw..
Ik rij nu met een automaat met 8 versnellingen..vol met elektronica, en op allerlei verschillende manieren te schakelen.
2WD hoog, 4WD auto, 4WD hoog met sper, 4WD laag met volledige sper.
Niks mis mee, maar er kan veel meer aan kapot dan aan die 2 bak. En ja, die oude bak ging ook als een speer naar de 200+ knipoog.gif ( voor die tijd)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door WillyL » ma 1 mar 2021 21:10

[re.gif] (en nu de tel niet kwijt) dit herken ik deels.
Mijn ouders reden met een Chevelle (4.1l) met daarachter een vrij lichte Constructam Comet 6, 850 kg denk ik, toen de grootste, en met hun 3 versnellingsautomaat zonder lockup en 6 personen, 2 volwassenen en 4 pubers, ging dat ook prima. Verbruik? Iets van 15l/100km. In Noord Spanje zelfs verbruik per uur met minstens 3 wielen in putten.Maar we zagen de Picos de Europa nog voor iemand daarvan gehoord had.
Foto van de combinatie staat in een ander draadje.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » ma 1 mar 2021 22:08

Ik zal maar niet vertellen wat die Opel Diplomat met die 2 bak gebruikte...
Maar als ik naar Friesland reed vanaf midden Nederland moest ik in Meppel weer tanken, anders haalde ik het niet.
LPG weliswaar..voor een Oudhollands dubbeltje per liter, veel pijn deed het niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Wie-niets » ma 1 mar 2021 22:49

Die 6 of 8 cylinder bakken die ik in Chicago ter beschikking had zover ik mij herrinner maar een 3 versnellingen automaat en een er van daarbij een knopje voor nog de overdrive.

Man, man wat een koppel hadden die. Zuipen, ho maar, ach een gallon koste toen in de VS in die tijd haast niets en de pas van de zaak deed de rest. Oeps,wel lang geleden hoor. knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » di 2 mar 2021 09:41

Ergo...wil je een automaat waarmee je zwaar wil gaan trekken, en je kunt kiezen, kies dan voor een bak met koppelomvormer.
Daar zit 70 jaar ontwikkeling in.
De eerste bak met 2 versnellingen is in de loop van die 60 jaar doorontwikkeld tot de huidige 8 (of 9) versnelingen ZF 8
Al die jaren, met heel veel vernieuwingen en verbeteringen, zat er maar 1 type tussen die minder goed presteerde op het gebied van betrouwbaarheid. Maar dat is ook heel lang alweer geschiedenis.
Een goede tweede is een CVT, als je kunt wennen aan het wat onnatuurlijk lijkende gedrag van de motor. Waar op zich niks mis mee is.
Nog maar even verder..Dan zijn versnellingsbakken wellicht helemaal historie. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door RDDR » di 2 mar 2021 10:25

[re.gif]

Die laatste zin valt te bezien, Ab. Bosch claimt dat het rendement van een EV omhoog gaat als je er een CVT aan hangt.
https://www.bosch-press.nl/pressportal/ ... 2464.html/. Het grote verschil is wel dat een EV motor vrijwel geluidsloos is en het typische CVT gedrag daardoor nooit zal opvallen. Maar het kan dus zomaar zijn dat in de toemst we wel degelijk CVT bakken in EV's gaan zien.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Citrorob

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Citrorob » di 2 mar 2021 12:19

[re.gif]

Die is eerder voorbij gekomen.
Huidige EV's hebben een aandrijflijn die is al +90% efficiënt.
Met een CVT ga je sowieso 10% efficiëntie verliezen door deze CVT er tussen te plaatsen.
Moet je de rest van de aandrijving weer naar 100% ziet te krijgen (is onmogelijk) om net zo efficiënt te zijn als zonder CVT.
Klinkt dan ook als prediken voor eigen parochie wat Bosch hier doet.

Hooguit dat je het voor speciale toepassingen als 4WD trekker kunt inzetten maar de meeste EV hebben zonder CVT al zoveel power dat het dan echt overkill gaat worden.

Porsche heeft een automaat in zijn Taycan gebouwd niet dat deze daar zuiniger van wordt maar dan konden ze sneller zijn dan de toen verkochte Tesla S P100D
Die hebben eenvoudig iets aangepast aan de elektronica en de motoren en verpulveren nu weer de acceleratie van de Porsche Taycan en zijn ook nog steeds zuiniger in verbruik.

In tegenstelling tot een ICE is een grote e-motor niet persé duurder in verbruik als je je rechter voet weet te beheersen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » di 2 mar 2021 13:01

Ik weet dat nog zo net niet.
Om een auto van stilstand naar kruissnelheid te laten gaan kost het meeste koppel.
Verlaag je dat koppel door een andere overbrenging, dan is dat koppel veel lager, en dus ook het verbruik aan elektra.
In stadsverkeer met veel starts en stops zou het best voordeel kunnen hebben.
Je kunt met een kleinere, lichtere elelectomotor toe, en toch een goede acceleratie hebben.
Uiteraard speelt de rechtervoet daarbij de grootste rol.
Dat zal nooit veranderen.
Ik ben geneigd om Bosch gelijk te geven.
Ik heb er geen verstand van, maar Bosch is nu ook weer niet zo maar een bedrijfje.
Mocht ik moeten kiezen tussen de expertise van Bosch en Citrorob dan vrees ik, met alle respect ,dat de keus toch naar Bosch zou gaan awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Citrorob

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Citrorob » di 2 mar 2021 13:40

Ab schreef:
di 2 mar 2021 13:01
Ik heb er geen verstand van, maar Bosch is nu ook weer niet zo maar een bedrijfje.
Mocht ik moeten kiezen tussen de expertise van Bosch en Citrorob dan vrees ik, met alle respect ,dat de keus toch naar Bosch zou gaan awhoea.gif
Ik heb er ook geen verstand van.
Ik kijk alleen wel naar de cijfers en dan is een vaste aandrijving al zo efficiënt dat je dat nauwelijks kunt verbeteren zonder natuurwetten te overtreden.
De gehele EV wereld behalve wat eigenwijze Duitsers zeggen dat een variabele overbrenging geen winst gaat geven.

E-motoren groot of klein leveren tussen de 10-100% belasting al een efficiëntie van 90% voor budget motoren en +95% voor duurdere motoren zoals in auto's.
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... i_2014.pdf Zie pagina 8. Onder de 10% belasting worden de E-motoren wel minder efficiënt.

Dus de efficiëntie winst zoals je dat bij brandstof motoren kunt halen door in de juiste toeren range te gaan zitten is daar helemaal geen issue.
Juist omdat Bosch zo wazig doet over het feit waar ze de winst denken te kunnen halen en alle EV-fabrikanten behalve Porsche geen variabele overbrenging gebruikt juist om die reden lijkt het meer op een marketing verhaal om onwetende klanten te werven en eventueel wat van de 0-100 tijden te kunnen afsnoepen dan dat het daadwerkelijk een verbruikswinst gaat opleveren. Zelfs al zou het alleen de acceleratie kunnen verbeteren, die in een EV al geweldig is, kan je afvragen of je de extra kosten van een CVT en de slijtage en onderhoud kunt verantwoorden t.o.v. de te behalen winst als die er al zou zijn.

Maar ik zal hem ook wat ander fora gooien om te kijken wat de mensen met iets meer verstand ervan zeggen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » di 2 mar 2021 14:58

Dan zal je zien dat er nog veel meer CVT 's aankomen vrees ik.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Citrorob

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Citrorob » di 2 mar 2021 15:13

[re.gif]

Ik blijf het even volgen maar de argumenten zijn nu:
Ja, meer kracht voor trekken en terrein rijden maar nutteloos bij een EV die al zoveel kracht heeft.
Ja, meer topsnelheid, niche markt ala Porsche de top van Tesla loopt al 260+ dus wat wil je nog meer en dat zonder transmissie.
Nee, je gaat echt nooit zuiniger worden met een CVT op een EV.

Er stond er zelfs één tussen met:
De CVT fabriek in Tilburg moest met een plan komen om hun bestaansrecht te rechtvaardigen. scratch.gif

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door ArnoM » di 2 mar 2021 15:19

Citrorob schreef:
di 2 mar 2021 13:40

De gehele EV wereld behalve wat eigenwijze Duitsers zeggen dat een variabele overbrenging geen winst gaat geven.
De heer Tesla was in zijn tijd ook een eenling roepende in de woestijn.
Misschien zelfs een beetje verguisd?
Dat die eigenwijze Duitsers nu wat tegendraads zijn wil niet zeggen dat ze geen gelijk hebben.
Toch?
weenie.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Forumteam
Forumteam
Berichten: 876
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 19:22

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Forumteam » di 2 mar 2021 15:25

Terug naar het onderwerp:
bernard schreef:
ma 14 jan 2019 22:13
Wij hebben een Citroen C4 Picasso gekocht , met een automaat.
De auto mag 1500 kg. trekken
Maar nu horen wij verschillende meningen over het rijden met een caravan achter een aut met automaat .
Kan deze auto een caravan trekken ( 1300 kg ) met automaat , of moet er geflipperd worden (handschakelen )
Dit is onze eerste automaat , dus we hebben totaal geen idee / ervaring

Citrorob

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Citrorob » di 2 mar 2021 15:25

[re.gif] [re.gif]

Ik ga er vanuit dat ook Duitsers de natuurwetten niet naar hun hand kunnen zetten. knipoog.gif
Zuiniger worden is echt onmogelijk.

Meer power onderin en meer topsnelheid ja.
De vraag is alleen hoe nuttig dat dit is en zuiniger wordt het daar niet van.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”