Caravan-auto combinaties
Re: Caravan-auto combinaties
Auto
Merk: Honda
Type: CRV 2.0 iVTEC 4WD
Bouwjaar: 2008
Gewicht: 1.540 (leeg)
Max. aanhangergewicht: 1600
Vermogen: 150pk /192Nm
Merk: Knaus
Type: sudwind 440 sudwind brun
Bouwjaar:1997
Leeggewicht:980
Totaal gewicht: 1200
Stabilisator:Stabifix
Met automatische mover, boven eindkeuken zelf gemonteerd groot Heki dakluik.
Betreft een Knaus Sudwind uitvoering voor 2 personen, inrichting kersenhout.
De combinatie Honda en Knaus is een prettige combinatie. Verbruik solo 1 op 12.5 gemiddeld, met caravan 1 op 9/1 op 9.5
De stabifix bevalt ook erg goed.
Met Honda en Caravan was het wel even wennen dat het een atmosferische benzine motor is, koppel topt hoger in de toeren. Bij wegrijden met caravan, en airco aan, iets meer gas geven bij wegrijden. Wegrijden met een 13-1400 toeren ipv stationair.
Het Honda real-4 wheel drive was prettig op (kleinere) campings met zandpaden, erg nat gras, of blubberige paden. Zeker in combinatie met de wat korte 1e versnelling!
Merk: Honda
Type: CRV 2.0 iVTEC 4WD
Bouwjaar: 2008
Gewicht: 1.540 (leeg)
Max. aanhangergewicht: 1600
Vermogen: 150pk /192Nm
Merk: Knaus
Type: sudwind 440 sudwind brun
Bouwjaar:1997
Leeggewicht:980
Totaal gewicht: 1200
Stabilisator:Stabifix
Met automatische mover, boven eindkeuken zelf gemonteerd groot Heki dakluik.
Betreft een Knaus Sudwind uitvoering voor 2 personen, inrichting kersenhout.
De combinatie Honda en Knaus is een prettige combinatie. Verbruik solo 1 op 12.5 gemiddeld, met caravan 1 op 9/1 op 9.5
De stabifix bevalt ook erg goed.
Met Honda en Caravan was het wel even wennen dat het een atmosferische benzine motor is, koppel topt hoger in de toeren. Bij wegrijden met caravan, en airco aan, iets meer gas geven bij wegrijden. Wegrijden met een 13-1400 toeren ipv stationair.
Het Honda real-4 wheel drive was prettig op (kleinere) campings met zandpaden, erg nat gras, of blubberige paden. Zeker in combinatie met de wat korte 1e versnelling!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Caravan-auto combinaties
Na de eerste vakantie met de nieuwe caravan een update van onze combinatie
Caravan
Merk: Hobby
Type: De Luxe 540 KMFe
Bouwjaar: 2020 (showroommodel uit 2020, nieuw gekocht in 2021)
Leeggewicht: 1320 kg (gewogen)
Totaal gewicht: Max 1750 kg
Stabilisator: Winterhoff
Auto
Merk:BMW
Type: 220i Gran Tourer
Bouwjaar: 2019
Gewicht: 1560 kg (rijklaar gewicht op kenteken)
Max. aanhangergewicht: 1500
Vermogen: 235pk (getuned, standaard 192pk)
Stabiliteit combinatie: Erg stabiel, bij snelheden van rond de 106km/h op de teller (wat ik meestal rijd op de snelweg) is de combinatie nog steeds super stabiel. Ik houd een kogeldruk aan van 85 kg.
Prestaties: Prestaties zijn heel erg goed. Auto heeft geen enkele moeite met de caravan, ondanks dat de caravan meer mag wegen dan de auto mag trekken. Optrekken gaat super vlot en ook tussenacceleratie is niets mis mee.
Opmerkingen: Auto mag officieel maar 1500 kg trekken in tegenstelling tot de caravan, die dankzij de verzwaarde as 1750 mag wegen. Wij hebben hem rijklaar gewogen op 1320 (met voortent erin). Tent gaat nu met stokken in de auto. Ook nog extra bagage in de auto en de (kinder)fietsen op het dak vd auto. Zo blijft er voldoende laadgewicht over in de caravan voor de vakantiespullen. Hij zit beladen meestal rond de 1500 / 1550 kg. Voor mijn gevoel kan de auto veel meer hebben, zeker na de tuning die ik heb laten doen. Maar er zal ongetwijfeld een reden voor zijn waarom BMW 'maar' 1500 kg aan heeft gehouden, wel fijn als het heel blijft natuurlijk. Kortom een super fijne combi!
Caravan
Merk: Hobby
Type: De Luxe 540 KMFe
Bouwjaar: 2020 (showroommodel uit 2020, nieuw gekocht in 2021)
Leeggewicht: 1320 kg (gewogen)
Totaal gewicht: Max 1750 kg
Stabilisator: Winterhoff
Auto
Merk:BMW
Type: 220i Gran Tourer
Bouwjaar: 2019
Gewicht: 1560 kg (rijklaar gewicht op kenteken)
Max. aanhangergewicht: 1500
Vermogen: 235pk (getuned, standaard 192pk)
Stabiliteit combinatie: Erg stabiel, bij snelheden van rond de 106km/h op de teller (wat ik meestal rijd op de snelweg) is de combinatie nog steeds super stabiel. Ik houd een kogeldruk aan van 85 kg.
Prestaties: Prestaties zijn heel erg goed. Auto heeft geen enkele moeite met de caravan, ondanks dat de caravan meer mag wegen dan de auto mag trekken. Optrekken gaat super vlot en ook tussenacceleratie is niets mis mee.
Opmerkingen: Auto mag officieel maar 1500 kg trekken in tegenstelling tot de caravan, die dankzij de verzwaarde as 1750 mag wegen. Wij hebben hem rijklaar gewogen op 1320 (met voortent erin). Tent gaat nu met stokken in de auto. Ook nog extra bagage in de auto en de (kinder)fietsen op het dak vd auto. Zo blijft er voldoende laadgewicht over in de caravan voor de vakantiespullen. Hij zit beladen meestal rond de 1500 / 1550 kg. Voor mijn gevoel kan de auto veel meer hebben, zeker na de tuning die ik heb laten doen. Maar er zal ongetwijfeld een reden voor zijn waarom BMW 'maar' 1500 kg aan heeft gehouden, wel fijn als het heel blijft natuurlijk. Kortom een super fijne combi!
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...
Re: Caravan-auto combinaties
.
Laatst gewijzigd door him op zo 23 mei 2021 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus 500 kd (2021) / Golf GTE (2015) / 1 serie (2020).
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Knaus
Type:500 KD silver selection
Bouwjaar: 2021
Leeggewicht: 1170
Totaal gewicht: 1500
Stabilisator: ja
Auto
Merk: VW
Type: Golf GTE
Bouwjaar: 2015
Gewicht: 1599 (rijklaar)
Max. aanhangergewicht: 1500
Vermogen: 150 pk (benzine motor)
75 pk (electro motor)
Stabiliteit combinatie:
Prestaties:
Opmerkingen: nog geen 30 km mee gereden, dus kan er weinig over zeggen. Wel dat deze super optrekt dankzij oa de electro motor.
Merk: Knaus
Type:500 KD silver selection
Bouwjaar: 2021
Leeggewicht: 1170
Totaal gewicht: 1500
Stabilisator: ja
Auto
Merk: VW
Type: Golf GTE
Bouwjaar: 2015
Gewicht: 1599 (rijklaar)
Max. aanhangergewicht: 1500
Vermogen: 150 pk (benzine motor)
75 pk (electro motor)
Stabiliteit combinatie:
Prestaties:
Opmerkingen: nog geen 30 km mee gereden, dus kan er weinig over zeggen. Wel dat deze super optrekt dankzij oa de electro motor.
Knaus 500 kd (2021) / Golf GTE (2015) / 1 serie (2020).
Caravan-auto combinaties - update
De auto is vorig jaar vervangen en nu ook de caravan. Tijd voor een update.
Caravan:
Merk: Hymer Eriba
Type: Nova 495 Luxus Line
Bouwjaar: 2014
Leeggewicht: 1300
Max. gewicht: 1700
Stabilisator: Alko AKS 3004
Auto:
Merk: BMW
Type: X1 sDrive 20i High Executive automaat, VDL Nedcar Edition
Bouwjaar: 2020
Rijklaar gewicht: 1560
Max. aanhangergewicht: 1800
Vermogen: 192 pk, 280 nm
Heerlijke combi!
De indeling van de 495 bevalt ons beter dan de 465 die we hiervoor hadden.
De auto is voor het eerst sinds 22 jaar weer een benzine ipv diesel. Deze heeft weliswaar iets minder koppel, maar vermogen en koppel zijn ruim voldoende voor deze combi.
Caravan:
Merk: Hymer Eriba
Type: Nova 495 Luxus Line
Bouwjaar: 2014
Leeggewicht: 1300
Max. gewicht: 1700
Stabilisator: Alko AKS 3004
Auto:
Merk: BMW
Type: X1 sDrive 20i High Executive automaat, VDL Nedcar Edition
Bouwjaar: 2020
Rijklaar gewicht: 1560
Max. aanhangergewicht: 1800
Vermogen: 192 pk, 280 nm
Heerlijke combi!
De indeling van de 495 bevalt ons beter dan de 465 die we hiervoor hadden.
De auto is voor het eerst sinds 22 jaar weer een benzine ipv diesel. Deze heeft weliswaar iets minder koppel, maar vermogen en koppel zijn ruim voldoende voor deze combi.
Bert
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line
BMW X1 sDrive 20i High Executive, VDL Nedcar Edition
Hymer Eriba Nova 495 Luxus Line
Re: Caravan-auto combinaties
Onze combinatie:
Caravan
Merk:Weinsberg
Type:450FU
Bouwjaar:2021
Leeggewicht:1040
Totaal gewicht:1350
Stabilisator:ja
Auto
Merk:Hyundai
Type:I30
Bouwjaar:2018
Gewicht:1280
Max. aanhangergewicht:1400
Vermogen:140 PK 240 Nm
Stabiliteit combinatie: Hulpveren laten plaatsen omdat de auto iets doorhangt.
Prestaties:Alleen nog in nederland geweest maar gaat prima.
Opmerkingen: In de 5e versnelling op de cruise control gem. 90 km p/u
Off-topic berichten in dit lijntje worden verwijderd.
Als er vragen zijn naar aanleiding van een berichtje, kun je dat even vragen middels een PB-tje aan de berichtgever of in de babbelbox
Laatst gewijzigd door zandvoorta op za 13 jan 2007 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Omhoog
Caravan
Merk:Weinsberg
Type:450FU
Bouwjaar:2021
Leeggewicht:1040
Totaal gewicht:1350
Stabilisator:ja
Auto
Merk:Hyundai
Type:I30
Bouwjaar:2018
Gewicht:1280
Max. aanhangergewicht:1400
Vermogen:140 PK 240 Nm
Stabiliteit combinatie: Hulpveren laten plaatsen omdat de auto iets doorhangt.
Prestaties:Alleen nog in nederland geweest maar gaat prima.
Opmerkingen: In de 5e versnelling op de cruise control gem. 90 km p/u
Off-topic berichten in dit lijntje worden verwijderd.
Als er vragen zijn naar aanleiding van een berichtje, kun je dat even vragen middels een PB-tje aan de berichtgever of in de babbelbox
Laatst gewijzigd door zandvoorta op za 13 jan 2007 16:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Omhoog
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: vr 4 jun 2021 11:56
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk:Chateau
Type: Calista 440
Bouwjaar: 200?
Leeggewicht:1050
Totaal gewicht:1250
Stabilisator:ja
Mover:ja
Auto
Merk:Opel
Type:Insignia 2.0T 4x4
Bouwjaar:2009
Gewicht:1700kg
Max. aanhangergewicht:1700kg geremd
Vermogen:240pk
Stabiliteit combinatie: super
Prestaties: zeer goed
Opmerkingen:ideale combi
Merk:Chateau
Type: Calista 440
Bouwjaar: 200?
Leeggewicht:1050
Totaal gewicht:1250
Stabilisator:ja
Mover:ja
Auto
Merk:Opel
Type:Insignia 2.0T 4x4
Bouwjaar:2009
Gewicht:1700kg
Max. aanhangergewicht:1700kg geremd
Vermogen:240pk
Stabiliteit combinatie: super
Prestaties: zeer goed
Opmerkingen:ideale combi
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: ma 5 feb 2018 14:57
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk:Hobby
Type: 540 UL Exellent
Bouwjaar: 2021
Leeggewicht:1350
Totaal gewicht:1750
Stabilisator:ja
Mover:ja
Auto
Merk:Mazda
Type:CX-5
Bouwjaar:2013
Gewicht:1300 kg (leeg)
Max. aanhangergewicht:1800kg geremd
Vermogen:165 pk
Stabiliteit combinatie: Rijdt goed
Prestaties: goed
Opmerkingen:Auto goed beladen om gewichtsverschil te compenseren.
Merk:Hobby
Type: 540 UL Exellent
Bouwjaar: 2021
Leeggewicht:1350
Totaal gewicht:1750
Stabilisator:ja
Mover:ja
Auto
Merk:Mazda
Type:CX-5
Bouwjaar:2013
Gewicht:1300 kg (leeg)
Max. aanhangergewicht:1800kg geremd
Vermogen:165 pk
Stabiliteit combinatie: Rijdt goed
Prestaties: goed
Opmerkingen:Auto goed beladen om gewichtsverschil te compenseren.
Mazda CX-5 2.5 192PK Automaat 4x4 Benzine met Hobby 540 UL Excellent 2020
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Fendt
Type: Bianco 515SG
Bouwjaar: 2018
Leeggewicht: +/- 1500 kg
Totaal gewicht: 1700kg
Stabilisator: ja
Mover: ja
Auto
Merk: Volvo
Type: XC60
Bouwjaar: 2019
Gewicht: 1664 kg (leeg)
Max. aanhangergewicht: 2300 kg
Vermogen: 150pk
Stabiliteit combinatie: zeer goed
Prestaties: goed
Opmerkingen: Bij lange hellingen merk je dat de auto wat vermogen tekort komt, maar voor 95% van alle situatie is het voldoende om vlot te kunnen rijden.
Merk: Fendt
Type: Bianco 515SG
Bouwjaar: 2018
Leeggewicht: +/- 1500 kg
Totaal gewicht: 1700kg
Stabilisator: ja
Mover: ja
Auto
Merk: Volvo
Type: XC60
Bouwjaar: 2019
Gewicht: 1664 kg (leeg)
Max. aanhangergewicht: 2300 kg
Vermogen: 150pk
Stabiliteit combinatie: zeer goed
Prestaties: goed
Opmerkingen: Bij lange hellingen merk je dat de auto wat vermogen tekort komt, maar voor 95% van alle situatie is het voldoende om vlot te kunnen rijden.
Volvo XC60 2019 + Fendt Bianco 515SG 2018
Re: Caravan-auto combinaties
Jammer dat er niet wat meer vermeld staat over welke variant er nu exact gereden wordt, diesel benzine, welke motorvariant enz
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan-auto combinaties
Ik had meer van jou verwacht Mickey
Deze puzzel is toevallig makkelijk op te lossen. In 2019 was de langzaamste XC60 benzine die geleverd werd de T4 met 190pk.
Dus is het een diesel: de enige 150pk diesel was de D3 en die werd niet met automaat geleverd, dus is het een handbak Gewicht klopt ook exact.
Blijft over of het een Momentum, R-Design of Inscription was
Maar ik ben met je eens dat het makkelijker is als men dat zelf erbij vermeldt. Scheelt puzzelen en bij sommige auto's is het niet zo makkelijk als deze keer.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Caravan-auto combinaties
Zoveel kennis heb ik niet van Volvo, ik zou ook niet weten hoeveel een V60 T3,4,5,6 of 8 heeft, ook niet wat een B4 of 5 heeft, ik weet wel wat mijn B3 heeft
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Fendt
Type: Tendenza 650 SFD
Bouwjaar: 2021
Leeggewicht: 1690 kg
Totaal max gewicht: 2500 kg
Stabilisator: ja
Mover: ja
Auto
Merk: Volvo
Type: XC60 T5
Bouwjaar: 2018
Gewicht rijklaar: 1766 kg Max: 2400 kg
Max. aanhangergewicht: 2400 kg
Vermogen: 250pk (350 Nm)
Stabiliteit combinatie: Goed
Prestaties: Erg goed
Opmerkingen: Uitstekende trekkracht, bij hellingen goed in staat om met 100 km/h vrachtverkeer in te halen. Door juiste gewichtsverdeling over auto en caravan toe te passen een stabiele combinatie.
Merk: Fendt
Type: Tendenza 650 SFD
Bouwjaar: 2021
Leeggewicht: 1690 kg
Totaal max gewicht: 2500 kg
Stabilisator: ja
Mover: ja
Auto
Merk: Volvo
Type: XC60 T5
Bouwjaar: 2018
Gewicht rijklaar: 1766 kg Max: 2400 kg
Max. aanhangergewicht: 2400 kg
Vermogen: 250pk (350 Nm)
Stabiliteit combinatie: Goed
Prestaties: Erg goed
Opmerkingen: Uitstekende trekkracht, bij hellingen goed in staat om met 100 km/h vrachtverkeer in te halen. Door juiste gewichtsverdeling over auto en caravan toe te passen een stabiele combinatie.
Volvo XC60 (2018) | Fendt Diamant (2023)
Re: Caravan-auto combinaties
De combi: Skoda Kodiaq Business Edition Plus 1.5 benzine automaat en Fendt 445 Bianco. Na jaren gediezeld te hebben nu met een benzine trekken, en dat valt niet tegen!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Skoda Kodiaq DSG 1.5 Business ED Plus, Fendt Bianco 445.
-
- Berichten: 401
- Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17
Re: Caravan-auto combinaties
Oostenrijk
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk
Hobby 540 FU 2021, lekker compleet
Gechipt naar 190 pk
Hobby 540 FU 2021, lekker compleet
Re: Caravan-auto combinaties
Vullen jullie deze lijstjes ook nog even in? Laat je combi zien is een ander topic. viewtopic.php?f=75&t=16086&p=843300#p843300
Caravan
Merk:
Type:
Bouwjaar:
Leeggewicht:
Totaal gewicht:
Stabilisator:
Auto
Merk:
Type:
Bouwjaar:
Gewicht:
Max. aanhangergewicht:
Vermogen:
Stabiliteit combinatie:
Prestaties:
Opmerkingen:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 9 aug 2017 20:19
Re: Caravan-auto combinaties
Merk: Beyerland
Type: Sprinter 440HK
Bouwjaar: 2009
Leeggewicht: 940
Totaal gewicht:1300
Stabilisator: alko
Auto
Merk: Ford
Type: Kuga 1,5 Ecoboost
Bouwjaar: 2020
Gewicht: 1464kg
Max. aanhangergewicht: 1600kg
Vermogen: 120pk
Stabiliteit combinatie: prima
Prestaties: goed, de echte vuurdoop komt als we op vakantie gaan
Opmerkingen: we komen van een Seat altea 1,8 tdi 140pk. Ik was huiverig voor een benzine met 1,5 liter maar tot op heden zeer tevreden over de prestaties
Re: Caravan-auto combinaties
De 308 is vervangen door een Grandland X.
[image][/image]
Caravan
Merk: Caravelair
Type: Antares 510 Luxe
Bouwjaar: 2004
Leeggewicht: 1020 kg (volgens laatste meting)
Totaal gewicht: 1300 (max en geschat)
Stabilisator: AL-KO AKS1300
Auto
Merk: Opel
Type: Grandland X 1.2 business executive +
Bouwjaar: 2020
Gewicht: 1295 rijklaar, inc. vakantie uitrusting en bemanning 1600 geschat.
Max. aanhangergewicht: 1400kg
Vermogen: 131pk / 230Nm
Stabiliteit combinatie: Heel goed. Alleen bij het inhalen van vrachtwagens voel je de combinatie een heel klein beetje trekken
Prestaties: Goed, ondanks dat de motor op papier geen hele indrukwekkende cijfers laat zien voldoet deze absoluut prima. De lange aanloop naar de Gotthard ging prima met een snelheid van 90 kilometer per uur. Dit deed de voorganger ook op deze manier. Alleen sneller en tijdig terugschakelen.
Opmerkingen: Wilde aanvankelijk ulpveren plaatsen. Maar na een reactie van een forum lid dat nog even uitgesteld. Tot nu toe geen spijt van.
Kortom, ik ben er erg tevreden mee
[image][/image]
Caravan
Merk: Caravelair
Type: Antares 510 Luxe
Bouwjaar: 2004
Leeggewicht: 1020 kg (volgens laatste meting)
Totaal gewicht: 1300 (max en geschat)
Stabilisator: AL-KO AKS1300
Auto
Merk: Opel
Type: Grandland X 1.2 business executive +
Bouwjaar: 2020
Gewicht: 1295 rijklaar, inc. vakantie uitrusting en bemanning 1600 geschat.
Max. aanhangergewicht: 1400kg
Vermogen: 131pk / 230Nm
Stabiliteit combinatie: Heel goed. Alleen bij het inhalen van vrachtwagens voel je de combinatie een heel klein beetje trekken
Prestaties: Goed, ondanks dat de motor op papier geen hele indrukwekkende cijfers laat zien voldoet deze absoluut prima. De lange aanloop naar de Gotthard ging prima met een snelheid van 90 kilometer per uur. Dit deed de voorganger ook op deze manier. Alleen sneller en tijdig terugschakelen.
Opmerkingen: Wilde aanvankelijk ulpveren plaatsen. Maar na een reactie van een forum lid dat nog even uitgesteld. Tot nu toe geen spijt van.
Kortom, ik ben er erg tevreden mee
Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid, 204 pk, 350 nm (gecombineerd) - Caravelair Antares 510 Luxe 2004. Voorheen: Opel Grandland X 1.2 Business Executive+, 130 pk, 230 nm - Peugeot 308 SW - 1.6 BlueHDI Blue Lease Premium
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Knaus
Type: Sudwind 450FU
Bouwjaar: 2019 (modeljaar 2018)
Leeggewicht: 1110kg
Totaal gewicht: +/- 1300kg
Stabilisator: AKS
Auto
Merk: Peugeot
Type: 508SW
Bouwjaar: 2019
Gewicht: 1505kg
Max. aanhangergewicht: 1600kg
Vermogen: 180pk, 250Nm
Stabiliteit combinatie: zeer stabiel. Je rijdt zo 100kmh, zijwind van langsvliegende busjes geen last van.
Prestaties: uitstekend, zeker icm de 8 traps automaat. Well op Sportstand om de toeren net boven de 2000 te houden. Verbruik rond 1:9 ongeveer.
Neem geen trekhaak die op de lijst bij Peugeot staat (bosal ak41), prima ding maar veel te laag. Standaard onbeladen net onder de 38cm waar de achterzijde van de caravan opstijgt.
Ik heb uiteindelijk de brink eronder laten zetten na verwijdering van de bosal, die geeft ongeveer 45cm onbeladen.
Daarmee krijgt de combi met 65kg kogeldruk keurig recht.
Merk: Knaus
Type: Sudwind 450FU
Bouwjaar: 2019 (modeljaar 2018)
Leeggewicht: 1110kg
Totaal gewicht: +/- 1300kg
Stabilisator: AKS
Auto
Merk: Peugeot
Type: 508SW
Bouwjaar: 2019
Gewicht: 1505kg
Max. aanhangergewicht: 1600kg
Vermogen: 180pk, 250Nm
Stabiliteit combinatie: zeer stabiel. Je rijdt zo 100kmh, zijwind van langsvliegende busjes geen last van.
Prestaties: uitstekend, zeker icm de 8 traps automaat. Well op Sportstand om de toeren net boven de 2000 te houden. Verbruik rond 1:9 ongeveer.
Neem geen trekhaak die op de lijst bij Peugeot staat (bosal ak41), prima ding maar veel te laag. Standaard onbeladen net onder de 38cm waar de achterzijde van de caravan opstijgt.
Ik heb uiteindelijk de brink eronder laten zetten na verwijdering van de bosal, die geeft ongeveer 45cm onbeladen.
Daarmee krijgt de combi met 65kg kogeldruk keurig recht.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Caravan-auto combinaties
65kg is echt heel laag hoor, niet voldoende voor een heerlijk strak rijdende combi
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan-auto combinaties
Hij ligt inmiddels rond de 70, met gewicht van 1350 kg keurig conform de norm 5% van het caravan gewicht.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Caravan-auto combinaties
Op de foto staat de caravan wellicht horizontaal maar de auto hangt toch aardig op zijn kont.
Hoe dan ook wel een mooi combi
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Caravan-auto combinaties
Dat is maar een theoretisch getal en keer op keer blijkt het dat een (veel) hogere kogeldruk een stabielere combi geeft
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan-auto combinaties
Caravan
Merk: Adria
Type: Adora 573 PT
Bouwjaar: 2021
Leeggewicht: ~1600 kg
Totaal gewicht: ~1850 kg (max is 2000kg)
Stabilisator: AKS
Auto
Merk: BMW
Type: 545i
Bouwjaar: 2005 (youngtimer)
Gewicht rijklaar: 1872 kg
Max. aanhangergewicht: 2000 kg
Vermogen: 333pk, 450Nm
Stabiliteit combinatie: Prima. Ik hou rond de 100kg kogeldruk aan. Als ik te snel een vrachtwagen wil inhalen voel ik soms wel dat de caravan een lichte beweging wil maken, maar dat is dan ook met 120 op de teller. (combinatie gaat ook richting de 13 meter)
Prestaties: Uitstekend. Automaat in sportstand, dan 2000 toeren bij 110 op de teller. Steile helling (>7%) kan ik hem makkelijk doortrekken naar 120+, dan wel naar 4500 toeren ofzo, maar het is een 8 cilinder zonder turbo. Dus je moet ook toeren maken (max zit rond de 6500 toeren)
Opmerkingen: Heb luchtvering achter, dus hij hangt niet door ofzo.
Had op de heenreis zoveel mogelijk in de achterbak van de auto gedaan, maar bij elke verplaatsing naar een nieuwe camping ging er steeds minder van de caravan naar de auto, gewoon omdat het nog steeds prima reed. (enkele zwaardere dingen gingen nog wel in de auto)
Caravan was wel goed beladen steeds, maar dat is ook wel gemakkelijk met een koelkast en opberg ruimte genoeg in het midden boven de wielen. Daarnaast hebben we ook alleen maar een luifel mee, dus zoveel zware dingen waren er niet. Auto was ook zwaar genoeg met ons erin en fietsen op het dak erbij.
Merk: Adria
Type: Adora 573 PT
Bouwjaar: 2021
Leeggewicht: ~1600 kg
Totaal gewicht: ~1850 kg (max is 2000kg)
Stabilisator: AKS
Auto
Merk: BMW
Type: 545i
Bouwjaar: 2005 (youngtimer)
Gewicht rijklaar: 1872 kg
Max. aanhangergewicht: 2000 kg
Vermogen: 333pk, 450Nm
Stabiliteit combinatie: Prima. Ik hou rond de 100kg kogeldruk aan. Als ik te snel een vrachtwagen wil inhalen voel ik soms wel dat de caravan een lichte beweging wil maken, maar dat is dan ook met 120 op de teller. (combinatie gaat ook richting de 13 meter)
Prestaties: Uitstekend. Automaat in sportstand, dan 2000 toeren bij 110 op de teller. Steile helling (>7%) kan ik hem makkelijk doortrekken naar 120+, dan wel naar 4500 toeren ofzo, maar het is een 8 cilinder zonder turbo. Dus je moet ook toeren maken (max zit rond de 6500 toeren)
Opmerkingen: Heb luchtvering achter, dus hij hangt niet door ofzo.
Had op de heenreis zoveel mogelijk in de achterbak van de auto gedaan, maar bij elke verplaatsing naar een nieuwe camping ging er steeds minder van de caravan naar de auto, gewoon omdat het nog steeds prima reed. (enkele zwaardere dingen gingen nog wel in de auto)
Caravan was wel goed beladen steeds, maar dat is ook wel gemakkelijk met een koelkast en opberg ruimte genoeg in het midden boven de wielen. Daarnaast hebben we ook alleen maar een luifel mee, dus zoveel zware dingen waren er niet. Auto was ook zwaar genoeg met ons erin en fietsen op het dak erbij.
Adria Adora 573 PT 2021 achter een BMW 545
Re: Caravan-auto combinaties
Auto
Merk: Volvo
Type: V40 D2 Black Edition
Bouwjaar: 2019
Gewicht: 1.353 (leeg)
Max. aanhangergewicht: 1500kg
Vermogen: 120pk /280Nm
Caravan
Merk: Hobby
Type: 460 UFe de luxe
Bouwjaar:2021
Leeggewicht:1210kg
Totaal gewicht: 1500kg (verzwaarde as)
Met Truma SX mover en Victron Peak Power pack accu 20Ah.
Afgelopen weekend bij wijze van test met de Volvo en de nieuwe Hobby naar camping WIes-Neu in Dillingen Lux. gereden en mag gerust zeggen dat dit een fijne combinatie is. Het verbruik lig op het traject van Gent over Luik -> Verviers -> Dillingen op 9l op 100km. Wat ik persoonlijk niet zo gek vind. De heuvels rond Verviers (E42) doet de V40 in zijn 4 aan 95km/u. Op vlakke wegen leg ik hem in zijn 5, de hoogste versnelling gebruik ik niet omdat de motor te diep in de kelder gaat draaien.
De Hobby ligt een heel stuk rustiger achter de V40 dan de Caravelair Bahia 430 die we eerder hadden.
Op vlakke wegen rijd ik afhankelijk van het verkeer tussen de 90 & 100km/u. Boven de 110 kan de combi iets onrustig worden. Bij het inhalen of ingehaald worden door hoge bestelwagens / campers of vrachtwagens blijft de combi vrij rustig. Dit was niet het geval bij de Caravelair. Ik besteed wel extra aandacht aan het kogelgewicht (70/75kg) door deze te wegen met een Milenco disselweger.
Onze eerste indrukken zijn na 600km zeer positief!
Merk: Volvo
Type: V40 D2 Black Edition
Bouwjaar: 2019
Gewicht: 1.353 (leeg)
Max. aanhangergewicht: 1500kg
Vermogen: 120pk /280Nm
Caravan
Merk: Hobby
Type: 460 UFe de luxe
Bouwjaar:2021
Leeggewicht:1210kg
Totaal gewicht: 1500kg (verzwaarde as)
Met Truma SX mover en Victron Peak Power pack accu 20Ah.
Afgelopen weekend bij wijze van test met de Volvo en de nieuwe Hobby naar camping WIes-Neu in Dillingen Lux. gereden en mag gerust zeggen dat dit een fijne combinatie is. Het verbruik lig op het traject van Gent over Luik -> Verviers -> Dillingen op 9l op 100km. Wat ik persoonlijk niet zo gek vind. De heuvels rond Verviers (E42) doet de V40 in zijn 4 aan 95km/u. Op vlakke wegen leg ik hem in zijn 5, de hoogste versnelling gebruik ik niet omdat de motor te diep in de kelder gaat draaien.
De Hobby ligt een heel stuk rustiger achter de V40 dan de Caravelair Bahia 430 die we eerder hadden.
Op vlakke wegen rijd ik afhankelijk van het verkeer tussen de 90 & 100km/u. Boven de 110 kan de combi iets onrustig worden. Bij het inhalen of ingehaald worden door hoge bestelwagens / campers of vrachtwagens blijft de combi vrij rustig. Dit was niet het geval bij de Caravelair. Ik besteed wel extra aandacht aan het kogelgewicht (70/75kg) door deze te wegen met een Milenco disselweger.
Onze eerste indrukken zijn na 600km zeer positief!
Tiguan Allspace 1.5 TSI DSG7 R-Line Premium Business (2022)
Volvo V40 D2 Black Edition. (2019)
Hobby 460 UFe De Luxe (2021) - Truma XT2 - Victron Power Pack - Thule Omnistor 6300 - Dorema Mondial.
BMW F900R (2023)
Volvo V40 D2 Black Edition. (2019)
Hobby 460 UFe De Luxe (2021) - Truma XT2 - Victron Power Pack - Thule Omnistor 6300 - Dorema Mondial.
BMW F900R (2023)