Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door willianv » zo 7 mar 2021 11:52

S-Max..... als ik de naam hoor vallen blijf ik alert. Ik heb er 2 gehad en beide hele fijne auto's gevonden.

Ondanks dat ik nu een superfijne bmw 530d heb met de heerlijke 6 in lijn gekoppeld aan een 8-traps zf bak, denk ik toch nog regelmatig aan mijn s-max terug.

Ik vond het een mooie auto, maar ook heel erg ruim.
Bijlagen
SMax.JPG
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Wie-niets » zo 7 mar 2021 12:10

De bepaling dat een caravan lichter moest zijn dan het lediggewicht van de auto heeft wel jaren gegolden. Deze is echter sinds jaren niet meer van toepassing.
Of het verstandig is met een zwaardere caravan beladen te gaan rijden is iets heel anders.

Maar hoe gek het ook klinkt met een totaal uit verhouding samenstelling van de combinatie waarbij de caravan zwaarder geladen kan zijn dan auto is toegestaan. Verantwoord, Veilig of verstandig bij en bepaalde snelheid is dan wel de vraag. scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » zo 7 mar 2021 13:37

[re.gif]

Die heeft nooit gegolden voor de combi zelf, wel voor je rijbewijs of je met B mocht trekken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Wie-niets » zo 7 mar 2021 23:35

Klopt Micky, ik moest weer even graven. Op 19-01-2013 zijn de regels op de huidige toepassing aangepast.
Het bracht toen nog wel enige verwarring hierover dat weet ik nog wel, omdat er veel veranderde t.o.v. de vorige regels.
Simpelste is natuurlijk gewoon voor nu E achter B halen. knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Ab » ma 8 mar 2021 00:21

Wie-niets schreef:
zo 7 mar 2021 12:10

Maar hoe gek het ook klinkt met een totaal uit verhouding samenstelling van de combinatie waarbij de caravan zwaarder geladen kan zijn dan auto is toegestaan. Verantwoord, Veilig of verstandig bij en bepaalde snelheid is dan wel de vraag. scratch.gif
Dat ligt volledig aan het type auto.
Er zijn auto's die ontworpen zijn om veilig veel te kunnen trekken.
Beroepsmatig heb ik afgelopen halve eeuw altijd veel zware aanhangers getrokken.
Waarbij het voorkwam, dat de aanhanger bijna 2 keer zo zwaar was als het trekkende voertuig. Geen enkel probleem.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Bart-P » ma 8 mar 2021 00:35

Iedere vrachtwagencombinatie trekker+oplegger heeft een lichtere trekker dan wat ie als lading trekt. ;-)

Tenzij leeg. :-)
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5743
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Morgoth » di 9 mar 2021 10:53

willianv schreef:
zo 7 mar 2021 11:52
S-Max..... als ik de naam hoor vallen blijf ik alert.
Ik ook. Maar niet omdat ik het een fijne auto vond. Mijn S-Max was een echte maandagmorgen auto. Er mankeerde altijd wel iets aan. De Slecht-Max was ook de enige auto die ik ooit heb gehad die zelfs twee keer met een mankement van de snelweg is gesleept.

De auto was van 2006 dus wel een van de eersten toen. De kinderziektes zullen bij de latere versies wel verholpen zijn maar sinds die tijd nooit meer een Ford gekozen. (Waarschijnlijk geheel te onrechte)
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”