Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Onlangs gewisseld van een S-Max handbak naar een Galaxy met Powershift automaat!
Inmiddels ook de eerste kilometers met caravan gereden en kan niet anders zeggen dan dat ik geen handbak meer wil.
S-Max is de koppeling vervangen bij ongeveer 300.000km (dat was de eerste) en afgelopen december ingeruild met bijna 350.000km.
De ervaringen nu met de Galaxy met Powershift tov de S-Max handbak zijn zeer positief. Inmiddels bijna 20.000km gereden waarvan ongeveer 350km met caravan.
In de Sportstand schakelt deze inderdaad later, maar bij mij eigenlijk altijd wel onder de 3000toeren.
Wellicht dat dat met de stand van het pendaal te maken heeft, hoe ver je deze naar de bodem "trapt".
Hiermee spelend merk ik dat de bak anders reageert bij meer/minder gas geven.
Hier dus super tevreden Powershift rijder!
Inmiddels ook de eerste kilometers met caravan gereden en kan niet anders zeggen dan dat ik geen handbak meer wil.
S-Max is de koppeling vervangen bij ongeveer 300.000km (dat was de eerste) en afgelopen december ingeruild met bijna 350.000km.
De ervaringen nu met de Galaxy met Powershift tov de S-Max handbak zijn zeer positief. Inmiddels bijna 20.000km gereden waarvan ongeveer 350km met caravan.
In de Sportstand schakelt deze inderdaad later, maar bij mij eigenlijk altijd wel onder de 3000toeren.
Wellicht dat dat met de stand van het pendaal te maken heeft, hoe ver je deze naar de bodem "trapt".
Hiermee spelend merk ik dat de bak anders reageert bij meer/minder gas geven.
Hier dus super tevreden Powershift rijder!
Groet André
"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"
[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]
"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"
[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Ach mees, ik krijg de auto's nieuw en vaak gaan ze weg met 180.000 plus, ik merk weinig verschil, heb zelden een serieus defect aan de auto en merk alleen wat verschil in strakheid bij het rijden.Mees schreef:@Erik:
aha, jullie hebben dus nieuw gekocht en hij heeft slechts weinig kilometers gelopen; dat is andere koek.
(beroepsfotograaf gaat/wil geen nieuwe of jonge auto kopen)
Gelukkig op tijd de automaat geflushed.
Volvo schrijft elke 80.000km voor en ik laat het elke 40.000km doen wegens zijn senioren-leeftijd.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Nou rij jij die kilometers wel in een korte periode.
180.000 in 3 jaar geeft vaak minder problemen dan 180.000 in 15 jaar.
Bij jou maakt de auto meestal alleen maar lange ritten mee en wordt alles altijd lekker warm.
Het aantal kilometers is dan na 3 jaar en 15 jaar wel hetzelfde maar de auto van 15 jaar oud heeft wel meer voor z'n kiezen gehad.
180.000 in 3 jaar geeft vaak minder problemen dan 180.000 in 15 jaar.
Bij jou maakt de auto meestal alleen maar lange ritten mee en wordt alles altijd lekker warm.
Het aantal kilometers is dan na 3 jaar en 15 jaar wel hetzelfde maar de auto van 15 jaar oud heeft wel meer voor z'n kiezen gehad.
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
RE.gif
Dat gaat ook meestal prima zonder te flushen. Echter merk je het in het latere leven van de auto wel als er niet tijdig geflushed is. Ongeveer iedere 80.000km.
Leasemaatschappijen willen meestal niet flushen om dat het € 400 per keer kost waarvan ze niets terug krijgt in de periode dat de leasemaatschappij nog eigenaar is van de auto.
Dat gaat ook meestal prima zonder te flushen. Echter merk je het in het latere leven van de auto wel als er niet tijdig geflushed is. Ongeveer iedere 80.000km.
Leasemaatschappijen willen meestal niet flushen om dat het € 400 per keer kost waarvan ze niets terug krijgt in de periode dat de leasemaatschappij nog eigenaar is van de auto.
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Voor DCT's met droge platen gaat vaak hetzelfde op als voor normale handbakken en hoeft de olie niet vervangen te worden.
Bij DCT's met natte platen moet de olie vaak wel elke 60.000 tot 80.000km vervangen worden.
Bij DCT's met natte platen moet de olie vaak wel elke 60.000 tot 80.000km vervangen worden.
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
RE.gif
ik had een drogeplaat DSG, heb nu een Natte, zal eens vragen bij de volgende beurt 60K
ik had een drogeplaat DSG, heb nu een Natte, zal eens vragen bij de volgende beurt 60K
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Wat ik kan vinden is het bij de DQ250 en DQ500 (De DQ500 is voor een koppel tussen 350 en 600Nm gemaakt, DQ250 tussen 250 en 350nm en de droge DQ200 voor alles daar onder)
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
RE.gif
de droge heeft bij mij probleemloos 120K gedraaid op 336NM
de droge heeft bij mij probleemloos 120K gedraaid op 336NM
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Is bij het tunen toen ook de bak meegenomen? Door de druk te verhogen in het systeem kunnen de koppelingen veel meer aan.
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Nee, dat vond ik niet nodig...
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Als er aan de bak niets gedaan is dan stond de koppelbegrenzer ook nog aan en die stond onder de 300Nm ingesteld.
Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Nee, mijn uitdraai staat hier wel op het forum, heb hem met tunen ook laten rollen 141 pk 336nm
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Beste mensen,
Dank voor al jullie meedenken, goede discussie. Wij denken nu dus echt in de richting van een automaat met hydraulische omvormer, dus geen dubbelgeschakelde DSG/Powershift enz.
Deze automaten lusten wel extra brandstof. Ik heb de website 7zitplaatsen.nl nagevlooid en kom op de volgende auto's uit:
Smax / Galaxy
Sharan / Alhambra
XC90
Espace
Een mogelijke optie lijkt nu de Sharan/Alhambra met handbak. Ook de XC90 rijdt zuiniger met handbak.
-->> De grote vraag is: is een handbak (en dus koppeling met gewone koppelingsplaten) een slimme keuze met een treingewicht van 4,2 ton? <<--
De handbak in de Smax voldeed niet goed voor ons vanwege de zwakke koppeling. Ik heb nooit een andere auto gereden met een caravan en ik heb dus geen enkele ervaring met andere handbakken met zo'n combinatie.
Ik zie wel reviews met handbakken, ook met zware caravans en blijkbaar zijn er auto's met koppelingen die dat aankunnen.
Nogmaals, de 140PK TDCi van de Smax was ruim voldoende qua trekkracht/acceleratie maar ik kreeg de combinatie niet goed weg op een helling. Dat zat hem in de koppeling.
Als ik een auto zou vinden met een goede koppeling en handbak waarmee ik zorgeloos mijn combinatie kan wegtrekken op een helling dan heeft dat denk ik wel mijn voorkeur boven de automaten. Dit puur vanwege het verbruik. Onze auto rijdt namelijk 18000 km solo en 2000 km met caravan en het verbruik tikt wel erg aan, ook solo.
Dank nogmaals!
Dank voor al jullie meedenken, goede discussie. Wij denken nu dus echt in de richting van een automaat met hydraulische omvormer, dus geen dubbelgeschakelde DSG/Powershift enz.
Deze automaten lusten wel extra brandstof. Ik heb de website 7zitplaatsen.nl nagevlooid en kom op de volgende auto's uit:
Smax / Galaxy
Sharan / Alhambra
XC90
Espace
Een mogelijke optie lijkt nu de Sharan/Alhambra met handbak. Ook de XC90 rijdt zuiniger met handbak.
-->> De grote vraag is: is een handbak (en dus koppeling met gewone koppelingsplaten) een slimme keuze met een treingewicht van 4,2 ton? <<--
De handbak in de Smax voldeed niet goed voor ons vanwege de zwakke koppeling. Ik heb nooit een andere auto gereden met een caravan en ik heb dus geen enkele ervaring met andere handbakken met zo'n combinatie.
Ik zie wel reviews met handbakken, ook met zware caravans en blijkbaar zijn er auto's met koppelingen die dat aankunnen.
Nogmaals, de 140PK TDCi van de Smax was ruim voldoende qua trekkracht/acceleratie maar ik kreeg de combinatie niet goed weg op een helling. Dat zat hem in de koppeling.
Als ik een auto zou vinden met een goede koppeling en handbak waarmee ik zorgeloos mijn combinatie kan wegtrekken op een helling dan heeft dat denk ik wel mijn voorkeur boven de automaten. Dit puur vanwege het verbruik. Onze auto rijdt namelijk 18000 km solo en 2000 km met caravan en het verbruik tikt wel erg aan, ook solo.
Dank nogmaals!
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
2000km per jaar met caravan?? Je kunt alles kopen wat je wil, ik denk dat je er gewoon te zwaar aan tilt, mijn advies, neem een moderne automaat, met dubbele koppeling ipv een ouderwetse waar de olie snel te heet wordt met trekken. Rijdt zuiniger, schakelt vlotter en je hoeft zelf niet te schakelen.
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Ik heb twee XC90's Classics met H6 handbak gereden, en dat rijdt in één woord fantastisch. Met mijn caravan zat ik ook over de 4T heen. De Geartronic automaat in de eerste generatie XC90 is gewoon geen lekkere combinatie, vooral bij het wegrijden.Beroepsfotograaf schreef: -->> De grote vraag is: is een handbak (en dus koppeling met gewone koppelingsplaten) een slimme keuze met een treingewicht van 4,2 ton? <<--
De nieuwe XC90 - alleen met automaat - is van een hele andere orde
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Mocht je een compleet overzicht willen hebben dan raad ik je de site van Autoweek aan. Je kunt daar selecteren op o.a. 'aantal zitplaatsen: minimaal 7'.Beroepsfotograaf schreef: Ik heb de website 7zitplaatsen.nl nagevlooid en kom op de volgende auto's uit:
Smax / Galaxy
Sharan / Alhambra
XC90
Espace
http://www.autoweek.nl/nieuweautos
Want hoewel je ongetwijfeld in je reactie al een selectie hebt gemaakt mis ik toch een paar auto's die, juist gelet op je selectie, er mijns inziens in ontbreken. Ik kom bijvoorbeeld mijn auto ook niet tegen op de door jou genoemde site (wel een ouder model).
Mocht je die en andere auto's, ondanks de onvolledigheid van die site, toch niet over het hoofd hebben gezien: even goede vrienden.
Succes (en vooral veel plezier) met je keuze.
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
@Conradi was het niet alleen bij de allereerste serie XC90 zo dat het wegrijden wat problematisch was? Na de facelift is toch het Haldex systeem ook aangepast zodat hij vanuit stilstand altijd AWD had ongeacht de hoeveelheid grip?
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
De eerste serie was er enkel met 163 pk Diesel, na de facelift kwam er 185 en 200 pk beschikbaar. Dat scheelde natuurlijk wel wat, maar het is toch de combi van motor en transmissie.
Doordat de transmissie de motor te weinig toeren laat maken, komt de Turbo nog niet goed in. het kost 1 à 2 seconde om weg te komen. Daarnaast weet de transmissie geen goede keuze rond de 50 km en 75 km te maken, snelheden die je vaak rijdt. Het gevolg is steeds op- en terugschakelen.
Doordat de transmissie de motor te weinig toeren laat maken, komt de Turbo nog niet goed in. het kost 1 à 2 seconde om weg te komen. Daarnaast weet de transmissie geen goede keuze rond de 50 km en 75 km te maken, snelheden die je vaak rijdt. Het gevolg is steeds op- en terugschakelen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Het schakelgedrag bij de versie na de facelift was toch een stuk beter. Ik heb ooit in beide gereden en de eerste uitvoering was in mijn herinnering erg aan het zoeken naar de juiste versnelling als je bijvoorbeeld 80 reed.
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Ach, we bedoelen hetzelfde
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Haha ok :)
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
@ Ruud+Petra: Sorry, je hebt gelijk mijn lijstje is niet volledig. Ik had wat busjes (C Jumpy, Space tourer, Fiat Scudo), een paar MPV's (Fiat Ulysse e.d., Galaxy/Smax, P 807, Espace, Sharan/Alhambra en een paarSUV's (Santa Fe, Sorento 2009, Sorento 2015, Outlander (Diesel), Pathfinder, Xtrail, P 4007, Skoda Kodiaq, Grand Vitara en XC90).
Wat ik noemde zijn mijn voorkeuren. De Sorento 2015 vind ik erg mooi, maar momenteel ver buiten mijn budget.
@ Conradi:
Dank voor je reactie! Dat klinkt erg goed, die H6 handbak.
Goed dat je aangeeft dat er ook negatieve aspecten kunnen zitten aan een geartronic. Een geartronic lijkt me erg fijn rijden en ik dacht altijd dat een vloeistof/slipkoppeling zacht voor het mechaniek was met wegrijden op helling. Ik neem nu van je aan dat ook de handbak in de XC90 goed is voor een zware caravan, zelfs bij wegrijden op helling.
@ Meeder:
Nuttige info. Ik neem aan dat je met Facelift de kleine modelwijziging van eind 2006 bedoelt, waarin o.a. de achterlichten van 2 witte rondjes naar 1 wit vierkantje zijn gegaan? Toen ook 185pk voor de D5 idd. Ook als ik het goed heb was roetfilter vanaf dat moment standaard. Ik kijk daarom uitsluitend naar XC90 van 2007 en jonger.
@Micky:
Dank voor je pleidooi voor de dubbele koppeling. Ik ga het niet doen. Ik heb nu van zoveel kanten vernomen dat er meer kans is op slijtage bij zware treinen, dat ik het simpelweg niet aandurf. Dat jij er geen problemen mee hebt is natuurlijk heel fijn . Met onze Smax hebben we 3 seizoenen gereden (van 14.000 km tot 130.000 km) waarvan ca. 2000 a 2500 km per vakantie. Stank en soms rook van de koppeling en hij is bij 133000 vervangen.
Om eerlijk te zijn heb ik op dat moment gedacht dat ik 100% zeker automaat zou willen gaan rijden. Beetje huiverig voor handbak, maar zoals gezegd is de Smax de enige auto waarmee ik ooit een caravan heb getrokken. En we hebben ook nooit een andere caravan gehad dan deze. Dit jaar 6e seizoen. Wij allen zijn nog steeds superblij met onze Eriba. Dan mag er ook een auto bij die hem goed kan rijden.
Misschien moet ik eens een proefritje gaan maken met een XC90 H6. Kijken hoe me dat bevalt.
Jullie allen weer ontzettend bedankt voor de hulp. Ik heb hier echt heel erg veel aan, meer dan je misschien denkt
Groet,
Wat ik noemde zijn mijn voorkeuren. De Sorento 2015 vind ik erg mooi, maar momenteel ver buiten mijn budget.
@ Conradi:
Dank voor je reactie! Dat klinkt erg goed, die H6 handbak.
Goed dat je aangeeft dat er ook negatieve aspecten kunnen zitten aan een geartronic. Een geartronic lijkt me erg fijn rijden en ik dacht altijd dat een vloeistof/slipkoppeling zacht voor het mechaniek was met wegrijden op helling. Ik neem nu van je aan dat ook de handbak in de XC90 goed is voor een zware caravan, zelfs bij wegrijden op helling.
@ Meeder:
Nuttige info. Ik neem aan dat je met Facelift de kleine modelwijziging van eind 2006 bedoelt, waarin o.a. de achterlichten van 2 witte rondjes naar 1 wit vierkantje zijn gegaan? Toen ook 185pk voor de D5 idd. Ook als ik het goed heb was roetfilter vanaf dat moment standaard. Ik kijk daarom uitsluitend naar XC90 van 2007 en jonger.
@Micky:
Dank voor je pleidooi voor de dubbele koppeling. Ik ga het niet doen. Ik heb nu van zoveel kanten vernomen dat er meer kans is op slijtage bij zware treinen, dat ik het simpelweg niet aandurf. Dat jij er geen problemen mee hebt is natuurlijk heel fijn . Met onze Smax hebben we 3 seizoenen gereden (van 14.000 km tot 130.000 km) waarvan ca. 2000 a 2500 km per vakantie. Stank en soms rook van de koppeling en hij is bij 133000 vervangen.
Om eerlijk te zijn heb ik op dat moment gedacht dat ik 100% zeker automaat zou willen gaan rijden. Beetje huiverig voor handbak, maar zoals gezegd is de Smax de enige auto waarmee ik ooit een caravan heb getrokken. En we hebben ook nooit een andere caravan gehad dan deze. Dit jaar 6e seizoen. Wij allen zijn nog steeds superblij met onze Eriba. Dan mag er ook een auto bij die hem goed kan rijden.
Misschien moet ik eens een proefritje gaan maken met een XC90 H6. Kijken hoe me dat bevalt.
Jullie allen weer ontzettend bedankt voor de hulp. Ik heb hier echt heel erg veel aan, meer dan je misschien denkt
Groet,
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Even het archief doorgezocht voor een foto van mijn vorige auto:
De H6 heeft één gewenpuntje: de XC90 Classic heeft een voethandrem. Die los je door aan een handel (links) te trekken. Dus met de linkerhand de rem lostrekken en dan de koppeling op laten komen. Gelukkig heeft een 4T-combinatie een behoorlijke massatraagheid, dus het rolt niet zomaar naar achteren
De H6 heeft één gewenpuntje: de XC90 Classic heeft een voethandrem. Die los je door aan een handel (links) te trekken. Dus met de linkerhand de rem lostrekken en dan de koppeling op laten komen. Gelukkig heeft een 4T-combinatie een behoorlijke massatraagheid, dus het rolt niet zomaar naar achteren
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
Er staan op dit moment 11 XC90's met handbak op gaspedaal.nl, waarvan 8 t/m 2006 en 3 vanaf 2007.
Op dezelfde site staan 123 XC90's met geartronic tot 2006 en 545 vanaf 2007.
Zo te zien prefereert de overgrote meerderheid de geartronic.
Op deze site http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... varing.php staat geen enkele slechte ervaring, zowel H6 als geartronic.
Ik heb zelf eens in een geartronic XC90 proefgereden. Ik vond dat de bak hoog in de toeren bleef, maar ik heb dat toegeschreven aan het feit dat de motor nog niet door en door warm was. De proefrit duurde ca. 25 minuten met koude start. Op basis daarvan had ik liever zelf de controle over de schakelmomenten. Ik rijd normaal erg rustig en zuinig. Met onze Smax rijd (reed) ik regelmatig 5,3 l/100km (solo uiteraard). Een handbak geeft veel meer controle. Ik weet dat automaten ook te forceren zijn in lagere versnellingen maar in de praktijk doe ik dat zelf niet wanneer ik in een automaat rijd.
Ik denk nog steeds dat de Smax met Durashift en 200pk TDCi een goede keuze zou zijn. Die rijdt ook nog best zuinig volgens fabrieksopgave. Niet zo zuinig overigens op spritmonitor.de. En dat neem ik eerder aan als realistisch.
Op dezelfde site staan 123 XC90's met geartronic tot 2006 en 545 vanaf 2007.
Zo te zien prefereert de overgrote meerderheid de geartronic.
Op deze site http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... varing.php staat geen enkele slechte ervaring, zowel H6 als geartronic.
Ik heb zelf eens in een geartronic XC90 proefgereden. Ik vond dat de bak hoog in de toeren bleef, maar ik heb dat toegeschreven aan het feit dat de motor nog niet door en door warm was. De proefrit duurde ca. 25 minuten met koude start. Op basis daarvan had ik liever zelf de controle over de schakelmomenten. Ik rijd normaal erg rustig en zuinig. Met onze Smax rijd (reed) ik regelmatig 5,3 l/100km (solo uiteraard). Een handbak geeft veel meer controle. Ik weet dat automaten ook te forceren zijn in lagere versnellingen maar in de praktijk doe ik dat zelf niet wanneer ik in een automaat rijd.
Ik denk nog steeds dat de Smax met Durashift en 200pk TDCi een goede keuze zou zijn. Die rijdt ook nog best zuinig volgens fabrieksopgave. Niet zo zuinig overigens op spritmonitor.de. En dat neem ik eerder aan als realistisch.
Laatst gewijzigd door Beroepsfotograaf op zo 4 jun 2017 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02
Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?
RE.gif
Mooi, leuk zo'n foto, dank je. Hebben ook de MY2007 zo'n voethandrem? Wist ik helemaal niet. Is dat lastig bij hellingstart? Ik neem aan dat bij lostrekken ineens de handrem "helemaal" los is, terwijl je op een helling de handrem geleidelijk loslaat terwijl je de koppeling laat opkomen... Of geef je dan alvast wat vermogen voordat je de handrem lostrekt
Mooi, leuk zo'n foto, dank je. Hebben ook de MY2007 zo'n voethandrem? Wist ik helemaal niet. Is dat lastig bij hellingstart? Ik neem aan dat bij lostrekken ineens de handrem "helemaal" los is, terwijl je op een helling de handrem geleidelijk loslaat terwijl je de koppeling laat opkomen... Of geef je dan alvast wat vermogen voordat je de handrem lostrekt
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)