SEAT Tarraco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » za 22 aug 2020 10:16

RE.gif scratch.gif

Auto's halen tegenwoordig juist makkelijker meer km dan vroeger, vroeger was het voor veel merken een wonder als ze de 2 ton überhaubt halen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Paul » za 22 aug 2020 10:24

In de handleiding van mijn auto staat zelfs dat ik de rem in moet duwen en volgas moet geven ..... Staat alleen wel onder het hoofdstuk launch control :)

Ik zet altijd de start stop uit, heb het geprogrammeerd dat hij de ingestelde stand onthoudt en niet automatisch weer aan gaat.
Net als Micky vind ik het een traag irritant systeem.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Carnavalswiertz » za 22 aug 2020 10:34

Een voordeel van een PHEV. In de stad rijdt de auto normaal electrisch, dus voor een stoplicht slaat de motor niet uit want de auto is normaal gesproken al in de “electra” mode.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » za 22 aug 2020 10:39

RE.gif

Voor die paar km dat je haalt wel mrgreen.gif mijn broer heeft hem ook gehad mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Super » za 22 aug 2020 10:45

Micky schreef:RE.gif

Dus massaal uitzetten en wegschrijven die boel mrgreen.gif thumbup.gif
Idd, bij mijn chiptuning zit ook het uitschakelen van het start stop systeem en ook de EGR is weggeschreven. Bij direct ingespoten motoren killing om uitlaatgassen opnieuw door de inlaat te voeren. Er zijn motoren die al onder de 100.000 km met problemen van vervuiling te maken hebben.

https://youtu.be/QzpA-DiCWi0


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Gemineye » za 22 aug 2020 10:53

Micky schreef:RE.gif scratch.gif

Auto's halen tegenwoordig juist makkelijker meer km dan vroeger, vroeger was het voor veel merken een wonder als ze de 2 ton überhaubt halen
Ik doelde eigenlijk vooral op de additionele systemen zoals de egr en roetfilter. Bedoeld om de uitstoot te reduceren ivm de bijtelling voor leaserijders, maar creeert ook nieuw onderhoud wat bij voorkeur net ná die periode valt.

Ons beider definitie van “vroeger” zou ook nog iets kunnen verschillen natuurlijk! ;-)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Gemineye » za 22 aug 2020 10:59

Super schreef: Idd, bij mijn chiptuning zit ook het uitschakelen van het start stop systeem en ook de EGR is weggeschreven. Bij direct ingespoten motoren killing om uitlaatgassen opnieuw door de inlaat te voeren. Er zijn motoren die al onder de 100.000 km met problemen van vervuiling te maken hebben.
Het gebruik van biobrandstoffen, lagere snelheid op snelwegen en het “nieuwe rijden” werkt hier natuurlijk ook in mee. Het klopt wel trouwens; als ik zeker wist dat ik mijn auto zo lang mogelijk zou willen gebruiken dan ging die EGR ook zéker uit.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Thornwood » za 22 aug 2020 11:13

In 2014 heb ik een nieuwe Volvo v40 gekocht. D4 190pk R Design. Geen lease maar helaas zelf betaald. Binnen een jaar meer dan 50 keer bij de garage geweest en meer dan 6 nieuwe EGR kleppen gehad. Ik reed eerste jaar 100.000 kilometer ermee en toen was motor al dood en kreeg ik een nieuwe erin onder garantie. Wat niet zonder slag of stoot ging. Ik heb toen op advies van de garage een omleiding gekregen zodat EGR niet meer gebruikt wordt. Dat nieuwe rijden was de oorzaak volgens de garage. Ding verbruikte na een half jaar al een liter olie per week Afbeelding

Afbeelding
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Super » za 22 aug 2020 11:41

Ja met de milieu maatregelen is de brandstofmotor aan zijn einde gekomen, helaas.
Met een elektromotor heb je dit niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » za 22 aug 2020 11:46

De ERG is verzonnen omdat men niet instaat is een motor te maken waarbij ze de verbrandingstemperatuur onder controle kunnen houden.
Bij een te hoge verbrandingstemperatuur worden er grote hoeveelheden NOx gassen geproduceerd.

Dat de verbrandingstemperatuur te hoog wordt komt ook omdat ze de motoren te zuinig willen laten lopen.
Weinig brandstof inspuiten scheelt CO2 maar zoals aangegeven stijgt de NOx uitstoot enorm.
Je kunt nog beter CO2 uitstoten dan NOx dus in die zin moet je afvragen of je de ERG wel wil wegschrijven en of sowieso een auto wil hebben die het nodig heeft.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Super » za 22 aug 2020 11:51

Re, ga jij nog maar eens een nieuwe auto vinden zonder EGR.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: SEAT Tarraco

Bericht door erichendri » za 22 aug 2020 23:25

Die zullen er vast wel zijn zonder egr.
Doel was om de verbrandingstemperatuur omlaag te krijgen in deellast.
Dat kan door de compressie te verlagen.
Kan een vaste waarde zijn of door middel van een variabele inlaat nokkenas verstelling.

Mazda had ooit een miller motor.
Toyota gebruikt die ook nog.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: SEAT Tarraco

Bericht door meeder » za 22 aug 2020 23:59

Bedoel je de Miller cycle of the Atkinson cycle?
Toyota gebruikt Atkinson cycle motoren in de hybride modellen maar die hebben allemaal een EGR systeem.

Wat ook wel voor komt is interne EGR waarbij EGR wordt gerealiseerd door klep overlap. Dan heb je geen EGR klep meer nodig. De Toyota Valvematic motoren deden dat en een aantal Ford Ecoboost motoren ook.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Jan van Vijven » zo 23 aug 2020 08:18

Citrorob schreef:De ERG is verzonnen omdat men niet instaat is een motor te maken waarbij ze de verbrandingstemperatuur onder controle kunnen houden.....
Komt dat niet omdat je met een auto altijd wisselend belast? Wij, op het werk, monitoren de temperaturen en volgens mij is die bij constante belasting altijd het zelfde.

Over dat start/stop, ik werk momenteel op een elektrisch aangedreven schuitje met drie Caterpillars als generator, als ik extra vermogen nodig heb start nummer twee of drie automatisch op en klaar, gebruiken we dus nooit omdat het veel te traag is en dus niet veilig.
Het kost een paar minuten omdat die extra Cat eerst een beetje warm draait alvorens stroom te leveren, wat betreft de levensduur van de motor is dit juist. Stoppen duurt ook vijf minuten!
Wij schatten dus op voorhand in hoeveel power we nodig hebben en starten op voorhand de benodigd aantal Cat’s.

Wat er met auto’s gebeurt is in mijn ogen niet echt lekker voor blok en turbo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: SEAT Tarraco

Bericht door dieseltijger » zo 23 aug 2020 08:30

Ik weet niet hoe het met benzinemotoren zit, maar met Toyota diesels toch wel ellende gehad met de EGR klep. Remedie is simpel: om de 30k gewoon schoonmaken. 40 minuten werk, want lastig bijkomen - en remmenreiniger is your best friend. De klep blijft gewoon haken door roetophoping.

En niet iedere ECU laat toe dat de EGR wordt uitgeschakeld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » zo 23 aug 2020 08:32

Het gaat niet om de temperatuur van de motor maar de temperatuur van de verbranding.

De temperatuur van de verbranding gaat omhoog bij een te mager mengsel.
De magere mengsel is goed voor het brandstofverbruik en dat verkoopt auto's.
Om toch nog weer aan de uitstoot eisen te kunnen voldoen voegen ze verbrandingsgassen toe zodat de verbranding minder agressief en dus minder heet wordt.
Ze hadden de auto ook iets onzuiniger kunnen maken maar dat is marketing technisch weer niet gewenst.

Milieu regels krijgen de schuld maar het is meer een verkooptruc.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

SEAT Tarraco

Bericht door Jan van Vijven » zo 23 aug 2020 08:34

Wij hebben op elke cilinderkop een uitlaat gas temperatuur meter, bij de minste verandering van belasting zie je verschil....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Paul » zo 23 aug 2020 08:42

Het uiteindelijk doel van een egr is het verlagen van de NOx uitstoot, kortom puur een milieu technisch verhaal.
Uitlaatgas bijmengen om een slechtere verbranding te krijgen waardoor je minder NOx uitstoot.

Ook wel eens ellende gehad met een egr in een Fiat Diesel.
Verder nooit problemen gehad, mondeo ruim 2 ton gereden en nooit egr problemen gehad.
Kan dus wel probleemloos werken.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » zo 23 aug 2020 09:09

Is een beetje afhankelijk waar je het verhaal laat beginnen.

Fabrikanten maakte de motoren zuiniger door ze op een mager mengsel te laten lopen. Het gevolg was dat de motoren heel veel NOx gingen uitstoten.
Aangezien dat veel kwalijker is dan CO2, hebben de overheden gezegd dat er een beperking op de uitstoot van NOx.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » zo 23 aug 2020 09:51

Open anders ff een nieuw topic over EGR.
weenie.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » wo 16 sep 2020 07:17

Eindelijk is de Tarraco FR te configureren.
Vorig jaar zei de verkoopster bij Seat al dat hij eraan zou komen als ik een paar maanden zou willen wachten....
Nu zijn we 16 maanden verder.
Dit is zoals ik hem nu zou bestellen, Merlot Red is de kleur, dus geen felle rode kleur.
Overigens viel me al vaker op dat de sportievere versies van veel auto's zeer beperkt in kleurkeuze zijn.
Bij de R versies van VW bij voorbeeld is het alleen wit grijs of zwart.
Wel weer bijna €K10 duurder dan de gewone Excellence die ik heb.
Ik zou wel voor andere velgen gaan, ik ben sowieso meer van de after market velgen ipv de originele waar heel NL mee rond rijd.
Die gebruik ik wel voor de winter.

Paar opvallende dingetjes:
Trekgewicht 2400 kg, terwijl ik met exact dezelfde motor en 4drive 2250 kg mag trekken.
Die 2.0 TSI motor is al lang niet te configureren bij de Style en de Excellence, nu wel weer op de FR.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ArnoM op wo 16 sep 2020 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: SEAT Tarraco

Bericht door PD » wo 16 sep 2020 07:20

RE.gif
Ik zou even wachten nu al je hulpsystemen goed werken knipoog.gif

Het blauw wat je nu hebt, vind ik ook fraai voor de Seat thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » wo 16 sep 2020 07:31

Ik ben ook zeker niet van plan hem nu in te ruilen, nu het eindelijk is hoe ik het een maand of 10 geleden al gevraagd heb aan de Seat dealer.
Maar heb wel altijd in de gaten gehouden wanneer de FR eindelijk te configureren was.
Er zitten wel een paar aantrekkelijke features op en aan.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: SEAT Tarraco

Bericht door hendrik38 » wo 16 sep 2020 08:33

Ik vind het ook een fraaie verschijning. Toevallig zag ik hem op een "in de auto zing programma" op tv langs komen. Dat programma is gesponserd door seat. Prijsverschil met de kodiaq sportline is ook nihil.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » wo 16 sep 2020 08:39

Vergelijkbaar met een Kodiaq?
Ik kom aardig wat lager uit voor een Kodiaq Sportline business.
Wel met 1.5 TSI want de 2.0 is ook hier niet configureerbaar.

Afbeelding
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”