welke versnelling met V70 T5 automaat

Caramba

Re: welke versnelling met V70 T5 automaat

Bericht door Caramba » ma 17 aug 2015 21:13

RE.gif
Jan van Vijven schreef:
Dank u voor deze opmerking, ik zal in het vervolg een auto uitzoeken die aan jou eisen voldoet en deze ook behandelen zoals jij dat wilt.
Heb je een voorkeur wat kleur betreft?
Sorry dat mijn ego had gedacht dat ik mocht doen en laten met mijn spaargeld wat ik wilde en dat ik niet besefte dat alles wat ik in het verleden gekocht heb eigenlijk in bruikleen was.


Dat dus. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: welke versnelling met V70 T5 automaat

Bericht door Jan van Vijven » ma 17 aug 2015 21:34

?????
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Caramba

Re: welke versnelling met V70 T5 automaat

Bericht door Caramba » ma 17 aug 2015 22:27

RE.gif

Laat iedereen z'n eigen keuzes maken. Daar doelde jij toch ook op in jouw reactie?

Ik ben 100% tevreden met mijn auto, en ik zou 'm niet anders willen dan met Tiptronic. Dus hoe relevant is het dan als iemand vindt dat ik iets anders had moeten kiezen? Daarbij ging het over de keuze van een versnelling en niet over het kiezen van een andere auto.... knipoog.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: welke versnelling met V70 T5 automaat

Bericht door Jan van Vijven » di 18 aug 2015 00:28

?????
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

koppelomvormer

Re: welke versnelling met V70 T5 automaat

Bericht door koppelomvormer » wo 19 aug 2015 12:09

Mees schreef:Misschien val ik in herhaling met eerdere andere draadjes.....

De shiftlock is het belangrijkste onderdeel in een automaat
om de boel niet te laten verbranden (ervaring helaas)
en is bij mijn GT5 alleen bij 3, 4 en 5 mogelijk.

Ga ik bijvoorbeeld een autobaan-helling op (met een losse auto) met een snelheid 90km/u en in de 5e trap,
dan gaat eerst de koppelomvormer er in (dus de shiftlock er uit)
en later schakelt hij terug naar 4, weer zonder shiftlock.
De koppelomvormer krijgt het zwaar te verduren door de hitte die ontstaat.

Zet ik hem handmatig in z'n 4 (of 3 of 5), dan komt die shiftlock er wel in.
Met de caravan erachter, kan ik met die GT5 sowieso niet in zijn 5 rijden: toeren zitten onder de 2000
en dat geeft (te) weinig koeling.

Dus een autobaan-helling wordt dan in zijn 3 handmatig gedaan.
Vooral helling af handmatig! ivm die shiftlock.....en controle over je motor/auto.

We rijden ook steile berghellingen met caravan.
Meestal in zijn 1 en soms even naar z'n 2.
Zonder shiftlock dus.
En ik hou mijn hart steeds vast ivm de koppelomvormer die op zijn 'lelijk-woord' krijgt.

Rijden met een automaat, die handbediend moet worden in verband met bovenstaande,
is zeer comfortabel rijden.
Het wegtrekken op steile hellingen is gemakkelijk.
Maar dan weer, waarom zou je bang zijn dat de koppelomvormer wordt belast ? Daar slijt toch niets aan ? Enkel de vloeistof wordt heter en moet sneller worden vervangen.....daarom heb je bij montage van de trekhaak ook een oliekoeler voor de automaat vloeistof gekocht...toch ? Tenzij die er standaard al op de auto zat omdat die ook daadwerkelijk ontworpen is een last te trekken.

Mees

Re: welke versnelling met V70 T5 automaat

Bericht door Mees » wo 19 aug 2015 14:18

De koppelomvormer is behalve te heet geworden, versleten en ging kapot. (is bekeken door jongens met verstand ervan, na demontage)
De auto heeft af-fabriek een oliekoeler (bij de radiator en airco-condensor)

Mag volgens RDW 1800kg trekken.
In de USA-manual (boekje met veel gebruiksaanwijzingen) staat dat er slechts 1500kg getrokken mag worden (ik trek 1540kg)
....navraag gedaan: dit is omdat caravan-trekkers (forummers dus) vaak 'szomers met hetere temperaturen, over bergen rijden met ijlere luchten.

De automaat had volgens de fabrieksopgave (zogenaamde Vida) bij elke 80.000km ververst moeten worden.
Dit heeft de dealer nagelaten.
Ik ook omdat consumenten (eigenaren en bestuurders) geen Vida hebben en ik het niet wist.
De olie pas bij (ik dacht) 190.000 geflushd werd. (na bonkende automaat)

De flusher aan de olie zag, dat de automaat erg versleten moest zijn (erg vervuild en met slijpsel erin)
en dat hij binnen 5000km (ook na de verversing) alsnog in zou storten.
(hetgeen ik met mijn domme kop niet zomaar geloofde omdat de automaat voor 100% functioneerde)
Ik heb er nog 7000km mee gereden.
Toen was het einde oefening.

Alles wat rijdt (en draait), slijt.

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Re: welke versnelling met V70 T5 automaat

Bericht door Elvis » wo 16 sep 2015 21:45

Even de ervaringen met jullie delen. We zijn net terug van een vakantie in Toscane. De T5 bleek een voortreffelijke trekker. Ik was verwend met de Volvo XC60 D5 met geartronic, maar de T5 doet er niet voor onder. Wat een power. Hij blijft maar gaan.
Op de autobahn met een gangetje van 100 km/h kon de 6e en ook de 7e versnelling goed gebruikt worden. In de 7 daalt het toerental tot net iets boven de 2000. Dus op de vlakke gedeelten vaak de 6 en 7 gebruikt. Als het helling op ging, schakelde ik terug naar de 5. Voor de meeste hellingen bleek dat genoeg. Ik heb een paar keer geprobeerd wat er gebeurt als ik dan gas geef en onwaarschijnlijk trok ie door tot 120 ( helling op!).
Alleen op de Brenner heb ik de 4e versnelling gebruikt. Omdat dit wel wat langer klimmen was en ik wel een goede koeling wilde hebben.
Al met al was het gebruik van de 6e en 7e versnelling op vlakke gedeelten dus geen probleem en bij klimmen was terug naar de 5 voldoende.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”