SEAT Tarraco

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

SEAT Tarraco

Bericht door Jan van Vijven » vr 21 aug 2020 06:54

Je kan het zelf uitzetten, wat ik dus ook telkens doe, is dat dan ook de kluit bedonderen?
Btw: bij zowel automaat als schakelen zit start/stop erop (ik heb beide), en bij beide zet ik het dan ook telkens uit, dat mag gewoon!

Zit niets tussen de oren, ik wil niet voor elk kruispunt de motor voor enkele seconden stoppen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Herman&Saskia » vr 21 aug 2020 07:00

RE.gif je hoeft de motor ook niet te stoppen, doet hij vanzelf. En starten ook weer ( het lijkt wel tovenarij). En het schijnt ook nog eens beter te zijn voor het milieu. Waarmee ik niet pleeg te zeggen dat alle milieu vriendelijke zaken ook dat effect hebben als voorgesteld.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » vr 21 aug 2020 07:18

Toevallig is het stekkertje van het start/stop systeem los geraakt.
mrgreen.gif

Nee alle gekheid op een stokkie, het is gewoon slecht voor de motor om zonder fatsoenlijk af te koelen gestopt te worden als je vanaf de snelweg stopt voor het stoplicht aan het einde van de afrit.
Of als je vanaf de snelweg stopt bij een benzinepomp.

En het systeem schakelt de airco op halve kracht als voor een stoplicht de motor wordt uitgeschakeld.
Ik vind het gewoon een vervelend systeem.
Daar hoef je het niet mee eens te zijn, geen probleem.

Ik had er trouwens prima mee kunnen leven als dit het enige systeem was wat ik uit moest schakelen na het starten van de motor.
Maar nee met 3 verschillende systemen die uit moesten worden geschakeld (nee sorry, die IK uit wilde hebben) waren het 5 handelingen om deze 3 systemen uit te hebben.
En dan branden er ook nog 2 irritante waarschuwingslampjes continue in het dash.
Daar ben ik allemaal van af!
haphop.gif blij.gif awhoea.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Herman&Saskia » vr 21 aug 2020 07:28

RE.gif ik heb me inderdaad wel eens afgevraagd of de turbo niet te heet stil gezet wordt. Ik ben nog van de generatie die bij thuiskomst 20 seconden stationair laat na draaien. (Goed voor het milieu;-)) een auto gaat hier over het algemeen niet zo lang mee dat ik me daar zorgen over maak.
Die controlelampen ben ik het helelmaal mee eens...en dan ook nog eens die irritante geluidsmeldingen erbij. En tegenwoordig werkelijk bij alles het hele dashboard verlicht...bandenspanning, lampje stuk etc.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » vr 21 aug 2020 07:30

Rembrandt schreef:
vr 21 aug 2020 00:54
Zelf zag ik me niet snel in een SUF rijden, maar met 4 kinderen heb je tegenwoordig nog maar weinig keus. En het bevalt erg goed.
Al zie ik die VW bus ook nog wel komen. Oudste (11) zit op de derde rij en zeurt al over de zit. boos.gif
De 6/7 persoons mogelijkheden verdwijnen meer en meer ja, dat kun je wel stellen.
Er komen wel wat modellen die de mogelijkheid bieden voor een 3e zitrij maar echt serieus kun je die niet nemen.
Dat heb ik met auto's als de Touran en de Zafira nog nooit gedaan trouwens, veel te klein.
Iets uit Amerika halen kan nog wel eens de enige fatsoenlijke manier zijn in de toekomst.
Maar die worden langzamerhand ook duurder en duurder.
Je kunt natuurlijk je tijd in dit soort auto's iets verlengen door de grootste kids op de 2e rij te zetten zodra de jongste kids zichzelf vast kunnen zetten op de 3e rij.
Zo hebben wij het jaren gedaan in de Toyota Previa, Chrysler Grand Voyager en de Mercedes Rlang.
Dat zijn trouwens allemaal auto's die fors meer ruimte bieden dan een 7 persoons Tarraco.
Zowel op de 3e rij als in de bagageruimte.

Maar wees eerlijk, je rijd er nu in je Tiguan Allspace beter bij dan in bijvoorbeeld een Touran of een Zafira.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SEAT Tarraco

Bericht door RDDR » vr 21 aug 2020 08:22

Ten aanzien van start-stop: het knopje voor uitschakelen zit er niet voor niets en is dus uiteraard legaal om te gebruiken. Vreemde redenaties hier. In de file schakel ik het uit verder niet. Stop / start werkt uitstekend en snel bij mijn automaat met zeer weinig vibraties. Overigens slaat mijn BMW niet af als ik na en snelle autosnelwegrit naar een verkeerslicht rijdt. De Alfa deed dat wel (en moest ik dus steeds ingrijpen). Blijkbaar meet BMW de temperatuur bij de turbo of zit er een simpel algoritme in wat er voor zorgt dat je met een hete turbo niet je motor uitzet.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » vr 21 aug 2020 08:41

Herman&Saskia schreef:
vr 21 aug 2020 06:48
Beetje off topic: ligt het aan mij of proberen jullie bewust de kluit te bedonderen. Een type goedkeuring wordt afgegeven met bepaalde systemen, sommigen voor het milieu (start-stop).
Mede door de start-stop wordt de uitstoot verlaagt, wat ook een verlaging van BPM met zich mee brengt. Dus zowel een economisch als een milieu delict. Koop dan een auto waar het niet op zit...ow nee...het is namelijk tegenwoordig WEL verplicht.
Met een automaat heb je er sowieso totaal geen omkijken naar, zit tussen de oren.
Dat ligt aan jou idd knipoog.gif

1: start stop kun je elke rit handmatig uitzetten, je hoeft alleen het knopje in te drukken, bij een handgeschakelde heb je er al helemaal weinig aan, want je moet in de vrij de koppeling laten opkomen, dat doe je nooit voor een stoplicht.
2: bij een automaat is het juist vervelend omdat je al gas geeft voordat hij start, dan krijg je een soort bonk bij vertrek, heel onprettig vind ik, ik zet het dus altijd al uit met de hand als ik een auto rij waar ik het niet definitief kan uitzetten.
overigens wordt de uitstoot waarover bpm berekend wordt gemeten "onder het rijden" niet bij stilstand.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » vr 21 aug 2020 09:45

Micky schreef:
do 20 aug 2020 17:24
RE.gif

daar zeg je het goed knipoog.gif er gaat nooit aangetoond worden dat het bij jouw niet aanstond, er gaat ook geen rechter aan te pas komen, het is namelijk geen Tesla die onder de loep ligt knipoog.gif


Waar staat dat dit verplicht is trouwens?
Vanaf 2022 zijn de systemenverplicht op iedere nieuwe auto.
Nu al zijn fabrikanten verplicht volgens de EU richtlijnen om deze systemen zo te maken dat als je ze kunt uitschakelen dat ze dan, bij het opnieuw starten van de auto, opnieuw inschakelen.

Zoals in het voorbeeld aangeven zal je ook een probleem hebben wanneer er een zwaar ongeval plaatsvind en je hebt systemen eruit gesloopt.
Dat is gewoon gangbare rechtspraktijk. De auto in mijn voorbeeld als ook geen Tesla en daar ging het slecht nog maar om een bandenspanningscontrolesysteem.

Dat de dealer dan ook weigert om hieraan mee te werken komt omdat deze niet medeaansprakelijk gesteld wil worden voor iets dat tegen de EU-richtlijnen is.
In het Nederlands klinken richtlijnen erg vrijblijvend maar dat komt door de vertaling vanuit het Engels waar het "Directions" worden genoemd.
Directions zijn eigenlijk zo goed als wet, of op zijn minst moet dat begrepen worden dat het juridisch als "best practice" moet worden beschouwd en dus is iedere afwijking hiervan in de basis "malpractice". De bewijslast ligt bij diegene die afwijkt van de "Directions" om aan te tonen dat deze geen blaam treft.

Nogmaals de kans dat het je overkomt is niet zo groot maar geheel uitsluiten kan je het niet.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » vr 21 aug 2020 10:07

RE.gif

Maar zoals geschreven, we hoeven het er hier niet over te hebben want het was in 2019 (bouwjaar auto Arno) niet verplicht.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » vr 21 aug 2020 10:10

Micky schreef:
vr 21 aug 2020 10:07
RE.gif

Maar zoals geschreven, we hoeven het er hier niet over te hebben want het was in 2019 (bouwjaar auto Arno) niet verplicht.
Dat was niet mijn punt, gaat er om als je het hebt en het is gesaboteerd dat je dan al een probleem kan hebben. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » vr 21 aug 2020 10:14

RE.gif

zucht.gif

Wat jij wil joh
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

workel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door workel » vr 21 aug 2020 10:56

Citrorob schreef:
vr 21 aug 2020 10:10
Micky schreef:
vr 21 aug 2020 10:07
RE.gif

Maar zoals geschreven, we hoeven het er hier niet over te hebben want het was in 2019 (bouwjaar auto Arno) niet verplicht.
Dat was niet mijn punt, gaat er om als je het hebt en het is gesaboteerd dat je dan al een probleem kan hebben. knipoog.gif
RE.gif
Er staat nergens in de regelverkeerswet dat dit moet werken op een auto. Verzekering technisch kan ik er echt niets van vinden. Dus je opmerking raakt kant nog wal.
Denk dat ArnoM volwassen genoeg is zijn eigen beslissingen te maken en niet zit te wachten op iemand die maar iets roept en zelf ook niet weet hoe het zit.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SEAT Tarraco

Bericht door RDDR » vr 21 aug 2020 10:59

Even terug naar start-stop: zijn de tegenstanders voornamelijk diesel rijders? Ik merk namelijk dat ik het op mijn 430D best irritant vond en op de 120i niet. Reden: de 430D start met een aardige vibratie door de auto heen. Lijkt mij inherent aan diesel. De 120i voel je amper dat die weer start.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » vr 21 aug 2020 11:04

Ik denk dat het goed is dat we hier op het forum elkaar wijzen op eventuele problemen die kunnen ontstaan als je iets doet of juist niet doet.

Maar zo langzamerhand weet iedereen wel dat als je veranderingen aanbrengt aan je auto je problemen KUNT krijgen.
Met wie of wat maakt niet uit.
Een beetje heb ik het dus ook wel gehad met deze opmerkingen.

Ik ben er niet bang voor, wie dan leeft die dan zorgt.
Enigszins wordt die houding veroorzaakt doordat het een zakelijke auto is, als het echt geld gaat kosten doet me dat alleen zakelijk pijn, niet privé.
Als ik dit bedrag privé had uitgegeven voor een auto zou ik er denk ik wel iets anders in staan.

RE.gif

Mijn grootste probleem met start/stop is het afslaan met warme motor na een snelwegrit en als je bij een stoplicht aankomt en zodra de motor uit is wil je al weer rijden.
Dus exact dat moment dat de motor uitvalt moet hij al weer starten omdat je dan de rem los laat of de koppeling weer intrapt.
In die situatie heb ik verschillende reacties gehad van verschillende auto's.
- of een flink bonk tijdens het starten
- of helemaal niets, en dan zelf de auto eerst uit moeten zetten en dan weer zelf starten.
Lekker handig.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » vr 21 aug 2020 11:11

workel schreef:
vr 21 aug 2020 10:56
Citrorob schreef:
vr 21 aug 2020 10:10
Micky schreef:
vr 21 aug 2020 10:07
RE.gif

Maar zoals geschreven, we hoeven het er hier niet over te hebben want het was in 2019 (bouwjaar auto Arno) niet verplicht.
Dat was niet mijn punt, gaat er om als je het hebt en het is gesaboteerd dat je dan al een probleem kan hebben. knipoog.gif
RE.gif
Er staat nergens in de regelverkeerswet dat dit moet werken op een auto. Verzekering technisch kan ik er echt niets van vinden. Dus je opmerking raakt kant nog wal.
Denk dat ArnoM volwassen genoeg is zijn eigen beslissingen te maken en niet zit te wachten op iemand die maar iets roept en zelf ook niet weet hoe het zit.
Ik denk dat je volledig voorbij gaat aan het punt wat ik heb gemaakt.

Er is iemand veroordeeld in NL voor dood door schuld n.a.v. het te lang negeren van een lage bandenspanningslampje en het ongeval wat plaatsvind als gevolg hiervan.
Ik vond het zelf heel ver gaan en het enige wat ik stel is dat dit wel eens hetzelfde beoordeeld zou kunnen worden door een rechter.

Daarbij is de NL wet ondergeschikt aan de EU-richtlijnen en daarin staat dat als het erop zit dat de werking zo moet zijn dat het steeds automatisch weer aan gaat.
Op deze auto zit het en dus moet het volgens de richtlijnen werken. Vanaf 2022 moet het verplicht op iedere auto zitten.
Als je dan daaraan gaat knoeien dan kan ik mij daar met de eerdere uitspraken wat bij voor stellen dat dit gevolgen kan hebben.
Niet meer in niet minder.

Als je zegt de kans is niet zo groot dat dit gebeurd, dan ben ik dat met je eens.
Wanneer je stelt dat het kant nog wal raakt dan denk ik dat je je meer moet verdiepen in het onderwerp en de jurisprudentie hierover.

Wanneer iemand gewoon stelt zoals ArnoM hierboven doet, dat hij het weet maar het risico neemt dan is dat wat mij betreft prima.
Dat moet hij zelf weten. Mijn opmerkingen waren puur en alleen bedoelt om het risico aan te geven wat er is.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SEAT Tarraco

Bericht door RDDR » vr 21 aug 2020 11:14

RE.gif RE.gif

Ah, Ok. Zit wat verschil tussen de VAG werking en BMW werking merk ik.
BMW slaat alleen af bij volledig stil staan en zoals gezegd niet direct na een flink stuk autosnelweg. Ik heb een automaat wat ook wat verschil maakt denk ik. Als ik de rempedaal iets laat opkomen slaat hij al aan. Het lukt met niet om sneller te zijn dan het systeem. Ook starten terwijl hij net afslaat heeft nog nooit tot bonken / langzamer aanslaan of helemaal niet aanslaan gezorgd.

Lijkt dat het BMW systeem wat terughoudender is (en daardoor minder brandstof bespaard), maar daardoor ook minder irritant.
Met jouw ervaring zou ik hem ook uitzetten ja.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » vr 21 aug 2020 11:30

RDDR schreef:
vr 21 aug 2020 10:59
Even terug naar start-stop: zijn de tegenstanders voornamelijk diesel rijders? Ik merk namelijk dat ik het op mijn 430D best irritant vond en op de 120i niet. Reden: de 430D start met een aardige vibratie door de auto heen. Lijkt mij inherent aan diesel. De 120i voel je amper dat die weer start.
Ja ik altijd diesel zakelijk en onze prive A3 sportback TFSI S-Tronic is uiteraard benzine, hier voel je het idd minder/bijna niet en ik betrap mij erop dat ik hem regelmatig vergeet uit te zetten, die motor is zo stil dat je niet doorhebt of hij loopt of niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » vr 21 aug 2020 11:34

RDDR schreef:
vr 21 aug 2020 11:14
RE.gif RE.gif

Ah, Ok. Zit wat verschil tussen de VAG werking en BMW werking merk ik.
BMW slaat alleen af bij volledig stil staan en zoals gezegd niet direct na een flink stuk autosnelweg. Ik heb een automaat wat ook wat verschil maakt denk ik. Als ik de rempedaal iets laat opkomen slaat hij al aan. Het lukt met niet om sneller te zijn dan het systeem. Ook starten terwijl hij net afslaat heeft nog nooit tot bonken / langzamer aanslaan of helemaal niet aanslaan gezorgd.

Lijkt dat het BMW systeem wat terughoudender is (en daardoor minder brandstof bespaard), maar daardoor ook minder irritant.
Met jouw ervaring zou ik hem ook uitzetten ja.
Bij de XC60 die ik vorig jaar had was het zo dramatisch dat hij al afsloeg als je nog rolde voor het stoplicht, bij direct groen zit je dus in een rollende auto die nog weer moet starten, dat was zelfs extreem ongewenst.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23388
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: SEAT Tarraco

Bericht door PD » vr 21 aug 2020 11:36

Bij mijn Passat werkt start/stop vrijwel ongemerkt dus ik zet het nauwelijks uit. Wel wanneer het erg warm is, de airco gaat namelijk mee uit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SEAT Tarraco

Bericht door RDDR » vr 21 aug 2020 11:38

RE.gif RE.gif RE.gif

OK, dus inderdaad dieses vs benzine wat een groot verschil maakt

RE.gif RE.gif

Collega van me heeft dat op zijn nieuwe XC90 en is inderdaad zeer irritant. Begrijp het wel, levert weer een grammetje CO2 op tijdens de test, maar zo irritant dat 95% van de rijders het uit zet..... weg milieuwinst (die toch al zeer beperkt is van een start-stop systeem).

RE.gif
Lijkt wel alsof BMW zeer conservatief is..... als de airco nodig is voor goede temperatuur binnenin gaat de auto niet uit (of heel snel na uit weer aan). De Hybride Lexus merk je geen verschil tussen motor aan of uit voor wat de airco betreft. Maar goed: hybride is niet te vergelijken met traditioneel diesel / benzine.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: SEAT Tarraco

Bericht door EricS » vr 21 aug 2020 11:43

Er is een rapport verschenen van De Onderzoeksraad voor Veiligheid mbt auto hulp systemen (ADAS). Helaas krijg ik het bestand niet als bijlage in deze post. Google is je beste vriend...
titel: 'Wie stuurt?
Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer'

Oa komt het ongeval met de Tesla aan de orde.

Een korte alinea uit het rapport:
Onderkennen en beheersen risico’s
Volgens autofabrikanten is bij de huidige generatie ADAS volstrekt duidelijk dat de mens
altijd alert moet zijn. Juridisch gezien is het bij de huidige generatie ADAS helder wie er
verantwoordelijk is. ADAS assisteert of ondersteunt de menselijke bestuurder in zijn
rijtaak. De bestuurder moet formeel het voertuig besturen en is dus altijd verantwoordelijk.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Jan van Vijven » vr 21 aug 2020 11:47

RDDR schreef:Even terug naar start-stop: zijn de tegenstanders voornamelijk diesel rijders? Ik merk namelijk dat ik het op mijn 430D best irritant vond en op de 120i niet. Reden: de 430D start met een aardige vibratie door de auto heen. Lijkt mij inherent aan diesel. De 120i voel je amper dat die weer start.
Ik rij beide, zet het dan ook bij alle twee altijd uit.
Ik wil niet dat de motor telkens stopt en weer moet starten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » vr 21 aug 2020 11:55

Citrorob schreef:
vr 21 aug 2020 11:11
Mijn opmerkingen waren puur en alleen bedoelt om het risico aan te geven wat er is.
Daar heb je gelijk in, en dat is allemaal OK.
Maar houd het daar dan ook eens bij en kom er niet elke keer weer op terug, en weer, en weer, en weer.

Sowieso gaat het me erg ver om een veroordeling ivm het negeren van een bandenspanningslampje te vergelijken met waarover het hier gaat maar goed, dat is nu eenmaal jouw mening en die moeten wij horen.
Daar is het forum voor.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » vr 21 aug 2020 12:01

ArnoM schreef:
vr 21 aug 2020 11:55
Citrorob schreef:
vr 21 aug 2020 11:11
Mijn opmerkingen waren puur en alleen bedoelt om het risico aan te geven wat er is.
Daar heb je gelijk in, en dat is allemaal OK.
Maar houd het daar dan ook eens bij en kom er niet elke keer weer op terug, en weer, en weer, en weer.

Sowieso gaat het me erg ver om een veroordeling ivm het negeren van een bandenspanningslampje te vergelijken met waarover het hier gaat maar goed, dat is nu eenmaal jouw mening en die moeten wij horen.
Daar is het forum voor.
Dat ik er op terug kom is omdat er door andere, niet jij, gesteld wordt dat, het niet verplicht is, dat er geen wettelijke basis is etc.
Daar reageer ik op.

Dat jij het doet moet je fijn zelf weten. aflower.gif

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: SEAT Tarraco

Bericht door erichendri » vr 21 aug 2020 12:37

@Mikey, de uitstoot wordt gemeten in een cyclus.
Daar zitten 2 stads trajecten in.
Een start-stop heeft dus zeker invloed op de uitstoot.
En reken erop dat een fabrikant deze optie er echt niet voor de leukigheid erop gezet heeft.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”