CVT-Toyota
Re: CVT-Toyota
Bosch (vroeger Van Doorne in Tilburg) geeft aan dat motoren met een koppel tot 450Nm te kunnen voorzien van een CVT.
Re: CVT-Toyota
RE.gif
Ok......maar is deze specifieke cvt er ook op berekend, of is de cvt na n paar jaar trekken naar de knoppen.
Daar ging het me om, maar goed, ik heb met bosch en toyota gemaild en kom geen centimeter verder.
Eindconclusie......ik ga gewoon met de cvt rijden, bevalt me dat, dan overweeg ik m te kopen, zo niet, dan komt er gewoon een schakel-versie. Zou t wel jammer vinden omdat de cvt ook vaak een stuk luxer is.
Wordt vervolgd
Ok......maar is deze specifieke cvt er ook op berekend, of is de cvt na n paar jaar trekken naar de knoppen.
Daar ging het me om, maar goed, ik heb met bosch en toyota gemaild en kom geen centimeter verder.
Eindconclusie......ik ga gewoon met de cvt rijden, bevalt me dat, dan overweeg ik m te kopen, zo niet, dan komt er gewoon een schakel-versie. Zou t wel jammer vinden omdat de cvt ook vaak een stuk luxer is.
Wordt vervolgd
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: CVT-Toyota
Je mag er zondemeer vanuit gaan dat de Toyota gemaakt is om daadwerkelijk het gewicht te kunnen trekken zoals vermeld op het kentekenbewijs. Hierin verschilt een cvt niet van andere automaten en handbakken. Per definitie heeft een auto meer te lijden met een caravan aan de haak dan zonder. Zowel de hele aandrijflijn als ook de remmen en carrosserie worden hierdoor zwaarder belast en zullen (theoretisch) sneller slijten. Hierin speelt de aanwezigheid van een CVT geen enkele rol.
Ik heb zelf ruim 3 ton gereden met een CVT (in drie verschillende auto's) waarvan vele tienduizenden kilometers met een caravan. Dit heeft nooit tot problemen geleidt. Mijn volgende auto wordt er waarschijnlijk weer een met een CVT. Of elektrisch maar dat is weer een héél ander verhaal. [sintblij.gif]
Ik heb zelf ruim 3 ton gereden met een CVT (in drie verschillende auto's) waarvan vele tienduizenden kilometers met een caravan. Dit heeft nooit tot problemen geleidt. Mijn volgende auto wordt er waarschijnlijk weer een met een CVT. Of elektrisch maar dat is weer een héél ander verhaal. [sintblij.gif]
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
Re: CVT-Toyota
Ja hoor, vlak bij mijn woonplek staat een rav4 cvt.....dus, proefrijden geblazen!
Gisteren in de auto gestapt met en na 100 meter......waaw....wat is dit fantastisch......toyota heeft er softwarematig toch "versnellingen" in geprogrammeerd zodat het daf-gevoel er niet is.
Ik ben zeer onder de indruk van het weggedrag en comfort.....komende maand ruilt deze dealer nog 2 van deze auto's in.....dan gaan we kiezen, maar de parelmoer witte met 18 inch wielen heeft mijn voorkeur.
[kersthaphop.gif] enthousiast [kersthaphop.gif]
Gisteren in de auto gestapt met en na 100 meter......waaw....wat is dit fantastisch......toyota heeft er softwarematig toch "versnellingen" in geprogrammeerd zodat het daf-gevoel er niet is.
Ik ben zeer onder de indruk van het weggedrag en comfort.....komende maand ruilt deze dealer nog 2 van deze auto's in.....dan gaan we kiezen, maar de parelmoer witte met 18 inch wielen heeft mijn voorkeur.
[kersthaphop.gif] enthousiast [kersthaphop.gif]
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
Re: CVT-Toyota
Is het alleen getrapte versnellingen of kan hij ook in de echte CVT modus rijden? Bij Subaru kan je zowel in CVT als in getrapte modus rijden.
Re: CVT-Toyota
Ik heb nu een Qashqai met X-Tronic, dit is ook een CVT bak met softwarematige versnellingen en ik moet er erg aan wennen.
Ik vind hem erg hoog in de toeren rijden, natuurlijk is een automaat makkelijk met caravanrijden maar persoonlijk heeft een CVT achtige automaat jiet mijn voorkeur.
Ik vind de DSG van VAG en de EDC van Renault veel prettiger rijden.
Ik vind hem erg hoog in de toeren rijden, natuurlijk is een automaat makkelijk met caravanrijden maar persoonlijk heeft een CVT achtige automaat jiet mijn voorkeur.
Ik vind de DSG van VAG en de EDC van Renault veel prettiger rijden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: CVT-Toyota
CVT is gewoon 7 verzetten. Handmatig kun je die zelf kiezen, met de pook of met flippers, automatisch doet dat de CVT voor jou. Die schakelt dan nauwelijks voelbaar op verzoek van je rechtervoet, en weer anders in de sportstand, dan gaat ie op verzoek als de brandweer. Heerlijk handmatig met de caravan, soms ook in de sportstand.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: CVT-Toyota
is dit ook een 2 liter motor?deusjevo schreef:Ik heb nu een Qashqai met X-Tronic, dit is ook een CVT bak met softwarematige versnellingen en ik moet er erg aan wennen.
Ik vind hem erg hoog in de toeren rijden, natuurlijk is een automaat makkelijk met caravanrijden maar persoonlijk heeft een CVT achtige automaat jiet mijn voorkeur.
Ik vind de DSG van VAG en de EDC van Renault veel prettiger rijden.
heb ook eens in een lichte cvt gereden en dit viel mij toen ook tegen.
dit was bij deze rav4 niet het geval....de auto gaat alleen in de toeren bij extremere belasting. ik was hier ook bang voor, maar is bij deze auto geenszins het geval.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
Re: CVT-Toyota
Dus ze gooien het hele principe van de CVT overboord door er vast 7 trappen in te zetten. Ik ben een aardige CVT fan maar dan moet hij wel als echte CVT kunnen werken. Die virtuele trappen zijn leuk voor de sportstand of in de bergen maar in het dagelijks verkeer zie ik toch liever dat de CVT doet waar hij voor ontwikkeld is.Jakkemeiner schreef:CVT is gewoon 7 verzetten. Handmatig kun je die zelf kiezen, met de pook of met flippers, automatisch doet dat de CVT voor jou. Die schakelt dan nauwelijks voelbaar op verzoek van je rechtervoet, en weer anders in de sportstand, dan gaat ie op verzoek als de brandweer. Heerlijk handmatig met de caravan, soms ook in de sportstand.
Re: CVT-Toyota
Zoals in een Dafje werkt het niet meer. Wel beter. Rij er maar eens in, dan snap je het wél. Hij staat bij mij voor de deur.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: CVT-Toyota
RE.gif
Amen.
Ik was ook sceptisch.....nu kan ik niet wachten tot ik er een heb
Amen.
Ik was ook sceptisch.....nu kan ik niet wachten tot ik er een heb
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
Re: CVT-Toyota
wat is het voordeel van een CVT als hij voorgeprogrammeerde schakelmomenten heeft? kunnen jullie dat uitleggen?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: CVT-Toyota
Nou, mijn laatste automaat ging wel eens "pendelen" in versnellingen, een convensionele automaat kan dan te heet worden.
En wat op opviel was, dat de auto op kruissnelheid heel laag in toeren wordt (zo'n 1500 bij 120 km p uur).leek een soort overdrive.
Door deze gemaakte versnellingen gaat de cvt niet hoog hangen in de toeren bij acceleratie, alleen bij extreme omstandigheden. Maar dat is bij een schakel of ouderwetse automaat ook.
Ik begreep dat een dsg nog steeds een koppeling heeft, dus is een punt van slijtage.....lijkt me.....?
Nogmaals, ik vond het een uiterst Prettige ervaring en een fantastisch rijgenot.
En wat op opviel was, dat de auto op kruissnelheid heel laag in toeren wordt (zo'n 1500 bij 120 km p uur).leek een soort overdrive.
Door deze gemaakte versnellingen gaat de cvt niet hoog hangen in de toeren bij acceleratie, alleen bij extreme omstandigheden. Maar dat is bij een schakel of ouderwetse automaat ook.
Ik begreep dat een dsg nog steeds een koppeling heeft, dus is een punt van slijtage.....lijkt me.....?
Nogmaals, ik vond het een uiterst Prettige ervaring en een fantastisch rijgenot.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
Re: CVT-Toyota
RE.gif
Elke verbinding tussen motor en wielen heeft een vorm van "koppeling" en dus slijtage, wellicht de ouderwetse automaat met zijn vloeistof koppeling/veel minder, maar die kent ook zijn problemen.
Maar mijn uitgangspunt was niet wat het voordeel zou zijn in reparaties, maar meer in gebruik, want ik heb nog nooit 1 reparatie gehad aan welke automaat dan ook, en heb er best wal wat gehad, ook van de verschillende typen...
Elke verbinding tussen motor en wielen heeft een vorm van "koppeling" en dus slijtage, wellicht de ouderwetse automaat met zijn vloeistof koppeling/veel minder, maar die kent ook zijn problemen.
Maar mijn uitgangspunt was niet wat het voordeel zou zijn in reparaties, maar meer in gebruik, want ik heb nog nooit 1 reparatie gehad aan welke automaat dan ook, en heb er best wal wat gehad, ook van de verschillende typen...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: CVT-Toyota
Ik heb ervaring met een getrapte CVT van Honda en het werkt wel goed maat de CVT modus was gewoon veel comfortabeler.
Een CVT heeft als hij getrapt wordt uitgevoerd helemaal geen voordelen meer ten opzichte van andere automaten, dus waarom dan een CVT toepassen ipv een DCT of conventionele automaat?
Een CVT heeft als hij getrapt wordt uitgevoerd helemaal geen voordelen meer ten opzichte van andere automaten, dus waarom dan een CVT toepassen ipv een DCT of conventionele automaat?
Re: CVT-Toyota
Zoals Subaru de CVT met getrapte modus gebruikt snap ik wel, maar daar kan je dus ook de normale CVT modus gebruiken.
https://youtu.be/mTvxA7DjaJ4
https://youtu.be/mTvxA7DjaJ4
Re: CVT-Toyota
De cvt van de rav4 heeft een hydraulische koppelomvormer met een snelle lockup. Zodat de warmte ontwikkeling tot een minimum wordt beperkt. En heeft een getrapt modus en een CVT modus.
In de CVT modus is het mogelijk de flippers te gebruiken zodat hij tijdelijk en de getrapte modus komt (b.v. afremmen in de bergen) na enige tijd springt hij weer terug en de CVT modus.
In de CVT modus is het mogelijk de flippers te gebruiken zodat hij tijdelijk en de getrapte modus komt (b.v. afremmen in de bergen) na enige tijd springt hij weer terug en de CVT modus.
Mercedes GLA 250 4 matic (211pk) 350 Nm
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover
Re: CVT-Toyota
Als het maar vooruit wil toch... [kerstknipoog.gif
Hoe het werkt is niet zo belangrijk.
Zolang het maar goed functioneert..
Vlgs mij was het zo, als je de rechtervoet naar beneden trapt, dat je harder gaat geloof ik. [kerstweetniet.gif]
Hoe het werkt is niet zo belangrijk.
Zolang het maar goed functioneert..
Vlgs mij was het zo, als je de rechtervoet naar beneden trapt, dat je harder gaat geloof ik. [kerstweetniet.gif]
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: CVT-Toyota
RE.gif
Dat is absoluut waar.
Ik ben altijd nieuwsgierig naar de techniek. Is een tik van me.....i know. Iedere gek heeft zijn gebrek, hahahah.
Dat is absoluut waar.
Ik ben altijd nieuwsgierig naar de techniek. Is een tik van me.....i know. Iedere gek heeft zijn gebrek, hahahah.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
Re: CVT-Toyota
Dank voor de info, dus bij Toyota snappen ze het ook :)remlof schreef:De cvt van de rav4 heeft een hydraulische koppelomvormer met een snelle lockup. Zodat de warmte ontwikkeling tot een minimum wordt beperkt. En heeft een getrapt modus en een CVT modus.
In de CVT modus is het mogelijk de flippers te gebruiken zodat hij tijdelijk en de getrapte modus komt (b.v. afremmen in de bergen) na enige tijd springt hij weer terug en de CVT modus.
Re: CVT-Toyota
Een opengewerkte CVT Toyota
Mercedes GLA 250 4 matic (211pk) 350 Nm
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover
-
- Berichten: 557
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: CVT-Toyota
Veel mensen ervaren het typische CVT-gedrag als onwenselijk. Daarom worden moderne CVT bakken tegenwoordig vaak uitgevoerd met een getrapte schakeling. Het enige voordeel is om de mensen een rijgedrag te laten ervaren als een conventionele automaat. Verder geen voordelen.
Het rijden met een CVT-bak vergt enige gewenning en ervaring. Het hoog in de toeren springen wordt vaak veroorzaakt door een te stevige rechtervoet. Ik rijd al ruim 300.000 km met (diverse) CVT automaten en wil niets anders meer. Dus ook geen getrapte CVT automaat.
Het rijden met een CVT-bak vergt enige gewenning en ervaring. Het hoog in de toeren springen wordt vaak veroorzaakt door een te stevige rechtervoet. Ik rijd al ruim 300.000 km met (diverse) CVT automaten en wil niets anders meer. Dus ook geen getrapte CVT automaat.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
Re: CVT-Toyota
Koos begrijpt het ook :)
Re: CVT-Toyota
Sorry voor het dubbelen, weggehaald[kerstmutszwaai.gif]
Laatst gewijzigd door Nimma op vr 9 dec 2016 18:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: CVT-Toyota
Ja, wat verstaan jullie dan onder getrapt? Als je in de CVT modus flink gas geeft en de flippers gebruikt zie je de "trapjes" van 1 tot 7 ook gewoon voorbij komen.
Hebben we het allemaal over hetzelfde en noemen we het anders?
Hebben we het allemaal over hetzelfde en noemen we het anders?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016