Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Conradi » zo 4 jun 2017 23:34

Ja & Ja :wink:
Alle XC90's Classic hebben zo'n voet-handrem en je kunt idd de rem alleen maar lossen. Het went snel overigens....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » ma 5 jun 2017 22:22

RE.gif
OK mooi, dank voor (al) je info. Het is nu tijd om eens een paar dealers te bezoeken. Ik meld me weer wanneer ik een stap verder ben. zwaaien.gif
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door willianv » di 6 jun 2017 11:02

Ik heb zelf een S-max automaat (durashift) 2.0 tdci uit 2009 met inmiddels 230000 km. Deze auto is getuned tot 175 pk. De auto heeft nog steeds geen enkel probleem met de caravan die tot 1750 kg beladen mag worden.

Omdat ik een iets recenter model wilde ben ik me ook gaan orienteren, de 160 pk tdci s-max is bij mij afgevallen vanwege de powershift automaat.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een s-max met een 2.2 tdci motor en wederom met automaat (durashift). Deze auto komt standaard met 200 pk en 420 Nm. De auto is een beetje getuned en heeft nu 260 pk en 501 Nm koppel!

Waar ik de 140 pk versie al een fijne auto vond, is dit echt de overtreffende trap. Overigens is de 2.2 tdci met automaat volgens mij de enige s-max die 2000 kg mag trekken.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » di 6 jun 2017 22:49

RE.gif
Klinkt goed! Kun je ook iets zeggen over rijden in heuvels / bergen en wegrijden op een helling? Of rijd je iha op vlak terrein?
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Daphne » wo 7 jun 2017 11:51

Beroepsfotograaf schreef:De handbak in de Smax voldeed niet goed voor ons vanwege de zwakke koppeling. Ik heb nooit een andere auto gereden met een caravan en ik heb dus geen enkele ervaring met andere handbakken met zo'n combinatie.

Ik zie wel reviews met handbakken, ook met zware caravans en blijkbaar zijn er auto's met koppelingen die dat aankunnen.

Nogmaals, de 140PK TDCi van de Smax was ruim voldoende qua trekkracht/acceleratie maar ik kreeg de combinatie niet goed weg op een helling. Dat zat hem in de koppeling.
Waarom meteen alle handbakken afschrijven na ervaring met 1 auto en waarom zou een automaat jou dan wel helpen? Ik heb niet het hele draadje doorgenomen, maar is het misschien handig om een bergtrainingsweekend te doen?
Wij rijden met een Mondeo Wagon 2.0 TDCI handgeschakeld en een 1700 kg zware caravan, tot nu toe probleemloos. Wat bedoel je met helling? Op de weg? Dat moet toch geen probleem zijn. Op een camping een helling in het natte gras of op een parkeerplaats met grind zal het wat lastiger zijn, maar door een beetje creatief te zijn lukt dat wel hoor. Wij zijn nog altijd weggekomen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 7 jun 2017 12:33

RE.gif
Hi Daphne, dank voor je tips. Mijn techniek kan natuurlijk altijd beter, maar ik verwacht niet dat ik daarmee op het punt van de koppeling in kwestie nog een beslissende stap voorwaarts kan maken.

Welk bouwjaar is jullie Mondeo? Rijd je altijd In Nederland (grotendeels vlak) of juist in de heuvels/bergen? Onze Smax voldeed prima op de vlakke weg.

Ik heb twee bergtrainingen gedaan bij Bert van Caravantrekker.nl. Hij heeft zelf aangegeven dat de koppeling van deze specifieke combinatie nogal zwak is (hij zegt van Mondeo/Smax/Galaxy 2.0 TDCi v.a. 2006), dus dat heeft mij gesterkt in mijn gevoel. Hij heeft me veel tips gegeven en daar kan ik ook wel wat mee.
Mijn gedachtegang was ook dat er vast wel handbakken zijn met stevigere koppelingen. Dat spoor heb ik hierboven ook onderzocht. En ik wijs het zeker niet af. Wel zie ik dat erg veel caravanners mij een automaat (met omvormer) adviseren. Daar ik niet deskundig ben sta ik open voor advies.
Volgens de Ford technicus/specialist is het ontwerp van de koppeling van het nieuwe model, de Smax mkII / Galaxy mkIII, nauwelijks gewijzigd. Ik ga daar dus niet nogmaals m'n vingers aan branden.

Maar automaten zijn kennelijk ook niet altijd een garantie voor zorgeloos trekken. Ik heb inmiddels geleerd over het koelen van versneliingsbakolie (Volvo), het handmatig schakelen op hellingen (zowel omhoog als omlaag) en ook dat er hogere kosten zijn aan een automaat.

De heersende opvatting lijkt evenwel dat een koppelomvormer zachter met het materiaal omgaat dan het schuren van droge koppelingsplaten, of zelfs wanneer die koppelingsplaten in de olie liggen zoals bij de Powershift in de zwaardere diesels. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet met een handbak zou kunnen rijden, maar gezien de voorkeuren qua merk/model (Smax) zou ik dan toch voor een Durashift gaan.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Daphne » wo 7 jun 2017 12:44

Beroepsfotograaf schreef:Welk bouwjaar is jullie Mondeo? Rijd je altijd In Nederland (grotendeels vlak) of juist in de heuvels/bergen? Onze Smax voldeed prima op de vlakke weg.
Onze Mondeo is van 2011. Ik rij er zelf niet mee (heb een VW Golf 7 DSG :wink: ) maar mijn man stuurt de combi overal naar toe thumbup.gif . Onze vakanties gaan altijd naar de bergen. (Oostenrijk, Duitsland, Italië, Kroatië, Spanje etc) maar we gaan ook heel veel weekenden in Nederland op pad en in de winter naar de sneeuw.
Ik heb twee bergtrainingen gedaan bij Bert van Caravantrekker.nl
thumbup.gif
Was één niet genoeg? mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door willianv » wo 7 jun 2017 12:57

RE.gif RE.gif RE.gif

Ik heb zowel met de 'oude' S-max als de 'nieuwe' s-max geen enkel probleem met wegrijden, ook niet op een (sterk)hellende weg. We komen vaak in/door de bergen, de automaat heeft hier geen enkel probleem mee.
Afgelopen mei nog op camping Fornella aan het Gardameer geweest waarbij je bij vertrek van de camping via een steile weg met na 50 meter een haakse steile bocht voor je kiezen krijgt. De auto geeft geen kik. Je ziet alleen aan het actuele brandstofverbruik dat hij wat moet werken....

Toen ik de gegevens van de combinatie ingaf bij caravantrekker.nl kreeg ik volgens mij de score te zien dat ik met de 'nieuwe' kan wegrijden tot een hellingoppvervlak van 49%
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 7 jun 2017 13:15

Daphne schreef:Ik rij er zelf niet mee (heb een VW Golf 7 DSG :wink: ) maar mijn man stuurt de combi overal naar toe thumbup.gif . Onze vakanties gaan altijd naar de bergen. (Oostenrijk, Duitsland, Italië, Kroatië, Spanje etc) maar we gaan ook heel veel weekenden in Nederland op pad en in de winter naar de sneeuw.
Tja, dan moet jouw man het beter kunnen dan ik! :oops: Ik kom ook overal wel weg, met genoeg slip lukt het altijd wel, maar bij extreme gevallen (en lange hellingen op campings) ga ik dan wel wat ruiken.
Daphne schreef:Was één niet genoeg? mrgreen.gif
Haha. Nou eigenlijk op zich wel, maar we gingen voor het eerst naar Noorwegen en ik vond dat ik als verantwoordelijke voor 4 dames nog wel wat extra kon gebruiken. Ik rijd pas sinds 2012 met caravan. Ik voel me niet onzeker, maar ik ben me ervan bewust dat het kan gebeuren dat ik niet weet dat ik iets niet weet of beter kan doen. Het was dus meer voor de extra zekerheid.
Bovendien wilde ik nog een keer met de instructeur kijken welke methode van hellingstart voor onze combinatie het beste was. We hebben dus ook de variant geoefend waarbij we met ineens vol vermogen de wielen laten slippen ipv de koppeling. Spaart de koppeling, kost wat rubber. Maar volgens hem heeft hij dat in zijn hele leven nog geen 5 keer toegepast, dus het is echt voor noodgevallen.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Daphne » wo 7 jun 2017 13:32

RE.gif

Waarschijnlijk heb je met jouw auto gewoon pech gehad. Als jij speciale bergtrainingen hebt gevolgd, kan het toch niet aan jou liggen? Of was dat nadat je al eerder problemen hebt gehad en de schade al was aangericht?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 7 jun 2017 14:27

RE.gif (bericht van Daphne)
Het zou kunnen dat het aan de auto ligt. Maar de instructeur zegt dat het een seriematig probleem is. Wij zijn begonnen met caravanrijden bij ca. 100.000km. Bij 130.000 is de koppeling vervangen. Er was geen keuze om er een ander type in te zetten. Nu zaten we op 200.000, met de nieuwe koppeling hebben we 3 seizoenen vakantie gevierd. De problemen met optrekken op helling zijn met de nieuwe koppeling net zo als met de oude. Nogmaals, het lukt altijd wel, maar ik denk (en ruik) toch steeds dat het de koppeling geen goed doet. Wat dat betreft zou een automaat gewoon zorgelozer rijden. Voor solo rijden vind ik een automaat ook wel prettig, al verbruikt het dan iets meer.

Een andere strategie zou kunnen zijn om gewoon weer met handbak te gaan rijden en voor lief te nemen dat de koppeling eens in de zoveel tijd vervangen moet worden. De kosten bij 130.000 km waren €2.500 en met onze 2e koppeling hebben we dus 70.000 gereden en hij doet het nog prima. Daar moet ik wel bij vermelden dat ik sinds de reparatie steeds de koppeling op heuvels zoveel mogelijk probeer te ontzien door nogal krampachtig te anticiperen (langzaam doorrijden in de 1e versnelling wanneer ik verderop bovenaan de heuvel het licht op rood zie springen zodat ik niet hoef te stoppen). Daar wil ik eigenlijk wel graag van af. Zou een stuk meer rust geven. Ik ben nogal een perfectionist en soms maak ik er ook een sport van merk ik. Wil nu liever relaxed op vakantie.

Ik zeg dus niet dat ik perse geen handbak meer wil, maar nu we toch een andere auto moeten hebben, en luisterend naar de ervaringen en adviezen op dit forum en ook andere fora lijkt mij een automaat best een goede keuze.

Groet Pieter
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 7 jun 2017 14:38

AdriaDirk schreef:Ik denk dat de kosten van onderhoud aan een s-max lager zijn dan onderhoud (en bezit) van een xc90. Succes en ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat kiezen.
Ik zal het natuurlijk hier terugmelden wat we besluiten te doen. Over die onderhoudskosten: Ik vermoed dat je gelijk hebt en dat het gemiddelde onderhoud van een XC90 duurder is dan van een Smax. Echter, toen wij onze Smax kochten wilde ik eigenlijk een XC90 maar dit argument (kosten onderhoud) heeft het in de familiebegroting toen gewonnen. Vier jaar later en ongeveer €6000 aan "extra" reparaties verder (PCM à €2200, de koppeling, diverse elektronische storingen, handremontgrendelknopje, adaptieve cruise control valt herhaaldelijk uit sinds 135.000 km en de Ford dealer kan het niet vinden, geoxideerde kabeltjes in de kabelboom) maak ik de balans op en weet ik dat ik beduidend minder geld kwijt was geweest aan...een XC90 met normaal onderhoud. Met een XC90 kan men ook pech hebben natuurlijk, dat weet ik. Maar ik heb een jaar geleden hardop gezegd "nooit meer een Ford". Een XC90 heeft beduidend minder aan kritische electronische systemen. Gewoon een motor, een "gewone" cruise control en geen gedoe met allerlei storingen. Wel flushen van de geartronic en bij nieuwe banden ben je aan de beurt. Verder zijn de MY2007-2011 weinig negatief in het nieuws.

Maar goed, mijn neus zegt dat een volgende Smax de beste keuze is. We hebben nog een complete set winterbanden op velg staan bij de dealer, dakdragers, bagagerolhoes en bagagenet. Als een volgende Smax minder elektronische storingen heeft dan is dat de voorkeursoptie. We kijken rond tot we een mooi exemplaar tegenkomen met 7 stoelen en een kantelbare bestuurdersstoel. Dan laat die ACC maar zitten...
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door willianv » wo 7 jun 2017 14:52

als ik dit zo lees heb je wel erg veel pech gehad.
Ik heb aan mijn vorige S-max geen extra onkosten gehad. Wel natuurlijk het periodieke onderhoud, maar verder geen aanvullende onkosten.. behalve het regelmatig vervangen van de banden.. Maar dat zal wel iets te maken hebben met het koppel, zware auto en zware rechtervoet... knipoog.gif
Ik heb deze auto overigens ruim 5 jaar gereden, in mijn geval was de auto uiterst betrouwbaar en zeer onderhoudsvriendelijk. Hij staat nu op marktplaats, tot die tijd rijd mijn vrouw erin als 2e auto.

In juli met de nieuwe s-max naar Spanje, zin in haphop.gif haphop.gif
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 7 jun 2017 20:55

AdriaDirk schreef:Die PCM is zuur. Wat was het probleem ?

[...]

Maar met een ander merk kan je ook pech hebben, ook met Volvo weet ik uit ervaring en ook bij de volvodealer werken ze niet gratis...
Dank voor het invoelend vermogen thumbup.gif De PCM was ineens kapot, zei de dealer. Ik kreeg "motorstoring" in beeld op het display tussen de tellers. Afslepen en een nieuwe PCM erin. Geen oorzaak benoemd door de dealer, komt sporadisch voor zeiden ze.

Koppeling kapot bij 130.000 en tevens het (dubbele) vliegwiel, waardoor er ijzerslijpsel in de dynamo terecht is gekomen. Die moest dus meteen ook vervangen worden.

Onze ACC ging steeds vaker vanzelf uit. "ACC annuleren". Uiteindelijk heb ik de kap onder het stuur eraf gehaald in overleg met een welwillende Ford monteur. Steeds wanneer hij uitviel ging ik friemelen met de draadjes en toen was het bingo. De gele multistekker die van onderuit in de kabelveer steekt, veroorzaakte het probleem. Maar voordat ik de volgende stap kon zetten is de auto nu dus total loss. Misschien een tip voor anderen die dergelijke problemen hebben met de ACC.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » wo 7 jun 2017 21:22

Slijpsel in de dynamo kan ik niet plaatsen scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Oenema » vr 9 jun 2017 16:15

Er zijn wel meer dingen die ik niet kan plaatsen.
Heb met de vorige auto, Ford S-Max 2.0 TDCI 140PK ongeveer 150.000km gereden in 4,5 jaar.
Auto ingeruild met 350.000km, eerste koppeling bij 300.000km vervangen, gelijk met massavliegwiel.
Verder geen enkele problemen gehad!

Nu dus een Galaxy met Powershift, tov de Durashift automaat loopt dit veel soepeler, inmiddels ook de eerste kilometers met de caravan gemaakt, maar ik zou niet weten waarom een Powershift meer problemen zou geven dan de Durashift en begrijp de afweging van TS en andere(n) niet om niet voor de Powershift te gaan!
Auto geeft geen krimp, schakelt netjes op en terug..
Nu nog wel alleen in NL geweest met caravan, maar met de auto zelf sinds bezit in dec-16 al een 20.000km gemaakt en kan niet anders zeggen dan dat dit fantastisch rijdt!

TS, ik vermoed dat je met jouw S-Max inderdaad wel wat meer dan normaal problemen hebt gehad, maar ik zou serieus de Powershift eens gaan rijden en dan nog eens te oordelen.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
advantage
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 3 nov 2013 21:47

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door advantage » za 10 jun 2017 22:59

Heb je wel eens gekeken naar de Galaxy ipv de S-Max? Heb zelf een 2.2 TDCi met een conventionele automaat, is echt een geweldige combi 200pk en 2000kg trekgewicht en nog ruimer als een S-Max.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Conradi » za 10 jun 2017 23:48

Beroepsfotograaf schreef:Een XC90 heeft beduidend minder aan kritische electronische systemen. Gewoon een motor, een "gewone" cruise control en geen gedoe met allerlei storingen.
Een XC90 Classic is een fantastische auto, maar bedenk dat je een 2200 kg zware SUV koopt, die nieuw ergens tussen de 70~80K gekost heeft. Kortom, het ding zit propvol elektronische regeleenheden en dure componenten. Dat zie je ook terug in het onderhoud. Gelukkig is er heel veel kennis beschikbaar bij specialisten en vind je heel veel informatie op de diverse Volvo fora.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar wel voorkomen dat je een tè roze bril op hebt :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Paul » za 10 jun 2017 23:52

Ik heb 6 jaar gereden met een 2010 mondeo 2.0 tdci en bij ruim 2 ton ging hij eruit.
3 keer mee op vakantie geweest met een caravan van 1700kg en nooit enig probleem gehad met optrekken, stinkende koppeling of iets dergelijks ook niet in de bergen.
Als het een veel voorkomend probleem is dan heb ik denk ik geluk gehad.

Overigens is er in 2010 een nieuwe 2.0 tdci gekomen met een nieuwe versnellingsbak. Mogelijk is er toen ook een andere koppeling in gekomen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Jan van Vijven » zo 11 jun 2017 09:55

Volgens mij zijn stinkende koppelingsplaten altijd eigen schuld oftewel verkeerd gebruik.
Dit mag eigenlijk nooit voorkomen, heeft dan ook niets met een bepaalde auto of bak te maken.

Ik heb het in het grijze verleden ook wel eens gehad, erg steile helling en twee meter verder water....oftewel op een schip rijden en er aan de andere kant niet af willen donderen.
Maar op normale wegen en hellingen kun je gewoon met slippende wielen wegscheuren en heb je geen last.
Niet te bang zijn, gas en snel de koppeling op laten komen.

Zelfs een Twingo met 3 ton er achter krijg je zo weg weet ik uit ervaring. (Op een vlakke weg, dat dan weer wel...)


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Paul » zo 11 jun 2017 10:06

Ga maar eens oefenen om met je caravan erachter zonder gas te geven op te trekken.
Met een diesel zal het je verbazen hoe eenvoudig dat gaat en hoe weinig gas je eigenlijk hoeft te geven om je combi in beweging te krijgen. Zeker in de file is al dat gasgeven niet nodig.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Jan van Vijven » zo 11 jun 2017 10:07

Dit is mijn eerste diesel, hiervoor altijd benzine gereden.
Een file in de bergen is heel iets anders dan hier in ons vlakke landje.
Zonder gas geven en dus ook zonder slippende koppeling op een helling van een procentje of 7 wegkomen (met een slordige 1700 kg erachter) lijkt me niet te doen.

Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Paul » zo 11 jun 2017 10:22

Dat gaat inderdaad niet. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik in de file (op een vlakke weg) vaak heel veel gas hoor geven.
Als je een beetje oefent met optrekken zonder of een beetje gas krijg je een goed gevoel wanneer je hoeveel gas moet geven.
Dat helpt je ook goed op een helling is mijn ervaring.
Benzine auto's weet ik niet, de laatste benzine auto die ik heb gehad is ongeveer 12 jaar terug, had geen turbo en heeft nooit meer getrokken dan een boedel bakje.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » zo 11 jun 2017 17:00

Beste mensen, allereerst veel dank voor jullie aanhoudende belangstelling en tips. Dat waardeer ik bijzonder.

Ik onderschrijf dat rijden in de bergen, of in ieder geval optrekken vanaf een helling, anders is dan in Nederland (of in ieder geval vlak) rijden. Op vlakke wegen trek ik doorgaans ook op door rustig de koppeling te laten opkomen. De combinatie is dan makkelijk in beweging te krijgen. Bij hellingen was dat met onze Smax simpelweg niet zo. Een beetje helling (enkele procenten) was geen probleem. Maar kom je op 10% of meer dan kwam de combinatie niet weg met een beetje gas bij geven. Pas bij iets meer toeren dan normaal gebeurde er iets. Dit betekent dus extra slijtage op de koppeling, omdat de platen met grotere snelheid tegen elkaar ronddraaien. Met minder toeren kwam de (forse) trekkracht van de 140 TDCi niet over op de wielen.

Dit kan natuurlijk aan mijn techniek liggen. Daarom heb ik de caravantraining gevolgd bij Bert van caravantrekker.nl. We hebben in Limburg 2,5 uur op hellingen rondgereden en van alles geoefend. Mijn opmerking over de koppelingen van de mondeo, smax en galaxy komt bij hem vandaan, maar het paste in mijn beeld.
- Scharen is een goede methode wanneer je de ruimte hebt en er niemand achter je staat.
- Met slippende wielen heb ik ook geoefend, gaat prima. Kost natuurlijk wel rubber.

Nogmaals, het kan aan mijn techniek liggen. Maar meer dan twee keer een middag privé les (en een tevreden instructeur) kan ik zo gauw niet verzinnen.

Als wij meestal naar Nederland/Frankrijk zouden gaan dan zou ik misschien wel gewoon weer een handbak aandurven. Met name in Wales, waar de wegen vaak zo smal zijn dat er gestopt moet worden om elkaar te kunnen passeren) en Noorwegen (waar opgeteld erg vaak vanaf hellingen gestart is, ook bv bij stoplichten) is de koppeling van de Smax iets wat mij in ieder geval steeds wel bezig hield tijdens het rijden.

Het zal dus best wel kunnen met handbak, en misschien zal de koppeling dan weer eerder vervangen moeten worden, misschien ook niet. Maar ik vond het in die landen niet erg relaxed. Een automaat lijkt me fijner. De gemiddelde reactie op fora wijst erop dat mijn gevoel daar redelijk goed zit. Het is uiteindelijk een keuze die ik op gevoel moet maken.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » zo 11 jun 2017 17:02

Micky schreef:Slijpsel in de dynamo kan ik niet plaatsen scratch.gif
Volgens de Ford dealer is het dubbele vliegwiel om de een of andere reden (slijtage koppeling?) ijzerslijpsel om zich heen gaan strooien en zit de dynamo daar vlak naast. Ik heb er geen verstand van. IIg moesten beide vervangen worden.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”