Ervaring gevraagd

FuturA

Ervaring gevraagd

Bericht door FuturA » vr 21 jul 2006 14:42

Beste forummers,

Ondanks dat ik mezelf nog niet fatsoenlijk voorgesteld heb, wil ik toch (weer) een topic openen met een vraag.

Kleine voorstelronde: Mijn naam is Mike, ik woon in de Haarlemmermeer, en ben gezegend met 3 dochters (1 van bijna 3, en 2 van bijna 1), en een lieftallige vrouw om het gezin te managen.

De afgelopen jaren zijn we voornamelijk naar bungalowparken op vakantie geweest, maar met hele kleine kinderen is dat ons inziens toch minder ideaal. Mijn schoonfamilie gaan rond Pinksteren altijd naar een boerderijcamping (1 x caravan, 2 x vouwwagen), en wij willen ons daarbij aansluiten. En de rest van het jaar ook gebruik maken van de caravan natuurlijk!

Om dit te realiseren hebben we een Adria Unica B 461 UB gekocht, bij Paf in Dieren. Deze caravan wordt 21 september geleverd, en het weekend daarna gaan we ermee weg voor 10 dagen.

Tot zover geen probleem. Ik maak me alleen wat zorgen om mijn auto. Ik heb een Ford Focus 1.6 op benzine / lpg, en dat is niet echt overbemeten voor een (voor mijn gevoel) redelijk grote caravan.

De auto weegt zelf 1087 kg, de caravan leeg 920, en maximaal 1300. De Focus mag 1200 kilo geremd trekken.
Begin september staat mijn rijexamen voor het E-rijbewijs gepland.

In Nederland zal het allemaal wel loslopen denk ik, dus de eerste 2 jaar ben ik wel gedekt. Het gaat mij om meer bergachtig gebied, zoals in Belgie / Duitsland / Frankrijk. Dat ik de airco uit moet laten snap ik, maar kan iemand me vertellen of het echt een ramp is om boven te komen, of heeft het meer te maken met de hoeveelheid haast die je hebt? Boven kom je uiteindelijk toch wel lijkt me.

Wie kan me hier meer over vertellen, liefst met een beetje praktijkervaring erbij...?

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » vr 21 jul 2006 15:14

Hallo FuturA

Lijkt me inderdaad allemaal een beetje krap bemeten maar kijk zelf eens hier http://www.caravantrekker.nl/basisberekening/index.php daar krijg je een behoorlijk objectief verhaal over jou combinatie.
Als er niet jouw exacte caravantype bijstaat kies dan een andere die qua gewicht, breedte en stroomlijn veel op de jouwe lijkt,
Succes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

FuturA

Bericht door FuturA » vr 21 jul 2006 15:19

Hoi JPG(eetje),

Die site had ik inderdaad al eens besnuffeld. Wat daar staat is niet echt alarmerend. Staat wel een tip om ter besparing van de koppeling met wielspin weg te trekken op een helling, maar dat zie ik hier wel vaker staan.

Hebben hulpveren nog toegevoegde waarde in dat opzicht (dus voor de grip aan de voorkant, niet voor het doorzakken van de auto)?

Elvis
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 17:19
Locatie: Arnhem

Bericht door Elvis » vr 21 jul 2006 17:45

Ik denk dat als je eenmaal rijdt, je overal wel boven komt ( tenminste op de gangbare wegen). Iets anders wordt het als je op een helling komt stil te staan. De helling zal niet al te steil mogen zijn, anders zullen je reisgenoten moeten gaan duwen. Overigens kan je ook op campings in Nederland wel eens een hellinkje tegenkomen waar je moeite zult hebben om weg te komen.
Ik denk dat je met deze combinatie goed rekening moet houden met de belading en de te rijden route. Kies in ieder geval een route die niet over de passen in het hooggebergte gaat. Eenmaal op weg is het een zaak om de motor flink op toeren te houden. Beter voor de koeling en je hebt nog wat trekkracht omdat het max. koppel pas vrij laat vrij komt.
caravanner sinds 1989
Volvo V90 T4 190pk 300 Nm bj 2019 + Fendt Opal 465 SFB bj 2014

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » vr 21 jul 2006 17:45

Mijn ouders hebben ook een focus 1.6 met een caravan van maximaal 1000 kg maar het houdt bij hun niet over. Ze zijn niet zo tevreden over de trekkracht. Ze blijven altijd in Nederland.

FuturA

Bericht door FuturA » vr 21 jul 2006 19:06

zandvoorta schreef:Mijn ouders hebben ook een focus 1.6 met een caravan van maximaal 1000 kg maar het houdt bij hun niet over. Ze zijn niet zo tevreden over de trekkracht. Ze blijven altijd in Nederland.
Dat was inderdaad de informatie die ik zocht, ook al wordt ik hier niet echt blij van.

Motor op toeren houden is niet echt mijn stijl, dus dat wordt stevig aanpassen. Max koppel komt vrij bij 4000 toeren, daar kom ik gewoonlijk eigenlijk nooit.
Op lpg rijden met caravan klinkt ook al niet erg verstandig, dus die paar km moeten dan maar op benzine.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Bericht door JPGeetje » vr 21 jul 2006 20:37

@FuturA

Als ik het goed begrijp wordt dit je eerste caravanervaring.
Onze eerste caravanervaring was met onze vorige auto; een Mondeo 1.6 benzine van 90 pk. We huurde een Chateau 395 waarvan ik het gewicht niet meer weet, maar ik denk iets tussen de 800 en 900 kg. beladen dus egens in de buurt van de 1000kg. We gingen een weekje naar Luxemburg.
Tot Luik ging het allemaal perfect. We reden 90 in de 4 want in de 5 merkte je geen reactie als je gas gaf.
Door Luik heen (je mocht toen nog door de stad met een caravan) gaat het lekker omhoog en toen merkte ik wel degelijk dat er een caravan achter hing. Op de steilste gedeelten moest ik terug naar z'n 2 en ging het nog maar met een slakkegangetje naar boven. Maar echt moeilijk werd het toen ik op de terugweg in Bastogne op een hellinkje moest stoppen voor rood. Ik was me eigenlijk van geen kwaad bewust totdat ik weg wilde rijden. Het leek wel of alles op de rem stond. Uiteindelijk plankgas (de motor had amper genoeg vermogen om de voorwielen te doen spinnen) kwam er beweging in de combinatie. In de auto hing een penetrante brandlucht van een koppeling die het erg zwaar had gehad. Vanaf dat moment was het voor mij duidelijk dat het beperkte motorvermogen een behoorlijke handicap kan zijn. Ik denk als ik op de heenweg, achter Luik in een file terecht was gekomen, ik niet meer weg was gekomen als ik ergens had moeten stoppen op zo'n helling. Uiteraard heeft ervaring hier ook een grote rol gespeeld want die had ik niet. Inmiddels een andere auto hebbende maar ook een stuk meer caravankilo's ben ik niet meer zo bevreest als in de beginjaren, maar ik zal nog steeds proberen om als het bergop gaat rijdende te blijven. Hoewel jouw combinatie wat meer pk's heeft en wat minder kilo's op de weegschaal brengt denk ik toch dat je qua profiel in de buurt komt van de beschreven combi. Met name doordat jij ook nog enkele kindjes met de nodige bagage bij je hebt (wij zijn maar met z'n tweeen) zul je wat meer ballast hebben als wij hadden.
Heb je overigens ook eens naar de gewichtsverhouding caravan-auto gekeken? Een caravan met een gewicht dat 75% van het autogewicht is, wordt als veilig beschouwt. zo'n combinatie blijft, mits goed beladen, lang stabiel. Hoe hoger de gewichtsverhouding wordt, hoe instabieler de combinatie is. Vooral voor beginners wordt aangeraden de 75% in de gaten te houden.
Niettemin, we hebben het allemaal moeten leren en het zal jou ongetwijfeld ook lukken.
Ik wens je in ieder geval veel succes en straks een fijne vakantie.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Patje

Bericht door Patje » vr 21 jul 2006 21:11

Wij rijden met een VW Passat 1.9 tdi van 90 pk, met een Hobby 495, max gewicht 1450 kg. Dat mag wettelijk niet!!! Onze auto mag maar 1200 kg trekken. Wij beladen onze caravan dan ook nooit meer dan dat! Die 1200 kilo trekt de Passat wel probleemloos.
Je moet dus niet enkel kijken of de auto het wel aan kan (dat zal wel), maar als je een wegcontrole tegenkomt, zorg dan dat je niet ter plaatse moet uitladen...

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » vr 21 jul 2006 21:26

Patje,
Met die diesel heb je meer power om omhoog te komen. Zeker als je je aan de maximale belading van 1200 kg houdt.

Die Focus van FuturA is met zijn combinatie bij Luik echt de pineut. Zeker met zijn belading in de auto.

Ikzelf heb met mijn combinatie van 480 2.0 (109 pk) en 950 kg caravan geen probleem ondervonden maar ik merkte wel dat ik meer terug moest schakelen dan bij mijn V40 1.9D met dezelfde caravan. (dat was fluitend de berg op.) En ik hield met de eerst genoemde combinatie naar mijn mening niet over.

FuturA
Ik raad je aan, als je van plan bent naar wat heuvelachtiger terrein te gaan toch een zwaardere auto met sterkere motor aan te schaffen.
Zeker omdat je met die 1200 kg die je mag trekken al tekort komt met je caravan.
En dat LPG verhaal, als je LPI hebt, en daar normaal gesproken pannevrij mee rijdt is het totaal geen probleem. (soms zelfs beter dan met benzine).

FuturA

Bericht door FuturA » vr 21 jul 2006 22:25

JPGeetje schreef:@FuturA
Als ik het goed begrijp wordt dit je eerste caravanervaring.
Dat klopt. Heb wel heel veel (4 jaar lang) dagelijks met een zware aanhanger gereden (1500 kilo achter een Escort 1.8D met 60pk).

Maar dat was uiteraard niet in heuvelachtig gebied.
JPGeetje schreef: Heb je overigens ook eens naar de gewichtsverhouding caravan-auto gekeken? Een caravan met een gewicht dat 75% van het autogewicht is, wordt als veilig beschouwt. zo'n combinatie blijft, mits goed beladen, lang stabiel. Hoe hoger de gewichtsverhouding wordt, hoe instabieler de combinatie is. Vooral voor beginners wordt aangeraden de 75% in de gaten te houden.
Die verhouding ken ik inderdaad, en die komt vrij aardig uit. De 1200 kilo die wettelijk in de caravan gaat ga ik niet halen (heb ik uitgerekend, op het moment dat de boel beladen is ga ik het eenmalig laten wegen).
De auto komt beladen op ongeveer 1550 - 1600 kilo, dus daarmee zit ik dicht in de buurt van die waarde.

FuturA

Bericht door FuturA » vr 21 jul 2006 22:26

Patje schreef:Wij rijden met een VW Passat 1.9 tdi van 90 pk, met een Hobby 495, max gewicht 1450 kg. Dat mag wettelijk niet!!! Onze auto mag maar 1200 kg trekken. Wij beladen onze caravan dan ook nooit meer dan dat! Die 1200 kilo trekt de Passat wel probleemloos.
Je moet dus niet enkel kijken of de auto het wel aan kan (dat zal wel), maar als je een wegcontrole tegenkomt, zorg dan dat je niet ter plaatse moet uitladen...
Ongeveer zelfde situatie als bij mij. Auto mag 1200 kilo trekken, caravan mag 1300 kilo wegen. Niet meer dan tot 1200 kilo laden dus, en dat dan alleen nog maar met rijbewijs E achter B (in verband met te weinig kilo's van het trekkende voertuig).

FuturA

Bericht door FuturA » vr 21 jul 2006 22:33

Volvodriver schreef:Patje,

Die Focus van FuturA is met zijn combinatie bij Luik echt de pineut. Zeker met zijn belading in de auto.
:cry:

Volvodriver schreef: FuturA
Ik raad je aan, als je van plan bent naar wat heuvelachtiger terrein te gaan toch een zwaardere auto met sterkere motor aan te schaffen.
Zeker omdat je met die 1200 kg die je mag trekken al tekort komt met je caravan.
En dat LPG verhaal, als je LPI hebt, en daar normaal gesproken pannevrij mee rijdt is het totaal geen probleem. (soms zelfs beter dan met benzine).
Ik ga wel een keertje naar een camping in Belgie, dan kom ik er snel genoeg achter. Auto vervangen is niet echt de optie waar ik aan dacht. En voor diesel maak ik niet genoeg km's.

Het overzetten op benzine is niet voor meer trekkracht, maar voor behoud van de kleppen.

Patje

Bericht door Patje » vr 21 jul 2006 23:33

FuturA schreef:Het overzetten op benzine is niet voor meer trekkracht, maar voor behoud van de kleppen.
Waarom denk je dat benzine je kleppen beter zou beschermen dan gas?

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » za 22 jul 2006 07:55

Zullen we even verdergaan over de focus 1.6 met 1200 kg erachter? :wink:

(gas heeft een hogere verbrandingstemperatuur waardoor het iets slechter is voor de kleppen)

opzetstuk

Bericht door opzetstuk » za 22 jul 2006 10:45

Voordat ik de ford focus c-max 2.0 turbodiesel kocht had ik een ford escort station met 90 pk (benzine). Mijn caravan weegt maximaal 1000 kg en ik vond deze combinatie nogal mager. Op de vlakke weg ging het wel, maar de heuvels bij Luik nam ik al met moeite. Snelheid 70 km/uur in zijn derde versnelling. Ook file rijden was een drama. Heb veel gaten laten vallen om de koppeling te sparen, maar uiteindelijk ga je hem toch een beetje knijpen. Het maximale koppel ligt erg ongunstig, ongeveer bij 3800 toeren.

Dus een focus 1.6 op gas met een nog zwaardere caravan, lijkt mij erg tricky.

Prettige vakentie.

Ton

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » za 22 jul 2006 17:26

Mijn ouders hadden een civic 1.5 VTEC maar daar waren ze nog positiever over dan de 1.6 in de focus met dezelfde caravan. 5 is niet te gebruiken, vaak plankgas in z'n 4 om nog een beetje mee te komen met het verkeer en een caravan van maximaal 1000 kg en dan alleen in nederland. Denk toch echt dat je een te grote caravan voor deze auto hebt. Wil je er echt mee naar het buitenland en de bergen?

Ook de gewichts verdeling is erg slecht, een caravan trekken die zwaarder is dan de auto vraagt om moeilijkheden. ANWB adviseerd om ongeveer 75% leegewicht van de auto aan leeggewicht caravan te trekken. Zou dus neerkomen op een caravan met een leegewicht van rond de 800 kg maximaal achter de focus.

FuturA

Bericht door FuturA » za 22 jul 2006 18:03

zandvoorta schreef:Mijn ouders hadden een civic 1.5 VTEC maar daar waren ze nog positiever over dan de 1.6 in de focus met dezelfde caravan. 5 is niet te gebruiken, vaak plankgas in z'n 4 om nog een beetje mee te komen met het verkeer en een caravan van maximaal 1000 kg en dan alleen in nederland. Denk toch echt dat je een te grote caravan voor deze auto hebt. Wil je er echt mee naar het buitenland en de bergen?
Buitenland en bergen zal denk ik pas over hooguit 2 jaar gaan spelen, maar het is prettig om vooraf een indicatie te hebben van waar je aan toe bent. Veel verder dan (Zuid-)Frankrijk zal het trouwens niet gaan.
Dat de 5 niet bruikbaar is verbaast me niets, daar had ik ook geen rekening mee gehouden. Caravantrekker geeft dat trouwens ook al aan.
zandvoorta schreef: Ook de gewichts verdeling is erg slecht, een caravan trekken die zwaarder is dan de auto vraagt om moeilijkheden. ANWB adviseerd om ongeveer 75% leegewicht van de auto aan leeggewicht caravan te trekken. Zou dus neerkomen op een caravan met een leegewicht van rond de 800 kg maximaal achter de focus.
Is dat werkelijk zo? Er staan her en der artikelen over, en die gaan toch over het algemeen uit van het actuele (dus beladen) gewicht. En dan komt de 75% regel vrij goed uit.

Ga ik van leeggewichten uit, dan is de auto 1087 kilo, en de caravan 920. Dan zou volgens die regel de caravan 100 kilo te zwaar zijn (of de auto 140 kilo te licht :wink:).



Ik begin zo langzamerhand erg benieuwd te worden naar 21 september, de dag dat ik de Adria op ga halen. Die rit naar huis (130 km) zal veelzeggend zijn.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » za 22 jul 2006 18:06

FuturA
In Nederland zal de combinatie echt geen probleem opleveren. Idd de V is minder bruikbaar, maar dat is te overkomen.

En nogmaals met LPI is ook rijden met LPG geen probleem. De kleppen worden juist beter gekoeld door het inspuiten van de LPG.
(hoewel de motor zelf wel heter wordt door de hoger verbrandingstemperatuur.)

FuturA

Bericht door FuturA » za 22 jul 2006 18:07

Een stukje van de berekening op caravantrekker.nl, bij 200 kilo belading in de Adria, en 450 kilo in de auto.
De Unica staat niet in de lijst, maar een Adora 462 met aangepaste gewichten zal vast niet veel verschillen.

Trekt u met de Ford Focus I - 1.6 16v een beladen Adria Adora 462 van 1125 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 76%. Dit betekent dat de caravan net iets zwaarder is dan het aanbevolen maximum gewicht. Bij zorgvuldige belading hoeft dit voor de stabiliteit geen problemen op te leveren.

Verwacht geen flitsende prestaties van deze combinatie (maar voor uw gebruik wellicht voldoende). Op de vlakke weg moet u flink gas geven en regelmatig terugschakelen om met het normale verkeer mee te komen, waarbij de hoogste versnelling niet bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u, mits in de juiste versnelling, voldoende met het overige verkeer meekomen. Steile hellingen moet u zo veel mogelijke vermijden omdat u maar net voldoende kracht heeft om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u zeer veel moeite hebben om weer op gang te komen.

FuturA

Bericht door FuturA » za 22 jul 2006 18:08

Volvodriver schreef:FuturA
En nogmaals met LPI is ook rijden met LPG geen probleem. De kleppen worden juist beter gekoeld door het inspuiten van de LPG.
(hoewel de motor zelf wel heter wordt door de hoger verbrandingstemperatuur.)
Ik denk niet dat ik de motor op lpg zo zwaar durf te belasten. Maar we gaan het ervaren.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » za 22 jul 2006 18:58

FuturA schreef: Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u, mits in de juiste versnelling, voldoende met het overige verkeer meekomen. Steile hellingen moet u zo veel mogelijke vermijden omdat u maar net voldoende kracht heeft om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u zeer veel moeite hebben om weer op gang te komen.[/i]
Zo wil je toch niet rijden in de bergen? Als je in de file komt op een helling kun je nauwelijks weer wegkomen :?

FuturA

Bericht door FuturA » za 22 jul 2006 19:36

Daar heb je op zich gelijk in. Aan de andere kant hoor ik vrij veel mensen (in mijn naaste omgeving) die aangeven dat ze dit ook zo moeten doen.

Heb ook van iemand anders (kennis, ervaren caravanner) begrepen dat het grootste probleem van de Focus benzine een gebrek aan gewicht op de vooras is. Ik vraag me daarom ook af of ik dit (deels) kan corrigeren door hulpveren te monteren, die het zwaartepunt iets verder naar voren plaatsen. De diesels zouden dit probleem minder hebben door het fysiek zwaardere blok.

Wat ik ook niet begrijp: met dezelfde probleemomschrijving is in 1999 de Focus (weliswaar in 2.0 liter uitvoering) gekozen tot caravantrekker van het jaar in zijn klasse.

Patje

Bericht door Patje » za 22 jul 2006 19:59

FuturA schreef:Wat ik ook niet begrijp: met dezelfde probleemomschrijving is in 1999 de Focus (weliswaar in 2.0 liter uitvoering) gekozen tot caravantrekker van het jaar in zijn klasse.
Was dat niet met een lichtere caravan?

FuturA

Bericht door FuturA » za 22 jul 2006 21:29

Ik kan het even niet meer terugvinden, maar dat zal vast en zeker kloppen.

Vroem

Bericht door Vroem » za 22 jul 2006 22:13

Even een tip in het algemeen.
Stel dat je op een steile helling stil komt te staan, laat de combinatie dan iets achteruit lopen en zorg dat de combinatie iets geschaard staat.

Het is dan iets makkelijker om dan weer op te trekken. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”