Ervaring gevraagd

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Bericht door LekensMark » zo 23 jul 2006 18:40

Over de Focus kan ik niets zeggen, heb er nog nooit in gereden.
Maar met mijn Ford Mondeo 1.8 TD en een caravan van 750 kg erachter moest ik op bepaalde hellingen in de ardennen naar 3de en in Oostenrijk werden vaak de bergpassen in 2de en soms zelfs in 1ste versnelling genomen.
Hou ook er rekening mee dat niet alleen het gewicht maar ook de luchtweerstand van de caravan meeteld.
Zoals vermeld kan er ook op de camping wel ééns een helling aanwezig zijn waar je geen aanloop voor kunt nemen, zo heb ik ééns bijna een koppeling in de vernieling gereden.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Quaap

Bericht door Quaap » ma 24 jul 2006 10:15

Even wat algemene dingen.

1. Gewicht caravan versus gewicht auto versus maximaal toegestaan trekgewicht op het kenteken bewijs. Dit zijn verschillende dingen.
Het trekgewicht wat op kenteken bewijs staat is het gewicht wat op een helling van x % nog weggetrokken kan worden door de auto. Dit kan een maat zijn voor de prestaties, maar hoeft niet. Ook kan dit gewicht absurd hoogzijn t.o.v. het auto gewicht. Sommige fabrikanten zijn hier wat verstandiger in en beperken al het maximaal toegestaan trekgewicht, om verkeere gewichtverhouding auto/caravan te voorkomen. De FIAT groep beperkt het trekgewicht op het gewicht van de auto, zo zal je bij een FIAT groep auto nooit trekgewichten van honderden kilo's meer dan het leeg autogewicht vinden op het kenteken bewijs. De PSA groep doet dit weer niet en zo mag je met een Citroën diesel zomaar 1800 kg trekken met een autogewicht van ongeveer 1300 kg, dat mag dus wettelijk wel, maar om met een caravan van 1800 kg achter een C4 te gaan rijden is natuurlijk gekken werk.

2. Koppel versus vermogen. Twee verschillende dingen en altijd lastig. Om het makkelijk te houden, vermogen heb je nodig om topsnelheid te kunnen halen en koppel heb je nodig om weg te komen. Diesels hebben in de regel een hoger kopel als benzine motoren. Om op een helling weg te kunnen rijden of om in de bergen te rijden heb je koppel nodig, om 110 km/h op de snelweg te kunnen rijden met een caravan heb je vermogen nodig. De reden dat diesels met zware lasten zo lekker rijden is het koppel.

Nu naar de combinatie Focus 1.6 / caravan. Het topvermogen (100-120 pk?) van de auto zal voldoende zijn om op de vlakke weg een goede snelheid vast te houden. Koppel zal de 1.6 motor niet veel hebben (zo', 140 Nm?), hierdoor trekt de combinatie moeilijker op. In echt bergachtig gebied ga je dat ondervinden.

Kortom topvermogen heb je genoeg, maar koppel zou wat meer mogen. Reden dat de 2 liter versie beter presteert (ook al zou hij hetzelfde topvermogen hebben) is omdat de 2 liter meer koppel heeft. Als je in Nederland blijft zal het allemaal wel loslopen, dus de komende jaren hoef je daar geen problemen te verwachten. Als je echt de bergen in wilt trekken is het misschien verstandig om uit te kijken naar een auto die meer koppel heeft (zoals bv de 2 liter versie).

Gas of benzine maakt in dit geval niet uit. De airco beperkt de prestaties van de auto flink, uitschakelen tijdens optrekken of totaal uitschakelen kan wel nodig zijn. Wellicht schakelt te airco zelf uit tijdens vollast, bij sommige auto's is dat zo.

Grtz,

Jaap

FuturA

Bericht door FuturA » ma 24 jul 2006 10:46

Compleet verhaal Jaap. Het meeste was op zich bekend, maar het is nooit verkeerd om het allemaal een keer bij elkaar te zien.

Verhaal van het autogewicht versus het caravangewicht is duidelijk. Eén van mijn buren werkt voor de ANWB/KCK, en die neemt (voor mijn gevoel) gigantische caravans mee achter de Peu 406 op lpg.
Mijn uitvoering is toevallig idioot licht. Alle andere uitvoeringen van de Focus met dezelfde motor zijn zwaarder, tot zelfs ruim over de 1200 kilo. Vreemd. Maar geeft in mijn ogen wel een iets ander beeld ten opzichte van het maximale aanhangergewicht (in de zin van logischer).

Koppel is 145 Nm. Met een chip zou hier 160 Nm van gemaakt kunnen worden, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. Mocht in de toekomst blijken dat het in begachtig gebied echt geen doen is, dan zal er wel een diesel in de plaats komen (maar liever niet).

De airco schakelt inderdaad uit bij vollast, maar met caravan erachter lijkt het me sowieso niet echt handig om die aan te zetten. Auto moet al hard genoeg werken.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 24 jul 2006 11:29

Koppel 15 Nm verhogen zal je niet veel helpen met die combinatie. Dus idd niet aan beginnen. (Dit heeft ook met de zeer slechte aerodynamische eigenschappen van je caravan te maken)

Maar waarom overschakelen naar diesel? Je geeft zelf al aan dat je te weinig rijdt voor diesel. Als je verder wilt is een 2.0 liter benzine een goed alternatief. 140 PK en 190 Nm koppel (uit mijn hoofd). Dat is voldoende voor je combinatie.

FuturA

Bericht door FuturA » ma 24 jul 2006 11:38

Slechte aerodynamische eigenschappen van mijn caravan?
Doel je daarmee specifiek op Adria (of zelfs op het type dat ik gekocht heb), of bedoel je het formaat van de caravan?

Voor benzine rij ik weer te veel, en lpg zou ik tweedehands niet snel kopen. Dus dan blijft diesel over. Ik vind persoonlijk dat diesel het lekkerst rijdt (combinatie trekkracht / lage toeren).

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 24 jul 2006 12:36

FuturA schreef:Slechte aerodynamische eigenschappen van mijn caravan?
Doel je daarmee specifiek op Adria (of zelfs op het type dat ik gekocht heb), of bedoel je het formaat van de caravan?
Als ik het goed heb is een Adria Unica redelijk vierkank van voren zonder afgeschuinde voorkant. Dit in tegenstelling tot de Adria's van eind jaren 80 die wel een schuine voorkant hadden. Daarnaast is de caravan van jou keuze niet echt klein te noemen. Dat werkt ook al niet aerodynamisch mee.
De Adiva's daarentegen zijn redelijk aerodynamisch, door hun afgeronde voorkant.
Deze caravans zijn dan ook makkelijker vooruit te krijgen dan de Unica's

En ik snap jou keuze voor diesel (in de toekomst).

FuturA

Bericht door FuturA » ma 24 jul 2006 12:54

Volvodriver schreef: Als ik het goed heb is een Adria Unica redelijk vierkank van voren zonder afgeschuinde voorkant. Dit in tegenstelling tot de Adria's van eind jaren 80 die wel een schuine voorkant hadden. Daarnaast is de caravan van jou keuze niet echt klein te noemen. Dat werkt ook al niet aerodynamisch mee.
De Adiva's daarentegen zijn redelijk aerodynamisch, door hun afgeronde voorkant.
Deze caravans zijn dan ook makkelijker vooruit te krijgen dan de Unica's
Duidelijk!

Wat een gevolgen van een keuze alles bij elkaar...

Dat krijg je als je 2 meter lang bent en meer dan 2 kinderen hebt :cry:

FuturA

Bericht door FuturA » ma 24 jul 2006 14:59

Ik roep nou wel "duidelijk", maar begrijp toch nog niet alles.

Als ik naar de Beyerland van mijn schoonvader kijk (uit mijn hoofd een Sprinter 390 uit 1991, kan gerust een vergissing zijn), en ik zoek daar op het internet wat gegevens bij, dan zie ik de logica niet helemaal.

Zijn caravan weegt ongeveer 650 kilo, en max 950 (ook dit is uit mijn hoofd). Van de site van Beyerland zie ik dat de (huidige) 390 modellen een totale lengte inclusief dissel hebben van net geen 6 meter. Mijn caravan is 6m27 incl dissel. Dat is toch maar een relatief klein verschil?

Hoe werkt dat dan met die maten (390, 450, 460 etc). Ik dacht begrepen te hebben dat dat de opbouwlengte was, maar blijkbaar is dat dus niet zo.


En nog een vraag: als mijn combinatie aerodynamisch niet zo gunstig is, maakt een gestroomlijnde dakkoffer voor op de auto dat dan beter of slechter (of geen verschil)?

Knijn2007

Bericht door Knijn2007 » ma 24 jul 2006 15:12

Meestal wordt met de cijfers de opbouwlengte op - nu even niet lachen - tafelbladhoogte bedoeld, heb ik me laten vertellen.

Het plaatsen van een dakkoffer zal weinig uitmaken. Jarenlang hebben kuddes mensen met een caravanspoiler op hun dak gereden. Bij tests in een windtunnel bleek dat de gunstige invloed daarvan zelfs met behulp van geavanceerde meetapparatuur slechts zeer moeilijk te bereiken was, laat staan aan te tonen.

Gr.
Knijn

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 24 jul 2006 15:19

Een Beyerland Sprinter 390 uit 1990 en 1991 zijn nog Engelse caravans met een korte dissel. De lengte met dissel is ongeveer 5,30

En een 390 uit 1990 is totaal niet te vergelijken met een 390 uit 2005.

Inderdaad gaat het over de opbouwlengte een 390 uit 1990 en 1991 heeft dus een opbouwlengte van 3 meter 90 (met 1 meter 40 dissel)
een 390 uit 2005 heeft een opbouwlengte van iets meer dan 4 meter. (ik meen 4 meter en 2 centimeter (met een bijna 2,0 meter lange dissel.)
En de gewichten van die Beyerland uit 1990/1991 kloppen idd.

Jouw Adria heeft ook een naar verhouding korte dissel. En is dus ook bijna een meter langer dan die van je schoonvader. Bij een opbouw van ook bijna een meter meer.
De huidige Beyerland 390 heeft daarnaast een eigen gewicht tussen de 860 en 935 kg met een standaard aslast van 1300 kg. En is totaal niet meer te vergelijken met de "oudere Engelse" Beyerlands

BTW
Ik vind caravans met een opbouwlengte groter dan 4,20 al betrekkelijk groot, omdat ik groter niet nodig heb. Misschien dat dat je op het verkeerde been heeft gezet.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » ma 24 jul 2006 15:30

FuturA schreef:Ik roep nou wel "duidelijk", maar begrijp toch nog niet alles.
Hoe werkt dat dan met die maten (390, 450, 460 etc). Ik dacht begrepen te hebben dat dat de opbouwlengte was, maar blijkbaar is dat dus niet zo.
Meestal heeft het getal in de typeaanduiding inderdaad betrekking op de opbouwlengte. Maar het ene merk meet deze maat aan de buitenkant van de opbouw, het andere meet aan de binnenzijde de vloerlengte.
Onze Knaus 500 bijvoorbeeld is aan de binnenzijde over de vloer gemeten (van vensterbank tot vensterbank) precies 5 meter. De buitenmaat is iets van 5,75m. en de totale lengte 7,32.
Bij de totale lengte moet je ook nog rekening houden met een lange of een korte dissel. Tegenwoordig worden caravans over het algemeen met een lange dissel geleverd omdat ze daardoor stabieler zijn.

Groet,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

FuturA

Bericht door FuturA » ma 24 jul 2006 15:30

Ik vind onze caravan gevoelsmatig ook vrij groot, vooral omdat mijn enige echte vergelijkingsmateriaal die Beyerland is. Maar met een kleinere kwamen we met onze basiseisen niet uit, dus vandaar. Eigenlijk had ik 'm ook liever kleiner gehad.

Onze Adria heeft dus een korte dissel. Dat idee had ik ook al van de foto gekregen. Betekent dat ook dat de kans groot is dat er geen fietsendrager op kan (laag koppelstuk voor Twinny)? Of misschien beter geformuleerd: dat ik de fietsen sneller raak met de auto, met schade tot gevolg?

Veel vragen, ik weet het. Maar hier zijn tenminste antwoorden.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 24 jul 2006 15:52

FuturA schreef: Onze Adria heeft dus een korte dissel. Dat idee had ik ook al van de foto gekregen. Betekent dat ook dat de kans groot is dat er geen fietsendrager op kan (laag koppelstuk voor Twinny)? Of misschien beter geformuleerd: dat ik de fietsen sneller raak met de auto, met schade tot gevolg?

Veel vragen, ik weet het. Maar hier zijn tenminste antwoorden.
Die kans dat er geen laag koppelstuk op kan is zeer wel aanwezig. Mijn broertje wilde dit in ieder geval bij onze Beyerland proberen (toen die nog van onze beide gezinnen was). Het lukte hem dus niet dat koppelstuk te monteren.
Lukt het wel dan is de kans op schade natuurlijk groter.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » ma 24 jul 2006 16:12

FuturA schreef:Als ik naar de Beyerland van mijn schoonvader kijk (uit mijn hoofd een Sprinter 390 uit 1991, kan gerust een vergissing zijn), en ik zoek daar op het internet wat gegevens bij, dan zie ik de logica niet helemaal.

Zijn caravan weegt ongeveer 650 kilo, en max 950
Realiseer je wel dat fabrikanten het leeggewicht van een caravan destijds wel erg letterlijk namen. Dat was het gewicht zonder kachel, koelkast, evt. toilet ed. Tegenwoordig wordt dat als dat standaard in de caravan zit, meegewogen.

Groet,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”