CVT-Toyota

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: CVT-Toyota

Bericht door Daphne » za 12 nov 2016 11:50

p_vingerhoets schreef:Kaniet het zijn dat een cvt iets zwaarder is dan een handgeschakelde bak ? Zou de trekverschillen kunnen verklaren in combinatie met de 3500 kg regel

Welke 3500 kg regel? scratch.gif Alleen op het B rijbewijs zit een beperking vanwege het combinatiegewicht, maar dat kan niet van invloed zijn op het maximum te trekken gewicht bij een auto.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: CVT-Toyota

Bericht door Nimma » za 12 nov 2016 12:40

Inmiddels 2 keer op vakantie geweest met CVT; de 1ste keer met 1000kg erachter; het was mn met caravan erg wennen aan de CVT; solo gebruik ik de automaat; rij rustig en het schakelt zonder dat je het voelt; CC werkt ook prima op de vlakke weg; alleen als je wil versnellen met een tikje + op de CC dan gaat ie erg enthousiast in de hoge toeren om de gevraagde snelheid zo rap mogelijk te bereiken; heel aardig van die CVT maar erg irritant; dus versnellen door wat gas bij te geven, en vooral niet veel in een keer. Wil je heel vlot vooruit dan is er nog de sportstand; gaat ie er graag vlot vooruit als je gas geeft. Handel naar links om de verzetten zelf te kiezen met handel of flippers gebruik ik solo nooit.
Dan met de caravan: dat is een heel ander verhaal; hij trekt het allemaal prima, ook met 1200kg vorig jaar. Het gaat in de automatische modus redelijk tot goed op de vlakke weg. Wordt het heuvelachtig of zelfs bergop dan gebruik ik alleen de handel naar links = handmatig de stappen kiezen, liefst met de flippers; soms ook in de sportstand. Je voorkomt daarmee dat ie zelf steeds van verzet gaat wisselen [pendelen] met hoge toeren als gevolg. CC is om die reden nauwelijks bruikbaar, alleen op de vlakke weg.
Wegrijden vanaf stilstand, vlak of bergop is een genot; is het glad door blad, nat of bijvoorbeeld zand, grind etc dan is 4wd een uitkomst. Die schakelt zichzelf ín indien de situatie [verlies van grip] daarom vraagt, of als jij dat wil; en uit als de omstandigheden weer OK zijn óf je boven de 40 km/u komt.
Ik ben er heel blij mee; succes met je keuze stn. Een keer komen sturen? [sintduim.gif]
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: CVT-Toyota

Bericht door p_vingerhoets » za 12 nov 2016 13:57

Laat ik het anders formuleren zou het kunnen dat een cvt bak zwaarder is dan een gewone bak waardoor het eigen gewicht hoger wordt en er dus minder gewicht over blijft voor een aanhanger ervanuit gaande dat het totale treingewicht van deze auto hetzelfde blijft
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: CVT-Toyota

Bericht door Dutchdrummer » za 12 nov 2016 14:04

RE.gif

Als dat al zo is praat je over enkele kilo's....
Dat zal m.i. heel erg weinig invloed hebben op het totaal.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: CVT-Toyota

Bericht door erichendri » za 12 nov 2016 14:44

Een CVT is zeker zwaarxer als een handbak en kent soms ook zijn
beperkingen van het trekgewicht.
Dat ligt tussen 1200 en ruim 2000 kilo.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: CVT-Toyota

Bericht door meeder » za 12 nov 2016 17:58

Het heeft vaak ook te maken met de koeling van de versnellingsbak. Op basis van de koeling worden ook vaak trekgewichten beperkt.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 695
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: CVT-Toyota

Bericht door Jeroent83 » za 12 nov 2016 22:20

Ja, 1800kg vind ik best veel. Bij Nissan kan ik geen CVT vinden die meer dan 1500kg mag trekken.
bijvoorbeeld de Murano beest van een auto met dikke motor, maar beperkt tot 1500kg, zou dat door de CVT komen.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: CVT-Toyota

Bericht door Nimma » za 12 nov 2016 22:43

Mijn RAV4 mag ook maar 1500kg trekken. Komt door tamelijk laag eigen gewicht.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: CVT-Toyota

Bericht door deusjevo » za 12 nov 2016 23:17

Jeroent83 schreef:Ja, 1800kg vind ik best veel. Bij Nissan kan ik geen CVT vinden die meer dan 1500kg mag trekken.
bijvoorbeeld de Murano beest van een auto met dikke motor, maar beperkt tot 1500kg, zou dat door de CVT komen.
Dat denk ik wel.
De Qashqai 1.2 mag met CVT maar 1000 kilo trekken, zonder CVT 1200 kilo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: CVT-Toyota

Bericht door erichendri » za 12 nov 2016 23:22

Bij subaru mag de cvt tot 2000 kg trekken.
Ligt aan het model.
Zitten hier in NL op motoren tot 240 pk /350 nm.
En in andere landen tot 300 pk / 400 nm.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: CVT-Toyota

Bericht door Dutchdrummer » zo 13 nov 2016 00:37

erichendri schreef:Een CVT is zeker zwaarxer als een handbak en kent soms ook zijn
beperkingen van het trekgewicht.
Dat ligt tussen 1200 en ruim 2000 kilo.

Eric
Het maximale trekgewicht staat helemaal los van het gewicht van de CVT transmissie zelf.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: CVT-Toyota

Bericht door meeder » zo 13 nov 2016 10:56

Als de auto constructief berekend is op een bepaald maximum totaal gewicht dan kan het verschil in gewicht van een versnellingsbak wel uitmaken maar een CVT is natuurlijk nooit 200 tot 500kg zwaarder

remlof
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 19 dec 2014 19:10
Locatie: Warnsveld

Re: CVT-Toyota

Bericht door remlof » zo 13 nov 2016 12:31

Bij mij zit onder de Rav4 (met cvt) origineel een trekhaak goed voor 2000 kg alleen op het kentekenbewijs staat 1500 kg
Mercedes GLA 250 4 matic (211pk) 350 Nm
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: CVT-Toyota

Bericht door Ab » zo 13 nov 2016 12:47

Vlgs mij heeft het enkel en alleen met de CVT versnellingsbak te maken.
Die kiest zelf het juiste toerental voor het versnellen van de auto.
Als het totaalgewicht hoger wordt, zal de motor een hoger toerental gaan draaien om het hogere koppel op de aangedreven wielen over te kunnen brengen.
Dat heeft gevolgen voor de warmte huishouding van de motor.
Mogelijke koelingsproblemen zijn het gevolg.
Het lijkt me dus logisch dat het te trekken gewicht grenzen kent.
Hetzelfde geldt voor een handgeschakelde bak overigens ook.
Met 30 pk kan je best een caravan trekken van 2500 kg.
Alleen kom je dan niet verder dan de 2e versnelling of zo.
Veel toeren en een lage snelheid..
Geen optie om met het snelwegverkeer mee te komen.
Je kan er dan net zo goed een tractor voor zetten, en binnenwegen gaan rijden. [sinthuil.gif]
Is maar een voorbeeldje hoor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: CVT-Toyota

Bericht door meeder » zo 13 nov 2016 13:17

@Ab: de koeling is inderdaad de beperkende factor. Zeker als je kijkt hoe een CVT werkt. Met een oliekoeler voor de versnellinsbak zal het verschil waarschijnlijk veel kleiner zijn maar dat wordt weer te duur.
Als je een CVT zwaar belast moet je ook heel secuur zijn met het verversen van de olie van de CVT en dat de juiste olie gebruikt wordt (dat heeft bij sommige Honda modellen wel eens voor problemen gezorgd).

remlof
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 19 dec 2014 19:10
Locatie: Warnsveld

Re: CVT-Toyota

Bericht door remlof » zo 13 nov 2016 13:47

De rav4 heeft een oliekoeler op de cvt versnellingsbak.
Mercedes GLA 250 4 matic (211pk) 350 Nm
Eriba exciting 471 van 2013 Alko Mammut mover

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: CVT-Toyota

Bericht door meeder » zo 13 nov 2016 13:59

Er hoeft geen technische beperkende factor te zijn maar het zal uiteindelijk een kostenkwestie zijn. De CVT is op zichzelf sterk genoeg, ze hebben ze zelfs getest in Formule 1 auto's waarna ze direct verboden zijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: CVT-Toyota

Bericht door Ab » zo 13 nov 2016 14:12

Elke automatische versnellingsbak heeft een oliekoeler nodig.
Bij mijn trekker is een trekhaak een optie.
Het is echter veel meer dan alleen een trekhaak.
Het is een zgn. Tow Package.
Dat bestaat uit trekhaak, een veel grotere oliekoeler voor de versnellingsbak, en extra inschakelbare elektronica voor de versnellingsbak.
Waar sommige auto's een sportstand hebben, wordt er in dit geval een Tow-haul stand op de bak gezet.
Een stand voor zwaar werk dus.
Personenwagens worden niet ontworpen om met zware dingen erachter rond te rijden.
Vandaar dat het trekgewicht beperkt wordt door de fabrikant.
Het is niet alleen het testje op de helling, om te kijken hoeveel je vanuit stilstand omhoog kunt slepen. Dat kan je ook eenvoudig berekenen.
Het heeft ook te maken met koeling.
Een langdurig zwaar belaste motor en/of versnellingsbak produceert nu eenmaal veel warmte.
Dat moet wel binnen bepaalde grenzen kunnen blijven.
Ook een CVT kan makkelijk zwaarder uitgevoerd worden en met betere koeling.
Maar is niet verkrijgbaar. Er is ook geen vraag naar.
Als je echt structureel de auto als trekker wilt gebruiken heb je immers niks aan een personenauto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: CVT-Toyota

Bericht door meeder » zo 13 nov 2016 14:34

Dat is niet waar, DCT's hebben bijna nooit een oliekoeler.

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: CVT-Toyota

Bericht door koos » zo 13 nov 2016 16:59

Een Subaru heeft standaard een oliekoeler op de cvt zitten en kan en mag 2000 kg trekken. Dit is voor de Forester geen enkel probleem. Bij mijn vorige Nissan Qashqai 2.0 (4wd) zat geen oliekoeler op de cvt. Deze Nissan mocht ook maar 1200 kg trekken. Ondanks de 1600 kg eigengewicht, 4wd en 140 pk. Subaru heeft een sterkere cvt. Het kan dus wel.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Rijk

Re: CVT-Toyota

Bericht door Rijk » ma 14 nov 2016 01:14

Het is een technische beperking. Dit is de meest eenvoudige uitleg die ik kon vinden:
http://www.amt.nl/techniek/artikel/2004 ... 2-10116587

Er worden dus minimale eisen gesteld en daarnaast kan de fabrikant de grenzen nog naar beneden bijstellen, bij voorbeeld om het risico op garantie-claims te beperken.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: CVT-Toyota

Bericht door meeder » ma 14 nov 2016 06:14

Het verschil in dat artikel tussen de Fiat en Peugeot is denk ik te verklaren door de Franse manier van boekhouden met het het treingewicht.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: CVT-Toyota

Bericht door stn » ma 14 nov 2016 21:04

Ik heb deze vraag van u neergelegd bij de Technische helpdesk van onze.

Toyota heeft de CVT Versnellingsbak ontworpen voor 1500 kg trekgewicht. Hierover is geen nadere technische uitleg beschikbaar.

 

ik kan me zelf indenken dat de Handgeschakelde versnellingsbak sterker is als een CVT.

en een CVT waarschijnlijk gevoeliger is als een handgeschakelde versnellingsbak.

verder durf ik het u ook niet nader uit te leggen.

 

ik hoop dat ik u bij deze voldoende geinformeerd heb.

 

Met vriendelijke groet, bla bla

Ik heb de vraag bij toyota neergelegd, duidelijk is dat de correspondentie bij toyota door niet capabel personeel wordt gedaan, bovenstaande reactie is in mijn ogen......tja.....het klinkt als.....zeur niet en koop gewoon die auto. Ach, blijkbaar verkopen ze erg gemakkelijk.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

koos
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: CVT-Toyota

Bericht door koos » ma 14 nov 2016 21:50

Een cvt heeft aanzienlijk minder onderdelen dan een gewone automaat of handbak. Maar alle krachten moeten overgebracht worden door een ketting die tussen twee variabele konische wielen draait. En dat is het zwakste punt van een cvt. De uitvoering van deze ketting en poelies bepaald in grote mate hoeveel krachten een cvt kan verwerken. Subaru heeft dit zwaar uitgevoerd. Vandaar een toegestane 2000 kg trekgewicht. Bij Nissan is dat veel lichter uitgevoerd. En dat zie je terug in de lagere trekgewichten.
Laatst gewijzigd door koos op ma 14 nov 2016 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: CVT-Toyota

Bericht door meeder » ma 14 nov 2016 22:15

Precies, keuze van de fabrikant die keuzes maken in het ontwerp en dat is vaak toch op kosten gebaseerd.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”