Automaat of handgeschakeld
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: Automaat of handgeschakeld
Dit is wat Subaru er zelf op hun website over zegt:
Veiligheid is belangrijk, de capaciteit om met een caravan uit de voeten te kunnen is ook een van de punten waarmee Subaru zich onderscheidt. Zo mogen de robuuste Forester en de veelzijdige Outback 2.000 kg trekken, de nieuwe Levorg 1.500 kilogram. De Forester beschikt zelfs over Trailer Stability Control, een systeem dat bij een slingerende caravan ingrijpt door de wielen van de auto onafhankelijk af te remmen. Hierdoor wordt slippen en uitbreken van een caravan tegengaan. Ook heeft de Forester automatisch niveauregeling op de achteras, waardoor de auto ongeacht zijn belading altijd vlak blijft.
Veiligheid is belangrijk, de capaciteit om met een caravan uit de voeten te kunnen is ook een van de punten waarmee Subaru zich onderscheidt. Zo mogen de robuuste Forester en de veelzijdige Outback 2.000 kg trekken, de nieuwe Levorg 1.500 kilogram. De Forester beschikt zelfs over Trailer Stability Control, een systeem dat bij een slingerende caravan ingrijpt door de wielen van de auto onafhankelijk af te remmen. Hierdoor wordt slippen en uitbreken van een caravan tegengaan. Ook heeft de Forester automatisch niveauregeling op de achteras, waardoor de auto ongeacht zijn belading altijd vlak blijft.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
Re: Automaat of handgeschakeld
Wim, gewoon uit interesse en off topic: jouw Elddis weegt beladen 1750 kilo en is dan ongeveer net zo zwaar als je beladen Avensis. Is er sprake van een typefout of rij je inderdaad met een combinatie met een gewichtsverhouding van > 95% ?De Avensis bevalt uitstekend. Het is mijn 2e. Ik heb bewust een 2.0 CVT gekozen, die mag 1800kg trekken. Maar dat is beter voor de motor dan een laag toerental bij hoge belasting. Gemiddeld verbruik tussen de 1 op 8 en 1 op 10 met 1750kg aan de haak.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Automaat of handgeschakeld
FF wat filmpjes met de caravan erachter, is wel een subaru forester maar als die het al kan doet de subaru outback het beter met zijn 25 pk en 40Nm meer.
https://youtu.be/JgvlH5Xwbwo (modder)
https://youtu.be/VFdEf9SnANI (30% helling, rechts op gras)
Echt, met een koppelomvormer mis je de low gear echt niet.
Beetje koppelomvormer vergroot al gauw 2x -2,5x.
En dat zonder een koppeling die verbrandt.
Zelf vond ik de automaat prettiger dan de handbak bij wegrijden op een helling, beeide waren een subaru legacy met 125 pk.
Eric
https://youtu.be/JgvlH5Xwbwo (modder)
https://youtu.be/VFdEf9SnANI (30% helling, rechts op gras)
Echt, met een koppelomvormer mis je de low gear echt niet.
Beetje koppelomvormer vergroot al gauw 2x -2,5x.
En dat zonder een koppeling die verbrandt.
Zelf vond ik de automaat prettiger dan de handbak bij wegrijden op een helling, beeide waren een subaru legacy met 125 pk.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Automaat of handgeschakeld
Most impressive! Dat hoef je bij een voorwielaandrijver niet eens te overwegen. Leuk! (Al zal zo'n situatie niet te vaak voorkomen)erichendri schreef: ↑ma 14 dec 2020 22:18
Beetje koppelomvormer vergroot al gauw 2x -2,5x.
En dat zonder een koppeling die verbrandt.
Zelf vond ik de automaat prettiger dan de handbak bij wegrijden op een helling, beeide waren een subaru legacy met 125 pk.
Eric
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Automaat of handgeschakeld
Nee, mijn elddis weegt 1500kg. Maar mijn vorige caravan was een Hobby Premium 540, die woog 1750kg.doubleyou schreef: ↑ma 14 dec 2020 19:15Wim, gewoon uit interesse en off topic: jouw Elddis weegt beladen 1750 kilo en is dan ongeveer net zo zwaar als je beladen Avensis. Is er sprake van een typefout of rij je inderdaad met een combinatie met een gewichtsverhouding van > 95% ?De Avensis bevalt uitstekend. Het is mijn 2e. Ik heb bewust een 2.0 CVT gekozen, die mag 1800kg trekken. Maar dat is beter voor de motor dan een laag toerental bij hoge belasting. Gemiddeld verbruik tussen de 1 op 8 en 1 op 10 met 1750kg aan de haak.
Nu krab je wel op je hoofd, dat je dat onverantwoordelijk vindt.
Maar er word op mijn kenteken opgegeven dat er 1800kg achter mag. Als dat onverantwoordelijk zou zijn dan had dat gewicht er niet opgestaan.
Re: Automaat of handgeschakeld
@dieseltijger: Ik rij sinds 2015 met een Avensis 1.8 multitronic.(facelift) Een geweldige wagen. Heb 4 jaar een Hobby 440SF (max 1350kg) aan de haak gehad en nu sinds vorig jaar een Fendt Saphir 465SQ (max 1500kg). De verschillen in trekken zijn miniem en de motor heeft kracht genoeg. De hellingen op nabij Luik, ja je moet het gaspedaal dan wel tot op de bodem drukken en het toerental van de motor gaat dan naar de 5000 tr/min, maar de snelheid blijft erin. Het grote voordeel van de cvt is dat hij beter weet dan jijzelf met welk toerental de motor het soepelste draait. Soms ben ik verbaast dat de motor amper 2000tr draait,en vooral bij wind in de rug of licht aflopende baan. In de file, geen probleem, geen verbrande koppeling, geen stress, lekker meebollen dankzij de koppelomvormer. Idem bij het manouvreren. Zoals eerder beschreven, wordt dankzij de koppelomvormer bij vertrek het koppel verdubbeld en het uit stilstand vertrekken zonder enig probleem verloopt. Ter Info: verbruik met caravan 12L/100Km bij ca 95Km/u
Toyota Avensis 1.8 cvt (2015) met Fendt Saphir 465 SQ (2015) aan de haak
Re: Automaat of handgeschakeld
en toch kom je ineens zoveel situaties tegen waarbij je weet dat het met 2 wielen lastig zou zijn geweest, of omgekeerd zoals wij vorig jaar na 220.000km AWD ineens weer 2 wiel aandrijving hadden.dieseltijger schreef: ↑ma 14 dec 2020 23:09Most impressive! Dat hoef je bij een voorwielaandrijver niet eens te overwegen. Leuk! (Al zal zo'n situatie niet te vaak voorkomen)erichendri schreef: ↑ma 14 dec 2020 22:18
Beetje koppelomvormer vergroot al gauw 2x -2,5x.
En dat zonder een koppeling die verbrandt.
Zelf vond ik de automaat prettiger dan de handbak bij wegrijden op een helling, beeide waren een subaru legacy met 125 pk.
Eric
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Automaat of handgeschakeld
Ja, dat is confronterend: De emotie zegt: Subaru outback (want comfort, je kan tegen een skischans opklimmen met de caravan aangehaakt) Het verstand zegt: Avensis (want: wanneer heb je vierwiel aandrijving nou nodig, een Subaru is duur en dorstig).
Daar ga je.
Daar ga je.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Automaat of handgeschakeld
Reactieopvoorgaandebericht
De keren dat ik echt spijt heb gehad van een aankoop was omdat ik iets volledig verstandig kocht, waar ik niet blij van werd, maar wat verstandiger was. Vaak zijn dit achteraf de duurste zaken geworden, omdat ze snel weer het veld moesten ruimen.
De keren dat ik echt spijt heb gehad van een aankoop was omdat ik iets volledig verstandig kocht, waar ik niet blij van werd, maar wat verstandiger was. Vaak zijn dit achteraf de duurste zaken geworden, omdat ze snel weer het veld moesten ruimen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: Automaat of handgeschakeld
Wat is duur en dorstig? Over ruim honderdduizend kilometers heb ik met mijn Forester gemiddeld 13,75km/l verbruikt. Daar zitten dus ook de caravan kilometers tussen. En ik meet zeer nauwgezet mijn verbruik door alle (!) tankbeurten te noteren (in de Drivo app). Ik ben wel een rustige rijder en geen stoplicht sprinter.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
Re: Automaat of handgeschakeld
Reactieopvoorgaandebericht
Dat valt heel erg mee...... de Forester 2.0 Turbo die ik ooit heb gehad..... kwam solo niet verder dan 9,5km/l
Mijn BMW 120i zit met mijn rijstijl rond de 1:13, maar als je je best doet haal je 1:15. Dus geen groot verschil met jouw Forester. Terwijl die hoger is en AWD heeft.
Dat valt heel erg mee...... de Forester 2.0 Turbo die ik ooit heb gehad..... kwam solo niet verder dan 9,5km/l
Mijn BMW 120i zit met mijn rijstijl rond de 1:13, maar als je je best doet haal je 1:15. Dus geen groot verschil met jouw Forester. Terwijl die hoger is en AWD heeft.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: Automaat of handgeschakeld
Ik heb de ongeblazen 2.0 motor. Bij mooi weer en rustig rijden haal ik ook 1:15. Maar met een volle auto op de snelweg jagen loopt het verbruik op naar 1:10. Maar een meerjarig gemiddelde van 1:13.75 vind ik voor een AWD SUV niet gek. Mijn voorgaande auto's verbruikten meer.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
Re: Automaat of handgeschakeld
Autofabrikanten houden zich niet bezig met gewichtsverdeling, belading etc. Wat een auto technisch aankan en wat verantwoord is zijn 2 verschillende dingen. En daar is al heel veel over gediscussieerd :). Ik denk dat de aanbevolen gewichtsverdeling van 70% tot 80% niet geheel uit de lucht komt vallen. Het is tenslotte niet 1 instantie die in die richting adviseert maar alle instanties die zich bezighouden met testen en adviseren op gebied van auto-caravancombinaties. Je bent uiteraard vrij om die adviezen van specialisten naast je neer te leggen. Het lijkt mij persoonlijk evident dat het niet verstandig is om een caravan te trekken die bijna even zwaar is als je auto.wim schreef: ↑di 15 dec 2020 11:28
Nee, mijn elddis weegt 1500kg. Maar mijn vorige caravan was een Hobby Premium 540, die woog 1750kg.
Nu krab je wel op je hoofd, dat je dat onverantwoordelijk vindt.
Maar er word op mijn kenteken opgegeven dat er 1800kg achter mag. Als dat onverantwoordelijk zou zijn dan had dat gewicht er niet opgestaan.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Automaat of handgeschakeld
ANWB houdt denk ik meer rekening met de onervaren caravan vakantieganger die een aantal dingen qua belading verkeerd doet.
We weten allemaal wel wat.
Net als de Franse puzzel gewichten op je kentekencard.
We vergeten ook bij trek advies gewicht bij de auto op te tellen.
Caravan vullen we wel bijna maximaal in.
Eric
We weten allemaal wel wat.
Net als de Franse puzzel gewichten op je kentekencard.
We vergeten ook bij trek advies gewicht bij de auto op te tellen.
Caravan vullen we wel bijna maximaal in.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Automaat of handgeschakeld
Even een vraagje van een onervarene automaatrijder (tot heden altijd handgeschakeld gereden behalve lang geleden een daf). Over 3 dagen haal ik ford smax 2.0 automaat op 163 pk en power shift uit 2013. Wat is de s-stand precies? Kun je daarmee handmatig schakelen oid?Michel1975 schreef:Als ik zou moeten letten op verbruik bij de S zou ik wel een heel zuur mens worden. Doe ik dus niet. En ik moet mijn brandstof toch echt zelf betalen.
Verstuurd vanaf mijn LM-X525 met Tapatalk
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
Re: Automaat of handgeschakeld
Sportstand, rijdt sportiever, trekt verder door in de toeren, schakelt eerder terug bij afremmen.
Handmatig schakelen die je in de handmatige stand, dus dat is weer een andere stand
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Ik heb een parkeer neutraal en drive en s-stand. Dan vermoed ik dat het handmatig schakelen onderdeel van de s-stand is.Micky schreef:
Sportstand, rijdt sportiever, trekt verder door in de toeren, schakelt eerder terug bij afremmen.
Handmatig schakelen die je in de handmatige stand, dus dat is weer een andere stand
Verstuurd vanaf mijn LM-X525 met Tapatalk
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
Re: Automaat of handgeschakeld
Nee, zoals ik het nu zie, kun jij in de "D" de pook naar rechts drukken, dan staat hij in de handmatige stand, dan kun je dus naar voor en achter schakelen met de pook
Dan kan het zijn dat als je alleen naar rechts drukt, je in de gewone sportstand staat, handmatig wordt het dan pas als je de pook naar voor of achter beweegt, maar lees maar ff de handleiding voor dit
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Automaat of handgeschakeld
Of op en afschakelen met de 2 knoppen rechts op het stuurwiel.
Dat komt ook best veel voor.
Dat komt ook best veel voor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Automaat of handgeschakeld
Meer links en rechts aan de achterkant, flippers noemen ze dat
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB