Automaat of handgeschakeld

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Chris » vr 11 dec 2020 21:35

Reactieopvoorgaandebericht
1 voor en 1 achteruit Ab ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Wie-niets » vr 11 dec 2020 22:13

Kon die ... soms vooruit even hard dan achteruit en Nederlands fabrikaat ? knipoog

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door RogerS » za 12 dec 2020 03:53

Tja wat is nog fijner dan een automaat? Geen automaat! knipoog

Wij rijden al 10 jaar automaat. Eerst een DSG7 met droge koppeling in een Skoda Superb 1.8 TSI. Was zeker niet onaardig maar deze DSG7 was toch echt te, mechanisch gezien, te licht voor zo`n grote auto (ook al had deze auto maar een koppel van 250nm). Toch wel veel (dure) problemen mee gehad. Daarna overgestapt op een BMW 3GT met ZF 8 bak. Toch echt wel veel verfijnder. De BMW heeft sinds vorig gezelschap gekregen van een Tesla model 3 en deze heeft geen versnellingsbak meer. Tja en ik moet zeggen; missen doe je hem echt niet. Wat rust, altijd de juiste versnelling en als je snel vermogen nodig heb, bijvoorbeeld bij inhalen, dan hoef je niet te wachten tot de versnellingsbak eerst is teruggeschakeld.
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door dieseltijger » za 12 dec 2020 07:14

Ah... Een Veel-rijder. Wat voor issues ben je tegengekomen met de automaatvarianten? Een van de redenen voor mij om vier jaar geleden een handgeschakeld geval te nemen was voor mij de kleinere kans op mogelijk dure reparaties.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Wie-niets » za 12 dec 2020 10:04

Reactieopvoorgaandebericht Reactieopvoorgaandebericht

Geen automaat meer of te wel de 1 versnellings auto.
Tsa, van die generatie auto's zal er na 2030 heel wat rond rijden , althans dat is het streven.

En automaten ... zelf heb ik er in eigen bezit nu 5 gehad. Momenteel een Renault Captur met 7 traps automaat. En er diverse gereden waarbij in principe geen problemen zijn geweest, een na 747 km geheel vervangen, daar zat een fabrieksfout in, de vervangende periode ( de automaat moest uit Frankrijk komen) toen wel een hele luxe auto kosteloos meegehad.

En,....maar dat is al lang geleden en niet in Europa 6 of 8 cilinders met automaat. Tsja, daar had je helemaal over het koppel niet te klagen. hahaha
Overigens een automaat verdient ook onderhoud dus laat dit elke 60000 - 80000 km checken of de automaten olie vervangen. Zeker met een caravan erachter kan de temperatuur van de olie nogal eens flink oplopen.

En Dieseltijger wees niet al te bang, tsja tref je het slecht, dan dien je rekening te houden met veel hogere kosten dan een reparatie van een handgeschakelde uitvoering. Maar op de meeste auto's zit de eerste maanden of bij nieuw X Jaren garantie of kun je garantie bijkopen voor een aantal jaren.

Voor mijn echtgenote is het zelfs een issue geweest. Ik wil nog wel met een/de caravan rijden als er een automaat voor staat. Voor ons is dat vaak maar goed geweest ook om te kunnen blijven kamperen met de caravan. knipoog

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ab » za 12 dec 2020 10:54

Chris schreef:
vr 11 dec 2020 21:35
Reactieopvoorgaandebericht
1 voor en 1 achteruit Ab ??
Nee, 1 achteruit en 2 vooruit.
Die versnellingsbak, met koppel omvormer is nu nog steeds populair bij zeer hoog vermogende auto's met remparachutes..
Gewoon omdat ze niet kapot te krijgen zijn.
Waar ik destijds mee reed was een Opel Diplomat met een dikke V8 erin. Die dingen kostten geen drol als ze een paar jaar oud waren.
Ik had er een paar moeten bewaren..
Een mooie met V8 erin mag je nu 50 K voor aftikken, en dat wordt elk jaar meer.
Enig nadeel was de actieradius...met een zware aanhanger erachter amper 100 km met 100 liter LPG... :lol: :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Chris » za 12 dec 2020 10:58

Reactieopvoorgaandebericht
Aha.... toch dus..
Ik dacht eigenlijk aan een Opel Kaptan oid... maar nog effe meer..
Bij ons achter woonde vroeger een dokter.... zo'n zelfingenomen drabber.... je weet wel...dat kon nog misschien 50 jaar geleden..
Die had een Opel Diplomat.... en de straal daaromheen MOEST vrijblijven, zeker 15 meter..
Als je bal daar per ongeluk toch inkwam kreeg je hem in 2 delen terug.
Dat was idd. zo'n hele vette dikke diplomat...gaaf..

Oef... afgedwaald maar toch weer B.O.T.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door dieseltijger » za 12 dec 2020 11:38

En ik loop tegen een linkje aan met wat ins- & outs over (onder meer) de K311 CVT die in de Avensis wordt toegepast. Zit dus een koppelomvormer in, en de meervoudige plaatkoppeling zal wel een lock-up functie hebben, of om het kruip effect tegen te gaan.

https://en.ppt-online.org/661627
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door erichendri » za 12 dec 2020 23:06

Lock-up is maar 1 plaatje en zit in de koppelomvormer.
Is om tijdens het rijden de koppelomvormer te overbruggen
zodat er geen slip meer is dus zuiniger en minder opwarming.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door dieseltijger » za 12 dec 2020 23:16

Dan is de functie van de plaatkoppeling om tijdens het stationair draaien geen kruip meer te hebben - maar ik heb nog nooit met een Avensis CVT gereden - weet niet of deze kruipt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door PD » za 12 dec 2020 23:29

Worden er, afgezien van uitzonderlijke hypercars, überhaupt nog nieuwe auto's geleverd met een handbak ?

Wie wil dat nog... de schaamte is iedereen toch wel voorbij !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ab » zo 13 dec 2020 00:19

Er zijn er nog zat..
Naar mijn mening werkt een automaat alleen goed bij een auto met genoeg koppel.
Met kleinere en zuinig afgestelde benzinemotortjes is het niet echt fijn.
Te zenuwachtig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Wie-niets » zo 13 dec 2020 09:14

Klopt in grote lijnen wel Ab.

Echter met de diverse rijmodus standen kan je dat wel in de hand houden/ aanpassen. Mijn echtgenote rijdt liefst in de middelste rijmodus. In de sportstand met 155 pk en 270 NM bij rijklaar met 2 personen rond de 1500 kg wegend moet je wel "gedoseerd " met het gaspedaal omgaan. Af en toe de auto uitlaten, mag. knipoog

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ab » zo 13 dec 2020 10:13

Ja..maar je hebt het nu wel over een toch niet heel klein motortje, die er plankgas 14 seconden over doet om op 100 km/u te komen. :wink:
En lang niet alle versnellingsbakken hebben de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende standen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door wim » zo 13 dec 2020 10:29

dieseltijger schreef:
za 12 dec 2020 23:16
Dan is de functie van de plaatkoppeling om tijdens het stationair draaien geen kruip meer te hebben - maar ik heb nog nooit met een Avensis CVT gereden - weet niet of deze kruipt.
Ik rij een Avensis 2.0 CVT en die kruipt.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door dieseltijger » zo 13 dec 2020 10:50

Hoe bevalt de Avensis - en hoe reageert de automaat (als je hem niet in de "handmatige modus gebruikt)"met een caravan er achter? Ik zit te loeren naar een Avensis 1.8 Automaat, en dan het gefacelifte model (2015) of een Subaru Outback 2.5. Twee different cookies qua betrouwbaarheid en verbruik en mogelijkheden. De Avensis scoort zelfs hoge ogen bij het chauvinistische ADAC , de outback is gewoon ook leuk, en eigenzinnig
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Wie-niets » zo 13 dec 2020 11:27

Ab schreef:
zo 13 dec 2020 10:13
Ja..maar je hebt het nu wel over een toch niet heel klein motortje, die er plankgas 14 seconden over doet om op 100 km/u te komen. :wink:
En lang niet alle versnellingsbakken hebben de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende standen.
Voor alle duidelijkheid.
ik heb het hier dan over een 1330cc 4cylinder 16 kleppen turbo motor 113 kw/154 PK 5500 rpm 270nm bij 1600/1800 toeren Direct ingespoten inkomende turbo.
Sportstand 8 seconden naar 100 km p/u. Op Eco stand verbruik ongeveer 1 liter op 19 km. topsnelheid 202 km p/u en 7 traps Automaat; 1500kg trekgewicht max 75 kg op de kogel. knipoog

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Ab » zo 13 dec 2020 13:00

Ja..dat bedoel ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door erichendri » zo 13 dec 2020 22:15

@diesel.
Elke automaat of cvt met koppelomvormer blijft een beetje duwen.
Wel hebben veel auto's een automatische handrem.
Voor de rest, zelf zou ik voor een 2.0 motor gaan, een cvt past net als andere automaten beter bij een grotere motor.
Je leest dat ook regelmatig op het toyota hybrid forum.
Met name bij de chr en corrola, beide hebben een 1.8 en 2.0 motor.
Bij de 2.0 rijdt de cvt veel rustiger.
Is de forester niet wat voor je, vanaf 2012 ook met cvt en veel meer aanbod.
Is een 2.0 met 150pk.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door dieseltijger » zo 13 dec 2020 23:24

De outback en de forrester zijn serieuze opties. ik ga eens wat proefritten maken nadat ik mijn mind een beetje heb opgemaakt - ik wil niet parasiteren op een dealer. Subaru's zijn nogal dorstige dames -maar wel erg leuk. Ze zijn niet zo betrouwbaar en -vanwege de ongunstige positie van de cylinderkoppen- iets lastiger qua motoronderhoud als Toyota's maar dat mag geen naam hebben. Klepinstellingen verlopen tegenwoordig nauwelijks

Hebben beide modellen ook een lage gearing? Want waar ik mij groen en geel aan erger is dat bij mooie campings (en die hebben hellinkjes hè....) de Avensis ofwel afslaat, of dat ik met rokende banden de bult op glibber. Ongetwijfeld zal een applicatiecursus bij een rijschool ook geen kwaad kunnen, want ik rij als een oude krant - maar goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door koos » ma 14 dec 2020 08:26

Subaru's niet zo betrouwbaar? Kijk maar even op deze site wat de consumentenbond er van zegt: https://www.subaru.nl/consumentenbond_betrouwbaarheid.

Subaru's hebben een cvt en dus geen hoge/lage gearing. Ook nergens voor nodig. Je rijdt probleemloos weg op een helling. Ook als de ondergrond onverhard is. Kijk maar eens op YouTube waar indrukwekkende filmpjes van Subaru's met caravans te zien zijn.

En Subaru's beschikken over zaken die voor een caravan'er erg fijn zijn maar waar Subaru weinig ruchtbaarheid aan geeft. Zo heeft de Forester (Outback weet ik niet zeker) een niveauregeling op de achtervering die het doorzakken voorkomt.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Wie-niets » ma 14 dec 2020 09:45

Reactieopvoorgaandebericht Reactieopvoorgaandebericht

Die applicatiecursus heb jij vast niet nodig. CVT ' s zijn dol op oude kranten voeten. Oh, af en toe vloeren mag ook, leer je de eigenschappen van een automaat juist goed van kennen. knipoog
Komt vast wel goed. duim

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door RDDR » ma 14 dec 2020 10:07

@Dieseltijger: Subaru's horen toch echt bij de betrouwbaardere auto's die je kan kopen. Ja, ze blijven net wat achter op Honda / Toyota / Lexus, voornamelijk doordat er een periode is geweest met wat olie lekkage bij de cilinderkoppen. Maar verder vrijwel probleemloze auto's.

Onderhoud was voor ons ook niet absurd duur. De prijzen bij Volvo en BMW liggen hoger. Ik heb in ruim 3 jaar tijd geen enkele echt dure beurt gehad. En kleine beurtjes net boven de 200 Euro.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door wim » ma 14 dec 2020 13:25

dieseltijger schreef:
zo 13 dec 2020 10:50
Hoe bevalt de Avensis - en hoe reageert de automaat (als je hem niet in de "handmatige modus gebruikt)"met een caravan er achter? Ik zit te loeren naar een Avensis 1.8 Automaat, en dan het gefacelifte model (2015) of een Subaru Outback 2.5. Twee different cookies qua betrouwbaarheid en verbruik en mogelijkheden. De Avensis scoort zelfs hoge ogen bij het chauvinistische ADAC , de outback is gewoon ook leuk, en eigenzinnig
De Avensis bevalt uitstekend. Het is mijn 2e. Ik heb bewust een 2.0 CVT gekozen, die mag 1800kg trekken. Op de grote weg zet ik hem op normaal en op Cruise Control, snelheid dan rond de 90km/uur. De motor draait dan tussen de 2000 en 2500 toeren. Bij berg op gaat hij terug schakelen en komt het toerentaal boven de 5000 toeren. Dat maakt wel meer geluid. Maar dat is beter voor de motor dan een laag toerental bij hoge belasting. Gemiddeld verbruik tussen de 1 op 8 en 1 op 10 met 1750kg aan de haak. Ik flipper alleen als we de berg af gaan om af te remmen op de motor. De sportstand gebruik ik niet vaak. Meestal bij het rijden met lage snelheid, hij reageert dan beter op het gaspedaal.
We rijden elk jaar van de kop van Noord Holland naar Raron in Wallis Zwitserland en vandaar naar Frutigen in Berner Oberland.
We gaan dan met de autotrein van Goppenstein naar Kandersteg.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
Mister Q
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 8 aug 2014 21:50
Locatie: Schagen

Re: Automaat of handgeschakeld

Bericht door Mister Q » ma 14 dec 2020 14:06

koos schreef:
ma 14 dec 2020 08:26
Subaru's niet zo betrouwbaar? Kijk maar even op deze site wat de consumentenbond er van zegt: https://www.subaru.nl/consumentenbond_betrouwbaarheid.

Subaru's hebben een cvt en dus geen hoge/lage gearing. Ook nergens voor nodig. Je rijdt probleemloos weg op een helling. Ook als de ondergrond onverhard is. Kijk maar eens op YouTube waar indrukwekkende filmpjes van Subaru's met caravans te zien zijn.

En Subaru's beschikken over zaken die voor een caravan'er erg fijn zijn maar waar Subaru weinig ruchtbaarheid aan geeft. Zo heeft de Forester (Outback weet ik niet zeker) een niveauregeling op de achtervering die het doorzakken voorkomt.
Een Outback (zeker de 2010 en nieuwer ) heeft ook automatische niveauregeling op de achterveren.

Greetz, Q
Subaru Outback 2.5 CVT G3 2010 AWD(was Legacy Station 2.0R G3 2007)
Of VW EOS 1.4TSI 2010 (160pk)
Fendt 510TG Diamant 2002 (1500kg); Reich mover; Isabella Ambassador voortent; Omnistor 6200 4m50

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”