Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera caravan.

Systemen en aanverwante zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera caravan.

Bericht door Gumm » vr 22 dec 2017 19:04

Er is in een recent verleden nog wel eens een draadje aan gewijd maar dit betrof meestal het aansluiten van een camera aan de 12V stroomvoorziening van de caravan.
Een vorige week aangeschafte auto is uitgerust met een navigatiesysteem met de naam "Columbus" (in sommige VW's en Audi's zit dacht ik dezelfde maar dan heet ie RNS510 oid..)
Onze auto is dus uitgerust met een achteruitrijcamera, waarop ik bedacht: Als ik er eens in zou kunnen slagen om dat ding permanent te kunnen laten zien wat er achter de auto gebeurt, lukt me dit waarschijnlijk ook met een camera achterop de caravan....
Naar believen zien wat er achter de caravan gebeurt, niet alleen bij achteruit rijden maar ook bij inhalen, invoegen en dan ook nog op het vast ingebouwde systeem in de auto...Dat lijkt me wel wat!
Iemand hier op het forum die hier al ervaring mee heeft opgedaan?
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera cara

Bericht door VIP » vr 22 dec 2017 20:54

Op een RNS510 was het niet mogelijk.

Heb wel een camera achterop een caravan gehad en een klein extra schermpje bij de DSG pook die beiden permanent aan stonden. In het begin leuk, daarna alleen nog soms bij het achteruit rijden gebruikt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera cara

Bericht door PD » vr 22 dec 2017 21:01

Ik heb geen ervaring met een camera achterop de caravan maar heb wel regelmatig gehoord dat met name de draadloze exemplaren vaak beperkt of geen bereik hebben... Voor het achteruit rijden op een camping kan ik me er nog iets bij voorstellen al vertrouw ik dan eerder op mijn vrouw die dan met haar gsm achter de caravan staat zodat we continue contact hebben via de handsfree in de auto.

Tijdens het rijden, bijv. inhalen, invoegen etc. zie ik er het nut niet van in, ook niet met 9 m caravan, een typische nice-to-have gadget die je uiteindelijk niet of nauwelijks gebruikt... Voordat je kijkt, ben je er voorbij en kun je naar rechts knipoog.gif en bij evt. twijfel ff doortrekken.
Op zonnige dagen gebruik ik voornamelijk de schaduw van de caravan en/of overig verkeer op het wegdek als oriëntatie.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera cara

Bericht door WillyL » vr 22 dec 2017 21:45

Hier een camera achterop met in de auto een display die op de achteruitkijkspiegel geklemd wordt. Heel praktisch want die spiegel is dan toch nutteloos en je ziet als het ware door de caravan.
Geen ervaring met aansluitingen voor externe camera s op interne autosystemen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera cara

Bericht door eurotrotter » vr 22 dec 2017 21:54

PremiumDiscovery schreef:Ik heb geen ervaring met een camera achterop de caravan maar heb wel regelmatig gehoord dat met name de draadloze exemplaren vaak beperkt of geen bereik hebben... Voor het achteruit rijden op een camping kan ik me er nog iets bij voorstellen al vertrouw ik dan eerder op mijn vrouw die dan met haar gsm achter de caravan staat zodat we continue contact hebben via de handsfree in de auto.
EEn achteruitrijcamera is gemakkelijk om te zien of er wat achter je staat,er gebruik van maken om te manouvreren gaat niet,je hebt geen referentie punt zoals in een spiegel.
En kun je beter je vrouw erachter zetten met n GSM of Walkie talkie.

IK heb n paar maanden met een demo gereden (vrachtwagen) voorzien van z.g fish eye camera's op de zijflanken en zowel voor als achterop.
het enige waar je wat aan hebt is die achteruitrijcamera,maar slechts om te zien hoe ver je nog van een obstakel af bent.
En als je een ingehaald voertuig ziet op je camera ben je m al voorbij,maar dat zie je in een goed afgestelde spiegel eerder en beter.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera cara

Bericht door PD » vr 22 dec 2017 21:57

eurotrotter schreef:...En kun je beter je vrouw erachter zetten met n GSM...
Ik heb niet de illusie dat ik mijn vrouw erachter kan "zetten" maar gelukkig doet ze het uit zichzelf knipoog.gif awhoea.gif

Verder helemaal met je eens aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera cara

Bericht door nicolaas » za 23 dec 2017 09:30

ik heb een "bekabeld" systeem, en de eerste reis stond het continue aan, daarna niet meer.
je hebt er weinig extra info van tijdens het rijden. met inhalen een tijd geprobeerd te zien wanneer ik er voorbij was, doch de afleiding van het
focussen op het beeldscherm is te groot, en in de spiegels zie je het inderdaad ook prima.
gebruik de camera alleen met achteruit rijden en parkeren, maar pas op! de eerste keer reed ik achteruit bij een te nauwe benzinepomp, en had pracht ruim zicht
op een vrije ruimte achter me, en niet in de gaten dat de caravan inmiddels haaks achter de auto stond. spiegelen heeft
veel meer waarde. camera alleen even hulpmiddel of er ruimte is.
microfoon in de camera is echter top! aanwijzingen hoeven niet geschreeuwd te worden, en de lichten controle verloopt een stuk rustiger.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera cara

Bericht door Gumm » za 23 dec 2017 11:17

Het is me ruim 25 jaar zonder gelukt maar ik merkte op dat mijn vrouw nm bij inhaal manoeuvres soms wat twijfelde of ze er al voorbij was. Niet dat het link werd, ze reed bij twijfel gewoon wat langer door.
Als de zon een beetje gunstig stond wees ik haar op de schaduw en om vooral niet onopgemerkt naar rechts sturen omdat je daar nu eenmaal heen kijkt.Enfin, zo'n camera is dus ook niet "Columbus z'n ei" begrijp ik uit de reacties.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera cara

Bericht door Musso53 » za 23 dec 2017 12:19

Wij hebben vanaf het begin een Elro draadloos monitor en camera systeem. Dit wordt gevoed door de 12V van de verlichting en is dus tijdens het rijden continu ingeschakeld. Deze gebruiken we m.n. tijdens het rijden om vast te stellen of we het in te halen voertuig goed voorbij zijn. Dit is goed te bepalen doordat de voorzijde van het ingehaalde voertuig volledig in beeld is. M.n. door het ontbreken van "doorzicht" bij onze Hobby is dit toch wel prettig. Ook bij het wat eenvoudig achteruitsteken is het een grote hulp. Wordt het wat complexer dan gaat de vrouw met de walky op pad.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera caravan.

Bericht door Jan van Vijven » za 23 dec 2017 13:25

Om op de originele vraag terug te komen......
Ik heb hier ook over gedacht, bij navraag ging dit al gauw iets van vier cijfers kosten.
Ik hou het daarom maar bij een bedraad spulletje van “van Zwitserland”.
Echt nodig is het niet, al zeker niet op de snelweg en ook niet bij inhalen.
Maar madam kijk graag mee en tijdens parkeren vind ik het wel handig.

Btw: mijn auto camera kan ik sowieso continu aanzetten.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera permanent aan+ aansluiten camera cara

Bericht door Chris » za 23 dec 2017 13:32

Hier 3 verschillende mogelijkheden geprobeerd.
Einde oefening... geen goede ervaringen mee gehad.
Zowel draadloos als bekabeld, beide geen succesnummer.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”