Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » vr 19 mei 2017 22:02

Hallo allemaal,

Onze Ford Smax 2.0 TDCi handgeschakeld heeft een aanrijding beleefd en is economisch total loss. Leek niet heel veel schade maar bij een oude auto gaat het heel hard achteruit met de dagwaarde.

Wij denken aan een volgende Smax, aangezien deze:
- zuinig rijdt
- een zee van ruimte heeft
- onze Eriba Nova 540 FB kan trekken (ca. 1700kg)

+ de opties die wij hadden:
- 7 stoelen
- een kantelbare (elektrische) bestuurdersstoel
- Adaptieve cruise control

Ik vind de combinatie van bovenstaande wensen niet terug in de meeste andere auto's.

Vraag 1 is wie heeft er toch een ander idee?

Vraag 2 is de versnellingsbak. Wij hadden regelmatig toch wat moeite met wegkomen op hellingen, omdat de koppeling die hoort bij de handgeschakelde bak van de 2.0 TDCi wat zwak is. Is al eens vervangen bij 130.000km.

Er zijn als automaat twee keuzes:
- Durashift (conventioneel)
- Powershift (DSG achtig)
Welke is het beste voor het trekken van (toch een best zware) caravan?

Dank!
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door JPGeetje » za 20 mei 2017 09:34

Als ik het goed begrijp heb je in je huidige schakelauto ook Adaptive CC.
Om die ACC volledig tot zijn recht te laten komen vind ik dat je eigenlijk automaat moet rijden.
Dan regelt de ACC de zaak van stilstand tot de ingestelde snelheid incl. het schakelwerk.
Automaat heeft zo zijn voordelen maar er kleven ook nog steeds nadelen aan een automaat.
Onlangs nog een artikel gelezen waarin werd aangegeven dat nog steeds bij 10% van de automaten, vroeg of laat problemen ontstaan.
En van die 10% bestaat tegenwoordig het merendeel uit DSG achtige automaten. :(
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door willem » za 20 mei 2017 13:51

Ik heb eens gegoogled op Durashift en daar zijn in het verleden veel problemen mee geweest. Daar zou ik zo niet voor kiezen. Ik rijd een Volvo met Powershift (DSG) en ik moet je zeggen dat die het erg goed doet met de caravan erachter. Hiervoor heb ik een Volvo gehad met Geartronic (Koppelomvormer), wat ook erg goed ging. Wegrijden op een helling in combinatie met electroniche handrem c.q. mechanische handrem is en was ook geen probleem.
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » za 20 mei 2017 15:38

Ik ging voor de powershift, gewoon omdat mijn DSG geweldig rijdt en zeker ook wat JPGeetje schrijft eigenlijk een must voor een top werkende ACC


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » za 20 mei 2017 16:44

Dank voor jullie reacties! Een ACC is niet een absolute must, maar ik ben het ermee eens dat dat met een automaat veel meer tot z'n recht komt.
Wij hebben geen budget voor nieuw of heel jong gebruikt. Ook hoopten we met onze Smax door te kunnen rijden tot er een hybride zou komen die tot 1800 kg kan trekken, maar die zijn er nog niet. Behalve dan de nieuwe XC90 T8 maar die is veel te prijzig en verbruikt gigantisch veel.
Een outlander PHEV oid die 1800 kg mag trekken zou op termijn de milieuvriendelijkste oplossing zijn.

Over de DSG automaten: ik hoor ook minder goede berichten. En ik ontving ook vanuit een andere hoek het advies om voor een conventionele automaat te gaan. Zit dus wel in twijfel. De DSG/powershift lijkt me erg fijn voor solo rijden maar als het met caravan zwaarder wordt belast (wij rijden graag in Noorwegen en Engeland) en sneller slijt zijn we uiteindelijk toch minder goed uit. Ik kan het niet goed overzien.

Een andere mogelijkheid die ik als tip kreeg is voorlopig een oudere XC90 D5 geartronic met 7 stoelen. Geen ACC maar wel sterk. Zijn in Duitsland al te vinden uit ca 2011 vanaf 15.000 met ca 100.000 km of rond de 10.000 met meer km. Dat rijdt wel duurder solo dan een Smax maar se rijden tegenwoordig minder dan vroeger (nu ca 16.000).

Ik ga nog wel even verder googelen op DSG als trekker, maar heb nog wel twijfels vooral over de duurzaamheid. In elk geval alvast erg bedankt voor de tips.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » za 20 mei 2017 16:57

Wie heeft je wijsgemaakt dat de DSG achtige sneller slijt met de caravan?? Echt een fabel, je kunt hem vergelijken met een gewone versnellingsbak, bij een "gewone" automaat moet je juist eerder rekening houden met warm worden van de bak.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door JPGeetje » za 20 mei 2017 17:37

Beroepsfotograaf schreef:Een andere mogelijkheid die ik als tip kreeg is voorlopig een oudere XC90 D5 geartronic met 7 stoelen. Geen ACC maar wel sterk. Zijn in Duitsland al te vinden uit ca 2011 vanaf 15.000 met ca 100.000 km of rond de 10.000 met meer km. Dat rijdt wel duurder solo dan een Smax maar se rijden tegenwoordig minder dan vroeger (nu ca 16.000).
Inderdaad een prachtige auto maar weet wel dat je bijna 200 euro per maand aan houderschapsbelasting betaald voor zo'n knaap [aschrik.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door henry12 » za 20 mei 2017 17:55

Het ligt er ook aan hoe je met de automaat omgaat natuurlijk , als je altijd loopt te stampen zal het eerder stuk gaan.
Maat van me rijd met een vw transporter met dsg en die heeft er al bijna 250.000 km op zitten zonder problemen .
Mijn vito heeft er nu in een jaar tijd bijna 90.000 km op zitten waarvan best veel km met zware aanhangers en hoge snelheden op de auto bahn ,en ook hier niks geen problemen .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » za 20 mei 2017 18:10

Tja, daar probeer ik dus achter te komen. Welke typen of zelfs bouwjaren zijn geschikt.
De Smax benzine heeft een veel lager max trekgewicht. 1100 kg dacht ik.
Wij rijden iha erg rustig. Dwz niet plankgas bij het stoplicht e.d. Met onze Smax reden we meestal 90-100 km/h opmde snelweg en dat ging prima.
Voor onze Smax betaalden we €160 per maand belasting. €200 is best veel inderdaad.
Keuzes keuzes...
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Kasper

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Kasper » za 20 mei 2017 18:19

Misschien een domme vraag, maar welk type automaat zit in mijn auto? Ik begrijp dat VW een DSG type gebruikt en wat is het verschil? scratch.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Leentje » za 20 mei 2017 18:28

Al eens gedacht / gekeken naar een Seat Alhambra? 7 stoelen en trekt met gemak jouw caravan. Jouw andere wensen gaan mijn petje te boven ;-)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door meeder » za 20 mei 2017 21:18

borm147 schreef:Misschien een domme vraag, maar welk type automaat zit in mijn auto? Ik begrijp dat VW een DSG type gebruikt en wat is het verschil? scratch.gif
Ford gebruikt in de Focus een versnellingsbak van Getrag.
Het is een DCT net als de DSG van VW.
DCT is de hoofdnaam van het soort versnellingsbak (Dual Clutch Transmission). VW noemt het Direkt Schalt Getriebe cq. Direct Shift Gearbox.

Elke fabrikant geeft z'n eigen naam er aan. Renault gebruikt bijvoorbeeld dezelfde bak als Ford en noemt hem EDC (Efficient Dual Clutch).

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » za 20 mei 2017 22:05

Leentje schreef:Al eens gedacht / gekeken naar een Seat Alhambra? 7 stoelen en trekt met gemak jouw caravan. Jouw andere wensen gaan mijn petje te boven ;-)
Ik had nog meer wensen. Een ervan is een 5 sterren score in het EURO NCAP crash test programma. De Smax heeft daar een uitstekende score behaald en ik ben blij dat ik dat heb laten meewegen toen ik de auto 7 jaar geleden kocht want wij zijn erg goed beschermd geweest tijdens de klap die we hebben gehad.

Ivm met mijn vrij lange benen wilde ik ook graag extra ruimte op de achterbank, zodat mijn stoel ver naar achteren kon én wat naar achter gekanteld kon worden. Alleen de Espace en de superB hebben evenveel ruimte. De Volvo overigens niet, maar onze kinderen zijn nu een stuk groter en hebben dus minder beenruimte nodig, omdat ze niet meer in die kinderzitjes zitten.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Kasper

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Kasper » zo 21 mei 2017 10:42

@meeder, bedankt! thumbup.gif

Gebruikersavatar
manino
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 16 apr 2014 08:42

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door manino » ma 22 mei 2017 11:31

Beroepsfotograaf schreef: De Smax benzine heeft een veel lager max trekgewicht. 1100 kg dacht ik.
De 2.0 Ecoboost (200pk) mag 1700kg trekken, en was ook met Powershift verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
manino
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 16 apr 2014 08:42

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door manino » ma 22 mei 2017 11:32

Beroepsfotograaf schreef: De Smax benzine heeft een veel lager max trekgewicht. 1100 kg dacht ik.
De 2.0 Ecoboost (200pk) mag 1700kg trekken, en was ook met Powershift verkrijgbaar.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door erichendri » ma 22 mei 2017 12:57

Naar de sterren moet je niet echt kijken vind ik maar dat is persoonlijk.
Lees het volgende maar eens : http://www.euroncap.com/nl/euro-ncap/ho ... en-worden/
Dus je hebt hele goede 5 sterren auto's en minder goede 5 sterren auto's.
Aan de andere kant, ik koop geen auto's om er mee te gaan botsen.
En al helemaal geen auto met een derde achterbank erin

Net als een apk gaat het dan over de behaalde minimale eisen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » ma 22 mei 2017 16:43

erichendri schreef:Naar de sterren moet je niet echt kijken vind ik maar dat is persoonlijk.
Lees het volgende maar eens : http://www.euroncap.com/nl/euro-ncap/ho ... en-worden/
Eric
Dag Eric, je hebt gelijk. Goed om eens door te lezen. thumbup.gif
Ik kijk ook naar de plaatjes met kleuren (hoe groener hoe beter) en naar het gewicht van de auto. Een mini koekblik van 800kg met 5 sterren presteert beter dan een concurrent van 800kg met 3 sterren, maar legt het alsnog af tegen een auto van 2000kg. Voor mij is de veiligheid topprioriteit.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door pilsfan » ma 22 mei 2017 17:13

Is de ford Kuga geen optie? Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan die zeven stoelen en cruise control.
Ik heb nu de lichtste variant besteld en die mag al 1800 Kg trekken.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » di 23 mei 2017 00:15

pilsfan schreef:Is de ford Kuga geen optie? Ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan die zeven stoelen en cruise control.
Ik heb nu de lichtste variant besteld en die mag al 1800 Kg trekken.
Gefeliciteerd thumbup.gif 1800kg is indrukwekkend.
7 stoelen is voor ons essentieel. De adaptieve cruise control niet.

Wel dank voor het meedenken! En veel plezier met de kuga!
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Ruud+Petra

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Ruud+Petra » di 23 mei 2017 09:28

Iedereen vindt zijn eigen auto natuurlijk de beste en meest verstandige keuze. Daarom heeft men er destijds ook voor gekozen. En dan geldt dat voor elke prijsklasse, merk, nieuw, gebruikt, full options, basis, etc.

Maar als je gewend bent aan een Ford S-max zou je ook een Kia Sorento kunnen overwegen. Ik rij hier nu een half jaar in en ben meer dan tevreden met die auto.

Je ziet de auto nauwelijks rijden en is daardoor vrij onbekend en ondergewaardeerd. Want als je de specificaties, de prijs en de kwaliteit vergelijkt met vergelijkbare auto's kun je er eigenlijk niet omheen (los van de unieke 7 jaar volledige garantie).

Het is een 7-zitter,, de handbak kan 2500kg en de automaat 2000kg trekken en de bestuurdersstoel, evenals de bijrijdersstoel, is op alle mogelijke manieren electrisch te verstellen. Hij heeft alle mogelijke veiligheidssystemen (waaronder ACC, hoewel jij dat geen must vindt). En als je de beide achterste zitrijen platlegt heb je zowel een vlakke als tevens een 2.00m diepe laadvloer. Met de bijrijdersstoel naar voren geschoven zelfs 2,20cm. Waar vergelijkbare auto's een zeer lange optielijst kennen heeft de Sorento, te verkrijgen in 2 uitvoeringen (en daarnaast met of zonder AWD), alles al standaard, zoals bijvoorbeeld een electrisch te bedienen panoramadak.

Veel plezier met de zoektocht en jullie keuze.

PS
Ik ben geen dealer maar gewoon heel erg tevreden met mijn auto knipoog.gif

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » di 23 mei 2017 10:28

Ruud+Petra schreef:Maar als je gewend bent aan een Ford S-max zou je ook een Kia Sorento kunnen overwegen. Ik rij hier nu een half jaar in en ben meer dan tevreden met die auto.
Dank voor de suggestie. Heb even gekeken, ziet er inderdaad mooi uit. Wel prijzig nog, nieuw of jong gebruikt zit er niet in. Lijkt ook minder ruim dan de Smax, maar we zijn qua ruimte heel erg verwend met die auto.

Ik ga in elk geval eens langs bij de dealer om te kijken.

Pieter
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Ruud+Petra

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Ruud+Petra » di 23 mei 2017 12:25

Pieter,

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de S-max ruimer is. Mijn neef heeft een S-max, weliswaar eentje uit 2013, maar hijzelf geeft aan dat de Sorento inderdaad groter is (niet dat dat belangrijk is overigens want het gaat er immers niet om wie de grootste auto heeft). Maar bij een 7-zitter is dat toch wel belangrijk. Ik las trouwens in een test dat ook een volwassen persoon heel goed op de 3de zitrij kan zitten.

Ik heb ook eens even naar de maten gekeken maar zowel qua lengte, breedte, hoogte is de Sorento groter. Nieuw kosten ze inderdaad tussen de 50 en de 70. Maar me dunkt als je daadwerkelijk de Kia en de Ford qua prijs wilt vergelijken (dus dezelfde motor en opties) dat ze elkaar niet erg ontlopen. Inderdaad is deze Sorento pas sinds medio 2015 op de markt en is er in vergelijking tot de S-max minder keus maar voor rond de 40.000 zijn al te koop met relatief weinig kilometers. En let wel: je kunt rustig van een particulier kopen want je hebt 7 jaar garantie. En om de 30.000 een beurt die rond de 400 kost.

Veel plezier met kijken en kopen want een nieuwe auto kopen is toch altijd spannend en leuk (alhoewel de aanleiding bij jullie minder prettig is).

Ruud

Kleiduif
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 feb 2015 19:46

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Kleiduif » di 23 mei 2017 15:02

We zaten voor een zelfde keuze na vervanging van de Volvo V70

hebben gekozen voor een Sharan ivm trekvermogen 2200kg en 7 goede zitplaatsen. auto is net wat volwassener en stiller dan de smax (schoonouders hebben een smax met caravan)

wel duurder... maar heerlijk met de opties.
hebben sharan 2.0 TDI uit 2014 geïmporteerd uit Duitsland.
schuifdeuren zijn ook ideaal.
Adria Adiva 502 UK en VW Sharan
Afbeelding

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » do 25 mei 2017 10:46

Ruud+Petra schreef:Pieter,
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de S-max ruimer is. Mijn neef heeft een S-max, weliswaar eentje uit 2013, maar hijzelf geeft aan dat de Sorento inderdaad groter is ...
Echt? Ik was nog niet langs geweest bij de dealer vanwege verjaardagen en andere drukte, maar ik herinner me dat ik een aantal jaren geleden eens in de toenmalige Sorento heb gezeten. Mijn conclusie destijds was dat de daklijn schuin naar boven liep waardoor onze drie kinderzitjes (met die grote flappen bovenaan) niet samen op de tweede rij pasten. Maar ten eerste gebruiken we nu alleen nog stoelverhogers en ten tweede kan het zijn dat de nieuwste generatie Sorento ruimer is dan de vorige. Ik ga echt eens kijken thumbup.gif
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”