Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Sofie64 » di 15 okt 2019 10:53

Wij hebben onze navigatie in de auto altijd ingesteld op " Groot" als we met de caravan rijden.
Je zou zeggen dat de navigatie dan rekening houdt met wegen die niet geschikt zijn of te lage tunnels.
Onze ervaring is anders....we worden regelmatig wegen opgestuurd waar we toch een brug of tunnel tot 2 meter hoogte tegen komen. stom.gif
Of de berg op terwijl je ook rechtdoor kunt op een mooie weg ....( gelukkig ook gedaan)
Of bergwegen die eigenlijk zo smal blijken te zijn dat je geen tegenligger tegen moet komen maar ook niet meer kunt keren. ( zelfs niet losgekoppeld met mover)
Ik zie mijn man nooit boos....maar nu dus wel [aschrik.gif]

Mijn vraag is : heeft het zin om een speciale navigatie voor rijden met caravan/ camper/vrachtauto te kopen ??
En welke dan ?
Moet Europa dekken.

( heb de vraag 2 jaar geleden ook gesteld maar toen dacht ik dat de navigatie van de auto op groot hetzelfde deed. En nu 2 jaar verder is er misschien iets op de markt dat heel goed wekt)
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door appellover » di 15 okt 2019 11:06

Ik gebruik navigatie 7 inch van gadgets4u.nl ,hoogte en breedte in te voeren.Zeer tevreden over.(84,99€) ook verkrijgbaar in 9 inch.

Met vriendelijke groet
Ron

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Mstuniek » di 15 okt 2019 11:16

Zelf gebruik ik van Garmin de Camper 660, Hierin kun je de gegevens invoeren vwb lengte enz.
In de 2 jaar dat ik deze gebruik nog geen zaken tegengekomen waarbij ik niet verder kon rijden.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Chris » di 15 okt 2019 11:22

Hoi Sofie.

Er is idd een navigatiesysteem waar je de maat etc. van je combi in kunt stellen.
Div. fabrikanten leveren die.
Echter, flink aan de prijs t.o. een gewone navi.
Zelf heb ik pas een nieuwe TT maar geen camper versie....common sense heeft mij altijd genoeg geholpen.
Als ik bv ergens 2 borden voor dezelfde richting kan kiezen neem ik de vrachtwagen variant..dan is de andere meestal beperkt in afmetingen.

Echter...als je vastloopt met de caravan erachter is dat vaak lastig te corrigeren.
Voorkomen is dan met zo'n camper variant mogelijk
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door AadB » di 15 okt 2019 11:55

Wij hebben ook een Garmin Camper 660. Prima systeem waar je hoogte, breedte ( weet ik niet zeker) en lengte kunt invoeren.
Heeft me nog nooit in de problemen gebracht, dat is met de auto navigatie wel anders, daar heb ik hem toch wel een paar keer geknepen of heb moeten omdraaien.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Daphne » di 15 okt 2019 12:03

Zin of onzin? Voor mij/ons is het antwoord onzin. Maar daar heb je niets aan. Het hangt helemaal af wat je verwacht van navigatie en hoeveel je op de navigatie "leunt".

Wij hebben verouderde navigatie in de auto, gebruiken normale route zonder aanhanger in te voeren en rijden ons nergens klem of komen niet op boeren landweggetjes. Ik hou de route bij op de kaart en samen kijken we naar de borden langs de wegen. Als we naar een camping rijden (altijd op de bonnefooi) dan kijk ik in de campinginformatie naar de routebeschrijving zoals de camping het aangeeft. Wij negeren dan altijd de navigatie. Deze pikt het wel weer op als ie het snapt mrgreen.gif Als we er niet uitkomen dan kijken we op Google maps.

Als je met je huidige navigatie in de problemen komt, dan is het duidelijk dat caravan/camper navigatie voor jullie geen onzin is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door JanPunne » di 15 okt 2019 12:07

Op onze TT Go 6100 is deze mogelijkheid niet aanwezig en ik moet zeggen dat we het ook niet missen.
Mochten we ergens bij een dorpje uitkomen en er is een omleiding voor vrachtwagens dan nemen we die.
Verder bereiden we, ik dus, de route zorgvuldig voor.
En we zijn nog nooit voor verrassingen komen te (stil)staan.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Sofie64 » di 15 okt 2019 12:28

De navigatie 7 inch van gadgets4u.nl ,hoogte en breedte in te voeren.Zeer tevreden over.(84,99€) van Ron lijkt mij wel een goede keus.
Mooie prijs ook.
Meer mensen ervaring met deze navigatie?
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Daphne » di 15 okt 2019 12:33

RE.gif

Waarom lijkt het jou een goede keus? Misschien kan Ron vertellen waarom hij tevreden is en wat hij merkt van andere routes vanwege de hoogte en breedte in te voeren.
Anders heb je dadelijk hetzelfde wat je al hebt. Maten invoeren maar toch onder lage tunnel worden gestuurd. [aschrik.gif]

Overigens wel vriendelijk geprijsd thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door eurotrotter » di 15 okt 2019 12:37

Daphne schreef:
di 15 okt 2019 12:03
Zin of onzin? Voor mij/ons is het antwoord onzin. Maar daar heb je niets aan. Het hangt helemaal af wat je verwacht van navigatie en hoeveel je op de navigatie "leunt".
thumbup.gif thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Knaus440 » di 15 okt 2019 13:07

Ron, ik zag niet op de site dat je up-dates kaart en systeem kunt krijgen bij door jou genoemd systeem.
En kun je Archies erop downloaden, of is het intern en werkgeheugen snel te klein. De 9 inch heeft wat groter geheugen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door hoboken » di 15 okt 2019 13:52

Hier de tt camper en caravan content van, voorheen de Mio truck ook niet slecht.
Vroeger verschillende keren met een gewone navi de fout in gegaan, toen nog met een caravan van 3.6 meter.
Nu met 14 meter totaal neem ik liever geen risico meer.
Wel wat de mensen hier boven antwoorden ogen open houden en je gezonde verstand gebruiken.
Sinds wij de caravan navi gebruiken nooit meer voor verassingen gestaan.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door sjaak109 » di 15 okt 2019 13:57

die navigatie van gadget werken wel goed. zijn Chinese dingetjes die je zelf ook kunt importeren. moet je alleen wel 3 week wachten, en garantie?
heb zelf de 7 inch gehad(geïmporteerd). op deze navigatie staat igo navigatie meestal geïnstalleerd , hier kun je inderdaad hoogte etc invullen.
waarom heb ik hem weggedaan?
hij draait op windows 6 . dat is hopeloos verouderd en je kunt er bijna niets meer voor krijgen.
igo kun je ook gewoon op een android telefoon installeren. dan heb je ook verkeersinformatie en eventueel google maps of gewoon google.
met zo,n chinees ding heb je alleen wifi.
op mijn telefoon heb ik verder de gratis Here we go staan. werkt ook goed alleen geen hoogte instellingen.

trouwens geen van alle (heb er 4 op mijn telefoon vind ik gewoon leuk) wist van het bruggetje van 2.10 breed voor de camping in Frankrijk.
en dat is lastig als je caravan 2.30 is en je alleen kunt keren in een blubberige wijngaard nadat je 2 km achteruit hebt gereden.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door appellover » di 15 okt 2019 14:15

Gadgets4u geeft service zoals het overal zou horen te zijn.
Geweldig die Ronny en Peggy.
Ik koop elke 2 jaar een sd kaartje met update bij hun ,kaartje er in en alles weer up to date.
Dag en nacht stand,ruim van te voren roept ze de afslag.
Heeft me nog nooit verkeerd gestuurd,file wordt op tijd aangegeven en ook omleidingsroute met de extra kilometers voor die route.
Waarom veel geld uitgeven voor hetzelfde doel?

Met vriendelijke groet
Ron

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Sofie64 » di 15 okt 2019 14:57

RE.gif
KlinktgoedRon, wat kost zo een update ?
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door appellover » di 15 okt 2019 15:08

19,50€ is incl de sd kaart. Ook staan alle campings van eu en campercontact er op.
Schijnt dat er 50 landen op staan ,dus voor mij meer dan genoeg.
Ik werk alleen met mac en vaak zijn download updates alleen windows,dus vind dit ideaal.

Nog even opmerking over hoogte ,nadeel van alle systemen dat er natuurlijk nooit hoogte van boomtakken vermeld staan en dat kom je toch wel eens tegen.

Met vriendelijke groet
Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door cadance » di 15 okt 2019 15:19

Ik waag me er nog een keer aan.
Voor ons heeft het wel degelijk zin.
Maar je moet dan toch nog op de kaart kijken welke route genomen wordt.
Wij vinden dat Mio niet de korste route neemt maar wel de gemakkelijkste.
Wij hebben een Mio Spirit 697 truck LM live TMC.
We zijn er erg tevreden over.
Als de hut er niet achter hangt gebruik ik alleen de auto mode
Bij de caravan mode hebben we uiteraard de gegevens van de hut ingevoerd.
Voorbeeld 1.
Een paarjaar geleden moest ik ergens in de buiten zijn met een losse auto.
Daar kwam ik een viaductje tegen met een doorgang van 1.90 M1 hoog.
Later moest ik daar weer zijn maar nu met de hut en de Mio nam een andere route zodat het viaductje omzeild werd.
Voorbeeld 2
We kampeerden ergens in Portugal en zijn met de hut zonder problemen naar de camping gereden.
Even later ariveerden een paar campers die uit dezelfde richting waren gekomen.
Hun routeplanner had ze een afslag eerder laten nemen en ze kwamen terecht op een erg smal kronkelig weggetje met aan weerszijden muurtjes en door 2 kleine dorpjes (4 km.lang). Dat hebben we ook eens afgereden met de losse auto.
Dat zal ongetwijfeld de kortste route geweest zijn. Maar ze waren erg geschrokken en blij dat ze geen tegenligger waren tegen gekomen.
Mijn Mio staat meestal op de makkelijkste route ook met de losse auto.
Maar als de caravan mode’s geactiveerd is dan heb je bij onze Mio geen keuze en staat dan altijd op een soort gemakkelijkste route.
Bij ons in de buurt heb deze instellingen vergeleken en er is dan toch nog wel iets verschil in de route’s tussen gemakkelijkste of met caravan.
Helaas laad onze Mio wederom niet goed meer op en dus we zijn nu op zoek naar wat anders.
We hebben 2 jaar geleden er ook al een nieuwe batterij in gezet nu met een nieuwe USB aansluiting van 5 AMP. Origineel zit er een USB oplader bij van max 1 amp. Inmiddels hebben we een andere auto en die levert 10 AMP.
Maar ondanks dat kan de Mio het weer niet meer bij houden.
Op de langere ritten zetten de Mio uit. Maar nu zelfs na een half uur is de batterij soms al leeg.
Wellicht kopen we toch wel weer een nieuwe Mio want het is een gebruiks vriendelijk apparaat.
En tenslotte voor 2 Mio’s heb je 1 Garmin.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Citrorob

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Citrorob » di 15 okt 2019 16:23

Sofie64 schreef:
di 15 okt 2019 10:53
Onze ervaring is anders....we worden regelmatig wegen opgestuurd waar we toch een brug of tunnel tot 2 meter hoogte tegen komen.
Dit is mij nog nooit gebeurd.
Het hebben van een navigatie betekent toch niet dat opletten en zelf nadenken niet meer hoeven.

In Rouen heb je idd van die viaducten maar dat staat met borden aangegeven en ook hoe de voertuigen moeten rijden die hoger zijn.
De navigatie hikt dan 1-2sec en pakt de nieuwe route over.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Knaus440 » di 15 okt 2019 16:26

Ron, dank voor je aanvullingen.
Betekend dus gewoon oude sd kaart eruit, nieuwe erin?
En systeem update of bugs, zit dat er ook bij?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door appellover » di 15 okt 2019 16:36

Ja,was weer helemaal up to date,ik had opmerking gemaakt bij Ronny en Peggy dat de afslag soms erg laat werd aangegeven ,bv. Over 100 meter rechtsaf of neem de volgende afslag rechts ,moest ik hard remmen.
Dat is nu opgelost ,ruim van te voren wordt het nu aangegeven,geroepen.
Er is een goede beschrijving bij en als je iets niet begrijpt,mailtje en zelfde dag nog antwoord.
Ik woon aan de Costa Blanca (ES) en sturen alles naar huis zonder extra kosten.
We kopen heel veel via internet ,Amazon en tante Alie ,maar de service van Ronny en Peggy maak je niet vaak mee.Topzaak.


Met vriendelijke groet
Ron

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door PD » di 15 okt 2019 17:11

Wij gebruiken de Garmin Camper 660 en die bevalt ons uitstekend thumbup.gif

In het begin heb ik zowel deze Garmin Camper als de Auto Navi naast elkaar gebruikt en geconstateerd dat de Garmin daadwerkelijk rekening houdt met de opgegeven lengte/breedte/hoogte van de combi.

Concreet voorbeeld: in Edam leidde de Auto Navi ons naar een houten bruggetje van 2,1 m breed terwijl de Garmin Camper ons er netjes omheen leidde.

In het buitenland is de info een enkele keer niet compleet, dan meldt deze navi dat het traject onbekend geschikt is voor de combi.... dan moet ik zelf dus even opletten knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door JanPunne » di 15 okt 2019 17:42

RE.gif Dat houten bruggetje, ja die ken ik!
Je kunt er inderdaad met een auto overheen. Soms met ingeklapte spiegels.
Wat dat aangaat doet de Auto Navi ook dat wat’ie moet doen, namelijk er van uitgaan dat je met de auto rijdt.. mrgreen.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Sofie64 » di 15 okt 2019 17:49

Citrorob schreef:
di 15 okt 2019 16:23
Sofie64 schreef:
di 15 okt 2019 10:53
Onze ervaring is anders....we worden regelmatig wegen opgestuurd waar we toch een brug of tunnel tot 2 meter hoogte tegen komen.
Dit is mij nog nooit gebeurd.
Het hebben van een navigatie betekent toch niet dat opletten en zelf nadenken niet meer hoeven.
Natuurlijk zijn wij niet achterlijk mrgreen.gif . Maar op een snelweg in frankrijk zei de navi...sla hier rechtsaf en daar zagen wij een balk hangen met max hoogte 2 meter er op.
Dus rechtdoor gereden natuurlijk.
Maar toch raar dat hij dan zegt...sla hier rechtsaf.
Hij wilde ons ook langs de verkeerde kant van parijs leiden waar je ook een te lage tunnel zou tegenkomen.( wisten we )
.. ...vind ik raar...zou hij toch omheen moeten leiden.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door JanPunne » di 15 okt 2019 17:56

RE.gif Als jullie navigatie zo vreemd doet en je hebt echt de goede route geprogrammeerd dan zou ik toch een ander systeem overwegen.
Ook al is de prijs gunstig. Onze TT Go heeft zoiets nog nooit gepresteerd, zelfs niet in de USA en Canada.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Sofie64 » di 15 okt 2019 18:05

RE.gif dat doen we dus ook knipoog.gif
De vraag is WELKE ??
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”