SEAT Tarraco
SEAT Tarraco
Wat vinden jullie van de nieuwe SEAT Tarraco als trekker? Een wagen die in de weegschaal komt te liggen met de Kodiaq en de Tiguan All Space.
De meest interessante motorisatie als particulier (in Belgie) is de 1.5 TSI. +- 35 000 euro
Specs:
MOTOR Motortype 4 cilinders in lijn
Cilinderinhoud (cc) 1498
Boring x slag (mm) 74,5 x 85,9
Max. vermogen (kW / pk / tpm) 110 / 150 / 5000 - 6000
Max. koppel (Nm / tpm) 250 / 1500 - 3500
Emissienorm EURO 6 - AG
Transmissie 6-versnellingsbak
GEWICHTEN (kg) Massa rijklaar 1599
Max. toelaatbaar gewicht 2220
Max. aanhangergewicht geremd 1800
Max. aanhangergewicht ongeremd 750
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat 4Drive niet beschikbaar is op de 1.5 TSI. Kan enkel op de 2.0 TSI die momenteel nog niet beschikbaar is in Belgie en zeker 7000 euro duurder wordt. De 2.0 zal ook fiscaal een stuk minder interessant zijn als particulier.
De meest interessante motorisatie als particulier (in Belgie) is de 1.5 TSI. +- 35 000 euro
Specs:
MOTOR Motortype 4 cilinders in lijn
Cilinderinhoud (cc) 1498
Boring x slag (mm) 74,5 x 85,9
Max. vermogen (kW / pk / tpm) 110 / 150 / 5000 - 6000
Max. koppel (Nm / tpm) 250 / 1500 - 3500
Emissienorm EURO 6 - AG
Transmissie 6-versnellingsbak
GEWICHTEN (kg) Massa rijklaar 1599
Max. toelaatbaar gewicht 2220
Max. aanhangergewicht geremd 1800
Max. aanhangergewicht ongeremd 750
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat 4Drive niet beschikbaar is op de 1.5 TSI. Kan enkel op de 2.0 TSI die momenteel nog niet beschikbaar is in Belgie en zeker 7000 euro duurder wordt. De 2.0 zal ook fiscaal een stuk minder interessant zijn als particulier.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: SEAT Tarraco
Ik had hem nog niet gezien, mooie wagen, mooier dan de Skoda. persoonlijk zou ik AWD willen als ik een dergelijke auto zou aanschaffen, dus ofwel wachten ofwel gaan voor de Tiguan, die een stukje duurder zal zijn. de plmn 100kg meer gewicht van de AWD komt weer ten goede van het eigen gewicht van de trekker
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: SEAT Tarraco
Vergelijk het gewoon met de Nederlandse belasting op autobezit dan betaal je dat verschil lachendbartG schreef: De 2.0 zal ook fiscaal een stuk minder interessant zijn als particulier.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: SEAT Tarraco
Dat is ook een beetje mijn gevoel. Wij rijden nu een auto uit een hele andere klasse maar met 4x4. Ik zou dit ergens wel missen al valt dit misschien in de praktijk wel mee?
Ter vergelijk : even een configuratie gelanceerd op Mazda. Voor dezelfde prijs heb je in Belgie een Mazda CX5 full option 163pk 4wd. Iets kleinere wagen maar wel een bewezen caravan trekker als ik de meeste reviews op het net moet geloven.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: SEAT Tarraco
De Skoda is de goedkoopste van de drie en is/wordt ook leverbaar met 4x4 in combinatie met de 1.5.
De Scout, die ik persoonlijk erg gaaf vind, heeft standaard 4x4, ook met de kleinste motor.
De Scout, die ik persoonlijk erg gaaf vind, heeft standaard 4x4, ook met de kleinste motor.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)
Re: SEAT Tarraco
Zijn hier mensen die een 1.5 TSI of 2.0 TSI motor bezitten in combinatie met een VW Tiguan All Space of Skoda Kodiaq?
Ik vraag mij vooral af of 150 pk met zo een zware wagen niet aan de "lichte" kant is.
Wat mij ook opvalt voor de 2.0 is dat zijn max koppel een stuk hoger in toeren te zoeken is:
2.0 TSI : 320 Nm @ 4.200 - 6.000 RPM
1.5 TSI : 250 Nm @ 1.500 - 3.500 RPM
Het is wennen aan de Bezine motoren...
Ik vraag mij vooral af of 150 pk met zo een zware wagen niet aan de "lichte" kant is.
Wat mij ook opvalt voor de 2.0 is dat zijn max koppel een stuk hoger in toeren te zoeken is:
2.0 TSI : 320 Nm @ 4.200 - 6.000 RPM
1.5 TSI : 250 Nm @ 1.500 - 3.500 RPM
Het is wennen aan de Bezine motoren...
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: SEAT Tarraco
Nou dat kan ik je zo wel vertellen.
Op alle VW fora wordt de 150 PK versie als ruimschoots voldoende beschouwd voor de T6, en die is echt een flink stuk zwaarder dan een Tarraco.
Neemt niet weg dat een beetje meer Nm en PK best lekker is hoor.
Op alle VW fora wordt de 150 PK versie als ruimschoots voldoende beschouwd voor de T6, en die is echt een flink stuk zwaarder dan een Tarraco.
Neemt niet weg dat een beetje meer Nm en PK best lekker is hoor.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
SEAT Tarraco
Kijk bij die 2 liter eens naar de “kromme” bij hoeveel toeren je 250 NM ter beschikking hebt, vanaf dat punt ga je winst maken ten opzichte van die 1.5....
Hogere toeren kunnen geen kwaad en heb je niet constant nodig.
De pk’s zijn genoeg om gewoon mee te komen.
Welk gewicht komt er achter?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hogere toeren kunnen geen kwaad en heb je niet constant nodig.
De pk’s zijn genoeg om gewoon mee te komen.
Welk gewicht komt er achter?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: SEAT Tarraco
Max as 1800 kg. Een 1500 kg in realiteit.
Dat is de situatie nu, wat speelruimte is natuurlijk altijd leuk maarja het budget hé ;-).
Plan is wel om er minimaal een jaar of 10 mee te rijden.
Dat is de situatie nu, wat speelruimte is natuurlijk altijd leuk maarja het budget hé ;-).
Plan is wel om er minimaal een jaar of 10 mee te rijden.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: SEAT Tarraco
Tja, budget is voor iedereen een probleem :-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: SEAT Tarraco
Wachten op de nieuwe discovery sport zou ook een optie kunnen zijn. Of 2de hands.. Keuzes keuzes [kerstmutszwaai.gif]
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: SEAT Tarraco
Dat koppel van de 2.0 TSI ligt echt bij een veel lager toerental hoor.
Eric
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: SEAT Tarraco
Ik ben benieuwd of hier al iemand ervaring heeft met de 2.0 TSI en een zware caravan.
Wij hebben dus die 2.0 TSI, mag 2250 kg trekken maar dat lijkt mij zo optimistisch....
Auto weegt rijklaar ongeveer 1780 kg, met 2 personen en bagage komt deze auto in de buurt van het MTM wat hij mag trekken.
Ik heb er al eens een zeer zware aanhanger mee getrokken toen ik mijn oude schroefas naar een draaieruj moest brengen zodat ze hem konden reproduceren.
Dat ging moeiteloos maar het was natuurlijk geen hoge schoenendoos.
Het geheel was denk ik wel wat zwaarder dan toegestaan....
Schroefas dik 1300 kg en die aanhanger zal ook wel wat zwaarder geweest zijn dan 1000 kg schat ik.
Wij hebben dus die 2.0 TSI, mag 2250 kg trekken maar dat lijkt mij zo optimistisch....
Auto weegt rijklaar ongeveer 1780 kg, met 2 personen en bagage komt deze auto in de buurt van het MTM wat hij mag trekken.
Ik heb er al eens een zeer zware aanhanger mee getrokken toen ik mijn oude schroefas naar een draaieruj moest brengen zodat ze hem konden reproduceren.
Dat ging moeiteloos maar het was natuurlijk geen hoge schoenendoos.
Het geheel was denk ik wel wat zwaarder dan toegestaan....
Schroefas dik 1300 kg en die aanhanger zal ook wel wat zwaarder geweest zijn dan 1000 kg schat ik.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: SEAT Tarraco
Prachtige auto Arno, mooiste van het drietal uit de VAG schuur maar dat blijft natuurlijk persoonlijk.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: SEAT Tarraco
Ik vind het ook Deusjevo, alleen de achterkant van de Tiguan Allspace vind ik iets beter geslaagd maar de voor en zijkant van de Tarraco vind ik mooier.
En het scheelt toch best nog wat €€€.
En het scheelt toch best nog wat €€€.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: SEAT Tarraco
Nee, die aanhanger weegt nog geen 800, 780kg om precies te zijn, dus samen met de 1300kg zat je op 2080kgArnoM schreef: ↑zo 24 mei 2020 09:57Ik ben benieuwd of hier al iemand ervaring heeft met de 2.0 TSI en een zware caravan.
Wij hebben dus die 2.0 TSI, mag 2250 kg trekken maar dat lijkt mij zo optimistisch....
Auto weegt rijklaar ongeveer 1780 kg, met 2 personen en bagage komt deze auto in de buurt van het MTM wat hij mag trekken.
Ik heb er al eens een zeer zware aanhanger mee getrokken toen ik mijn oude schroefas naar een draaieruj moest brengen zodat ze hem konden reproduceren.
Dat ging moeiteloos maar het was natuurlijk geen hoge schoenendoos.
Het geheel was denk ik wel wat zwaarder dan toegestaan....
Schroefas dik 1300 kg en die aanhanger zal ook wel wat zwaarder geweest zijn dan 1000 kg schat ik.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: SEAT Tarraco
RE.gif
Ik heb net 4 weken een Passat Variant B8 2.0 TSI DSG, import uit Denemarken. Specifiek opzoek geweest naar dergelijke motor ivm 1550 kg Hobby 495 Ufe. Caravan gaat er 16 juli achter, eerste rit met de nieuwe combi. Trekgewicht 1800 kg.
Weet dat een 1.5 TSI getuned kan worden en voor 600/700 euro dezelfde waarde krijgt als een 2.0 TSI, kijk maar eens bij VAGTechniek, JD Tuning, Digicar e.d. wellicht is dat een optie.
Re: SEAT Tarraco
RE.gif RE.gif
780 kg voor die grote aanhanger?
Dat verbaast mij!
En dan de vraag hoe je dat zo precies weet?
780 kg voor die grote aanhanger?
Dat verbaast mij!
En dan de vraag hoe je dat zo precies weet?
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: SEAT Tarraco
RE.gif Das niet zo moeilijk als je het kenteken weet ;)
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: SEAT Tarraco
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: SEAT Tarraco
Welkom terug Arno. Seat Taracco staat nog (onderaan) op m’n lijstje voor een nieuwe leaseauto. Nu ik die van jou zie in die geweldige kleur, schuift ie misschien wel een plaatsje naar boven.
Ik ga in ieder geval dit draadje even volgen.
Ik ga in ieder geval dit draadje even volgen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: SEAT Tarraco
Hey A, is it really you? bevalt hij trouwens? dik hoor
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: SEAT Tarraco
Auto bevalt goed, ruim!
Ik heb meer ruimte dan mijn maat in zijn nieuwe BMW X5.
Zowel achterbank als bagageruimte zijn groter bij mij.
Ik heb in het begin wel zwaar ruzie gehad met alle rijhulp systemen....
Vervloekt heb ik ze.
Abrupte remacties terwijl je beide handen aan het stuur hebt, nood remactie als je in een buitenbocht op een lantaarnpaal af rijd...
Dat soort dingen.
In eerste instantie heb ik geëist bij de dealer dat ze het hele systeem zo zouden maken dat het altijd uit staat ipv altijd aan.
En dat ik het dan zelf kon aanzetten als IK dat wilde.
Daar zijn ze mee bezig geweest maar ze hebben er zo'n zooitje van gemaakt dat de auto 2 weken terug moest naar PON om alles te herstellen.
Eind van het verhaal is dat alles nu beter is gecalibreerd en ik nu min of meer tevreden ben.
Nog steeds rijd ik met beide handen losjes aan het stuur en krijg dan de waarschuwing "neem stuur over", als je die waarschuwing niet ziet krijg je gierende hartkleppen van de schrik omdat het ding keihard op de rem trapt!
Lekker veilig ook voor de mensen achter je.
Als het me niet zoveel €€€ zou kosten ruilde ik 'm in.
Maar, vanaf 2022 moeten alle nieuwe auto' s rijstrook geleiding en zo'n front assist systeem hebben dus je zult er niet onderuit komen.
En die systemen staan altijd aan, je kunt het wel uitschakelen maar na elke x starten staat het weer aan.
Ik had mezelf eigenlijk een dikke stationwagon beloofd, heb een halve dag proef gereden in een schitterende E klasse 200Estate business solution maar had toch teveel last van het lage zitten, de A stijl komt bijna tegen mijn hoofd aan omdat je toch de stoel wat hoger gaat zetten.
De stap vanuit de VW Bus naar de lage E was te veel van het goede.
Nu vanuit de Tarraco naar de E zou ik wel aandurven, een beetje spijt heb ik dus wel.
Ik kreeg bij de Mercedes dealer namelijk veel meer korting omdat ik niets inruilde, de E zou dan maar iets van €3500 duurder zijn, wel flink duurder in de bijtelling dat wel.
Ik houd wel mijn ogen open voor wat anders, maar de Seat is net een jaar oud.
Ik heb meer ruimte dan mijn maat in zijn nieuwe BMW X5.
Zowel achterbank als bagageruimte zijn groter bij mij.
Ik heb in het begin wel zwaar ruzie gehad met alle rijhulp systemen....
Vervloekt heb ik ze.
Abrupte remacties terwijl je beide handen aan het stuur hebt, nood remactie als je in een buitenbocht op een lantaarnpaal af rijd...
Dat soort dingen.
In eerste instantie heb ik geëist bij de dealer dat ze het hele systeem zo zouden maken dat het altijd uit staat ipv altijd aan.
En dat ik het dan zelf kon aanzetten als IK dat wilde.
Daar zijn ze mee bezig geweest maar ze hebben er zo'n zooitje van gemaakt dat de auto 2 weken terug moest naar PON om alles te herstellen.
Eind van het verhaal is dat alles nu beter is gecalibreerd en ik nu min of meer tevreden ben.
Nog steeds rijd ik met beide handen losjes aan het stuur en krijg dan de waarschuwing "neem stuur over", als je die waarschuwing niet ziet krijg je gierende hartkleppen van de schrik omdat het ding keihard op de rem trapt!
Lekker veilig ook voor de mensen achter je.
Als het me niet zoveel €€€ zou kosten ruilde ik 'm in.
Maar, vanaf 2022 moeten alle nieuwe auto' s rijstrook geleiding en zo'n front assist systeem hebben dus je zult er niet onderuit komen.
En die systemen staan altijd aan, je kunt het wel uitschakelen maar na elke x starten staat het weer aan.
Ik had mezelf eigenlijk een dikke stationwagon beloofd, heb een halve dag proef gereden in een schitterende E klasse 200Estate business solution maar had toch teveel last van het lage zitten, de A stijl komt bijna tegen mijn hoofd aan omdat je toch de stoel wat hoger gaat zetten.
De stap vanuit de VW Bus naar de lage E was te veel van het goede.
Nu vanuit de Tarraco naar de E zou ik wel aandurven, een beetje spijt heb ik dus wel.
Ik kreeg bij de Mercedes dealer namelijk veel meer korting omdat ik niets inruilde, de E zou dan maar iets van €3500 duurder zijn, wel flink duurder in de bijtelling dat wel.
Ik houd wel mijn ogen open voor wat anders, maar de Seat is net een jaar oud.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: SEAT Tarraco
RE.gif
Dat kun je wel uitschakelen met een VCDS kabel, ik heb zo'n kabel, ik heb even gezocht maar vind de codering nog niet 123 ervoor, er zijn echter bedrijfjes bij jou in de buurt die dat ook voor je kunnen, kost meestal 50 euro en is een kwestie van 1 of 2 vinkjes veranderen (of een andere regel in een pulldown menu kiezen op de lamptop).
Hier staat dus dat het kan, hier staan meestal ook de stappen vermeld, bij deze codering niet, sommigen zetten ze er nooit neer omdat ze willen dat je betaald.
https://www.stemei.de/pages/coding/seat ... halten.php
Dat kun je wel uitschakelen met een VCDS kabel, ik heb zo'n kabel, ik heb even gezocht maar vind de codering nog niet 123 ervoor, er zijn echter bedrijfjes bij jou in de buurt die dat ook voor je kunnen, kost meestal 50 euro en is een kwestie van 1 of 2 vinkjes veranderen (of een andere regel in een pulldown menu kiezen op de lamptop).
Hier staat dus dat het kan, hier staan meestal ook de stappen vermeld, bij deze codering niet, sommigen zetten ze er nooit neer omdat ze willen dat je betaald.
https://www.stemei.de/pages/coding/seat ... halten.php
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB