Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » zo 11 jun 2017 17:05

Oenema schreef: Nu nog wel alleen in NL geweest met caravan, maar met de auto zelf sinds bezit in dec-16 al een 20.000km gemaakt en kan niet anders zeggen dan dat dit fantastisch rijdt!

TS, ik vermoed dat je met jouw S-Max inderdaad wel wat meer dan normaal problemen hebt gehad, maar ik zou serieus de Powershift eens gaan rijden en dan nog eens te oordelen.
Dank voor de tip! Ik heb echter besloten dat niet te doen, na waarschuwingen van meerdere kanten. Ik heb de rijinstructeur van caravantrekker hier ook naar gevraagd en die gaf aan dat de powershift/DSG bakken prima presteren tijdens de trainingen. Dat geloof ik ook meteen. Ik heb echter wel gehoord van beperkte levensduur / vaker te vervangen onderdelen bij zwaarder of veelvuldig caravangebruik. Zelfs van meerdere kanten de opmerking dat zonder aanhanger ook veel uitval voorkomt. Ook meerdere keren gehoord van inhouden of schokkerig rijden. Feit is dat men bij Ford en Volvo weer van de powershift terugkomt en wil teruggaan naar een (doorontwikkelde en dus meer verfijnde) generatie van de omvormer.

En je weet het pas zeker wanneer er 200000 km op de teller staat. Dan neem ik toch liever een conventionele automaat. is ook een kwestie van gevoel.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » zo 11 jun 2017 17:11

Conradi schreef:Een XC90 Classic is een fantastische auto, maar bedenk dat je een 2200 kg zware SUV koopt, die nieuw ergens tussen de 70~80K gekost heeft. Kortom, het ding zit propvol elektronische regeleenheden en dure componenten. Dat zie je ook terug in het onderhoud. Gelukkig is er heel veel kennis beschikbaar bij specialisten en vind je heel veel informatie op de diverse Volvo fora.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar wel voorkomen dat je een tè roze bril op hebt :wink:
Ik zit daar wel een beetje mee, dank voor je tip. Ik denk dat we in eerste instantie moeten kijken wat ons echt goed bevalt. Mijn vrouw rijdt in de auto de meeste km, voor woonwerkverkeer. Die moet zich er dus prettig in voelen. Zoals eerder gezegd willen we niet twee auto's gaan rijden.
Als we beiden helemaal overtuigd voor de XC90 gaan, dan moeten we de eventuele extra kosten maar voor lief nemen. Anders wordt het een Smax Durashift of misschien een Sharan handbak.

We gaan deze week een XC90 huren via mywheels. Een dagje erop uit want van een half uurtje proefrijden weet je nog niks. Dan weten we vast wel wat ons gevoel erbij is.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door p_vingerhoets » zo 11 jun 2017 21:25

Tja, ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat de koppelingsplaten van de dat bakken toch wat kleiner zijn dan de standaard koppelingen ook de dubbelvloegwiel koppelingen zoals Ford meer gebruikt hebben zijn beperkingen. Ik heb ondervonden dat als je die net even teveel laat slippen de kans groot is dat ze beginnen te klapperen op de veren die ertussen zitten, lijkt me niet goed voor de levensduur, ik heb al berichten gelezen waar de dubbelvliegwielsysteemen vervangen worden door een conventioneel systeem dus zwaarder vliegwiel en normale koppeelingsplaat.

Ik denk dat een auto met koppelomvormer gewoon beter werkt , door het ontbreken van een mechanische verbinding zal er minder slijten.een bijkomstig voordeel is ook nog dat een koppelomvormer ook nog eens het koppel van de motor vergroot en je dus meer trekkracht krijgt om weg te rijden.
Misschien is een grotere oliekoeler een idee om naar te kijken alsook een temperatuurmeter voor de olie uit de omvormer.

Tja en dat extra verbruik zul je dan voor lief moeten nemen.

Een heel mooie oplossing zou zijn om een koppelomvormer voor een handgeschakelde bak te zetten met een kleine koppelingsplaat erbij voor het schakelen. Wordt al vele jaren gebruikt bij defensie
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » zo 11 jun 2017 22:28

Beroepsfotograaf schreef:
Oenema schreef: Nu nog wel alleen in NL geweest met caravan, maar met de auto zelf sinds bezit in dec-16 al een 20.000km gemaakt en kan niet anders zeggen dan dat dit fantastisch rijdt!

TS, ik vermoed dat je met jouw S-Max inderdaad wel wat meer dan normaal problemen hebt gehad, maar ik zou serieus de Powershift eens gaan rijden en dan nog eens te oordelen.
Dank voor de tip! Ik heb echter besloten dat niet te doen, na waarschuwingen van meerdere kanten. Ik heb de rijinstructeur van caravantrekker hier ook naar gevraagd en die gaf aan dat de powershift/DSG bakken prima presteren tijdens de trainingen. Dat geloof ik ook meteen. Ik heb echter wel gehoord van beperkte levensduur / vaker te vervangen onderdelen bij zwaarder of veelvuldig caravangebruik. Zelfs van meerdere kanten de opmerking dat zonder aanhanger ook veel uitval voorkomt. Ook meerdere keren gehoord van inhouden of schokkerig rijden. Feit is dat men bij Ford en Volvo weer van de powershift terugkomt en wil teruggaan naar een (doorontwikkelde en dus meer verfijnde) generatie van de omvormer.

En je weet het pas zeker wanneer er 200000 km op de teller staat. Dan neem ik toch liever een conventionele automaat. is ook een kwestie van gevoel.
2 ton? Heb je wel goed gelezen welke problemen er te vinden zijn met ouderwetse automaten? Je leest alleen de probleem gevallen dat begrijp je wel toch? Als je bang net voor kosten moet je gewoon geen auto gaan rijden :)
Hele volksstammen zeggen zelfs dat je alleen met een handbak moet haan trekken...




Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door apejoekie » ma 12 jun 2017 06:51

Ik heb een xc90 classic. Banden vielen mij reuze mee. Nog geen 600 euro voor 4x AW banden met goedkeuring voor Duitsland inclusief balanceren en monteren. Heb voor de automatische versnellingsbak een oliekoeler laten monteren. Tevens af en toe flushen. Wiellagers zijn een zwak punt. Verder zijn de schokbrekers niet goedkoop. De 7 zitter heeft namelijk nivomat. Verbruik is inderdaad pittig. Succes met het maken van je keuze!



Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 14 jun 2017 18:12

Wij hebben 2 dagen een XC90 D5 geartronic gereden uit 2005. Mijn vrouw en ik hebben het verschillend ervaren. Vergeleken met onze Smax voelt deze tank veel grover aan, rijdt log, stuurt zwaarder, het motorgeluid lijkt op een mix tussen tractor en bestelbus, auto trilt door de stoel heen je lijf in. P.M.: vergeleken met onze Smax.

Heerlijke auto vond ik, die XC90. Als ik het alleen voor het zeggen had, dan was het duidelijk geweest. Echter, mijn vrouw wil er niet in rijden. Nu moet ik haar gelijk geven: zij gebruikt onze auto 3x per week voor woon-werkverkeer, moet vaak parkeren in de P-garage (plekjes zijn niet heel breed) en onze Smax vond ze eigenlijk al heel groot. Die Smax had echter wel veel voor op de XC90: adaptieve cruise control gebruiken we heel vaak, een verfijndere vering (meer comfort - ook op de snelweg), betere winddichtheid (en dus minder lawaai bij 120 km/h), veel lichter sturen, de lederen bekleding vd XC90 leidde tot ietwat zweterige kleding (airco aan) terwijl de Smax climate seats had, dus ook verkoeling. Ja XC90's met stof zijn er ook maar dat zijn er maar 10 in heel NL+DU.

Kortom: het wordt geen XC90. Heel erg verhelderend zo'n auto huren voor een lange rit, ik kan het iedereen aanraden.

De vraag is nu natuurlijk: wat dan wel? Wel, ik heb de laatste paar jaar gezegd "nooit meer een Ford" maar nu in de XC90 heb gereden krijg ik ineens veel waardering voor veel rij-eigenschappen van de Smax.

Ik krijg op dit forum ook veel vragen waarom ik niet een handbak zou kiezen. Hoewel ik daar persoonlijk minder fijne ervaringen mee heb, vind ik dat ik de adviezen niet in de wind moet slaan en toch een tweede Smax met handbak niet uit te sluiten. Het nieuwe model v.a. 2015 ziet er mooi uit. Het kan inderdaad zijn dat wij simpelweg veel pech hebben gehad. Het verbruik speelt ook mee: de handbak produceert 129 g CO2 en de 2.2 durashift 189 g.

Ik ga ook nog kijken bij VW Sharan en KIA Sorento 2010-2016.

Groet,
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » wo 14 jun 2017 18:44

RE.gif

onbegrijpelijk hoor die "adviezen" Heel Amerika rijdt met een automaat, half Duitsland en misschien inmiddels wel een kwart van Nederland whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Conradi » wo 14 jun 2017 19:15

Beroepsfotograaf schreef:.... voelt deze tank veel grover aan, rijdt log, stuurt zwaarder, het motorgeluid lijkt op een mix tussen tractor en bestelbus, auto trilt door de stoel heen je lijf in.
Oei, da's niet onze ervaring geweest. Ook hier rijdt mijn vrouw meer met de auto dan ik, en een XC90 parkeert ze eenvoudig in ieder gaatje...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » wo 14 jun 2017 19:34

RE.gif

toch snap ik het wel hoor, maar het is een kwestie van wennen en wellicht hebben jullie ook cameras rondom?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 14 jun 2017 20:43

Micky schreef:onbegrijpelijk hoor die "adviezen" Heel Amerika rijdt met een automaat, half Duitsland en misschien inmiddels wel een kwart van Nederland whistle.gif
De meeste "adviezen" wijzen nog steeds in de richting van de automaat. Of het dan een DSG of omvormer moet worden, daar zullen we het waarschijnlijk niet over eens worden...
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 14 jun 2017 20:47

OK, misschien moeten we nog een andere XC90 proberen. Ik zal eens een rondje rijden in een nieuwere bij een dealer. Ik vond de geartronic persoonlijk erg fijn lopen. En het verbruik viel me ook alleszins mee. Ik heb 375 km gereden met 27,34 liter, dat is 7,2 l/100km. Meeste snelweg 100km/h, het was te druk om 120 te rijden.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Conradi » wo 14 jun 2017 21:15

Er is natuurlijk geen SUV - tenzij je voor zoiets als een Escalade valt - waarvan de ruimte in de buurt van een grote MPV komt. Ik denk dat alleen VW Transporters en andere busjes daar overheen gaan.
Een SUV oogt groot, maar onder de streep is zo'n XC90 letterlijk een opgehoogde S80, of eigenlijk een V80 maar die heeft nooit bestaan. Kortom, die maten zijn goed te parkeren.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ruud+Petra

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Ruud+Petra » wo 14 jun 2017 21:30

Beroepsfotograaf schreef: Ik ga ook nog kijken bij VW Sharan en KIA Sorento 2010-2016.
Voordeel van de Kia is dat hij 7 jaar garantie heeft (tot max 150.000km). Dus koop je er een uit medio 2013 heb je nog 3 jaar volledige garantie.
En besef dat er in de periode die jij aangeeft 2 modelwijzigingen hebben plaatsgevonden; het model dat vanaf 2009 is geproduceerd, een model dat vanaf 2014 is geproduceerd en de meest recente welke vanaf medio 2015 op de markt is gekomen.
De dieselmotor is qua cylinderinhoud, vermogen en koppel weliswaar praktisch hetzelfde gebleven (alle drie rond de 200 PK en 440 Nm) maar het interieur en de uitrusting heeft bij elke wisseling een flinke upgrade gekregen. Ook is hij bij de laatste modelwijziging een flink stuk forser geworden, met name in de lengte.
In mijn optiek zijn het drie verschillende auto's.
Over een handbak of automaat laat ik me maar niet uit ................. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » wo 14 jun 2017 21:33

RE.gif

is die "verlengde" garantie overdraagbaar?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ruud+Petra

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Ruud+Petra » wo 14 jun 2017 21:35

Natuurlijk. Anders zou ik het er niet bij vermelden.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » wo 14 jun 2017 22:00

RE.gif

vaak gaan mensen daar maar vanuit, maar de praktijk is heel vaak anders... heel top van Kia dat ze dat goed geregeld hebben voor hun klanten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 14 jun 2017 22:06

Conradi schreef:Er is natuurlijk geen SUV - tenzij je voor zoiets als een Escalade valt - waarvan de ruimte in de buurt van een grote MPV komt. Ik denk dat alleen VW Transporters en andere busjes daar overheen gaan.
Een SUV oogt groot, maar onder de streep is zo'n XC90 letterlijk een opgehoogde S80, of eigenlijk een V80 maar die heeft nooit bestaan. Kortom, die maten zijn goed te parkeren.
De XC90 is aan elke zijkant 7mm breder dan de Smax en 30mm langer. Maar hij oogt 30% groter. Ik weet niet hoe de mensen bij Ford het hebben gedaan, het lijkt net alsof ze vloeibaar metaal strak om een heel grote luchtbel hebben getrokken. De ruimte in de kofferbak van de XC90 is veel kleiner. En dan te bedenken dat wij met onze Smax op vakantie gingen met een grotendeels gevulde kofferruimte...

Nee, als we al onze autoreisgewoonten op een rijtje zetten, dan vervult de Smax ze allemaal, het enige dat de XC90 beter doet is comfortabeler met caravan rijden. Een 1800kg zware caravan sjort de auto op en neer, heen en weer bij hobbels, inhalende Mercedes Sprinters e.d. Soms stuiteren we echt in een soort eigenfrequentie op en neer. Als een XC90 de Smax in al onze gebruikswensen had kunnen evenaren was het erg leuk geweest. En als mijn vrouw zou bijdraaien zou ik hem echt wel willen. Een Smax is wel een stuk praktischer denk ik. Voor 2 a 3000 km met caravan en 20000 overig is de keuze voor een MPV denk ik duidelijk.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Conradi » wo 14 jun 2017 22:39

SUV's en MPV's zijn gewoon andere soort auto's, met typische eigenschappen. In ieder geval heb je nu de ervaring opgedaan :wink:

Succes met je keuze thumbup.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » wo 14 jun 2017 22:47

RE.gif mrgreen.gif

geef mij maar een dikke SUV hoor mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kleiduif
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 feb 2015 19:46

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Kleiduif » vr 16 jun 2017 10:42

ga voor een Sharan blij.gif
is mij heel goed bevallen ook met caravan van 1500kg

(wij van wc-eend raden aan) mrgreen.gif
Adria Adiva 502 UK en VW Sharan
Afbeelding

Kleiduif
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 feb 2015 19:46

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Kleiduif » vr 16 jun 2017 10:58

effe serieus,

gekeken naar xc90 D5/T6 (ons te groot fors duur enz)
Smax tdci (iets te krap achterin wel de meest dynamische auto) kwalitatief goed
Galaxy (iets teveel busje qua zit en hoogte en rijeigenschappen)
5008/C4GP/Touran te klein en weinig trekvermogen

Sharan tdi, beste van alle werelden voor ons, rijdersauto, net interieur en fatsoenlijke zitplaatsen. helaas maar weinig beschikbaar, heb hem uit Duitsland geïmporteerd.
de achteruitrijcamera is een aanrader. auto is van achter slecht overzichtelijk.
automaten zijn ook redelijk goed.
Adria Adiva 502 UK en VW Sharan
Afbeelding

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door karelV » vr 16 jun 2017 22:22

Vanavond bij een BMW X3 uit 2012 wezen kijken. Is een keurige auto en een prima caravantrekker volgens mij. Is een 2 liter turbo diesel 8 traps automaat 4 WD met 184 pk en een max. trekgewicht van 2000 kg. geremd.
Prachtig zwart van kleur met witte lederen bekleding en mooie LMV met een bandenmaat van 19 inch 245x45. Zag er echt werkelijk als een plaatje uit.
De (vak)garage is bij ons bekend als betrouwbaar en kocht er 41 jaar geleden m'n éérste auto en heb er later nog een paar gekocht bij hem. Oude eigenaar zit er niet meer in maar garage wordt tegenwoordig gerund door zijn zoon.
Gaan volgende week nog een keer terug naar de garage zelf (de auto's stonden op een Jaarmarkt/Braderie) om over inruil te babbelen want eigenaar was niet aanwezig op het moment dat wij er waren (was eten) en degene die wij spraken was de boekhouder en die doet geen zaken wat autoverkoop betreft.
Wordt vervolgd.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Conradi » vr 16 jun 2017 22:40

Is dat er eentje van de 1e of de tweede generatie X3?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door karelV » vr 16 jun 2017 23:36

RE.gif

Volgens mij de tweede, weet niet precies vanaf welk bouwjaar de tweede generatie is geproduceerd. Ziet er iig qua model uit als tweede generatie.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Conradi » vr 16 jun 2017 23:43

Yep, de 2e generatie startte in 2010, zie Wikipedia.

Een vriend van me heeft zo'n type, met 2.0D en is daar erg tevreden over. De eerste serie was eens tuk minder begreep ik.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”