Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 29 mei 2009 23:16
- Locatie: Noord-Holland
Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Nu onze Subaru Forester S-turbo inmiddels bijna 13 jaar oud is, beginnen we aan een andere (jonge gebruikte) auto te denken. Onze Sub doet het nog goed, maar de trekkracht lijkt toch wat minder te worden. En met een caravan van (beladen) 1550 kilo aan de haak is het toch belangrijk dat de auto goed trekt.
Nieuwer type Forester?
De nieuwe Forester is tegenwoordig met een CVT automaat uitgerust. Hier is onze garagehouder v.w.b. het trekken van een caravan niet zo over te spreken. Hij ziet liever een schakelbak, deze geeft volgens hem minder problemen. Bovendien is de turbo uitvoering van de Forester niet meer te betalen helaas. Dat zou betekenen dat het een Forester met een lichtere motor wordt, de 2.0. Tijdens een proefrit viel deze toch wat tegen..
Welk ander merk geschikt en betaalbaar?
Ik ben nu op zoek naar andere modellen/merken auto's die:
- onze caravan veilig en goed kunnen trekken;
- niet ouder dan 3 jaar oud zijn;
- en binnen een budget van ca. 25 a 30.000 euro blijven.
Als je op caravantrekker.nl kijkt, dan lijkt het erop dat eigenlijk alleen veel duurdere en zwaardere auto's veilig genoeg zijn om onze caravan te trekken. Wie weet andere geschikte modellen? Of is een oudere auto kopen het enige alternatief? En zou het veel uitmaken als we een diesel kopen? We rijden ca. 20.000 km met de auto.
Graag hoor ik jullie ervaringen en tips!
Groetjes,
Monique
Nieuwer type Forester?
De nieuwe Forester is tegenwoordig met een CVT automaat uitgerust. Hier is onze garagehouder v.w.b. het trekken van een caravan niet zo over te spreken. Hij ziet liever een schakelbak, deze geeft volgens hem minder problemen. Bovendien is de turbo uitvoering van de Forester niet meer te betalen helaas. Dat zou betekenen dat het een Forester met een lichtere motor wordt, de 2.0. Tijdens een proefrit viel deze toch wat tegen..
Welk ander merk geschikt en betaalbaar?
Ik ben nu op zoek naar andere modellen/merken auto's die:
- onze caravan veilig en goed kunnen trekken;
- niet ouder dan 3 jaar oud zijn;
- en binnen een budget van ca. 25 a 30.000 euro blijven.
Als je op caravantrekker.nl kijkt, dan lijkt het erop dat eigenlijk alleen veel duurdere en zwaardere auto's veilig genoeg zijn om onze caravan te trekken. Wie weet andere geschikte modellen? Of is een oudere auto kopen het enige alternatief? En zou het veel uitmaken als we een diesel kopen? We rijden ca. 20.000 km met de auto.
Graag hoor ik jullie ervaringen en tips!
Groetjes,
Monique
Hobby 540 UF
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Hoi
Heb zelf een Forester 2.0 benzine van het vorige model gehad. Geweldige trekker zo meldde diverse bronnen. De realiteit vond ik behoorlijk tegenvallen. Als eerste viel de vering zwaar tegen en dus vervangen. De motor komt niet in het gunstige toerenbereik. Eronder trekt ie niet en bij hogere toeren wordt de luchtweerstand door de hogere snelheid weer dermate hoog dat het ook niets brengt. Ondanks de meer dan overtuigende kwaliteit vond ik de trekcapaciteit tegenvallen. Al moet gezegd dat ie je nooit zal laten staan.
Het positieve vond ik de hoge en lage gearing. Maar liever had ik meer koppel en pk-tjes gehad. Ben absoluut fan het merk en er komt zeker weer een Sub in de toekomst. Maar dan wel met of een Turbo of meer inhoud of een dieselblok.
Bovenstaand probleem is opgelost door Sub en caravan in te ruilen op een camper met 160Pk en over de 400nm. Trekkracht probleem opgelost. Zij het heel rigoureus.
Grt Hein
Heb zelf een Forester 2.0 benzine van het vorige model gehad. Geweldige trekker zo meldde diverse bronnen. De realiteit vond ik behoorlijk tegenvallen. Als eerste viel de vering zwaar tegen en dus vervangen. De motor komt niet in het gunstige toerenbereik. Eronder trekt ie niet en bij hogere toeren wordt de luchtweerstand door de hogere snelheid weer dermate hoog dat het ook niets brengt. Ondanks de meer dan overtuigende kwaliteit vond ik de trekcapaciteit tegenvallen. Al moet gezegd dat ie je nooit zal laten staan.
Het positieve vond ik de hoge en lage gearing. Maar liever had ik meer koppel en pk-tjes gehad. Ben absoluut fan het merk en er komt zeker weer een Sub in de toekomst. Maar dan wel met of een Turbo of meer inhoud of een dieselblok.
Bovenstaand probleem is opgelost door Sub en caravan in te ruilen op een camper met 160Pk en over de 400nm. Trekkracht probleem opgelost. Zij het heel rigoureus.
Grt Hein
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Bij 20K is een diesel prima te overwegen. Onze auto is rond 12k al rendabel t.o.v. een benzine uitvoering met vergelijkbare prestaties.
Daarbij tellen caravankilometers extra zwaar in het voordeel van diesel omdat het verbruik dan ca verdubbelt.
Ik zou het qua betrouwbaarheid persoonlijk niet aandurven om voor de downsize benzinemotoren te gaan, daar lees je toch veel problemen over en dan zijn er nog maar weinig die 2 ton gereden hebben en nog minder die dat ook met carvans hebben gedaan. De TDI's e.d. hebben hun betrouwbaarheid al wat meer bewezen.
Automaten vind ik ook twijfelachtig. Ik zou het graag willen, maar of het heel blijft bij 2 of 3 ton inclusief caravankilometers? Mijn beeld door divers leeswerk is dat Ford/Volvo wat dat betreft betrouwbaarder is dan VAG, maar dat VAG iets fijner rijdt. ALS ik voor een "automaat" zou kiezen dan werd het een gerobotiseerde versnellingsbak (DSG-achtige) en geen CVT.
Als je een beetje wil beperken in gewichtsklasse <1650, én je wil een AWD, én je wil een beetje power, én je wil een SUV-achtige dan dunt het deelnemersveld al lekker uit.
Mijn favorieten zijn dan
Mazda CX5 (weet niet of die motor een goede reputatie heeft)
Ford Kuga (leuke outsider en verrassend ruim van binnen)
VW Tiguan
((of wou je alleen kleuradvies? ))
Daarbij tellen caravankilometers extra zwaar in het voordeel van diesel omdat het verbruik dan ca verdubbelt.
Ik zou het qua betrouwbaarheid persoonlijk niet aandurven om voor de downsize benzinemotoren te gaan, daar lees je toch veel problemen over en dan zijn er nog maar weinig die 2 ton gereden hebben en nog minder die dat ook met carvans hebben gedaan. De TDI's e.d. hebben hun betrouwbaarheid al wat meer bewezen.
Automaten vind ik ook twijfelachtig. Ik zou het graag willen, maar of het heel blijft bij 2 of 3 ton inclusief caravankilometers? Mijn beeld door divers leeswerk is dat Ford/Volvo wat dat betreft betrouwbaarder is dan VAG, maar dat VAG iets fijner rijdt. ALS ik voor een "automaat" zou kiezen dan werd het een gerobotiseerde versnellingsbak (DSG-achtige) en geen CVT.
Als je een beetje wil beperken in gewichtsklasse <1650, én je wil een AWD, én je wil een beetje power, én je wil een SUV-achtige dan dunt het deelnemersveld al lekker uit.
Mijn favorieten zijn dan
Mazda CX5 (weet niet of die motor een goede reputatie heeft)
Ford Kuga (leuke outsider en verrassend ruim van binnen)
VW Tiguan
((of wou je alleen kleuradvies? ))
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
mijn pa reed met vw tiguan worden 2.0 tdi 140 pk en kon zijn caravan beladen 1500 kg goed aan en verbruik was ongeveer 1 op 11 was een handgeschakelde auto.
Nu met zijn nieuwe tiguan 1.4 tsi 160 pk dsg loopt ook echt super trekt hem goed tegen alle bulten op met een verbruik van 1 op 9.
echter was de tdi zonder problemen en de tsi met wel wat gedoe overigens netjes opgelost Door de dealer nu 150000 gelopen en nog nooit problemen met de dsg bak gehad.
Nu met zijn nieuwe tiguan 1.4 tsi 160 pk dsg loopt ook echt super trekt hem goed tegen alle bulten op met een verbruik van 1 op 9.
echter was de tdi zonder problemen en de tsi met wel wat gedoe overigens netjes opgelost Door de dealer nu 150000 gelopen en nog nooit problemen met de dsg bak gehad.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 29 mei 2009 23:16
- Locatie: Noord-Holland
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
haha, nee dat maakt niet zoveel uit.((of wou je alleen kleuradvies? ))
Het hoeft ook niet perse een SUV te zijn hoor. Mijn man lijkt de Skoda Superb 2.0 tdi 4x4 bijvoorbeeld ook prima. Helaas zijn die bijna niet te koop in Nederland en nogal prijzig.
Ik zal eens kijken naar de modellen die jullie hebben genoemd.
Edit: de Ford Kuga ziet er leuk uit inderdaad en mag in de 2.5 versie 2000 kilo trekken. Maar als je dan op caravantrekker.nl kijkt dan lees je dat het toch niet helemaal veilig zou zijn:
De Ford Kuga - 2.5T [AWD] (147 kW/200 pk) met een Hobby De Luxe 540 UL van beladen 1500 kg is een combinatie waarmee (soms met enige beperkingen) in binnen- en buitenland gereden kan worden.
De kans dat de caravan (gevaarlijk) gaat slingeren bij te hoge snelheden, een windvlaag en/of bijvoorbeeld een uitwijk manoeuvre is reeel aanwezig.
Laatst gewijzigd door sjoerdniqui op wo 1 jul 2015 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 540 UF
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
ik blijf dit volgen, want ik zou juist van auto wisselen om een automaat te hebben.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.
Eberspacher verwarming.
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 29 mei 2009 23:16
- Locatie: Noord-Holland
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Op het paardenforum (we trekken ook af en toe een paardentrailer) las ik het volgende over automaten:
Canada en VS zijn toch landen waar bijna uitsluitend met een automaat wordt gereden. Als zij al een handgeschakelde kopen om te trekken..Wij rijden met een Chevrolet Pick up, ook een automaat. Het is inderdaad erg slecht voor je versnellingsbak..
Trekken is sowieso slecht, voor elke auto.. Hier in Nederland zijn we de enige gekken die met een automaat willen trekken. Toen ik dat in Canada vertelde werd ik nog net niet uit gelachen. Daar hebben ze voor de veewagens speciaal een handgeschakelde..
Hobby 540 UF
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Heb zelf nog geen ervaring met onze AWD-CVT met Caravan.
Maare:
viewtopic.php?f=75&t=23753
viewtopic.php?f=75&t=21614
Greetz, Q
Maare:
viewtopic.php?f=75&t=23753
viewtopic.php?f=75&t=21614
Greetz, Q
Subaru Outback 2.5 CVT G3 2010 AWD(was Legacy Station 2.0R G3 2007)
Of VW EOS 1.4TSI 2010 (160pk)
Fendt 510TG Diamant 2002 (1500kg); Reich mover; Isabella Ambassador voortent; Omnistor 6200 4m50
Of VW EOS 1.4TSI 2010 (160pk)
Fendt 510TG Diamant 2002 (1500kg); Reich mover; Isabella Ambassador voortent; Omnistor 6200 4m50
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Onze Audi A3 met DSG trekt de caravan supergoed. Altijd in het juiste toerenbereik. Ik zou me er geen zorgen over maken, deze auto wordt af fabriek geleverd met trekhaak en mag 1500 kg trekken... Als daar twijfel over zou zijn bij de fabrikant geven ze dat niet op.
Renault Kadjar 1.5 dCi 110 Zen EDC met Hobby 460 ufe Excellent easy 2005 met mover
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 29 mei 2009 23:16
- Locatie: Noord-Holland
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Dat een automaat prima rijdt met een caravan, daar zijn ook geen twijfels over. Onze garagehouder vertelde echter dat de problemen na 80.000 km komen. Hij was bij een versnellingsbakkenspecialist geweest waar rijen DSG bakken op de plank stonden om gerepareerd te worden. De specialist had er een dagtaak aan, zei hij. En als je dat hoort, dan ga je toch wel twijfelen...
Hobby 540 UF
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Voordat iedereen het favoriete merk gaat noemen, waarom eigenlijk vervangen?
Je hebt 't over '...de trekkracht lijkt toch wat minder te worden', is dat ook echt zo, of is het gevoel? Ik snap best dat 't gevoel knaagt en dat je bang bent dat 'ie er mee op houdt. Maar is dat ook echt zo? Wat zegt de garage daar over. Is er wel'es naar gekeken? Een (mogelijke) reparatie is nog altijd veel goedkoper dan een nieuwe.
Ik denk trouwens dat dit een heel lang draadje gaat worden
Je hebt 't over '...de trekkracht lijkt toch wat minder te worden', is dat ook echt zo, of is het gevoel? Ik snap best dat 't gevoel knaagt en dat je bang bent dat 'ie er mee op houdt. Maar is dat ook echt zo? Wat zegt de garage daar over. Is er wel'es naar gekeken? Een (mogelijke) reparatie is nog altijd veel goedkoper dan een nieuwe.
Ik denk trouwens dat dit een heel lang draadje gaat worden
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Het zal ook schelen hoe veel je met de caravan rijdt. Bij ons max 3 weken per jaar = zo'n 4000 km. Dan kan het geen kwaad, lijkt me. Ik ben een beetje gestopt om me al te zeer te verdiepen in allerlei problemen omtrent aankopen, want eigenlijk vind je altijd wel een horrorverhaal, of je nu dure of goedkopere producten bekijkt. En tegenover 1 horrorverhaal staan 10 goede reviews, maar je blijft toch bang om de pechvogel te worden.sjoerdniqui schreef:Dat een automaat prima rijdt met een caravan, daar zijn ook geen twijfels over. Onze garagehouder vertelde echter dat de problemen na 80.000 km komen. Hij was bij een versnellingsbakkenspecialist geweest waar rijen DSG bakken op de plank stonden om gerepareerd te worden. De specialist had er een dagtaak aan, zei hij. En als je dat hoort, dan ga je toch wel twijfelen...
Renault Kadjar 1.5 dCi 110 Zen EDC met Hobby 460 ufe Excellent easy 2005 met mover
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
http://www.car4you.ch/skoda/superb/5052039sjoerdniqui schreef:(
Het hoeft ook niet perse een SUV te zijn hoor. Mijn man lijkt de Skoda Superb 2.0 tdi 4x4 bijvoorbeeld ook prima. Helaas zijn die bijna niet te koop in Nederland en nogal prijzig.
.
Misschien is dit wat, moet je hem alleen even importeren.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Met een budget van €25 tot 30.000 kun je een leuke ervaren auto kopen.
Zonder er verder verstand van te hebben zou ik wel even nagaan hoe vaak de caravan achter de auto hangt en of dat bijvoorbeeld opweegt tegen het gemak van een automaat. Vooropgesteld uiteraard dat je een automaat zou kopen als er geen caravan getrokken moest worden.
Wij trokken destijds een caravan vanp1500 kg. met een Saab 9.5 automaat turbo. Geen centje pijn.
Succes met alle afwegingen en met zo'n budget zal het wel lukken
Zonder er verder verstand van te hebben zou ik wel even nagaan hoe vaak de caravan achter de auto hangt en of dat bijvoorbeeld opweegt tegen het gemak van een automaat. Vooropgesteld uiteraard dat je een automaat zou kopen als er geen caravan getrokken moest worden.
Wij trokken destijds een caravan vanp1500 kg. met een Saab 9.5 automaat turbo. Geen centje pijn.
Succes met alle afwegingen en met zo'n budget zal het wel lukken
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Met 20.000 km per jaar zou ik altijd een diesel nemen (overigens al vanaf 15.000 km), en dan bij voorkeur een (inschakelbare) 4x4.
Kijk eens naar de 2.2 HDi versie van de Mitsubishi Outlander (is ook verkrijgbaar als Peugeot 4007 en Citroen C-Crosser). Wij hadden er goede ervaringen mee qua trekkracht met een caravan die ruim 1.900 kg weegt, al zou vanwege de stabiliteit een caravan tot ca. 1.600 kg beter bij deze auto('s) passen, dus voor jullie zeker geschikt
Kijk eens naar de 2.2 HDi versie van de Mitsubishi Outlander (is ook verkrijgbaar als Peugeot 4007 en Citroen C-Crosser). Wij hadden er goede ervaringen mee qua trekkracht met een caravan die ruim 1.900 kg weegt, al zou vanwege de stabiliteit een caravan tot ca. 1.600 kg beter bij deze auto('s) passen, dus voor jullie zeker geschikt
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
ligt misschien aan het bouwjaar er zijn idd problemen geweest met de dsg bak maar die zijn bij de recente modellen wel over .sjoerdniqui schreef:Dat een automaat prima rijdt met een caravan, daar zijn ook geen twijfels over. Onze garagehouder vertelde echter dat de problemen na 80.000 km komen. Hij was bij een versnellingsbakkenspecialist geweest waar rijen DSG bakken op de plank stonden om gerepareerd te worden. De specialist had er een dagtaak aan, zei hij. En als je dat hoort, dan ga je toch wel twijfelen...
Ken overigens genoeg transporters bij kennissen van mij die al 2,5 ton en meer gelopen hebben zonder problemen .
Maar zeker als je een gebruikte auto koopt moet je geluk hebben zelfs met een nieuwe kan je een hoop ellende hebben .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
-
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Forester turbo heeft 177 pk en 220 NM.
De 2013 2.0 heeft 150 pk en iets van 190 NM en de CVT bak ideaal voor de caravan.
Sleept je caravan op 20% vanuit stilstand weg en heeft 6 geprogrammeerde versnellingen op de handstand.
Daarbij draait de CVT altijd het juiste toerental en mag hij 2000 kg trekken.
En al vanaf meen ik 2000 leverbaar.
Je zal misschien iets meer toeren moeten maken maar dat is helemaal geen probleem voor de motor.
Eric
De 2013 2.0 heeft 150 pk en iets van 190 NM en de CVT bak ideaal voor de caravan.
Sleept je caravan op 20% vanuit stilstand weg en heeft 6 geprogrammeerde versnellingen op de handstand.
Daarbij draait de CVT altijd het juiste toerental en mag hij 2000 kg trekken.
En al vanaf meen ik 2000 leverbaar.
Je zal misschien iets meer toeren moeten maken maar dat is helemaal geen probleem voor de motor.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Het lastige is gewoon dat als je info van de dealer vraagt, je 9 van de 10 keer de info krijgt die hem het beste uitkomt, kortom je hebt er niet veel aan.wolf schreef:ik blijf dit volgen, want ik zou juist van auto wisselen om een automaat te hebben.
Overigens heb ik al heel mijn kampeerleven ervaring met automaten en caravans trekken, wij hebben in de familie nooit problemen gehad met een automaat, ik zou ook niet meer zonder willen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Dat zeggen ze over je Subaru ook. Ik denk dat daar de verhouding zelfs nog iets slechter ligt. Het gewicht is namelijk lager.sjoerdniqui schreef:de Ford Kuga ziet er leuk uit inderdaad en mag in de 2.5 versie 2000 kilo trekken. Maar als je dan op caravantrekker.nl kijkt dan lees je dat het toch niet helemaal veilig zou zijn:
De Ford Kuga - 2.5T [AWD] (147 kW/200 pk) met een Hobby De Luxe 540 UL van beladen 1500 kg is een combinatie waarmee (soms met enige beperkingen) in binnen- en buitenland gereden kan worden.
De kans dat de caravan (gevaarlijk) gaat slingeren bij te hoge snelheden, een windvlaag en/of bijvoorbeeld een uitwijk manoeuvre is reeel aanwezig.
Maar let op dat er op caravantrekker wordt uitgegaan van een lege auto met 1 inzittende (ongeveer). oftewel belading 150 kilo incl kogeldruk. Rijklaar, dat dan weer wel. Ik neem aan dat jullie met 4 personen gaan, dus dan komt er al 200 kilo bij. Nog zonder bagage.
@Micky: Ook met 2 of 3 ton op de teller?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
RE.gif
Juist met hogere km, mijn vader reed meestal naar de 4-5 ton voordat hij ze weg deed
mijn eigen Allroad weggedaan met 170.000km zonder problemen, maar om eerlijk te zijn, als je bak het 250.000km heeft vol gehouden mag hij toch wel een keer gereviseerd worden, die kosten neem je dan gewoon, calculeer je van te voren in.
Juist met hogere km, mijn vader reed meestal naar de 4-5 ton voordat hij ze weg deed
mijn eigen Allroad weggedaan met 170.000km zonder problemen, maar om eerlijk te zijn, als je bak het 250.000km heeft vol gehouden mag hij toch wel een keer gereviseerd worden, die kosten neem je dan gewoon, calculeer je van te voren in.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Je kunt bij een automaat beter incalculeren dat je elke 50000 of 60000 km
de olie gaat verversen.
Dat is bij een volvo zo,subaru en VAG dgt (?) bakken.
Oh ja, subaru gebruikt de CVT bakken volgens mij vanaf 2009.
Zijn wel telkens gemodificeerd en sterker geworden.
Eric
de olie gaat verversen.
Dat is bij een volvo zo,subaru en VAG dgt (?) bakken.
Oh ja, subaru gebruikt de CVT bakken volgens mij vanaf 2009.
Zijn wel telkens gemodificeerd en sterker geworden.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
RE.gif
Niet nodig volgens de fabrikant, maar ik doe het wel altijd
Niet nodig volgens de fabrikant, maar ik doe het wel altijd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Als Volvo-fan kan ik je de Volvo-diesels met automaat aanbevelen. Ik heb een S60 D5 163 pk gehad, fantastische trekker. Daarna eenV70 D5 185 pk. Ook een formidabele trekker. Vervolgens een XC60 D5 205 pk. Ook een beer van een trekker. Per jaar werd er ca. 10000 km met de caravan gereden. De auto's hadden allemaal tussen de 150000 en 200000 km gereden toen ze werden vervangen en ik heb nooit problemen met de automaat gehad.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
Een automaat word door de meeste dealers afgeraden omdat ze er bang van hebben. Ze kunnen er zelf niet aan werken en dat boezemd hen angst in. Een automaat reviseren kost je tussen 1500eur en 2500eur en daar koop je geen nieuwe wagen voor. Dan zijn ze wel gedaan met meestal verstevigde onderdelen waar de kinderziektes uit zijn. Nadien heb je een volledig nieuwe bak.
Aan TS: Vermits ik hier begrijp dat je graag met je auto rijd zou ik mijn centjes houden en je huidige wagen een volledige tune-up geven. Dat zal je ook geen 30.000 eur kosten. Stel dat het je 5.000eur kost (hetwelk al heel veel is voor een tune-up) ben je veel goedkoper af en kan je gerust nog eens 10 jaar met je wagen rijden. Tenzij dat je echt eens iets anders wil. Dan zeg ik "laat je maar eens lekker gaan".
Btw. die sub van jouw kan heel wat hebben. In jouw plaats deed ik hem niet weg tenzij er echt problemen mee zouden zijn.
Aan TS: Vermits ik hier begrijp dat je graag met je auto rijd zou ik mijn centjes houden en je huidige wagen een volledige tune-up geven. Dat zal je ook geen 30.000 eur kosten. Stel dat het je 5.000eur kost (hetwelk al heel veel is voor een tune-up) ben je veel goedkoper af en kan je gerust nog eens 10 jaar met je wagen rijden. Tenzij dat je echt eens iets anders wil. Dan zeg ik "laat je maar eens lekker gaan".
Btw. die sub van jouw kan heel wat hebben. In jouw plaats deed ik hem niet weg tenzij er echt problemen mee zouden zijn.
Nissan Navara D40 2.5 Diesel 126Kw 171Pk 403Nm Koppel.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.
Sterckeman Starlett 470 PE Kids.
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: vr 29 mei 2009 23:16
- Locatie: Noord-Holland
Re: Nieuwe auto... lastiger dan gedacht!
RE.gif
@cedicol: dat overwegen we nu ook. Onze garagehouder zei gisteren ook dat de auto nog prima is. En het is inderdaad een stuk goedkoper dan een nieuwe..
@cedicol: dat overwegen we nu ook. Onze garagehouder zei gisteren ook dat de auto nog prima is. En het is inderdaad een stuk goedkoper dan een nieuwe..
Hobby 540 UF