Mees schreef:Misschien val ik in herhaling met eerdere andere draadjes.....
De shiftlock is het belangrijkste onderdeel in een automaat
om de boel niet te laten verbranden (ervaring helaas)
en is bij mijn GT5 alleen bij 3, 4 en 5 mogelijk.
Ga ik bijvoorbeeld een autobaan-helling op (met een losse auto) met een snelheid 90km/u en in de 5e trap,
dan gaat eerst de koppelomvormer er in (dus de shiftlock er uit)
en later schakelt hij terug naar 4, weer zonder shiftlock.
De koppelomvormer krijgt het zwaar te verduren door de hitte die ontstaat.
Zet ik hem handmatig in z'n 4 (of 3 of 5), dan komt die shiftlock er wel in.
Met de caravan erachter, kan ik met die GT5 sowieso niet in zijn 5 rijden: toeren zitten onder de 2000
en dat geeft (te) weinig koeling.
Dus een autobaan-helling wordt dan in zijn 3 handmatig gedaan.
Vooral helling af handmatig! ivm die shiftlock.....en controle over je motor/auto.
We rijden ook steile berghellingen met caravan.
Meestal in zijn 1 en soms even naar z'n 2.
Zonder shiftlock dus.
En ik hou mijn hart steeds vast ivm de koppelomvormer die op zijn 'lelijk-woord' krijgt.
Rijden met een automaat, die handbediend moet worden in verband met bovenstaande,
is zeer comfortabel rijden.
Het wegtrekken op steile hellingen is gemakkelijk.
Maar dan weer, waarom zou je bang zijn dat de koppelomvormer wordt belast ? Daar slijt toch niets aan ? Enkel de vloeistof wordt heter en moet sneller worden vervangen.....daarom heb je bij montage van de trekhaak ook een oliekoeler voor de automaat vloeistof gekocht...toch ? Tenzij die er standaard al op de auto zat omdat die ook daadwerkelijk ontworpen is een last te trekken.