Passat TDI 130PK met ESP / Wie kent volgend probleem

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Passat TDI 130PK met ESP / Wie kent volgend probleem

Bericht door Jan Br » wo 31 aug 2005 08:26

Beste Forumbezoekers,

Zoals blijkt zijn er meerdere berijders van een Passat TDI 130pk op dit forum en aan hen zou ik het volgende probleem willen voorleggen.

Ik trek met deze Passat een caravan van 1500kg. en dat gaat uitstekend. Wanneer ik echter rijd met de caravan erachter dan gaat bij mij na korte of langere tijd het ESP-lampje branden en kan dan nog maar op één manier uitgezet worden, nl de motor herstarten.

Ik merk eerlijk gezegd niet in het rijden dat er iets veranderd, maar de ESP is op dat moment wel uitgeschakeld.

Al meerdere malen dit probleem gemeld bij de garage, maar ja dan is het niet op te roepen en ze kunnen er verder niets over vinden.

Mijn vraag is, kent iemand dit probleem en zo ja, is daar iets aangedaan, of moeten jullie er ook mee leren leven?

Ik ben benieuwd

DJ

Re: Passat TDI 130PK met ESP / Wie kent volgend probleem

Bericht door DJ » wo 31 aug 2005 11:21

Piet P schreef:Beste Forumbezoekers,

Zoals blijkt zijn er meerdere berijders van een Passat TDI 130pk op dit forum en aan hen zou ik het volgende probleem willen voorleggen.

Ik trek met deze Passat een caravan van 1500kg. en dat gaat uitstekend. Wanneer ik echter rijd met de caravan erachter dan gaat bij mij na korte of langere tijd het ESP-lampje branden en kan dan nog maar op één manier uitgezet worden, nl de motor herstarten.

Ik merk eerlijk gezegd niet in het rijden dat er iets veranderd, maar de ESP is op dat moment wel uitgeschakeld.

Al meerdere malen dit probleem gemeld bij de garage, maar ja dan is het niet op te roepen en ze kunnen er verder niets over vinden.

Mijn vraag is, kent iemand dit probleem en zo ja, is daar iets aangedaan, of moeten jullie er ook mee leren leven?

Ik ben benieuwd

wat is esp

Gebruikersavatar
Bert64
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 6 jul 2005 19:45
Locatie: Overijssel

Re: Passat TDI 130PK met ESP / Wie kent volgend probleem

Bericht door Bert64 » wo 31 aug 2005 11:24

dj schreef:wat is esp
Electronic Stability Programm of Anti Slip Regeling (ASR)
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Passat TDI 130PK met ESP / Wie kent volgend probleem

Bericht door JanW » wo 31 aug 2005 21:14

Piet,

Allereerst: hebben ze bij de VW-dealer de computer al uitgelezen? En: hebben ze de laatste updates van de fabrikantensoftware al gedownload en in je auto geïnstalleerd? Ten slotte: hebben ze de servicebulletins van VW ter zake al geraadpleegd?

Ofwel je 'ESP-probleem' is van electronische aard -misschien een storinkje of conflicterend signaal in of bij de stekkerverbinding met je caravan? Je zou bijvoorbeeld eens een stuk kunnen rijden met een andere aanhanger en dan kijken of het ESP-lampje oplicht. "Rare stroompjes" bij een stekker kunnen verderop in de auto tal van vreemde waarschuwingen geven.

Je zou in dit kader ook eens kunnen uitproberen of het ESP-waarschuwingssignaal oplicht met en zonder gebruik van een stabilisator.
Verder zou ook de gevoeligheid van het ESP kunnen checken door het rijden van wat ritjes met andere aanhangers, bijvoorbeeld met een flinke lege tandemasser model 'boedelbak' en met een klein caravannetje -dan gewoon kijken of het ESP-signaal weer oplicht. Gebruik voor dat soort testen in elk geval een aanhanger met andere eigenschappen als jouw caravan (qua gewicht, kogeldruk en frontaal oppervlak).

Een andere mogelijkheid zou de gevoeligheid van het ESP-systeem zèlf kunnen zijn. Het kan zijn dat de sturings/regeleenheid van het ESP reageert op "bewegingen aan de kont van de auto" (ik weet niet hoe ik het beter kan verwoorden....).
Je zou aan de garage kunnen verzoeken dat zij contact opnemen met de technische inspecteur van Pon (importeur); deze kan ook navraag doen bij de fabriek. Het lijkt me sterk dat je de enige bent met deze klacht. In Duitsland rijden maar zat 96Kw'ers rond met ESP èn flinke caravans erachter.

Veel succes!

JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Beemer

Bericht door Beemer » wo 31 aug 2005 22:59

Zakt de achterkant van de auto in als de caravan erachter hangt ??

Het kan dat de sensoren van het ESP niet voldoende "horizontaal"staan waardoor de computer niet exact kan uitrekenen of en wanneer er instabiliteit ontstaat en dus zichzelf uitschakeld. ESP heb je sowieso niks aan met een caravan achter je.

Rene

Hans

Bericht door Hans » wo 31 aug 2005 23:25

Zowel de 85 Kw als de 96 Kw hebben bij mij nooit dit probleem gegeven. Kijk eens op het TDI-forum of er iemand bij je in de buurt je auto rijdend wil uitlezen.
E.e.a. levert vaak meer op dan achteraf in de garage.

kijk daarvoor ff hier:
http://www.tdiclub.nl/active.asp

Succes,


Hans

Gebruikersavatar
Rob450
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 6 feb 2005 11:24

Re: Passat TDI 130PK met ESP / Wie kent volgend probleem

Bericht door Rob450 » vr 2 sep 2005 23:38

Piet P schreef:Beste Forumbezoekers,

Zoals blijkt zijn er meerdere berijders van een Passat TDI 130pk op dit forum en aan hen zou ik het volgende probleem willen voorleggen.

Ik trek met deze Passat een caravan van 1500kg. en dat gaat uitstekend. Wanneer ik echter rijd met de caravan erachter dan gaat bij mij na korte of langere tijd het ESP-lampje branden en kan dan nog maar op één manier uitgezet worden, nl de motor herstarten.

Ik merk eerlijk gezegd niet in het rijden dat er iets veranderd, maar de ESP is op dat moment wel uitgeschakeld.

Al meerdere malen dit probleem gemeld bij de garage, maar ja dan is het niet op te roepen en ze kunnen er verder niets over vinden.

Mijn vraag is, kent iemand dit probleem en zo ja, is daar iets aangedaan, of moeten jullie er ook mee leren leven?

Ik ben benieuwd
Ik heb meerdere VW's gerden met ESP en nog nooit dit probleem mee gemaakt.

ESP is overigens niet alleen een slip regeling maar controleerd de verschilllende toerentallen van de wielen. Gaat de caravan slingeren dan heeft dit dit een effect op de draaisnleheid van de achterwielen. Is dit te hevig dan grijpt ESP in door het afremmen van een of meerdere wielen. Op dat moment gaat tevens het lampje branden.

Toch de garage achter de broek aan zitten.
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Bericht door Nordicman » zo 4 sep 2005 19:32

Geen ervaring mee, met mijn gechipte Caddy Tdi,geen problemen, wel rij ik met ASR uit, anders kom je soms niet weg, of kan je op steile hellingen niet met doorslaande wielen weg, wat beslist nodig kan zijn.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Passat TDI 130PK met ESP / Wie kent volgend probleem

Bericht door Jan Br » ma 5 sep 2005 08:56

JanW schreef:Piet,

Allereerst: hebben ze bij de VW-dealer de computer al uitgelezen? En: hebben ze de laatste updates van de fabrikantensoftware al gedownload en in je auto geïnstalleerd? Ten slotte: hebben ze de servicebulletins van VW ter zake al geraadpleegd?

Ofwel je 'ESP-probleem' is van electronische aard -misschien een storinkje of conflicterend signaal in of bij de stekkerverbinding met je caravan? Je zou bijvoorbeeld eens een stuk kunnen rijden met een andere aanhanger en dan kijken of het ESP-lampje oplicht. "Rare stroompjes" bij een stekker kunnen verderop in de auto tal van vreemde waarschuwingen geven.

Je zou in dit kader ook eens kunnen uitproberen of het ESP-waarschuwingssignaal oplicht met en zonder gebruik van een stabilisator.
Verder zou ook de gevoeligheid van het ESP kunnen checken door het rijden van wat ritjes met andere aanhangers, bijvoorbeeld met een flinke lege tandemasser model 'boedelbak' en met een klein caravannetje -dan gewoon kijken of het ESP-signaal weer oplicht. Gebruik voor dat soort testen in elk geval een aanhanger met andere eigenschappen als jouw caravan (qua gewicht, kogeldruk en frontaal oppervlak).

Een andere mogelijkheid zou de gevoeligheid van het ESP-systeem zèlf kunnen zijn. Het kan zijn dat de sturings/regeleenheid van het ESP reageert op "bewegingen aan de kont van de auto" (ik weet niet hoe ik het beter kan verwoorden....).
Je zou aan de garage kunnen verzoeken dat zij contact opnemen met de technische inspecteur van Pon (importeur); deze kan ook navraag doen bij de fabriek. Het lijkt me sterk dat je de enige bent met deze klacht. In Duitsland rijden maar zat 96Kw'ers rond met ESP èn flinke caravans erachter.

Veel succes!

JanW
Jan bedankt voor de goede en uitvoerige beantwoording.

Ik heb wel het idee dat de garage er alles aan heeft gedaan, en zich nog steeds bereid toont om er verder aan te werken.

Maar ik ga over een maandje opnieuw weg met de caravan en zal dan de ideeen van jou eens uitproberen, zoals rijden met in en uitgeschakelde stabilisator en ik zal ook binnenkort ook eens rijden met een andere aanhanger om te zien of het zich dan ook voordoet.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Passat TDI 130PK met ESP / Wie kent volgend probleem

Bericht door JanW » ma 5 sep 2005 22:49

Oké Piet.

Als je inderdaad alles zelf al eens hebt uitgevogeld, kun je de H.H. techneuten bij VW (Ames?) in elk geval zo precies mogelijk vertellen wat er aan schort -en wanneer dat dan schort....

En, inderdaad zoals Rob450 ook al schreef, het ESP 'hoort' niet te storen (in welke zin dan ook) bij een normaal beladen combinatie, onder normale omstandigheden en bij normaal gebruik.

Ik denk zelf dat ofwel jouw ESP zèlf een storing heeft (is dus te zien bij het uitlezen van de computer van de auto of anders vrij snel te constateren als jouw auto aan de computer van de garage hangt) ofwel dat jouw ESP vreselijk aggresief -of assertief, van welke kant je het bekijkt- reageert als er wat achterhangt.

In elk geval dient het ESP normaal te reageren -en dus pas in te grijpen indien één van de verschijnselen die in de geprogrammeerde parameters zijn ingesteld, zich voortdoen.

Dus: sowieso de garage (blijven!) benaderen en, eventueel, vriendelijk -doch dringend verzoeken om nader onderzoek door de technische man van de importeur.

Succes.

JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Knijn2007

Bericht door Knijn2007 » za 22 okt 2005 18:20

Piet;

Misschien een open deur, maar heb je al eens gekeken of je banden ten opzichte van je velgen niet verschuiven bij het wegrijden met de caravan? Vaak merk je dat niet aan de spanning bij tubeless-banden, maar merkt de ESP het verschil en blijft mauwen dat er iets mis is.

Een streepje vetkrijt op velg en band moet dit kunnen aantonen. Een dergelijk probleem heb ik namelijk al eens eerder gezien bij een dik uitgevoerde MB.

Succes
Knijn
:)

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”