Caravan trekken met automaat

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » do 25 feb 2021 13:00

[re.gif]

Waarom geef je dan geen duidelijk antwoord op de vraag als ik vragen mag? dan voorkom je namelijk aannames knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door witjesm » do 25 feb 2021 13:13

Ik ben best wel een beetje autoliefhebber maar is het gek dat niet weet welk type automaat er in ligt? Overigens rijdt het prima met caravan erg ontspannen en heb niet het gevoel dat techniek er onder lijdt. Heb bij de eerste BMW cabrio wel eens gevoeld dat de bak warmer werd (aan de middenconsole). Later begreep ik dat dit wordt veroorzaakt doordat bij een trekhaak af fabriek ook een andere bak koeler wordt geplaatst.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Citrorob

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Citrorob » do 25 feb 2021 13:22

[re.gif]

BMW https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission
en de RR zo te zien ook dezelfde bak..

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door witjesm » do 25 feb 2021 13:29

[re.gif] Bedankt voor het opzoeken. Ik bedoelde meer dat ik me daar bij aanschaf en daarna eigenlijk niet op oriënteer. Wist niet dat dit echt een ding was?
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Citrorob

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Citrorob » do 25 feb 2021 13:32

[re.gif]

In de auto's die jij uitzoekt is het ook geen ding want dan heb je eigenlijk geen keuze meer. knipoog.gif
CVT is eigenlijk alleen voor kleinere motoren geschikt.
DCT kan ook bij grotere motoren maar geeft ook wat grotere klappen in de transmissie dan deze ZF bakken en dat willen mensen niet die een auto kopen in die prijsklassen.
Laatst gewijzigd door Citrorob op do 25 feb 2021 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door RDDR » do 25 feb 2021 13:33

[re.gif] [re.gif]

Is zeker wel een ding ja! Hoewel ik, zoals eerder gezegd, tevreden ben (geweest) over zowel dubbele koppeling, CVT en de ZF8 bak, zijn er wel degelijk zeer groot merkbare verschillen. Als je het leuk vind om met je auto op hoog tempo over een bergweg te rijden (waar je een top auto voor hebt) dan is een CVT gewoon niet zo prettig. Andersom: voor zeer rustige rijders is de de bak die het meest soepel rijdt. Er zijn immers geen schakelmomenten. Denk dat er meer verschil in welke bak je hebt dan of je een motorblok hebt BMW, Mercedes, Volvo, Renault, enz.
Citrorob schreef:
do 25 feb 2021 13:32
[re.gif]
CVT is eigenlijk alleen voor kleine motoren geschikt.
Dat is nieuw voor me. Lexus gebruikt toch al vrij lang een CVT bij de GS450h en de RX450h. Een 3.5 V6 aangevuld met een elektromotor. Systeemvermogen van 313pk tot 345pk en een zeer hoge score op betrouwbaarheid. Dus die stelling lijkt me niet correct.
Laatst gewijzigd door RDDR op do 25 feb 2021 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » do 25 feb 2021 13:36

[re.gif]

Ik blijf het gewoon helemaal geen fijne manier van "schakelen" vinden, mijn ouders hebben ook zo'n bak in hun Mercedes B200 [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door RDDR » do 25 feb 2021 13:40

[re.gif]

Voor mijn vakantie auto (ik vind passen rijden op tempo leuk) zou ik hem ook niet willen. Voor rondom huis als 2de auto bevalt het ons prima. De Lexus is zeer zuinig en comfortabel. Nodigt ook totaal niet uit tot snel rijden. Al met al ligt ook mijn voorkeur bij eenn goede normale volautomaat. Maar kan me heel goed voorstellen dat mensen een CVT totaal niet prettig vinden. Geluid en snelheid wat niets meer met elkaar van doen hebben blijft vreemd. Denk dat de Lexus ook aardig geholpen wordt door bij korte accelaraties de elektromotor in te zetten in plaats van de benzine motor hoog op toeren te jagen en de Lexus in zijn geheel erg stil is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Jeroent83 » do 25 feb 2021 13:43

witjesm schreef:
do 25 feb 2021 13:13
Heb bij de eerste BMW cabrio wel eens gevoeld dat de bak warmer werd (aan de middenconsole). Later begreep ik dat dit wordt veroorzaakt doordat bij een trekhaak af fabriek ook een andere bak koeler wordt geplaatst.
Dat komt me bekend voor, bij de Lexus was de midden tunnel erg warm zelfs de achterbank werd warm. Zat wel een orginele haak onder heb ook geen storingen gehad met de bak. Hij heeft het overleeft en bij verkoop stond er toch 240k op de teller.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Citrorob

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Citrorob » do 25 feb 2021 13:47

RDDR schreef:
do 25 feb 2021 13:33
Dat is nieuw voor me. Lexus gebruikt toch al vrij lang een CVT bij de GS450h en de RX450h. Een 3.5 V6 aangevuld met een elektromotor. Systeemvermogen van 313pk tot 345pk en een zeer hoge score op betrouwbaarheid. Dus die stelling lijkt me niet correct.
Het ging, naar mij verteld, is om het kleinere koppel.
Dat ging dan weer speciaal om frictie modellen zoals DAF ook maakte.

N.a.v. jouw bericht zie ik dat er ook andere types zijn.
De ZF bakken gaan overigens tot plus 700NM en dat is dan wel weer op een heel ander speelveld dan deze Lexus.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door RDDR » do 25 feb 2021 14:11

[re.gif]

Klopt, de Lexus V6 doet 335 (RX) of 352 Nm (GS), komt de elektro motor bij, maar helaas geven ze geen max koppel op van de 2 samen.

Overigens had ik in de 430D de ZF8 bak die max 700Nm mocht hebben en nu in de 120i de ZF8 bak die tot max 500Nm mag hebben. Beiden in vrijwel nieuwe auto's. En vreemd genoeg zit daat een minmaal verschil in. In veel omstandigheden voelt het identiek aan, maar bij specifieke omstandigheden schakelde de 700Nm versie net een fractie soepeler.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door RDDR » do 25 feb 2021 14:15

Micky schreef:
do 25 feb 2021 13:36
[re.gif]

Ik blijf het gewoon helemaal geen fijne manier van "schakelen" vinden, mijn ouders hebben ook zo'n bak in hun Mercedes B200 [aschrik.gif]
Overigens: mijn schoonmoeder heeft een Mitsubishi Colt met zo'n gerobotiseerde handbak..... je weet niet wat je mee maakt als je moderne automaten gewend bent. mrgreen.gif mrgreen.gif Elke keer als het ding schakelt voelt het alsof je op een wipkip in de speeltuin zit.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » do 25 feb 2021 14:29

[re.gif]

Weet het, been there done that, daarom hebben we de Fiat 500 destijds ingeruild op een A3 sportback automaat en die inmiddels al weer een jaar geleden voor 1 met een S-Tronic, die overigens ook nog onze caravan mag trekken thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » do 25 feb 2021 17:31

witjesm schreef:
do 25 feb 2021 13:29
[re.gif] Bedankt voor het opzoeken. Ik bedoelde meer dat ik me daar bij aanschaf en daarna eigenlijk niet op oriënteer. Wist niet dat dit echt een ding was?
Het is best een dingetje..
Al sinds jaar en dag rij ik met pick-uptrucks.
Allen hadden de ZF automaatbak.
Ik gebruikte die trucks voor echt zwaar trekken. Zoals velen.
Echter, bijna al die trucks worden geïmporteerd uit Canada of Amerika.
Daar kan je die trucks kopen met of zonder trekhaak.
Dat heet daar een tow-package.
Dat is niet alleen de trekhaak, maar ook een veel grotere oliekoeler, en een extra stand (tow-haul) op de bak.
Met zwaar trekken, (tm 5-6000 kg) of bergop schakelt de bak dan anders, en blijft iets meer toeren houden.
Er worden nog wel eens pick-uptrucks geïmporteerd die vanaf fabriek het tow package niet hebben.
Dat geeft niks, maar ga je daar een trekhaak onder zetten, en ook heel zwaar mee trekken, dan kan je problemen krijgen met oververhitting van de olie in de bak. Kapotte bakken komen dan wel eens voor.
Hetzelfde verhaal gaat ( in mindere mate) ook op voor personenwagens met dezelfde bak.
Daar wordt niet zo heel gauw meer dan 2500 kg achter gehangen, maar diverse merken monteren bij een trekhaak af fabriek ook een grotere oliekoeler.
Bij achteraf montage heb je dat niet.
Wat bij caravan trekken niet echt een probleem hoeft te zijn, als je daar maar rekening mee houdt, zodra de bak in lockup zit, wordt de olie voor de koppel omvormer niet meer heet.
Handmatig een versnelling kiezen bergop scheelt al veel.
De 8 e versnelling buiten spel zetten bij 95-100 km als het licht bergop gaat ook.
Bij aanschaf nieuw best een dingetje om rekening mee te houden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door witjesm » do 25 feb 2021 17:50

[re.gif] Dat het achteraf monteren van een trekhaak wel een dingetje schreef ik zelf ook al. Bij mijn BMW hield dat inderdaad een grotere bak koeler en standaard hulpveren in.

Wat ik niet wist dat het een ding was is dat mensen kijken wat voor bak eronder zit (ZF, DC, enz) Daar heb ik me nooit mee bezig gehouden.

Overigens zet bij beide auto's nooit de 8 uit. Beide trekken dat prima met 1800kg. Alleen op sport-stand als ik in de bergen rij en dan blijft hij ook in 7 hangen.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » do 25 feb 2021 18:31

Dat geloof ik direct..Beide auto's hebben vermogen zat.. knipoog.gif
Maar de sportstand kan in de bergen even goed beter zijn.
Hard rijden doe je dan toch niet, de 8 heeft dan ook niet veel zin.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » do 25 feb 2021 19:10

witjesm schreef:
do 25 feb 2021 17:50
[re.gif] Dat het achteraf monteren van een trekhaak wel een dingetje schreef ik zelf ook al. Bij mijn BMW hield dat inderdaad een grotere bak koeler en standaard hulpveren in.

Wat ik niet wist dat het een ding was is dat mensen kijken wat voor bak eronder zit (ZF, DC, enz) Daar heb ik me nooit mee bezig gehouden.

Overigens zet bij beide auto's nooit de 8 uit. Beide trekken dat prima met 1800kg. Alleen op sport-stand als ik in de bergen rij en dan blijft hij ook in 7 hangen.
Bij mijn Volvo hebben ze vorige maand voor aflevering achteraf een originele elektrisch inklapbare haak gemonteerd, kosten iets van 1100, daar hebben ze volgens mij niets aan de koeling verandert, kan ook niet voor dat geld denk ik, het verschild blijkbaar per merk thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » do 25 feb 2021 20:44

Screenshot_20210225-204225_Chrome Beta.jpg
Mogelijk heb je hier iets aan ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » do 25 feb 2021 20:47

[re.gif]

Mijn V60 heeft geen S stand, dus dit is een andere generatie, wel kan ik drive modes kiezen, waarbij de auto anders stuurt en schakelt, maar ook daar geen S stand, dat stelde me juist teleur omdat ik hier zo'n enorme fan van ben mrgreen.gif

Edit, ik heb even de info erbij gezocht die je hebt weggelaten Ab, de auto is uit 2013, de mijne uit 2021 en de eigenaar geeft aan alleen dit probleem te kennen, wellicht iemand met 0,0 gevoel voor techniek in een auto uit de generatie 2010, dus 11 jaar geleden mrgreen.gif wel schraal dat je 2 keer je bakolie kunt verbranden, dat wist ik niet awhoea.gif :
Schermafbeelding 2021-02-25 om 21.01.10.png
Laatst gewijzigd door Micky op do 25 feb 2021 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Ab » do 25 feb 2021 21:05

Je kunt hetzelfde effect bereiken door bij lagere snelheden en licht bergop of veel tegenwind de bak handmatig in een lagere versnelling te zetten.
Zie ook de ervaring van Witjesm bergop in S.
Ik deel je mening over de plaatser van dat bericht overigens.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » do 25 feb 2021 21:06

[re.gif]

Helemaal mee eens thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Frenkie
Berichten: 20
Lid geworden op: do 17 okt 2019 19:42

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Frenkie » do 25 feb 2021 21:35

Naar aanleiding van het bovenstaande, even gezocht wat Volvo zegt bij hun recente moderne motoren in de handleiding. Ik was even benieuwd omdat onze XC60
ook later is voorzien van een trekhaak. Ben ik toch weer wat gerust gesteld. Er gaat niet zomaar iets stuk. Het volgende staat in de handleiding:

'Bij oververhitting van de versnellingsbak wordt een alternatief schakelprogramma gekozen. Bovendien wordt een ingebouwde beveiligingsfunctie geactiveerd, waarbij onder meer een waarschuwingssymbool gaat branden en op het bestuurdersdisplay de meldingTransmissie warm. Ga langzamer rijden om temperatuur te verlagen of Transmissie heet Stop veilig, wacht op koelen verschijnt. Volg in dat geval het advies op en matig uw snelheid of breng de auto op een veilige plek tot stilstand om de motor enkele minuten stationair te laten draaien, zodat de versnellingsbak kan afkoelen.'

Zelf zet ik de auto in de Dynamische stand, waardoor de motor iets meer toeren maakt. Moet goed gaan richting Spanje deze zomer. Ik kan eigenlijk al niet meer wachten!
Volvo XC60 T5 (2019) & LMC 470e Passion (2017)

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door erichendri » do 25 feb 2021 21:38

Sowieso zijn de huidige automaat bakken in de aansturing
totaal anders dan 10-15 jaar geleden.
Nog voor hij in zijn 2 schakeld zit de lockup er al in.
Er is dan geen slip meer en rijdt daardoor zuiniger.
Wat dan wel een aandachtspuntje is zijn de lage toerentallen, ook met de caravan erachter.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door meeder » do 25 feb 2021 22:52

Bij de meeste echt moderne bakken wel.
Onze C-Max uit 2016 gebruikt de lockup alleen in 4, 5 en 6.
Maar dat is qua ontwerp ook een bak die in de basis in 2009 geïntroduceerd is en dus al 7 jaar oud was toen hij in onze auto werd gesleuteld. Nu was deze bak ook nooit in de planning om in deze auto te komen maar door alle problemen is Ford gestopt met hun Powershift automaten in de meeste auto's.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door erichendri » vr 26 feb 2021 22:29

Zijn de automaatbakken van subaru nou zo goed.
Mijn subaru reed altijd in zijn 3 met de caravan er achter.
Continu zo rond de 3000 toeren.
In al mijn vakanties nooit een ATF lampje zien branden.
Ook niet op de Brennerpas al klimmend in zijn 2.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”