TomTom Go Navigation: route opslaan

Systemen en aanverwante zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

TomTom Go Navigation: route opslaan

Bericht door freekvo » za 5 jun 2021 13:52

Ik gebruik al jaren de TomTom Go Navigation app op mijn Android-smartphone . Kosten tegenwoordig: € 13 per jaar.
Vorig jaar zomer is er een grote update geweest en ik kom er nu achter dat ik mijn geplande routes niet meer (vooraf) kan opslaan.
Ik kan nog wel via TomTom Mydrive een route met diverse tussenstops (om van de door TT geplande route af te wijken) aanmaken, opslaan en openen in de app maar dan is het niet meer mogelijk om een in Mydrive aangebrachte tussenstop al rijdende te verwijderen. Wij willen nl. onderweg nog wel eens van de vooraf geplande route afwijken om uiteindelijk toch weer bij de volgende tussenstop/eindpunt uit te komen.

Zie ik nu iets over het hoofd of is het iets waar ik maar gewoon mee moet leren leven?
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: TomTom Go Navigation: route opslaan

Bericht door Hermanus » za 5 jun 2021 20:35

Hiermee zal je moeten leren leven. Er zijn n.l. 2 mogelijkheden:
1) Je maakt een route in Mydrive, en slaat deze op als route. Eenvoudig gezegd, hier worden alleen begin-, eind- en tussenstops doorgegeven aan je systeem. Het systeem maakt de route, rekening houdend met afsluitingen, files, etc. etc. Hierin kan je onderweg aanpassingen doen.
2) Je maakt een route in Mydrive, en slaat deze op als track. Dan wordt de gemaakte track volledig doorgegeven aan je systeem, en het systeem volgt exact de gemaakte track. Hierin kunnen geen wijzigingen worden gemaakt. Zodra je een afwijking doet van de gemaakte track, blijft het systeem proberen je terug te brengen naar de gemaakte track, met ( uit ervaring) veel ellende.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: TomTom Go Navigation: route opslaan

Bericht door freekvo » za 5 jun 2021 21:29

Thnx voor het meedenken.
Keuze 2 is geen optie. Ik zal de komende dagen nog wel wat dingen gaan uitproberen.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: TomTom Go Navigation: route opslaan

Bericht door Kipvriend » zo 6 jun 2021 18:56

TomTomGo app is werkelijk een geweldige vorm van navigatie zeker in combinatie met Apple CarPlay.
Route is gemakkelijk te maken met TomTom MyDrive, wel een account aanmaken.
Met MyDrive kan je de route welke je hebt gemaakt tot de dag voor vertrek nog nakijken of er geen bijzonderheden zijn en is dan aanpasbaar. De kans dat je voor verrassingen komt is minder groot.
En de 13,- euro is het dubbel en dwars waard.
Houd er rekening mee dat je hiervoor bijna wekelijks updates krijgt.
Beter kan niet ten opzichte van de autonavigatiesystemen die wel tot 3 jaar achter lopen, das niet handig als je met je hut rijdt.

Weet inmiddels ook dat de TomTomGo app ook voor Android beschikbaar is.
Heb alleen geen idee of dat het zelfde werkt als bij de Apple.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: TomTom Go Navigation: route opslaan

Bericht door freekvo » zo 6 jun 2021 20:34

Krijg nou tieten....... Ik zit nog wat te spelen met de app op mn net gekochte tablet en alles wat ik miste t.o.v. de vorige versie, is ook in deze versie gewoon mogelijk. Je moet alleen even weten hoe.
Om de geplande route op te slaan, druk je op de route in de 'rijmodus'. En dan opent zich een pop-up-menu. Op die manier kun je ook een tussenpunt eventueel weer verwijderen.
Op mn smartphone werkt het op dezelfde manier. Dus ik ben helemaal blij blij.gif
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: TomTom Go Navigation: route opslaan

Bericht door Bommes » ma 7 jun 2021 10:21

Ik maak als motorrijder meestal mijn routes vooraf via www.myrouteapp.nl en upload die als GPX bestand naar mijn Tomtom Rider 450 (motor navigatie systeem).
Via myrouteapp.n kan dit rechtstreeks maar het kan ook via tomtom mydrive.

Tijdens het rijden gebeurd het ook regelmatig dat ik afwijk van de vooraf gemaakte route en/of ter plaatste iets anders bersluit.
Geen enkel probleem, de tomtom herrekend continu om je terug op de route te krijgen.
Is dit niet wenselijk, of wil je zeg eens wat tussen de middag ineens in die ene plaats welke 50 van je route af ligt gaan lunchen.
Klik je op "huidige route" wis route.
Vervolgens geef je je nieuwe "tijdelijke" bestemming in op de normale manier (navigeer naar).
Aan het einde van je lunch of je detour open je weer terug je vooraf gemaakte route (mijn routes in je tomtom)
De tomtom zal je dan vragen of je wilt navigeren naar "begin punt" of dichtstbijzijnde punt".
Het laatste brengt je gewoon terug naar het kortste bij zijnde punt op je route.

Een gratis programma om routes te maken op basis van google maps is Tyre.
https://www.janboersma.nl/gett/nl_index.php
Nadeel daarvan is dat er verschillen kunnen zitten in de routes die je daarin maakt en die op de tomtom worden weer gegeven omdat er verschillende basiskaarten worden gebruikt (googlemaps vs tomtom)
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”