Nieuwe caravan in gewicht verlagen

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door eurotrotter » di 30 jun 2020 22:22

RDDR schreef:
di 30 jun 2020 16:11

Mijn tegenvraag: hoe lang rij je al met een caravan en hoe vaak heb je een niet reprareerbare band gehad?
Al een dikke 40 jaar,en nog nooit n lekke band gehad.
Maar mijn resultaten uit het verleden geven voor jou geen zekerheid in de toekomst. mrgreen.gif
Maar van mij mag je dat vertrouwen in je verzekering hebben hoor ;jij staat met je gezinnetje langs de weg,ik niet( althans zo kort mogelijk,ingeval ik lek rijdt)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door erichendri » di 30 jun 2020 23:06

Rijdt je met een aparte bandenmaat is een volwaardig reservewiel een must.
Was ook het eerste wat de anwb alarm centrale vroeg.
Stond vrijdagavond met een leeglopende band.
Is natuurlijk s'nachts een nog groter probleem.
Tuurlijk, je wordt geholpen maar om dan een dag of langer te moeten wachten
op een nieuwe band lijkt mij niks.
Net als nog uren te moeten rijden met een thuiskomertje die je vaak ook
op een voorgeschreven plek op de auto moet monteren.
Staat ook nietvoor niks "tijdelijk gebruik" op.
Advies, controleer je reservewiel banden spanning, wordt vaak vergeten en
de lange onderhouds intervallen wordt daar 1 of 2 jaar niet naar gekeken.
En dan heb je nog slimmerikken die een thuiskomer rustig op 2,5 bar zetten.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » di 30 jun 2020 23:11

Mijn reserve wiel hangt onder de caravan juist na de as. Je moet een hendel verdraaien de stang zakken en dan kan je aan je reserve wiel.

Hij hangt nu niet in de weg en op die 25kg zal het nu ook niet komen.

Wel heb ik nog een bedenking, kan je met de krik van de auto een caravan band vervangen? Ze spreken hier over een krik van 9kg :(
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Wie-niets » wo 1 jul 2020 11:43

RE.gif Ze spreken hier over een krik van 9 kg.

Zo een kleine Hydraulische mini garage krik verpakt in kunststof koffer zit je al gauw aan de 9 tot 10,5 kg.
Je kunt natuurlijk ook een 2-3 tons Hydraulische pot krik nemen die weegt heel wat minder.
Echter werken met de garage krik vind ik persoonlijk veel fijner. Trouwens waarom zou Knaus deze er dan bij hebben gedaan? Kijk wel als je er een koopt even dat de capaciteitshoogte bij het krikken tot zeker iets meer dan 30 cm kan. En met een reservewiel onder de caravan en je net zult zien daar waar je deze uit de beugel moet halen/trekken aan de lekke kant is moet je eerst al omhoog krikken. En uiteraard krik bij de as plaatsen en caravan aangekoppeld te laten. En als er een flinke lengte met de nodige kilo' s aanhangt kies ik niet voor een " auto" krikje. Overigens heb ik er ook nog de schaarkrik erbij gezet.

Tsja, en gelukkig behoef ik in principe niet op een kilootje te kijken aan laad vermogen, dus die 10 kg maakt niet veel uit.. awhoea.gif

Nog eens even naar mijn geschiedenis gekeken inzake lekke banden.
Caravans over 42 jaar 4 x lek waarvan 2 x er op tijd bij 1 x met flinke schade en 1 x wel wat schade maar wat beperkter.
1 x met aanhangertje met tent etc. Voor de caravan periode.
Auto 's in 56 jaar 5 x lekke band.
Motoren gelukkig niet terwijl ik daar toch vele km's woon-werk heb gereden in verschillende periodes.
Nu zou je eigenlijk een risico afzetting moeten doen op hoevelen kilometers.
En als je dan statistisch gaat kijken of toch op jaren is de risico factor dus vrij klein. Alleen ga je je voor het gevoel indekken. Dus toch die reserve band ? ! weenie.gif

Misschien een raar voorbeeld. In een loterij willen we met zijn allen graag wat winnen. Laten we er vanuit gaan dat er maar 3 flinke prijzen zijn. Toch kopen duizenden * een lot terwijl je eigenlijk weet dat de kans zeer klein is. knipoog.gif
*(die duizenden te zien als reservebanden) scratch.gif

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door RDDR » wo 1 jul 2020 12:52

RE.gif

Daarom koop ik geen loten en heb geen reserveband. De kans is dusdanig klein dat ik het risico op winnen te laag vindt en het risico op een niet-repareerbare band eveneens. En 30kg gewichtsbesparing te groot.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Wie-niets » do 2 jul 2020 12:57

RE.gif Wij kopen ook al jaren geen Loten meer. Over al die jaren is dat natuurlijk opgeteld aan uitgespaarde gelden een grote prijs. Maar ja.... Je weet natuurlijk nooit wat je eventueel had kunnen winnen. mrgreen.gif knipoog.gif

En even een gewetens vraag. Zou je als er zoals bij mijn Limited Edition al deze zaken als inclusief gold en op jouw Knaus Sport 460 EU nu van toepassing zou zijn geweest, je dit niet willen? scratch.gif
Voor de ruimte van het gewicht Alko reservewielhouder en velg/ band van zo' n 35 kilo's die je nu op jouw 1500 as over heb zal dit geen probleem geweest zijn toch? Ook de auto zou het amper merken. weenie.gif
Tsja, voor de TS wordt dit een ander uitgangspunt.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Ron » do 2 jul 2020 13:14

Het is wel off topic.

Ik 2 klapbanden met 100 km er tussen.
En uiteraard maar 1 reservewiel. (wel een hydraulische krik )
Geen schade aan caravan, 2 band was 1,5 km voor die grote hypermarche bij Metz waar ook een bandenzaak bij zit.
Die ging alleen net sluiten, dus op de parkeerplaats overnacht.
Volgende ochtend 2 verse bandjes er onder.

De klapbanden waren 5 jaar oud, bleek achteraf een slechte serie te zijn van Kuhmno waar kennelijk een terugroep actie op was geweest.
En ik niet op de hoogte was gebracht door de dealer.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door RDDR » do 2 jul 2020 13:22

Wie-niets schreef:
do 2 jul 2020 12:57
RE.gif Wij kopen ook al jaren geen Loten meer. Over al die jaren is dat natuurlijk opgeteld aan uitgespaarde gelden een grote prijs. Maar ja.... Je weet natuurlijk nooit wat je eventueel had kunnen winnen. mrgreen.gif knipoog.gif

En even een gewetens vraag. Zou je als er zoals bij mijn Limited Edition al deze zaken als inclusief gold en op jouw Knaus Sport 460 EU nu van toepassing zou zijn geweest, je dit niet willen? scratch.gif
Voor de ruimte van het gewicht Alko reservewielhouder en velg/ band van zo' n 35 kilo's die je nu op jouw 1500 as over heb zal dit geen probleem geweest zijn toch? Ook de auto zou het amper merken. weenie.gif
Tsja, voor de TS wordt dit een ander uitgangspunt.
Het antwoord op de gewetensvraag is heel simpel: het financiele deel telt totaal niet mee. Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik niet erg op de centen hoef te letten. Komt wellicht niet altijd zo over, omdat ik van nature niet graag nutteloos geld over de balk gooi. Maar als die band erbij had gezeten had ik hem thuis gelaten en had het ding nu in de weg gelegen in de garage.
We hebben 4 jaar met de Eriba met reservewiel rond gereden En nu later, bij het wegen van spullen pas geconcludeerd dat we ook 4 jaar zwaar overbeladen hebben rond gereden. Hoewel mijn auto geen pk's te kort komt is het ook geen grote of zware auto voor deze hut. Dus gewichtsverhouding is bij mij wel een dingetje. Daarom zou ik hem nu thuis laten. Daarom hebben we ook het super lichte Reich MPP als accu genomen (die duurder was dan een reservewiel). Ook de reden dat we met maar 1 gasfles rond rijden. In de Eriba hadden we er 2 staan en waren na 4 jaar nog steeds met fles 1 bezig.

Tweede wat voor mij een groot punt is: ik ben chronisch rug patient en het zal mij simpelweg niet lukken om een band van 25kg erop te tillen. Laag bij de grond is een ramp. Dus als het mis gaat moet ik hoe dan ook hulp gaan bellen. En 215/55/R17 banden die eronder zitten is een gangbare maat.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Wie-niets » do 2 jul 2020 19:05

RE.gif Oké duidelijk en over die gewichts verhouding met jouw auto maak je een punt.

Vervelend die chronische rugklachten met de nodige beperkingen dat werkt niet als een pluspunt en dan moet je keuzes maken en zien/ leren te leven met de zaken die je nog wel kunt. Overigens troost je, ik zal je mijn geschiedenis van de laatste jaren maar besparen en tenslotte is het hier geen Medisch-Forum hoewel de feiten kennende van iemand in het waarom ....tot heel andere conclusies leidt over iemand of het duidelijkheid schept in het doen van zijn besluit om tot iets, kan komen.

En ja, wat die aantallen glasflessen zeker in de zomer soms in de disselkast doen vraag ik mij ook wel eens af. Met vaak een paar keer per jaar ruim 10 weken weg was die van ons ook nog niet op en soms deden wij er ook lang over. Ach, leven en laten leven denk ik dan. knipoog.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door meeder » wo 5 mei 2021 18:46

Oud draadje, maar ik wist niet of het nou heel nuttig is om een nieuw draadje te starten.
Onze caravan is bij aanschaf van 1200kg naar 1300kg gezet. Nu moeten wij vanwege de nieuwe auto het gewicht weer wat naar beneden brengen om onder 3500kg te blijven.
Het halen van het E rijbewijs staat op de planning, maar vanwege de drukte bij het CBR en omdat het in mijn ogen nu niet echt handig is om uren met een 'vreemde' in de auto te zitten. Dit wil ik dus later dit jaar of begin volgend jaar doen.
Is het dan ook weer net zo eenvoudig mogelijk om weer naar het orginele getal van 1300kg te gaan?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door PD » wo 5 mei 2021 18:50

[re.gif]
Ja, dit betreft beide keren een eenvoudige administratieve handeling met beperkte kosten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door meeder » wo 5 mei 2021 19:07

Top, dankjewel. Dan kan ik het in gang gaan zetten.

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » wo 5 mei 2021 20:59

In België is het net zo eenvoudig als je maar langs de kassa passeert. Ik weet hier wel geen prijzen van maar zal niet zo heel veel zijn,
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”