Dode insecten die het koelvermogen verminderen

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door peter s » di 1 mar 2016 08:40

@Vliedje, bij grotere motoren zal het ook niet zo'n probleem zijn. De meeste waar ik het heb ingebouwd zaten zo in de categorie 1600.
Op de diverse ANWB reizen hebben we trouwens ook verschillende wegenwachters als technische man gehad die de koelven(nen) handmatig konden bedienen. Misschien zit het ook in de genen van een monteur om zo de motor wat meer te plezieren :lol:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door FWalraven » di 1 mar 2016 10:30

Vliedje schreef:Ik verbaas mij erover, dat er blijkbaar zoveel koelproblemen voorkomen.
Ik ook.

Vervuiling kan, maar niet bij een km stand van 3 a 4000 km zoals geschreven.
Bij oudere voertuigen, tenminste 10 jaar of ouder, kan een radiator/motorblok inwendig verstopt/vervuild raken of uitwendig dusdanig vervuild zijn dat dat het koelend vermogen beïnvloed.
Verder geen technische aanpassing gedaan, oa. grotere koelventilator, indien met een aanhangwagen wordt gereden.

Voor mij blijft staan dat het voor 99% het rijgedrag de grootste boosdoener is.
Niet op tijd terugschakelen, niet voldoende toeren maken, etc.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door karelV » di 1 mar 2016 10:55

[quote="Vliedje"]Ik verbaas mij erover, dat er blijkbaar zoveel koelproblemen voorkomen. Met uitzondering van een Opel Omega 2.5 TD, heb ik nog nooit koelproblemen met mijn auto's gehad. Ook met mijn huidige auto nog geen problemen ondervonden. De meter geeft altijd keurig 85 tot 90 graden aan en dan draait climate control normaal mee. Ook met de caravan erachter, in de bergen bij buitentemperaturen van 30 graden plus.


Ik heb ook nooit geen problemen met de motortemperatuur gehad of het nou 20, 30, of 40 graden was (buiten temperatuur) de motor werd nooit warmer dan 85 graden, ook in de bergen niet met caravan waar ik soms in z'n èèrste versnelling omhoog moest met 4400 toeren. Toch goede motoren of koeling bij Hyundai auto`s denk ik. Hebben wij natuurlijk wel een 2,0 liter motor misschien dat dat invloed heeft? mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door JPGeetje » di 1 mar 2016 11:57

FWalraven schreef:Voor mij blijft staan dat het voor 99% het rijgedrag de grootste boosdoener is.
Niet op tijd terugschakelen, niet voldoende toeren maken, etc.
Als jij daar zo stellig in bent dan kun jij mij ongetwijfeld ook verklaren hoe het mogelijk is dat ik na het verwijderen van de vliegjes, (de auto was toen 3 jaar oud en had 170000km. gelopen)
nooit meer last heb gehad van een warm gelopen motor terwijl de auto na dat voorval vaak genoeg voor een stuk heftigere klusjes heeft gestaan dan destijds in 2008 bij luik. scratch.gif
Mijn rijstijl is nog steeds hetzelfde. whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Vliedje

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door Vliedje » di 1 mar 2016 12:33

karelV schreef:
Vliedje schreef:Ik verbaas mij erover, dat er blijkbaar zoveel koelproblemen voorkomen. Met uitzondering van een Opel Omega 2.5 TD, heb ik nog nooit koelproblemen met mijn auto's gehad. Ook met mijn huidige auto nog geen problemen ondervonden. De meter geeft altijd keurig 85 tot 90 graden aan en dan draait climate control normaal mee. Ook met de caravan erachter, in de bergen bij buitentemperaturen van 30 graden plus.


Ik heb ook nooit geen problemen met de motortemperatuur gehad of het nou 20, 30, of 40 graden was (buiten temperatuur) de motor werd nooit warmer dan 85 graden, ook in de bergen niet met caravan waar ik soms in z'n èèrste versnelling omhoog moest met 4400 toeren. Toch goede motoren of koeling bij Hyundai auto`s denk ik. Hebben wij natuurlijk wel een 2,0 liter motor misschien dat dat invloed heeft? mrgreen.gif
Onze huidige auto is een ongeblazen 1600 cc motor met 125 pk vermogen, en die geeft, net als de vorige Hyundai iX35 met 2.0 liter atmosferische motor, geen krimp. Daarvoor heb ik voor mijn werk uitsluitend redelijk potente diesels gereden, maar ook daar nooit problemen mee gehad, behalve dan met de Omega, maar die had wel meer problemen, zoals een turbo die er zomaar mee kon stoppen.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door FWalraven » di 1 mar 2016 12:56

JPGeetje schreef:
FWalraven schreef:Voor mij blijft staan dat het voor 99% het rijgedrag de grootste boosdoener is.
Niet op tijd terugschakelen, niet voldoende toeren maken, etc.
Als jij daar zo stellig in bent dan kun jij mij ongetwijfeld ook verklaren hoe het mogelijk is dat ik na het verwijderen van de vliegjes, (de auto was toen 3 jaar oud en had 170000km. gelopen)
nooit meer last heb gehad van een warm gelopen motor terwijl de auto na dat voorval vaak genoeg voor een stuk heftigere klusjes heeft gestaan dan destijds in 2008 bij luik. scratch.gif
Mijn rijstijl is nog steeds hetzelfde. whistle.gif
Vervuiling heeft toch niets met het rijgedrag zoals, niet op tijd terugschakelen, niet voldoende toeren , etc, te maken? whistle.gif

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door erichendri » di 1 mar 2016 13:22

Zijn niet alleen de vliegjes, ook stof blijft op de radiateur zitten.
Op de bussen waar ik rij moeten de radiateuren regelmatig
schoongespoten worden, hele stofwolken zie je dan.
Oh ja, radiateur zit aan de zijkant van de bus, achter roosters.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door Micky » di 1 mar 2016 13:33

FWalraven schreef:
Vervuiling heeft toch niets met het rijgedrag zoals, niet op tijd terugschakelen, niet voldoende toeren , etc, te maken? whistle.gif
Dat is ook 100% de reden dat velen last hebben van een (te hoog) oplopende temperatuur, gewoon laag in de toeren doorbrullen en daar houdt de motor niet van.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door FWalraven » di 1 mar 2016 14:13

RE.gif

Wat is 100%? De vervuiling of gewoon laag in de toeren door brullen?

Combinatie van beide kan natuurlijk ook nog.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door peter s » di 1 mar 2016 20:41

erichendri schreef: Oh ja, radiateur zit aan de zijkant van de bus, achter roosters.

Eric
Ja hallo, net een stofzuiger daaro .... Heb wat staan te klooien met de hogedrukspuit boos.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door peter s » di 1 mar 2016 20:43

micky schreef: Dat is ook 100% de reden dat velen last hebben van een (te hoog) oplopende temperatuur, gewoon laag in de toeren doorbrullen en daar houdt de motor niet van.
Nou Micky ik rij echt wel op toeren, alleen al voor het brandstofverbruik wat op die lage toerentallen hoog oploopt!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door Micky » di 1 mar 2016 21:09

peter s schreef:
micky schreef: Dat is ook 100% de reden dat velen last hebben van een (te hoog) oplopende temperatuur, gewoon laag in de toeren doorbrullen en daar houdt de motor niet van.
Nou Micky ik rij echt wel op toeren, alleen al voor het brandstofverbruik wat op die lage toerentallen hoog oploopt!
Ik zeg ook niet dat als de temperatuur te hoog oploopt, dat het altijd aan het toeren ligt mrgreen.gif


@Fwalraven, lees het gewoon zoals het er staat (ik schrijf "ook"), dus ik spreek je niet tegen..........
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door HansHobby » di 1 mar 2016 21:41

hoboken schreef:Dit is nuttige en goede informatie thumbup.gif
Waar heb je die kam vandaan?
Ooit van mijn baas gehad. Ik onderhoud ook klimaat installaties, en bij watergekoelde airco's en dergelijke kammen wij ook de wisselaar.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Carlovdw
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 09:30

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door Carlovdw » di 1 mar 2016 22:36

Zoek eens op eBay naar radiator comb. Ik d8 voor 12€ heb je ze al
YOLO

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door Elvis » do 3 mar 2016 02:28

Als je met water de radiator schoon kan spoelen, waarom wordt de radiator dan niet schoon als je in een flinke regenbui rijdt?
En kan je de dode vliegen en insecten niet gewoon verwijderen met insectenoplosser? Deze gebruik ik vooral om de voorruit inectenvrij te krijgen. Opspuiten, even laten weken en weg zijn ze. Ook caravanreiniger van 1-2-3 lost vliegen op.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door erichendri » do 3 mar 2016 10:42

Heeft allebij met de richting van de rijwind te maken.
En zo groot is de ruimte tussen de lamellen ook weer niet.
Zag trouwens laatst bij iemand het effect als je je radiateur of
condensor met de hoge druk reiniger schoonspuit.
Alle lamelen waren verbogen en zowat dicht.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door Micky » do 3 mar 2016 13:24

RE.gif

je moet ook niet de vuilfrees gebruiken awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

hajena
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 29 jun 2014 22:13

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door hajena » do 3 mar 2016 20:08

Hoi Allemaal

Ik had het al een keer verteld op het forum, 2 jaar geleden had ik het probleem dat het vermogen van de auto blokkeerde omdat de auto te warm werd, terwijl ik net een 10 minuten met de caravan aan het rijden was, oorzaak vuil en vliegjes opgehoopt tussen de 2 radiatoren in de auto, bij een ford focus reageert de computer als de temparatuur boven de 105 graden komt.
Het vuil kan ook gevolgen hebben voor de airco daar de radiator zijn warmte niet goed kwijt kan, ik heb het geluk dat het een bedrijfswagen is en 2 nieuwe radiatoren hebben het euvel verholpen.
Aan de buiten zijde voor en achter was niet te herkennen, je moest echt de radiatoren verwijderen om het te kunnen zien.

gr Hans
Gr
Hans

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door Micky » do 3 mar 2016 20:27

RE.gif

Beide ook direct vervangen scratch.gif dat is wel een enorm dure grap [aschrik.gif] Schoonmaken is ook een optie...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

hajena
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 29 jun 2014 22:13

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door hajena » do 3 mar 2016 20:34

Schoonmaken is een optie, bij mij zat het behoorlijk stevig maar bij een zakelijk auto moet je het overwegen de tijd a 50,- per uur of 2 nieuwe, prive heb je meer tijd en zou ik het zelf ook schoon maken.
Gr
Hans

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dode insecten die het koelvermogen verminderen

Bericht door Micky » do 3 mar 2016 20:58

2 stuks incl vervangen kost zo €1200,- daar kun je 24 uur voor schoonmaken, terwijl schoonmaken binnen 1 uurtje gedaan is, wil je demonteren, misschien 3 uurtjes.....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”