SEAT Tarraco

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » za 15 aug 2020 07:31

Kwam ik tegen op een Duitse FB page.
Nog nooit gehoord dat het überhaupt kan, de max aanhangerlast hoger maken dan door de fabrikant toegestaan.
En dat nog TÜV goedgekeurd ook terwijl in Duitsland elke aanpassing moet worden geregistreerd en ze niet eens een andere velg mogen monteren zonder dit "ein zu tragen".
Tot wel 3200 kg, geen flauw idee hoe dat in gedachten hebben hoor, mijn huidige 2000 kg lijkt me genoeg voor deze auto.
Hij mag 2250 kg, dat is als lage aanhanger echt wel te doen maar een caravan zeker niet.

Afbeelding
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18339
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: SEAT Tarraco

Bericht door deusjevo » za 15 aug 2020 09:18

Mijn Duits is ietwat roestig maar wel heel erg raar verhaal dit.
Aanhanger gewicht op kenteken is toch bindend, niet wat je trekhaak mag hebben?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » za 15 aug 2020 09:22

In Nl volgens mij wel.
Maar als TÜV het in D goedkeurd moet het volgens mij daar mogen.
Maar natuurlijk ben ik niet helemaal thuis in die Duitse regels.
Er zijn hier vast wel leden die er meer van weten.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23446
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: SEAT Tarraco

Bericht door PD » za 15 aug 2020 10:29

In Duitsland kun je het trekgewicht inderdaad laten verhogen. Dan krijg je de beperking tot max. 8 % stijgingspercentage. Heel vreemd want hoe handhaaf je dat ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » za 15 aug 2020 15:47

In Duitsland geeft Seat de auto zelf al meer trekgewicht, 2400 kg.
Dat is idd bij een helling % van 8%.
Maar dat is nog lang niet die 3200 kg waarover in deze advertentie gesproken wordt.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1739
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Carnavalswiertz » za 15 aug 2020 18:21

@ArnoM: met een aanhanger van 3200 kg denk ik dat “de staart met de hond gaat kwispelen”.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » za 15 aug 2020 18:24

RE.gif
Tuurlijk, is veel te veel.
Een aanhanger met laag zwaartepunt kom je misschien nog wel mee weg, maar een caravan zeker niet.
Officieel rijklaar gewicht van mijn 2.0 TSI is 1770 kg.
weenie.gif weenie.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Super » ma 17 aug 2020 22:07

Toch nog even een RAM teaser Afbeelding

https://www.caranddriver.com/news/a3360 ... lflowFBCAD


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » ma 17 aug 2020 22:54

Ik open de link niet eens.
:oops:
Donderdag wordt al die rotzooi in de software geblokkeerd, of hoe je het dan ook wilt noemen.
Vrijdag komen de MAD veren eronder.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Super » di 18 aug 2020 08:26

Volgens mij heb je stiekem toch gekeken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » do 20 aug 2020 15:42

blij.gif blij.gif blij.gif

Net terug van de Wizzkid.
Volgens hem komen mijn remprobleempjes niet van de lane keeping maar van de "Emergancy assist" die wordt aangeschakeld als de lane keeping aan is.
Dus al die calibratie acties van de dealer konden sowieso niets daaraan veranderen.
De emergency assist denkt dat je onwel geworden bent als je niet voldoende stuuracties doet zolang Lane keeping is ingeschakeld.
Als je na de korte remactie (waar ik altijd zo van schrok) nog steeds niet reageert zet het systeem de auto langs de kant met de alarmlichten aan.

Dat Emergancy assist is nu uit.
blij.gif

Het lane keeping systeem op zich werkt nu ook beter, nog beter wordt de auto tussen de strepen gehouden en het systeem begint later te zeuren om het stuur over te nemen.
Als de melding komt dat ik het stuur moet overnemen gebeurt er niets, na de rood verlichte waarschuwing wordt het systeem uitgeschakeld.

Lane keeping en adaptive Lane keeping staat nu altijd uit, ik kan het aanzetten als ik het wil.
Precies zoals ik vroeg aan de dealer, die is ermee bezig geweest en heeft toen het systeem zo van slag geholpen dat de auto 14 dagen bij PON op bezoek moest om alles weer te verhelpen. stom.gif

Dus als nu de auto gestart wordt staat alles uit en ik kan het aanzetten als ik het wil gebruiken, bijvoorbeeld als er vermoeidheid in het spel zou zijn.

Front assist is uit zodra de snelheid boven de 30 km/uur komt zodat deze nog wel werkt met uit parkeren.

Het tegensturen als je een baan opschuift terwijl er nog iets in je dode hoek zit kan ik nu de sterkte van het tegensturen instellen.

Rechts inhalen met ACC aan kan nu zonder dat de auto remt.

De auto hold werkt nu veel beter, de auto gaat nu rijden zonder schokje als je gas geeft.

De gasrespons is veel prettiger nu.

Ik heb er ook een 4e dashboard layout bij, van de Cupra.

Start/stop softwarematig uitschakelen gaat vanaf 2019 niet meer, maar hij heeft me wel het stekkertje aangewezen.....
mrgreen.gif

€50

awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif thumbup.gif thumbup.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » do 20 aug 2020 15:46

RE.gif

Aha, maar dat verklaart een boel, je krijgt de piep waarschuwing en melding handen aan het stuur, als je dat 2 keer negeert remt hij 2 keer kort en als je dan nog niet reageert stopt hij idd, dat systeem had ik exact zo op mijn Passat.

Mooi dat het opgelost is en naar je wens werkt, mooie tovenaars zijn dat of niet mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » do 20 aug 2020 15:49

Zo werkt het, maar wij zijn ervan overtuigd dat we soms de remactie kregen zonder fatsoenlijke voorwaarschuwing.
Afgelopen weekeind nog heel snel achter elkaar een rode waarschuwing in het dash, binnen 1 seconde een piep en direct erachteraan de remactie.
Als je de waarschuwing ziet heb je niet eens tijd om een stuurbewegingen te maken.

Uitgebreide proefrit gemaakt en "garantie" op de veranderingen.
Stel dat Seat met een update alles overschrijft dan kun je langskomen om alles weer aan te passen.
En uiteraard kan hij ook alles weer resetten naar origineel.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

workel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door workel » do 20 aug 2020 15:53

RE.gif
Dat is goed nieuws, hopelijk alle ellende voorbij en kun je nu echt gaan genieten van je Tarraco. thumbup.gif

Rij zelf in een Passat van 2019 en daar is het start/stop via VAG-com uit te schakelen, heb ik laten doen heel irritant dat sart/stop systeem.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » do 20 aug 2020 15:56

RE.gif

idd voltage omhoog zetten met VAGCOM, daardoor denkt de computer dat de auto te veel energie vraagt/nodig heeft en laat de motor lopen, zo heb ik dat ook gedaan bij mijn huidige en vorige auto.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » do 20 aug 2020 16:06

RE.gif
Vreemd dat deze wizzkid dat niet weet dan....
Of hij heeft een andere reden om het niet te doen.

Voorlopig ben ik op deze manier geweldig geholpen, voor €50 helemaal tevreden.
Het is nu precies zoals ik 9 maanden geleden heb gevraagd aan de dealer.
Systemen altijd uit en aan te zetten als ik het wil gebruiken.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » do 20 aug 2020 16:18

RE.gif

Kan wel zijn dat het verandert is en bij Seat bijv. eerder, dat zie je wel vaker thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Micky op do 20 aug 2020 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » do 20 aug 2020 17:02

De Emergency Assist is volgens mijn weten verplicht als je rijhulpsystemen hebt.

Bij de ongevallen met een Tesla met de rijhulpsystemen aan was de juridische wereld te klein, toen deze nog niet iedere paar seconde controleerde of je nog wel met je handen aan het stuur zat. Dit is naar aanleiding daarvan verplicht geworden.

Bij zwaardere ongevallen worden deze systemen ook altijd uitgelezen en de vraag is wat de gevolgen voor jou zullen zijn als ze zien dat je deze hebt uitgeschakeld.
Een tijdje terug had er één een ongeval met nadat deze op de snelweg was gestopt ivm een lekkenband.
Hierbij viel een dodelijk slachtoffer. Doordat de berijder lange tijd het lekkenband signaal had genegeerd heeft hij van de rechter dood door schuld aan zijn broek gekregen. Wellicht wel iets om over na te denken...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » do 20 aug 2020 17:14

RE.gif

Jammer dan knipoog.gif als ik dergelijke problemen zou ervaren wilde ik het ook uit hebben, verplicht of niet, overigens had mijn vorige Octavia uit 2015 ook alle rijhulpsystemen incl. automatisch parkeren, echter geen Emergency Assist, omdat de TDI DSG gewoon niet leverbaar was met radar, dus 4 jaar geleden was het blijkbaar geen probleem.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Citrorob » do 20 aug 2020 17:18

RE.gif

De kans is niet zo heel groot maar als je iets aan het doen bent waar je potentieel voor mag gaan zitten dan zou ik dat toch graag willen weten.
Er zijn zoveel dingen die vroeger geen probleem waren dat is natuurlijk met de huidige wetgeving en jurisprudentie een valide reden.
De rechter zal je iig uitlachen als je dat als argument gebruikt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Micky » do 20 aug 2020 17:24

RE.gif

daar zeg je het goed knipoog.gif er gaat nooit aangetoond worden dat het bij jouw niet aanstond, er gaat ook geen rechter aan te pas komen, het is namelijk geen Tesla die onder de loep ligt knipoog.gif


Waar staat dat dit verplicht is trouwens?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: SEAT Tarraco

Bericht door ArnoM » do 20 aug 2020 17:42

Dat is ook mijn eerste reactie:
Waar staat dat dit verplicht zou zijn?

Maar dan nog, ben er niet zo bang voor zolang deze systemen helemaal niet verplicht zijn.
Ook het hele emergency assist was gewoon een onderdeel van een pakket uit de optielijst.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

RDDR
Berichten: 2794
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: SEAT Tarraco

Bericht door RDDR » do 20 aug 2020 18:52

Lijkt mij ook sterk dat dit een probleem kan geven. Is inderdaad niet verplicht (anders had het ook nooit een optie kunnen zijn). Mooi dat het zo opgelost is, hoewel ik het idioot blijf vinden hoe de dealer en PON dit 'opgelost´ heeft. Het blijft dat je niet goed werkende onderdelen heb waar je via een optie pakket nog voor betaald heb ook.

Maar goed: kan me van jou wel de oplossing voorstellen -> blijven doorvechten om je gelijk te halen moet je maar zin in hebben.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Rembrandt » vr 21 aug 2020 00:54

Dat 12,1V-geintje werkt inderdaad niet meer.
Ik ben alweer aardig gewend als eerste de knop in te drukken om stop/start uit te schakelen.

Jouw Seat is dan dus wel uitgerust met de nieuwere software. Ook dat Emergency Assist erin zat. Dat is niet standaard. Is een extra uitbreiding die de auto volledig tot stilstand brengt als hij denk dat er iets aan de hand is. Ik heb dat sowieso niet. Kan het ook niet buggen. blij.gif

Verder wijzigingen die je hebt gedaan heb ik de meeste ook van gedaan. Met mijn eigen OBDEleven van €60,-. knipoog.gif
Al kan die Wizkid nog iets meer, hoor. Dat wel.

Veel plezier verder met de Seat. Hopelijk vanaf nu wel genieten.
Zelf zag ik me niet snel in een SUF rijden, maar met 4 kinderen heb je tegenwoordig nog maar weinig keus. En het bevalt erg goed.
Al zie ik die VW bus ook nog wel komen. Oudste (11) zit op de derde rij en zeurt al over de zit. boos.gif
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: SEAT Tarraco

Bericht door Herman&Saskia » vr 21 aug 2020 06:48

Beetje off topic: ligt het aan mij of proberen jullie bewust de kluit te bedonderen. Een type goedkeuring wordt afgegeven met bepaalde systemen, sommigen voor het milieu (start-stop).
Mede door de start-stop wordt de uitstoot verlaagt, wat ook een verlaging van BPM met zich mee brengt. Dus zowel een economisch als een milieu delict. Koop dan een auto waar het niet op zit...ow nee...het is namelijk tegenwoordig WEL verplicht.
Met een automaat heb je er sowieso totaal geen omkijken naar, zit tussen de oren.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”