Automaat of handgeschakeld

Citrorob

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Citrorob » zo 12 jan 2020 13:05

Micky schreef:
za 11 jan 2020 16:13
Citrorob schreef:
za 11 jan 2020 13:42
RE.gif RE.gif

Ik heb geen lease ervaring met bussen.
Bij personenauto's zie je vaak dat de autofabrikant stelt dat het niet nodig is terwijl bakfabrikant wel stelt dat het nodig is.

De fabrikant van de bak geloof ik eerder dan de fabrikant van de auto.
Mijn DSG in de Passat werd ook elke 60.000 km gedaan hoor.
Ik ben geen VW expert maar lees net dat ze voor de DSG6 idd om de 60k adviseren maar voor de DGS7 nooit...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Micky » zo 12 jan 2020 13:46

RE.gif

Klopt, de DSG 7 heeft een droge koppeling, de 6 een natte, doordat de koppeling in de olie ligt moet de olie ververst worden.
de 7 is eigenlijk dus als een handbak.
er zijn echter nieuwere DSG 7 bakken die ook een natte koppeling hebben, dus ook die moeten ververst worden.
nat of droog heeft te maken met het koppel wat de bak aankan, de 7 droog is tot 275NM dus alle VAG auto's met meer koppel krijgen standaard een bak met natte koppeling.
De A3 Sportback die wij privé hebben is een TFSI met S-Tronic (DSG) 7 en omdat het koppel van onze wagen dus onder de 275NM zit is dit een bak met droge koppeling.
de Passat die ik had bijv. had 400NM dus een DSG6 Nat, die 6 bak is inmiddels vervangen door een opvolger met 7 versnellingen en natte koppeling.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

wiskas
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 5 jan 2018 22:30

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door wiskas » di 27 okt 2020 10:39

meeder schreef:
zo 18 feb 2018 15:19
De C-Max bevalt ons ook prima. Heerlijk soepel schakelende automaat die erg goed bij het karakter van de motor past.
Hallo,
Hoe bevalt deze auto icm met een caravan?
Overweeg een C Max ecoboost 150 pk automaat.
Deze icm een caravan 1350 kg.
LMC 450 e, Ford C- Max 1.6, powr mover evo,
omnistore 5200 met Kampa motor rally air 260

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Bospaadje » wo 28 okt 2020 08:03

Zie het topic omhoog komen.
Wij zijn dit jaar een aantal keren met de insignia aut + hobby 540 op pad geweest.
Iedere keer als we op kruissnelheid zaten (+/-90kmh) heb ik de automaat handmatig in zijn 5de gang gezet, zodat deze rond de 2000/2500 touren liep.
Dit is prima gegaan. De auto heeft voldoende power om door te schakelen, maar had gelezen dat <2k touren in zijn 6 niet goed is voor de smering/warmteopbouw.
Daarnaast heeft de turbomotor erg veel vermogen rond tourental2k+ en rijdt dit erg fijn als je even manoevre wilt maken.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jan van Vijven » wo 28 okt 2020 08:13

RE.gif
Welke motor?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Bospaadje » wo 28 okt 2020 11:06

BJ: 2009
insignia sports tourer
2.0T aut 162kw Benzine _ Motorcode A20NHT
6traps automaat
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Jan van Vijven » wo 28 okt 2020 15:42

Geweldige motor, even laten chippen en je geniet nog meer :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Morgoth » do 29 okt 2020 12:36

Mijn Mercedes draait bij +/-90kmh ongeveer 1200 toeren in de 7. Daarom rij ik met caravan in de sport stand. Dan schakelt hij bij 90 nog niet naar de 7 maar blijft ie in de 6. Handmatig schakelen doe ik alleen bij steile berg af of als ik even snel iemand wil inhalen; dan zet ik de juiste versnelling vast klaar. Daarmee voorkom ik dat de bak ineens twee of drie versnellingen terug schakelt omdat ik net ff teveel gas geef.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » vr 30 okt 2020 07:27

wiskas schreef:
meeder schreef:
zo 18 feb 2018 15:19
De C-Max bevalt ons ook prima. Heerlijk soepel schakelende automaat die erg goed bij het karakter van de motor past.
Hallo,
Hoe bevalt deze auto icm met een caravan?
Overweeg een C Max ecoboost 150 pk automaat.
Deze icm een caravan 1350 kg.
Het bevalt ons enorm goed. Onze caravan blijft nog net onder de 1200kg en daar heeft de auto geen enkele moeite mee.
Het enige is wel dat wij bij de aanschaf van de auto een discussie met Ford hebben gehad. Als je de auto af fabriek met een trekhaak of met trekhaakvoorbereiding besteld dan krijgt de versnellingsbak een extra koeler (kleine warmtewisselaar in het koelwater circuit, bovenop de bak). Uiteindelijk is die er op kosten van Ford ingebouwd maar dat was een goede dag werk voor ze.
De discussie was of het wel of niet nodig was en ze hadden geen goed antwoord op mijn vraag, mijn stelling was dat als het er af fabriek op wordt gezet bij een trekhaak dat het er achteraf ook bij hoort. Uiteindelijk heeft Ford Duitsland de knoop doorgehakt en hebben die Ford Nederland opdracht gegeven dit in te bouwen.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door WillyL » vr 30 okt 2020 09:51

Die extra koeling is mijn inziens ook de rede dat fabriekgeïnstalleerde trekhaken dikwijls duurder zijn dan de achteraf gemonteerde.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door meeder » zo 1 nov 2020 23:06

Re.gif de grap bij Ford is dat je voor €100 trekhaak voorbereiding kunt bestellen en dan zitten alle eventuele aanpassingen er direct op.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Wie-niets » vr 11 dec 2020 07:17

Vanmorgen vroeg eens dit draadje doorgeworsteld.

Vroeg mij toen af gezien het geheel aan informatie; wie wilt er nu nog eigenlijk een handbak i.p.v. een automaat, Gelijktijdig gekoppeld hieraan de onvermijdelijke conclusie; wanneer zal het percentage in de nieuwe verkopen van auto's de automaat ruimschoots de handbak gaan overtreffen.

Natuurlijk zal zeker in een bepaald segment de handbak nog wel even blijven. knipoog

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door dieseltijger » vr 11 dec 2020 07:59

Klopt. Ik heb gewoon spijt dat ik niet een Avensis met CVT had gekocht. De volgende auto is ofwel een Avensis met Cvt, of een Subaru met een cvt op basis van een ketting.

Wel een vraag: de subaru heeft een koppelomvormer: leuk bij het wegrijden op een helling - met een lockup mag ik hopen. Op een exploded view zie ik dat de k311 cvt een meervoudige, natte plaatkoppelingen heeft, wat dus meer onderhevig is aan slijtage.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door ArnoM » vr 11 dec 2020 08:07

Sowieso wint de "automaat", in welke vorm dan ook, aan terrein.
Logisch natuurlijk, de mens wil steeds meer gemak.
En als de meerprijs dan ook nog eens bijna of volledig weg valt en het brandstof verbruik met automaat gunstiger wordt dan met de ouderwetse schakelbakken is het wat mij betreft 1 + 1 = 3.
Van alle automaten die ik heb gehad en gereden bevalt de DSG mij het beste en een CVT verreweg het slechtste.
Gewoon zeer onprettig zo'n CVT, onlangs nog een huurauto (was geloof ik een Toyota) gehad met zo'n ding, was blij dat ik thuis was met dat geloei.
De Volvo V70 automaat vond ik een van de minst prettige conventionele automaten in een huurauto (jaar of 15 geleden).
Als je wilt versnellen op de snelweg schakelt deze zeer onprettig en abrupt terug bij elke mm beweging in het gaspedaal.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door RDDR » vr 11 dec 2020 08:58

Reactieopvoorgaandebericht

Net zoals bij veel andere automaten is het de motor-bak combinatie, de isolatie van de auto en je gewenste rijstijl die he totaal bepalen. We hebben zelf een Lexus CT200h en ik prefereer absoluut de ZF8 bak uit onze andere auto, de BMW. Ook prefereer ik de ZF8 boven de DSG/DCT achtige die ik gehad heb.

Als ik echter in de hogere klasse van Lexus rijdt, is er door voldoende koppel vrijwel geen geloei meer. En geeft een CVT bij een normale rijstijl een heel ontspannen rit. Immers schakelmomenten bestaan niet, dus voel je ze ook niet. Voor woon-werk verkeer is dat prima. Voor een uurtje knallen op een bergweg is het gewoon minder geschikt. Toch is de kans groot dat onze volgende 2de auto weer een Lexus wordt, met CVT. Maar dan een RC of IS 300h. Zeker als je kjikt hoe enorm zuinig ze zijn.

Daarnaast met ik ook dat de ZF8 bak in combinatie met de 2-liter benzine turbo die ik nu heb in de BMW, net wat minder mooi samenwerkt dan in de 430D die we hiervoor hadden, dus met een 3 liter 6 in lijn diesel. DIe had veel meer koppel onderin, waardoor de bak minder vaak hoefde te schakelen. Gaf een rustiger karakter.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door dieseltijger » vr 11 dec 2020 10:04

Klopt denk ik, en schakel je eigen voorkeur inderdaad niet uit. Heb onlangs een oom in zijn Nissan met een traploze CVT (de Avensis heeft een 7 traps automaat gesimuleerd in haar CVT bak), en als je relaxed rijdt vind ik het fascinerend. Bij gasgeven gaat de motor inderdaad loeien - maar: dat is blijkbaar het optimale werkgebied van de motor.

Ik vind een laag toerental uiteraard ook plezieriger rijden, maar het risico met een laag toerental "de berg op rijden" lijkt mij bij een CVT slip/slijtage van de duwband en de poelies, iets waar Autrans in Rijswijk mij op wees. Dus voor mij: hoe elastiekiger - hoe beter, want dat is het optimum - maar ik kan mij voorstellen dat mensen er knettergek van worden.

Ik denk dat de huidige automaten economischer rijden dan handgeschakelde bakken. Ongetwijfeld zal ik weer naar een handbak verlangen als ik een automaat heb. De auto is niet het probleem: Ik ben het probleem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Nimma » vr 11 dec 2020 13:44

Misschien moeten er hier eens hun CVT laten controleren óf er mee leren rijden; dat loeien herken ik namelijk niet.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door RDDR » vr 11 dec 2020 13:59

Reactieopvoorgaandebericht

Zolang je rustig rijdt heb je er nooit last van. Ook wij zijn zeer tevreden met de Lexus met CVT. Op het moment dat je echter plankgas een autosnelweg op rijdt gaat het toerental naar zo'n 5.000 - 5.500 toeren en blijft daar hangen. Waardoor je een monotoom geluid hebt terwijl de snelheid oploopt. Dat wordt door velen als storend ervaren en als loeien omschreven.

De grotere Toytoa's en Lexussen (Lexi??) hebben de CVT met het 2.5 liter blok ipv het 1.8 liter blok van de Auris / CT200h / Prius. Doordat dat 2.5 blok meer koppel bij lage toeren heeft komt het bovengenoemde fenomeen veel minder vaak voor. De 1.8 heeft eerder die neiging. In een CT200h weer minder storend dan in een Prius, doordat Lexus de isolatie beter voor elkaar heeft.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door koos » vr 11 dec 2020 14:47

Ik rijd al sinds 2004 (ongeveer 400.000 km) in auto's (Nissan's + Subaru's) met een CVT. Ik kies juist bewust voor een CVT omdat het een hele relaxte en comfortabele rijdcomfort biedt. Ik herken het loeien van de motor dan ook absoluut niet. Maar je moet bij een CVT met beleid gas geven. Niet meer dan nodig is en dan blijft het motortoerental mooi laag. Alleen als je in een keer plank gas geeft gaat de motor toeren maken. Want dan geef je het commando 'volle kracht vooruit' aan de motor. Het rijden met een CVT vergt een iets andere rechtervoet. Maar als je het trukje doorhebt rijdt het echt heerlijk.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Wie-niets » vr 11 dec 2020 15:07

Reactie op voorgaande berichten

Klopt , heb je er een motoblok er in zitten tussen de 2,0 tot b.v. > 2,5 liter zal dat direct oplopen van het toerental bij vermogen vragen lang niet zo snel oplopen. Bij een flinke kick down zal meestal direct naar de hoge toeren tallen gegrepen worden.
En een CVT moet je een beetje leren kennen en waarderen. Hoe mooi is het niet juist bij versnellen het gaspedaal dusdanig te beheersen dat het toerental juist afneemt bij het het versnellen. rolleyes.

Bij de Toyota RAV4CVT zo te lezen ook niet.
Wat mij wel opviel is bij diverse keren proefrijden bij de Toyota C-HR Hybride wel heel snel de bovenste registers opzoekt om daarna bij iets gas loslaten het toerental terugloopt. Overigens , Koos stelt al ; het trucje door hebben en een beheerste rechtervoet. Kom je vaak ook nog vrij zuinig rijdend uit.
Bij de Honda C-RV CVT valt het ook alles mee. En bij de Mitsubishi moet je ook wel" flink" op het pedaal drukken alvorens je naar het "loei" gebied gaat. En een beetje toeren maken behoef je toch niet vies van te zijn hoor, dat doe ik ook wel bij een handgeschakelde bak bij een benzine motor zeker als je nog met een atmosferische Motor rijdt.

En het voordeel is natuurlijk bij de automaten, de manuele stand of de flippers kun je altijd of moet je gewoon inschakelen indien nodig. huh
Maar... die moderne 6-8 traps automaten zijn in het algemeen heel slim. knipoog

Voor Dieseltijger, hiermee is misschien als je behoefte voelt toch even te willen schakelen : ik ben het probleem, ook opgelost. proost

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door dieseltijger » vr 11 dec 2020 16:29

Ik ben meer de relaxte rijder. Uitzondering wil ik maken voor het proefritje wat ik in een VW ID3 heb mogen maken: motorfiets acceleratie zonder enig akoestisch spektakel. Seriously impressed, heeft wel wat, maar dat gaan we niet doen met een caravan he.....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Wie-niets » vr 11 dec 2020 17:19

Reactieopvoorgaandebericht

Neen, gewoon dichtbij je zelf blijven en jouw keuze maken. En vooral, er een goed gevoel bij hebben, anders niet doen. knipoog

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door RDDR » vr 11 dec 2020 18:57

@dieseltijger: als je een rustige rijder bent, werkt een CVT uitstekend.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door willianv » vr 11 dec 2020 21:05

Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar ik rij sinds een jaar of 10 altijd automaat.

In mijn beide s-maxen had ik een 6-bak met koppelomvormer. Heerlijk vond ik dat.

In mijn huidige BMW heb ik een 8 traps.... dat is voor mij echt de overtreffende trap. Heerlijk, zou niets anders meer willen.

De auto van mijn vrouw is een handbak, als ik dat hok ooit meeneem weet ik weer meteen waarom ik bij een volgende altijd weer een automaat zou kiezen.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ab » vr 11 dec 2020 21:31

:lol: De eerste auto waar ik dagelijks in mocht gaan rijden was ook een automaat...met wel 2 versnellingen !
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”