Automaat of handgeschakeld

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Automaat of handgeschakeld

Bericht door Erwin1987 » za 11 jan 2020 09:10

Chris schreef:Geartronic 6 bak.
Geflushed bij 110.000 km..bij Gery Slot
Kosten weet ik niet meer, viel erg mee.
Tip van Mees..
Zelfde bak, alleen met 500nm koppel na chippen gespoeld bij 60.000/120.000/180.000 en 240.000
Geen problemen. Staat overigens volgens mij in de gebruiksaanwijzing dat je elke 60.000 de olie moet verversen indien je regelmatig aanhangers/ caravans trekt.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35858
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Chris » za 11 jan 2020 13:07

RE.gif

Daar kan ik nou net niets over vinden hoor...
Dus op safe en geflushed.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Erwin1987 » za 11 jan 2020 13:09

Re:

Niet gezocht, obbe zei dat bij Volvo tune ben er vanuit gegaan dat hij gelijk heeft.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35858
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Chris » za 11 jan 2020 13:12

Dat kan je zeker...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Citrorob

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Citrorob » za 11 jan 2020 13:19

Veel fabrikanten geven aan dat flushen niet nodig is.

Dit doen ze omdat verreweg de meeste in de lease gaan en flushen verhoogt de kosten.
De meeste bakken gaan zonder problemen 200-250.000km mee zonder flushen.
Deze auto's zijn dan en uit de garantie en uit de lease.

Wanneer je echter in de spec's van bijv. ZF gaat kijken dan zie je dat ze adviseren om iedere 80.000km de bak te flushen.
Het grote probleem is dat veel mensen pas gaan flushen als er problemen ontstaan bij meer dan 200.000km op de klok.
Het gevaar dan is dat er inmiddels schade is die niet meer weg gaat met flushen.

Daarom zou ik altijd de 3-400€ uitgeven per 80.000km om een bak te flushen. Het is nog geen halve cent per KM.
Teven wordt bij het flushen ook gekeken of er veel metaal residu in het oliefilter van je bak zit.
Wanneer dit zo is dan weet je dat je snel afscheid moet nemen van die bak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Erwin1987 » za 11 jan 2020 13:30

Re:

Volvo automaat TF-80 heeft geen filter.


Erwin
Home-car racer 48

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door henry12 » za 11 jan 2020 13:36

@citrorob

Mijn vito zit in de lease , en bij de automaat bak word gewoon elke 60.000 km een flush gedaan.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Citrorob

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Citrorob » za 11 jan 2020 13:39

RE.gif RE.gif

Er hangt vaak wel nog een magneet in de bakpan.

Citrorob

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Citrorob » za 11 jan 2020 13:42

RE.gif RE.gif

Ik heb geen lease ervaring met bussen.
Bij personenauto's zie je vaak dat de autofabrikant stelt dat het niet nodig is terwijl bakfabrikant wel stelt dat het nodig is.

De fabrikant van de bak geloof ik eerder dan de fabrikant van de auto.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35858
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Chris » za 11 jan 2020 13:46

Erwin1987 schreef:
za 11 jan 2020 13:30
Re:

Volvo automaat TF-80 heeft geen filter.


Erwin
Magneet op de plug..
Was brandschoon bij mij.
Gery Slot, die mijn bak heeft gedaan vertelde ook nog dat de GT5 ende GT6 bakken zo ongeveer de sterkste bakken waren die hij kon.
GT8 is toch wat kwetsbaarder, hangt gewoon meer omheen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door MarcoC » za 11 jan 2020 15:51

dieseltijger schreef:
vr 10 jan 2020 20:32
Gewoon een vraag: Wie heeft er ooit problemen gehad met een automaat? Zo ja: welk type automaat betrof het, hoeveel had de auto gereden, wat waren de problemen, en wat waren de kosten?
Met een Golf Variant VI, 235K km stand en een DSG 7-bak de nodige problemen gehad. Begon met de nodige problemen waardoor hij in zijn noodloop schoot.
Bleek de drukgroep kapot te zijn, helaas kan je die niet vervangen zonder de megatronic (zo'n beetje het duurste onderdeel van die bak). En als je de boel dan toch open hebt liggen ook maar meteen de koppelingsplaten vervangen, want hij slipte al iets op de even versnellingen. Ook meteen een nieuw vliegwiel erin laten zetten, nieuwe pakkingen, filter en bakolie. Alles bij elkaar heeft bijna 3,5K gekost [aschrik.gif] boos.gif

Nu rijdt ik met een Santa Fe met automaat (5 bak) nog met ouderwetse koppelomvormer. Voelt wel een stuk sterker en degelijker aan, zonet nog laten flushen. Kosten € 250,- mrgreen.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » za 11 jan 2020 16:13

Citrorob schreef:
za 11 jan 2020 13:42
RE.gif RE.gif

Ik heb geen lease ervaring met bussen.
Bij personenauto's zie je vaak dat de autofabrikant stelt dat het niet nodig is terwijl bakfabrikant wel stelt dat het nodig is.

De fabrikant van de bak geloof ik eerder dan de fabrikant van de auto.
Mijn DSG in de Passat werd ook elke 60.000 km gedaan hoor.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door dieseltijger » za 11 jan 2020 16:58

Dus het beeld is: een automaat is redelijk betrouwbaar, alleen als er problemen zijn kan het kostbaar worden. Mooi. Mijn volgende auto heeft een automatische bak.

Verder is smeren aan te raden (c.q. flushen) - maar dat doe ik ook bij mijn handgeschakelde bak eens in de 150k - omdat deze olie in de loop van de tijd door de hoge mechanische belasting langzaam maar zeker dunner wordt.

Dank!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Gemineye » za 11 jan 2020 18:04

Tja, je kunt pech hebben, en als je dat hebt, wil je nooit meer automaat denk ik. Mijn vader had een Audi A4 tfsi met dsg automaat. Die tfsi motor was verschrikkelijk, ging al na een 60-70dkm heel veel olie verbruiken. De automaat was zo mogelijk nog erger; in de 150dkm dat hij deze auto reed, is de automaat 3x gereviseerd. (Bij 40, 80 en 120dkm)

Toen de auto na 150dkm weer heel veel olie ging gebruiken en dus eigenlijk ook weer gereviseerd moest worden, nam de leasemaatschappij hem vroegtijdig terug.

De Volvo automaten schijnen erg goed te zijn.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door henry12 » za 11 jan 2020 18:17

RE.gif
Dan gaat er echt iets niet goed .
Een keer reviseren ok dat kan gebeuren , maar 3 keer in op deze kilometers.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » za 11 jan 2020 18:57

Idd vreemd verhaal.

Dat van die olie is wel een dingetje, echter als hij 1 keer binnen is geweest worden er andere zuigers gemonteerd, probleem zat het in de olieschraapveer die slipte dicht en vaak door te lang rijden met de olie.

Na 1 keer binnen te zijn geweest zou het echt over moeten zijn, een vriend van me heeft na 9 jaar nog gewoon alles vergoed gekregen vorig jaar, je moet daar wel wat moeite voor doen want ze wijzen het standaard af.

Overigens heet deze bak S-Tronic een DSG zit in een VW


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door myalexx » za 11 jan 2020 20:24

Chris schreef:
za 11 jan 2020 13:07
RE.gif

Daar kan ik nou net niets over vinden hoor...
Dus op safe en geflushed.

Voor mijn auto staat het volgens mij zelfs in vida (bj 2002)
Daar staat is in van;

- Nooit verversen bij normaal gebruik.
- Verversen elke 60.000km bij veel stads verkeer / taxi
Dus met caravan etc ook.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Erwin1987 » za 11 jan 2020 20:26

Re:

Klopt


Erwin
Home-car racer 48

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Bospaadje » za 11 jan 2020 20:32

Jan van Vijven schreef:
za 11 jan 2020 09:07
RE.gif

Berg af een dikke 4000 klappen, berg op (7% of meer) tegen de 3000.
Zoek daar een gepaste versnelling bij en het rijd als een zonnetje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ok, dat is zo’n beetje wat ik af en toe met de paardentrailer incl knol ook rij hier in omgeving Vaals. Alleen schakelt hij bergop nog wel eens rond 2500rpm, maximaal koppel is er volgens mij al vanaf 2000, dan begint de turbo mee te blazen.
Home is where you park it caravan.gif

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door myalexx » za 11 jan 2020 21:03

Wat een topic 1,5 uur van m'n leven kwijt en niks wijzer awhoea.gif
Ja dat Peter een drammer is boos.gif

Afijn, wij rijden al aantal jaren automaat en sinds 2 jaar met de caravan.
Ik kan het iedereen aanraden, wij rijden de oude bak met koppelomvormer en 5 traps.
Enigszins verouderd concept wat iets verbeterd is dmv electronisch brein.

De bak heeft geen sportstand etc, met de caravan rijd ik eigenlijk altijd in "4" , soms "3" heel soms in "D"
dit hangt allemaal af van waar ik rijd.
als ik merk dat de motor het zwaar krijgt schakel ik terug naar 4 of 3.
De automaat computer merkt de belasting en past het schakel ritme hierop aan en schakelt per direct veel later op.
zo dat hij in de max powerband blijft.

Stationair in D kan ik met de caravan prima op camping etc rijden zonder gas te geven, waarschijnlijk door de koppelomvormer ( mits dit erg hoog is zoals terassencampings )
Dan draait de motor keurig 2500rpm zonder naar 2 over te gaan.

Klopt het dat dit met de nieuwe bakken allemaal minder " fijn " werkt dan met de oude geen milieu bewuste auto's met z label whistle.gif mrgreen.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5744
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Morgoth » za 11 jan 2020 21:18

Mijn Mercedes heeft een 7 traps automaat die zo ongeveer in alle Mercedessen wordt gebruikt. Die werkt uitstekend met een zware aanhanger. Ik zet hem in de sport stand zodat hij de toeren iets hoger houdt, ander rij je met 80kmh rond de 1000 toeren. Verder kun je, als je een berg ziet aankomen ook alvast handmatig terug schakelen.
Alleen maar lof voor deze bak. Ik wil nooit meer iets anders.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door RogerS » zo 12 jan 2020 08:20

Micky schreef:
za 11 jan 2020 18:57
Idd vreemd verhaal.

Dat van die olie is wel een dingetje, echter als hij 1 keer binnen is geweest worden er andere zuigers gemonteerd, probleem zat het in de olieschraapveer die slipte dicht en vaak door te lang rijden met de olie.

Na 1 keer binnen te zijn geweest zou het echt over moeten zijn,
Dat hoeft niet. Volgens Hartog Tuning waren de eerste reparaties van VAG ook niet voldoende. Link: http://hartogtuning.nl/?p=1171
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door dieseltijger » zo 12 jan 2020 09:25

Wat een informatieve site! Dank je!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » zo 12 jan 2020 09:38

Let wel Hartog is zo commercieel als wat, net als de anderen leven ze van deze automerken, maar kraken alles af wat de dealer zegt en doet ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door dieseltijger » zo 12 jan 2020 09:52

Je hebt gelijk, dat proefde ik eveneens. Maar dat is prima, tot het moment dat ze bullshit gaan verkopen of onnodige- of (erger) modificaties gaan uitvoeren die leiden tot ellende.

Het zuigerveer verhaal is echter een bekend probleem, evenals de soms wat stroeve afwikkeling van de garantie door VAG.

Het leuke van dit soort sites is dat er door middel van afbeeldingen en een redelijk transparante onderbouwing veel info wordt aangeboden. Dat tref je ook in het blad AMT aan bijvoorbeeld, of als je een gesprek hebt met een gespecialiseerd bedrijf als Autrans.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”