Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » za 17 jun 2017 20:02

Ruud+Petra schreef: De dieselmotor is qua cylinderinhoud, vermogen en koppel weliswaar praktisch hetzelfde gebleven (alle drie rond de 200 PK en 440 Nm) maar het interieur en de uitrusting heeft bij elke wisseling een flinke upgrade gekregen. Ook is hij bij de laatste modelwijziging een flink stuk forser geworden, met name in de lengte.
In mijn optiek zijn het drie verschillende auto's.
Beste Ruud dan wel Petra,
Ik heb gekeken naar de KIA Sorento. Lijkt me een mooie auto. Wat echter veel kandidaten hebben is dat de achterbank niet bestaat uit 3 aparte (gelijkwaardige) zetels. Dit geldt ook voor de Outlander, alle "normale" stations, de discovery sport, forester, en zelfs de XC90.
Probleem lijkt dat de middelste zetel smaller is dan de buitenste (gordelpunten dichter bij elkaar) en dat het zitcomfort anders is. De MPV's hebben wel 3 gelijke zetels, zoals de S-Max, Galaxy, Espace, Touran, Sharan, enz.

Mijn vraag is hoe dit in de praktijk is. Hebben jullie kinderen, en zo ja meer dan 2? Bij ons zit er altijd iemand in het midden.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Jan van Vijven » za 17 jun 2017 20:15

Ik probeer je al een tijdje te volgen, ik begin het idee te krijgen dat je het jezelf te moeilijk maakt....nu weer het aantal kinderen....
Neem je hele gezin mee tijdens de proefrit, wat andere voor ervaring hebben heeft geen waarde, zelf voelen en doen!
En voor de overige "probleempjes", koop wat je leuk vind het is maar een auto hoor, garantie dat je zonder kosten een gebruikte auto koopt krijg je nooit.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Oenema » za 17 jun 2017 20:33

Kleiduif schreef:effe serieus,

gekeken naar xc90 D5/T6 (ons te groot fors duur enz)
Smax tdci (iets te krap achterin wel de meest dynamische auto) kwalitatief goed
Galaxy (iets teveel busje qua zit en hoogte en rijeigenschappen)
5008/C4GP/Touran te klein en weinig trekvermogen
Afgelopen jaar dezelfde auto's bekeken en vergeleken.
Wat betreft de XC90 en Peugeot / Citroën deel ik je mening.
Je idee over de S-Max en Galaxy liggen wel iets anders.
De S-Max en Galaxy zijn tot en met de voorste deuren identiek! Van binnen zelfs nog meer, achterbank en 3e zit rij. Daklijn is verschillend, deze loopt bij de S-Max wat sportiever af, wat op de 3e rij zorgt voor wat minder hoofdruimte. Verder is de Galaxy 5cm langer dan de S-Max.

Dat de Galaxy teveel busje zou zijn, kan ik volgen als je alleen naar de lijnen van de auto kijkt.
Hier merk je met rijden echter niets van en de Galaxy rijdt net zo sportief als de S-Max.

Een kameraad welke een Volvo V40 rijdt was enorm verrast hoe de Galaxy reed, qua rijgedrag maar ook zeker dat je qua grootte er niets van merkt.

We zullen het vast niet eens worden, maar ik vraag me af of je wel met een S-Max en/of Galaxy gereden hebt.


Wat betreft TS, die maakt het zichzelf onnodig moeilijk door verscheidene opties vooraf door te strepen!
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Volvodriver

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Volvodriver » za 17 jun 2017 22:09

RE.gif
Mee eens. Maar TS ziet veel te veel beren op de weg. scratch.gif

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 21 jun 2017 18:45

Beste mensen,

Nogmaals dank voor al jullie meedenken! Ja ik zie veel beren op de weg, ik ben kennelijk nogal kritisch. Niet alleen ik trouwens. Wij kopen het liefst een auto voor 10 jaar (ivm de kosten), dan wil ik gewoon dat het goed zit. Letterlijk zit. Ik ben met mijn vrouw gaan kijken bij diverse auto's. Bij alle auto's met een 'normale" achterbank (dus met twee zetels en een smallere middenzeteltje) vonden we dat niet fijn zitten. De gordels zitten bij de middelste dichter bij elkaar, maar vooral zie je dat de buitenste twee personen "vanzelf" een stukje naar het midden schuiven door de wangen van de zetels. Drie identieke stoelen die allemaal even breed zijn zitten dan veel fijner. En ja, dat beperkt de keuze enorm. Vooral MPV's blijven dan over. Misschien wel uitsluitend MPVs.

Ik heb een proefrit gemaakt in een nieuwe Seat Alhambra. Best fijn cruisen hoor, maar in de bochten helt het allemaal wel wat over en rijdt wat logger. Daar valt overheen te komen, maar ik zou niet weten waarom we daarvoor zouden kiezen als een Smax of Galaxy net zo groot is van binnen, niet duurder is en voor hetzelfde geld meer opties biedt, zeker op de exemplaren die we in Duitsland zien staan. Zo langzamerhand krijgen we in de gaten dat we met onze Smax op heel veel vlakken erg genoten hebben, zonder dat we het door hadden.

Voor mij begint duidelijk te worden dat we de beste Smax moeten zoeken die binnen ons budget valt. De keuze die we nog moeten maken is Durashift (met hoger verbruik) of handbak (met af en toe wat slijtage op de platen).

Ik heb met Sanne ook nog bij de Volvo V60 gekeken, omdat die auto erg gunstig is voor het milieu en toch een 1800 kg caravan mag trekken en dat ook erg goed schijnt te doen. Maar ook daar was de middelste zit het struikelblok. Daar zelfs heel erg keihard, niet geschikt voor een lange rit naar Noorwegen.

Ik heb jullie opmerkingen ter harte genomen om gewoon zelf te proberen. Zowel met de XC90 als met de Sharan als samen kijken naar een aantal interieurs. Dat was een erg goed idee en heeft ons veel geholpen. thumbup.gif
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » wo 21 jun 2017 18:48

RE.gif thumbup.gif

helder verhaal, succes met de uiteindelijke keuze thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Jan van Vijven » wo 21 jun 2017 19:22

Wel even laten "horen" en zien wat het is geworden hoor.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Oenema » wo 21 jun 2017 19:50

Top!!

Wellicht nog een tip, er zijn binnen de 2.0 TDCI motoren met verschillende vermogens, namelijk 136pk, 140pk of 143pk (allen Euro4 motoren).
Dat is misschien ook een reden waardoor de koppeling anders is, al kan ik me dat niet voorstellen.
Met de S-Max had ik de 143pk (Euro4) en nu met de Galaxy de 140pk (Euro5).

Succes met je zoektocht!

Ik begrijp de uiteindelijke keuze/beredenering wel. Na het zien en rijden van meerdere auto's kwamen wij tot de conclusie om voor de Galaxy te kiezen!
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Beroepsfotograaf
Berichten: 161
Lid geworden op: do 5 apr 2012 12:02

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Beroepsfotograaf » wo 28 jun 2017 12:43

RE.gif
Dat is interessant. Wij vinden de S-Max mooier. Waarom hebben jullie de voorkeur gegeven aan de Galaxy? Ze rijden ongeveer hetzelfde mits dezelfde uitvoering.
Pieter ('69), Sanne ('73), Larissa ('06), Julia en Bente ('08)
Ford Smax 2.2 TDCi 200pk (2013) + Eriba Nova 540 FB Moving (2008)

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Oenema » wo 28 jun 2017 19:22

Beroepsfotograaf schreef:Waarom hebben jullie de voorkeur gegeven aan de Galaxy? Ze rijden ongeveer hetzelfde mits dezelfde uitvoering.
Voorkeur voor de Galaxy ging in ons geval omdat de daklijn anders loopt en je op stoel 6/7 meer hoofdruimte hebt.
Daarbij heb je, met stoel 6/7 in gebruik meer kofferruimte.
Dit bij elkaar en onze wens voor wellicht nog een 4e kind hebben ons doen besluiten voor de Galaxy te gaan.
S-Max oogt wel iets sportiever, maar dat heb ik bij de Galaxy nu ook!
Rijdt geen 2e rond zoals die van mij! ;)
Bijlagen
IMG_9161.JPG
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Kleiduif
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 feb 2015 19:46

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Kleiduif » do 29 jun 2017 21:48

Hele mooie auto,
veel plezier met rijden.

mijn schoonouders hebben een s-max met 7 zitplaatsen, bij het vergelijken met de galaxy zie je toch wat verschillen qua sportiviteit en houding, uiteraard zijn zaken persoonlijk maar vond de s-max sportiever en wat kleiner voelen. Merk dit toch wel duidelijk op de derde rij. misschien is de zithoogte wat verschillend.

succes met de keuze. De verschillen zijn erg klein en erg persoonlijk qua voorkeur.
Adria Adiva 502 UK en VW Sharan
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » do 29 jun 2017 22:26

Oenema schreef:
Beroepsfotograaf schreef:Waarom hebben jullie de voorkeur gegeven aan de Galaxy? Ze rijden ongeveer hetzelfde mits dezelfde uitvoering.
Voorkeur voor de Galaxy ging in ons geval omdat de daklijn anders loopt en je op stoel 6/7 meer hoofdruimte hebt.
Daarbij heb je, met stoel 6/7 in gebruik meer kofferruimte.
Dit bij elkaar en onze wens voor wellicht nog een 4e kind hebben ons doen besluiten voor de Galaxy te gaan.
S-Max oogt wel iets sportiever, maar dat heb ik bij de Galaxy nu ook!
Rijdt geen 2e rond zoals die van mij! ;)
SAUW, dat is wel een hele dikke Galaxy mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Oenema » vr 30 jun 2017 20:05

Thanks Micky!
Kleiduif schreef: mijn schoonouders hebben een s-max met 7 zitplaatsen, bij het vergelijken met de galaxy zie je toch wat verschillen qua sportiviteit en houding, uiteraard zijn zaken persoonlijk maar vond de s-max sportiever en wat kleiner voelen. Merk dit toch wel duidelijk op de derde rij. misschien is de zithoogte wat verschillend
Auto is in de basis gelijk, alleen de daklijn verschilt. Galaxy loopt hoger door waardoor binnenin meer ruimte is. Hierdoor aan het dak ook een reeks opbergbakken.
Doordat de Galaxy iets langer is, daardoor met alle 7stoelen in gebruik, meer kofferruimte.
Tevens kun je de achterste stoelen nog naar voren schuiven om meer kofferruimte te creëren.

Sportiviteit kan ik wel inkome, daklijn loopt naar beneden waardoor de auto sportiever oogt. Qua rijden merk ik geen verschil. Maar dat kan persoonlijk zijn.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Dottie » zo 10 sep 2017 17:45

En wat is het nu geworden? Heb juist de zes pagina's doorgelezen en geen resultaat gelezen??,?

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Gaston » wo 15 nov 2017 22:27

Ik ben ook benieuwd wat je uiteindelijk gaat rijden. Ik kan je nog een tip meegeven, koop zo groot mogelijk! Kinderen worden groter en kunnen uiteindelijk niet meer lekker zitten op de 3e zitrij en aangezien jij de auto lang wilde rijden... Ik heb jaren een Touran gereden met voor die tijd alles erop en eraan en rij nu een "busje". Gewoon fantastisch. Niks sportief maar juist relaxt rijden en zeeën van ruimte. Ik heb hem nu ruim een half jaar en wil niet meer anders.
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » wo 15 nov 2017 22:50

TS is sinds 25 augustus niet meer ingelogd geweest, ik denk dat de kans klein is dat er nog een antwoord op komt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Oenema » vr 17 nov 2017 21:07

Ik zal even m’n pb checken.
Heb om antwoord gevraagd omdat ik ook nieuwsgierig was.

@adriadirk, verschil tussen 140pk en 163pk is goed merkbaar.
Mijn huidige galaxy had 140pk en dat heb ik aan laten passen.
Alleen software is anders...
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Oenema » vr 17 nov 2017 21:13

TS heeft wederom gekozen voor een S-Max.
Dit model bleek uiteindelijk toch de beste keuze ivm ruimte etc.
Er is een 2.2 TDCi uit Duitsland gehaald.
Auto van 2012 met 6versnelling handgeschakeld
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Bart » zo 19 nov 2017 12:32

Maar dan is mijn vraag wat is er mis met 2.2 TDci omdat ik ook aan het rondkijken ben voor een andere trekauto
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door willianv » zo 19 nov 2017 14:00

Ik heb jaren lang een 2.0 TDCI S-max gehad, 140 pk automaat. Ik vond het altijd een hele fijne auto.

Sinds een half jaar heb ik een 2.2 TDCI S-max, 200 pk automaat, na maatwerktuning 260 pk...

Dat de 2.2 stukken krachtiger is kan ik beamen, ook zonder tuning. Maar mijn 'oude' verbruikte meer diesel per km dan de 2.2 nu doet... Ook qua wegenbelasting is mijn 2.2 30 euro per maand goedkoper daar deze net iets lichter is.

Ik zou in ieder geval niet meer terug willen naar een 2.0 tdci, net zo min als dat ik terug zou willen naar een handbak.

Zoals je leest ben ik dus meer dan tevreden over mijn 2.2 tdci met automaat (koppelomvormer).
Momenteel weer caravan- en camperloos….

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door willianv » zo 19 nov 2017 14:50

RE.gif Ik heb het zojuist even nagekeken op de rdw site obv kenteken.

De 2.0 tdci heeft een massa ledig voertuig van 1671 kg, de 2.2 tdci heeft een massa ledig voertuig van 1633 kg.

Via wegenbelasting.nl heb ik ook weer obv kenteken de kosten opgevraagd. De 2.0 tdci komt op 473 per kwartaal, de 2.2 tdci komt op 438 per kwartaal.

Hieruit blijkt wel dat ik me heb vergist, de 2.2 tdci is niet 30 euro per maand goedkoper aan wegenbelasting maar per kwartaal.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Oenema » ma 20 nov 2017 19:54

Mijn Galaxy is 1631kg en de S-Max was 1643kg.
Na de facelift in 2011 zijn de auto’s lichter, oudere modellen zijn zwaarder.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Cheese
Berichten: 363
Lid geworden op: za 6 feb 2016 23:12

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Cheese » zo 7 mar 2021 00:34

willianv schreef:Ik heb zelf een S-max automaat (durashift) 2.0 tdci uit 2009 met inmiddels 230000 km. Deze auto is getuned tot 175 pk. De auto heeft nog steeds geen enkel probleem met de caravan die tot 1750 kg beladen mag worden.

Omdat ik een iets recenter model wilde ben ik me ook gaan orienteren, de 160 pk tdci s-max is bij mij afgevallen vanwege de powershift automaat.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een s-max met een 2.2 tdci motor en wederom met automaat (durashift). Deze auto komt standaard met 200 pk en 420 Nm. De auto is een beetje getuned en heeft nu 260 pk en 501 Nm koppel!

Waar ik de 140 pk versie al een fijne auto vond, is dit echt de overtreffende trap. Overigens is de 2.2 tdci met automaat volgens mij de enige s-max die 2000 kg mag trekken.
Ik heb altijd begrepen dat de caravan lichter moet zijn dan de auto. De smax weegt tussen 16pp en 18pp kg. Dus dan lijkt me het kunnen trekken van 2000 kg niet zo relevant .

Verstuurd vanaf mijn LM-X525 met Tapatalk

knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door Micky » zo 7 mar 2021 01:13

[re.gif]

Hoeft helemaal niet, de auto moet het mogen trekken mijn huidige trekker weegt 1760kg en mag 1800kg trekken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Nieuwe trekauto: Smax? Welke bak?

Bericht door ArnoM » zo 7 mar 2021 06:42

Er bestaat in NL geen wet waar dat in staat, dat de trekker zwaarder moet zijn dan de aanhanger.
Het is een advies van de ANWB wat veel mensen voor absolute waarheid en leidraad aannemen.
Er zijn zeer veel auto's die (veel) meer mogen trekken dan hun eigen gewicht, ik denk zelfs dat de grotere/zwaardere auto's haast allemaal meer mogen trekken dan hun eigen leeggewicht.
Ter illustratie, onze Tarraco weegt leeg net onder de 1800 kg, rijklaar net boven de 1800 kg maar mag 2250 kg trekken.
En doet dat ook met gemak als het een lage aanhanger betreft.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”