Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door damuru » ma 25 okt 2021 14:54

Hallo medeforumers,

Het is een tijdje geleden dat ik hier ben geweest. Op dit moment ben ik aan het oriënteren van een nieuwe trekauto..

We hebben op dit moment een 15 jaar oude Mitsubishi Grandis met een atmosferische motor van 2.4 liter en 165pk met daarbij een koppel van 217nm bij 4000 toeren.

Begin september heeft Dacia een nieuw model uitgebracht. Dit betreft een nieuw model met 7 zitplaatsen. Een 7-zitter zijn wij nodig vanwege 4 kinderen… Het nieuwe model van Dacia betreft de Dacia Jogger en zal begin volgend jaar worden geleverd.

Deze auto komt in eerste instantie met twee motoren, waarvan één een nieuwe motor met 110pk. De andere is inmiddels bekend en is tevens te vinden in de Sandero Stepway en Duster en betreft één met een lpg-installatie.

Ik heb gekeken naar de beide motoren en in vergelijking met mijn huidige auto zijn het kleine blokken, die een relatief grote auto moet trekken. De Dacia Jogger is namelijk groter dan de bestaande Ford Galaxy en dat zegt al genoeg, denk ik scratch.gif De auto is overigens 1200kg, net zo zwaar als de Duster.

Daarbij zal de auto een (oude) caravan van ruim 1050kg moeten kunnen trekken. Volgende specificaties van de beide motoren moet dat zeker kunnen. Alleen het gevoel wat er ik erbij krijg wanneer de ik de beide motoren van de Dacia vergelijk met die van mijn huidige motor is vreemd… Het is een wereld van verschil. Het enige wat de 3-pitter blokjes van Dacia beter kunnen is dat de koppel van 170nm bij 2000 toeren beschikbaar zijn. Dit moet volgens caravantrekker ideaal zijn om normaal maar ook bij hellingen zonder geslipt de caravan te kunnen trekken (vanuit stilstaand)

Ik vraag mij daarom wat de ervaringen zijn van zulke blokjes. Het gaat mij hier alleen om het kunnen trekken van een relatief zware caravan. Ik heb tijdens de vakantie geen haast, dus ik hoef niet met een gangetje van 110 – 130km over de snelweg. Ik wil met een gerust hart de caravan op een helling van 10 tot 15% kunnen trekken, mocht ik ooit op een camping komen waar dat nodig moet zijn.

Overigens gaat mijn voorkeur uit naar de variant met lpg-installatie, dit vanwege de kosten uiteraard. Mocht iemand daarvan de specificaties van willen zien, bij dezen de gegevens: https://www.autoweek.nl/auto/100045/dac ... ort/#specs In dit artikel staat de Sandero, maar deze motor zal straks ook in de Jogger komen.

Daarnaast komt er een nieuwe motor met 110pk (de tce110) met een koppel van 200 bij 2900 toeren. Hier heb ik niet een artikel van, maar wel een nieuwsbericht (het even de vraag of de gegevens kloppen) https://www.autozine.nl/dacia/jogger/ni ... ert-jogger
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door ArnoM » ma 25 okt 2021 16:28

Sorry, geen ervaring met Dacia of haar motorblokjes.
Maar ik denk dat je even wat nader onderzoek moet doen naar je vergelijking met de Ford Galaxy.
De Galaxy is namelijk fors fgroter en zwaarder dan de Dacia Jogger!

Ik heb jaren 7 zitters gereden met ons 6 koppige gezin en heb de overtuiging dat je geen serieuze 7 zitter kunt bouwen met een lengte van 455, zeker niet als die auto een motorkap heeft ipv de klassieke MPV korte neus.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door damuru » ma 25 okt 2021 17:20

Ah.. mijn fout, ik zie het idd.. ik ging er automatisch vanuit omdat het al een paar keer geroepen is in de review filmpjes van een aantal autoreviewers, vandaar die opmerking. Het enige wat groter is, is de wielbasis en dat betekent wel dat je ruimer zit binnen. Al gaat het maar om een paar cm ten opzichte van de Galaxy.
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door ArnoM » ma 25 okt 2021 18:27

De wielbasis is idd best groot voor een auto van 455 cm.
Leuk vorm gegeven trouwens die Jogger!
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

WimdR
Berichten: 13
Lid geworden op: za 4 aug 2018 11:51

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door WimdR » ma 25 okt 2021 21:13

Wij zijn vorig jaar overgestapt van een Avensis Verso (2.0l, 150pk en 192Nm bij 4000tpm) naar een Ford S-max met zo'n moderne motor: 1.6l, 240Nm bij 1900tpm. Dat rijdt erg lekker. Een sportwagen is het niet en wordt het niet maar dan moet je wat anders kiezen. Trekt al in lage toerentallen prettig vlot op.
Je moet alleen de verleiding weerstaan te lang in een te hoge versnelling te blijven hangen met je caravan. Dat trekt de motor wel maar wat meer toeren is toch fijner.
Wat het betekent voor de levensduur, een relatief klein blok in een grote auto, dat zal de toekomst leren.
Ik zou in jouw geval gaan voor de motor met wat meer koppel, ik denk dat je daar geen spijt van krijgt. Het lichtere blok heeft duidelijk minder koppel dan je Mitsubishi en al wordt dat bij minder toeren al afgegeven, het verschil ga je denk ik wel merken. Het verschil tussen de huidige 217Nm en de 200Nm van de Dacia met de nieuwe motor zal je nauwelijks merken, wel dat het (veel) makkelijker gaat als je niet door hoeft te halen in de versnellingen.
Succes met je keuze!
Ford S-max 1.6 Ecoboost met Wilk 490 HTD

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Morgoth » di 26 okt 2021 14:34

Staar je niet blind op cilinderinhoud. Ik had een Hyundai Tucson met een atmosferische 2l motor maar die trok nog geen vette worst van een plat bord. Een kleinere turbomotor heeft een veel beter koppel.

Verder weet ik niet hoe groot je kinderen zijn maar die Jogger heeft bij 3 zitrijen waarschijnlijk 0 bagageruimte meer over. Ik heb ook vier kinderen. Op vakantie hadden we wel eens een Renault Grand Scenic gehuurd met 3 zitrijen maar de kinderen hadden de kabinekoffertjes op schoot. Geen bagageruimte meer over.

Ik zou liever gaan voor een VW Sharan, Ford Galaxy, Chrysler Grand Voyager, Renault Espace, Peugeot 807 of zoiets. Dan heb je tenminste nog wat bergruimte
Hobby 420 De Luxe uit 1988

RikB
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 13:31

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door RikB » wo 27 okt 2021 11:38

Ga even met het hele gezin een proefzitje maken. Zeker als de kinderen wat groter worden, kan dat doorslaggevend zijn. Wij gingen voor een Espace, omdat die nu eenmaal enorm groot lijkt. Echter, de stoelen zitten erg laag, wat voor langere mensen echt niet prettig is. Wij zijn daardoor bij de Galaxy uitgekomen. De 7-zitter met de meeste beenruimte die we konden vinden. En alle stoelen kunnen apart versteld worden, wat in een gezin soms ook de nodige flexibiliteit oplevert.
Ik zou die Dacia dus zeker niet van papier kopen knipoog.gif

damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door damuru » ma 8 nov 2021 15:59

Uiteraard een proefritje, maar een proefritje doe je niet met de caravan erbij. k was meer benieuwd naar de ervaringen met de motoren van Renault/Dacia en dan met name die 3 pitters van een liter en 100PK met of zonder LPG.

De nieuwe Toe 110 motor zal op papier de beste vervanger voor de Grandis 2.4l worden, aangezien ze qua koppel bijna gelijk zijn. De van LPG is lager en zal iets meer moeite hebben met het optrekken maar nog steeds acceptabel, ga ik er even vanuit.

Qua ruimte, rijbeleving en andere zaken los van de prestaties van de motor vind ik nu niet belangrijk. Als men in dit forum al kunnen zeggen van; ik heb geen goede ervaring met de TCe motors en het is goed onderbouwd, dan weet ik voldoende en kijk ik verder. mrgreen.gif
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7993
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Ron » ma 8 nov 2021 16:52

[re.gif]
Van de Renault 0,9 TCE weet ik alleen dat deze met de caravan zuipt als een tierelier.
En moeite heeft met hellingen.
De 1.2 TCE doet het stukken beter.
Zelf rij ik met een Peugeot 1,2 3 cilinder .en dat gaat prima.
Dus kleine moteren met turbo doen het gewoon over het algemeen gewoon goed.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Frank63
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 4 apr 2021 18:21
Locatie: Gent

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Frank63 » ma 8 nov 2021 17:01

Is een 2de handse VW Tiguan Allspace (7pl) met een 1.5l 150pk 250Nm een optie voor jou?
Tiguan Allspace 1.5 TSI DSG7 R-Line Premium Business (2022)
Volvo V40 D2 Black Edition. (2019)
Hobby 460 UFe De Luxe (2021) - Truma XT2 - Victron Power Pack - Thule Omnistor 6300 - Dorema Mondial.
BMW F900R (2023)

damuru
Berichten: 95
Lid geworden op: di 21 aug 2018 10:12

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door damuru » di 8 feb 2022 12:21

Bedankt voor tips en suggesties, maar daar vroeg ik eigenlijk niet om. Het ging mij om de Jogger (want dat staat vast!) waar ik een twijfel heb over de motor. Er zijn twee motors, maar op basis van de gegevens en vergelijking met de Grandis (die ik op dit moment heb) scheelt het qua koppel niet veel en heb ik de volledige koppel al eerder dan bij de Grandis.

Twijfel is eigenlijk of het erg verschilt tussen de twee motoren die Dacia op dit moment voor de Jogger biedt. LPG is natuurlijk aantrekkelijker omdat ie goedkoper is, maar de TCe 110 heeft een beter koppel (30 meer) en heeft iets meer PK dan de LPG variant. Daarbij moet er ook gerekend worden wanneer de LPG motor niet op LPG rijdt dat er sowieso 10Nm en 10PK eraf gaan. Dat zou betekenen mocht ik op alleen benzine rijden dat ik maar 90pk en 160 koppel heb voor het trekken van mijn caravan.

Ik ben nog steeds benieuwd naar de ervaringen, want er zijn vast wel een aantal mensen die deze motorblokjes hebben en die een caravan trekken.

Volgens de website caravantrekker.nl zijn de beide blokjes goed tot prima om onze caravan te kunnen trekken in de berggebieden.

De reden tot zorg is dat ik een keer meegemaakt heb dat we bijna stil stonden op een snelweg in Duitsland, waar we omhoog moesten. Ik denk de klim 5% was. De auto kon de caravan maar heel moeizaam (en uiteindelijk in zijn 1!) de heuvel/berg opkrijgen. Dit wil ik dus echt niet meer meemaken en uiteraard levensgevaarlijk. Dit gebeurde bij de Daihatsu Terrios, een van de eerste modellen destijds (eind jaren 90 geloof ik?). Die had standaard 4 wielaandrijving. Voor meer info over de betreffende auto: https://www.autoweek.nl/auto/14288/daihatsu-terios-13i/ Daar staat ook dat ie geremd 1400kg mag en kan trekken. De caravan was zelf geen 1100kg destijds..

Iets met zit tussen je oren gevalletje denk ik?
Mitsubishi Grandis 2.4l 165pk uit 2006 samen met Kip Touring K 470T uit 1981.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18302
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door deusjevo » di 8 feb 2022 13:00

Die Jogger is toch nog niet uit?
Evaringen zal dan lastig zijn.

Ik begrijp dat je met vrouw en 4 kinderen gaat reizen, gaat dat niet kwellen qua ruimte met die LPG tank?

Verder begrijp ik niet dat je 10 Nm en 10 PK kwijt bent indien je niet op LPG rijdt?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gerrie
Berichten: 1393
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Gerrie » di 8 feb 2022 13:06

Al een berekening gemaakt op caravantrekker.nl en er naar de reviews gekeken van bijv. De renault Clio en captur of bij Dacia.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Techn

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Techn » di 8 feb 2022 14:23

Nee natuurlijk niet…
Ts geeft al meerdere keren aan dat het een jogger wordt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gerrie
Berichten: 1393
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Gerrie » di 8 feb 2022 16:37

:oops:
Misschien eerst even kijken. Staan gewoon in de lijst op caravantrekker.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Rembrandt » di 8 feb 2022 19:52

Er komt volgend jaar ook nog een hybride met 140pk. Wellicht is dat de betere caravan-trekker.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Chris » di 8 feb 2022 21:22

Wat weegt de Kip eigenlijk??
En wat zal de Jogger met alles en iedereen er in gaan wegen??

Even invoeren bij caravantrekker....
( enne... is hier de Franse Truuk met gewichten niet van toepassing.... ik heb geen idee)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Volvodriver

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Volvodriver » di 8 feb 2022 21:43

Lezen jullie wel wat TS schrijft. :oops: :oops:

Hij heeft de combi al door caravantrekker gehaald. Zijn caravan weegt beladen 1050 kg en is een oude Kip Touring uit 1981.

Zijn zorg is of die theoretische waarden van Caravantrekker kloppen. En hij wil weten wat een vergelijkbare combi in de praktijk doet. Hij wil geen verrassingen op een heuvel.
Helaas kan ik TS niet helpen. Omdat ik geen vergelijkbare combi (met de Renaultmotoren) heb. Die 0.9 TCE blokjes.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7993
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Ron » di 8 feb 2022 22:10

[re.gif]
Dat heb ik al geschreven.
De Renault 0,9 tce in de Renault doet het niet goed op heuvels.
Collega had een Captur met die 0.9 tor er in.
Met een kleine T@b en die vond het helemaal niets.
Veel schakelen bijna niet de heuvel op. En zuipen als een tierelier.
Na die eerste keer laten chippen. Toen was er al iets verbetering. Maar nog steeds niet geweldig.
Dus nu ingeruild voor een Mokka.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door El1989 » di 8 feb 2022 22:27

[re.gif]

Daar ben ik weer met me reclame voor de Clio estate awhoea.gif
Ik heb een 0.9 Tce blokje . Gechipt naar 115 pk en 180nm koppel . Ik ben afgelopen jaar naar de Franse Alpen geweest met een caravan die 1200 kg weegt ( denk stiekum dat die wel iets zwaarder was met alles erin en erop) en ik ben lachend overal de berg op gekomen. Gewoon in zijn 4 rijden en niks aan de hand volgens mij een keer in zijn 2 moeten rijden bij een erg steile heuvel in een dorpje … bij normale klimmen bleef die gewoon in zijn 4 en hield netjes de snelheid vast met cc . gebruik 1 op 10 gemiddeld .. ook kwa wegligging als een blok op de weg betrapte me er vaak op dat ik 100 km reed ipv van 90 en dan had ik nog kracht over om in te halen mocht dat nodig zijn… ik weet het het klinkt erg mooi maar hij heeft mij net zo verbaast als velen hier na mijn verhaal te hebben gelezen .. ik geloof best dat een dikke bmw het veel makkelijker allemaal heeft maar de Clio heeft zich dik bewezen. Hoe die het standaard gedaan zou hebben met 90 pk zou ik niet durven zeggen maar dan kom je vast ook overal wel uiteindelijk. Je moet denk ik ook kijken naar het verdere gebruik die je hebt met de auto . De Sleurhut zit er maar even achter vergeleken met hoeveel je rijd zonder . Succes 👍🏻

Anyway ik herken me dus niet in het verhaal dat die een berg niet op zou komen
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door meeder » di 8 feb 2022 22:37

@Chris de Franse rekentruc is hier niet van toepassing. De sommetjes kloppen precies.


De TCe 110 versie heeft 200Nm aan koppel tussen 2900 en 3500tpm, vrij hoge toerentallen voor een direct ingespoten turbo blokje ook al heeft hij maar 999cc.
De bi-fuel versie heeft geen directe inspuiting en op LPG 100pk en 170Nm tussen 2000 en 3500 tpm. Op benzine 91pk en 160Nm koppel. Ik dacht altijd dat je op LPG juist iets in zou leveren.

Om te trekken zou ik dus de TCe 110 nemen maar je moet hem dus eigenlijk als een atmosferische motor op toeren houden. Schakellui rijden zal er in de heuvels en bergen niet bij zijn. Rijden in 6 zal op de snelweg misschien ook wel een uitdaging worden.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7993
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Ron » di 8 feb 2022 22:47

Vergeet ff niet dat ze er met 6 personen inzitten.
Het gaat niet eens om het motor vermogen.
Maar meer de ruimte en gewichten.
De 7 persoons uitvoering heeft een kofferbak ruimte van 160 liter.
En een laad vermogen van 537 kg.

IK ben er van overtuigd dat hij echt wel op plek van bestemming komt.
Maar ts moet wel werken om de gang er in te houden (schakelen).
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door meeder » di 8 feb 2022 22:50

Ja, met 6 personen blijft er niet veel laadvermogen meer over idd.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door El1989 » di 8 feb 2022 23:00

ronk schreef:
di 8 feb 2022 22:47

Maar ts moet wel werken om de gang er in te houden (schakelen).
Niet mee eens . In zijn 4 ( ik heb 5 versnellingen ) of in zijn 5 (als hij er 6 heeft ) en gaan met die banaan.. cc aan en niet meer naar om kijken .als je mijn ervaring daar boven hebt gelezen staat het er ook. Ik voorzie geen enkele probleem voor ts. Tenzij die natuurlijk prestaties van een dik blok met 180+ pk verwacht .
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7993
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Tijd voor een nieuwe trekker voor een groot gezin

Bericht door Ron » di 8 feb 2022 23:07

[re.gif]
Zelf heb ik geen ervaring met dat renault blok.
Deze info heb ik van mijn collega.

Zelf rij ik ook met een lichte motortje
Maar wel met meer koppel.
IK zie wel dat de nieuwe dacia wel een hoger koppel heeft dan de captuur
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”