Beste keus voor los navigatiesysteem?

Systemen en aanverwante zaken.
Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Barreman » ma 23 jan 2017 16:31

Een ( oude ) telefoon of tablet kan ook, gratis maps.me erop en gaan. Goede ervaringen mee. Ikzelf gebruik een Android based navigatiesysteem in de Outlander, daarop werkt Google Maps perfect, maar dat voldoet niet aan de vraag.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
verpro
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 11:37
Locatie: Westervoort

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door verpro » di 24 jan 2017 06:42

Zelf jaren Navigon gehad maar helaas maken deze geen navigitie systemen. Nu overgestapt naar Garmin en bevalt ons goed. Alleen geeft deze af en toe kortere route's die met de caravan niet te doen zijn. Maar je moet natuurlijk ook zelf logisch nadenken met het rijden knipoog.gif
Volvo V60 T5 2019 / Weinsberg CaraOne 450 FU 2015

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door meeder » di 24 jan 2017 06:48

Dat laatste doen veel navi's niet goed. Altijd zelf goed opletten, mijn vrouw heeft altijd nog een wegatlas in de buurt om mee te kijken als de navi een wat bedenkelijke route voorstelt :)

Abve

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Abve » di 24 jan 2017 07:19

verpro schreef:Zelf jaren Navigon gehad maar helaas maken deze geen navigitie systemen. Nu overgestapt naar Garmin en bevalt ons goed. Alleen geeft deze af en toe kortere route's die met de caravan niet te doen zijn. Maar je moet natuurlijk ook zelf logisch nadenken met het rijden knipoog.gif
Een navigatiesysteem doet niets uit zich zelf.
Als hij ' af en toe' kortere routes voorstelt, heeft dit met de instellingen te maken.
Is hij in gesteld op' kortere routes' dan zal hij ook echt de kortste nemen. Al is dit maar 2 meter!
Als je dan bovendien ingesteld hebt om bijv. snelwegen te vermijden, tja dan voldoet hij helemaal aan die opdracht en kan verrassende routes nemen.
Werk je met Basecamp (Garmin) dan kun je zelf routes maken op bijv. je laptop. Dan heb je heel veel instellingen die je naar je hand kunt stellen, w.o. Caravan of camper of bijv. 'Vermijden bebouwde kom' .
Maar je hebt gelijk: gezond verstand gebruiken is heel belangrijk.

Mees

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Mees » di 24 jan 2017 08:15

Onze Garmin 3598LM heeft sinds de laatste update de keuze:.
-- Snellere tijd
-- Kortere afstand
-- Zuinig rijden
-- Off road
Als er geen (snellere) snelwegen zijn, kiest hij 'vanzelf' voor de kortste route.
Dat dat zelden de beste route is
en je dwars door ellende van leuke dorps- en stadscentra met terrasjes midden op straat stuurt
en vooral over kilometers lange 1 baans 1 strooks wegen, zonder uitwijkmogelijkheden door de natuur,
maakt de vakantie (gratis) avontuurlijker. :oops: :( :lol:


Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Cara-Fan » di 21 feb 2017 09:53

Onderstaande mail kreeg ik net van TOMTOM, dat werpt weer een heel ander licht op dit navigatiesysteem. Want zoals ik het lees hoef je geen losse kaarten meer te kopen. Hebben meer van de aangemelde TOMTOM gebruikers hier bericht van gehad? Wat vinden jullie?


Bij TomTom werken we elke dag hard om jou de beste navigatie-ervaring ooit te geven. Een groot deel van dit werk bestaat uit het voortdurend verbeteren van de kwaliteit van de kaarten en van de software waar je navigatiesysteem op werkt. Hierdoor is er elk jaar echter steeds meer geheugen nodig om deze kaarten van een betere kwaliteit te installeren.



We werken onophoudelijk aan de introductie van nieuwe technologieën en een geweldige klantervaring. Daarbij is gebleken dat enkele navigatiesystemen van de eerste generatie onvoldoende intern geheugen hebben voor het opslaan van de nieuwste kaarten en functies. De kaart voor Europa is bijvoorbeeld nu meer dan 7 GB en per kwartaal worden de kaarten gemiddeld 400 MB groter.

TomTom heeft deze situatie opgelost door de geïnstalleerde kaart op te delen in kleinere regio's (kaartzones) die kunnen worden gedownload wanneer een systeem is verbonden met de TomTom HOME-software. We voorzien echter dat in minder dan zes maanden zelfs deze kleinere regio's niet meer op je systeem passen.

Daarom hebben we besloten om de verkoop van kaartupdates en andere services per 15-11-2016 stop te zetten. Je systeem blijft als vanouds functioneren, maar je hebt niet langer de mogelijkheid om kaartupdates te kopen.

De nieuwste generatie TomTom-systemen wordt nu geleverd met gratis Lifetime-updates voor Wereldkaarten, Traffic en Flitsers. Kaarten, services en software worden eenvoudig bijgewerkt via Wi-Fi zonder het systeem aan te sluiten op een computer. Met quadcoreprocessors en 16 GB geheugen (uit te breiden via een SD-kaart) zijn ze bovendien de snelste systemen die we ooit hebben ontwikkeld.


Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Jan Br » di 21 feb 2017 10:07

Nee, je hoeft geen losse updates meer te kopen, maar als ik het goed lees staat er eigenlijk je kunt geen losse updates meer kopen, dus er is geen mogelijkheid meer om jouw Tomtom up-to-date te houden.

Fijntjes wordt eronder vermeld dat je wel een nieuwe kunt kopen, maar van enige tegemoetkoming lees ik niets.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Cara-Fan » di 21 feb 2017 10:12

RE.gif

Ja klopt, onze TOMTOM was al hopeloos verouderd waardoor nieuwe kaarten kopen al niet meer kon.

Maar waar het mij even om gaat is het nieuwe systeem, waarmee ze nu zeggen dat je gewoon lifetime alle kaarten via de wifi kunt downloaden. En volgens mij zonder extra kosten?

Ze bieden me een korting van 30% aan als ik overstap op het nieuwe systeem. Maar die info had ik achterwege gelaten omdat daar persoonlijke informatie bijstond ;)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Jan Br » di 21 feb 2017 10:27

dat klinkt redelijk thumbup.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door deemster07 » di 21 feb 2017 10:58

Ow leuk hoor 30% korting. Wij zijn erg tevreden over onze TT en vooral de verkeersinfo die perfect klopte afgelopen zomer op de heen en terugweg naar en van Italië
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door nicolaas » di 21 feb 2017 11:13

wij plakken een garmin op het scherm van de becker map pilot. deze garmin heeft gratis map updates, en meer instel mogelijkheden.
het kopen van map updates, in de meeste andere systemen, kost best veel munten. vooral het Becker systeem vraagt daarvoor de hoofdprijs.
Hebben deze Garmin nu een jaar of vijf/zes en langzaam aan is de accu slechter aan het worden.
Mocht het systeem het ooit begeven, dan kopen we weer de garmin.
hiervoor hadden we een tomtom, die ook nog steeds leeft. deze heeft een fijnere en betere p.o.i weergave
maar liet ons veel omrijden, en de kaartupdates waren bijna net zo duur als een nieuwe garmin met gratis updates. vandaar de overstap.
onze eerste satnav was een medion, en deze werkt ook nog steeds, helaas waren daar destijds geen updates meer voor te krijgen.
microhome 370 luxe

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door janoniem » di 21 feb 2017 11:20

_Jeroen_ schreef:...Daarom hebben we besloten om de verkoop van kaartupdates en andere services per 15-11-2016 stop te zetten. Je systeem blijft als vanouds functioneren, maar je hebt niet langer de mogelijkheid om kaartupdates te kopen.
Voor ingebouwde navigatie blijven die updates kennelijk nog wel bestaan en betaal je b.v. in ons geval voor een jaarabonnement (4 x nieuwe kaart) bijna € 70,00.
Ik ben benieuwd of ooit ook daar gratis Life Time updates worden ingevoerd.

Overigens ben ik zeer tevreden met de TT navigatie, duidelijke aanwijzingen, route afhankelijk van verkeersdrukte, rijbaansignalering.
Bij het naderen van een camping hanteren we wel altijd de routebeschrijving van een camping(gids).
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Nimma » di 21 feb 2017 14:37

Dat laatste is iig heel erg slim thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Micky » di 21 feb 2017 16:20

RE.gif

Heel slim? waarom als ik vragen mag? wij rijden de hele weg gewoon op de navi en komen altijd zonder problemen aan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Jan Br » di 21 feb 2017 16:42

RE.gif

Soms is het laatste stukje naar de camping misschien wel de kortste weg naar de camping, maar niet de makkelijkste. Afgelopen jaar nog in Noord Spanje. Mijn navigatie zegt rechtdoor en een bord met de naam van de camping zegt linksaf. Toch maar het bord van de camping gevolgd en we reden met een kleine boog om het plaatsje heen. Later de route gereden zoals de TomTom had aangegeven en ik was blij dat ik daar niet met de caravan terecht was gekomen. Was absoluut geen ruimte geweest voor tegenliggers en weinig uitwijkplaatsen.
De camping anticipeert daarop door zelf bewegwijzering te maken en je daarom te behoeden voor zo'n te krappe toegangsweg.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Micky » di 21 feb 2017 16:45

RE.gif

Hmm, echt geen last van, alhoewel ik wel de lokale bordjes volg als een camping aangegeven wordt, maar ik ga er ook niet naar opzoek, een camping gids komt er echt niet aan te pas mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

knaapios
Berichten: 235
Lid geworden op: di 11 dec 2012 11:56
Locatie: Stad met de meeste kansen.

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door knaapios » di 21 feb 2017 17:05

Van TT nog een mail gekregen om mijn 720GO te upgrade voor 70€, ik kan dus nog steeds kaarten aanschaffen.
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door koos » di 21 feb 2017 17:24

Ik rijd nu een jaar met de TT-GO 6100. Met gratis kaartupdates.

Pluspunten zijn:

1. Perfecte verkeersinformatie. Omdat de verkeersdrukte volautomatisch gemeten wordt is deze info uitermate accuraat. Zelfs een extra vertraging voor een stoplicht in een stad wordt weergegeven. Hiervoor gedurende de levensduur gratis verbinding met het internet. Ook in het buitenland.
2. Snelle en correcte omleidingen als er een alternatieve snellere route gevonden wordt.
3. Groot scherm.
4. Prima route aanwijzingen.
5. Duidelijk overzicht van alternatieve routes.
6. Communiceert met een App op je smartphone. Dus vooraf kun je je navi al instellen.
7. Gratis kaartupdates gedurende de levensduur van het toestel.
8. SD-card slot. Dus geen geheugen problemen.

Nadelen:

1. Niet specifiek voor caravanrijders. Houdt dus geen rekening met de hut die achter je auto hangt.
2. Je kunt geen lagere maximum snelheid instellen (bijv. 90 km/h). De verwachte aankomsttijden zijn hierdoor te optimistisch.
3. De ingebouwde accu is erg klein. Je zult de TT daarom vrijwel altijd aan het 12V net gekoppeld moeten hebben.
4. Voor mensen die gewend zijn aan de menustructuur van de oudere Go's is het nieuwe menu best wel even wennen (geldt ook voor mij als gebruiker van TT sinds 2004).
5. Het is niet duidelijk hoelang Tomtom deze Go's blijft ondersteunen. Ze kunnen na bijvoorbeeld 5 jaar zeggen dat de Go's verouderd zijn en er geen gratis kaartupdates meer beschikbaar worden gesteld.

Ik rijd al met een Tomtom sinds de allereerste Go (classic). In het begin was ik dan ook erg sceptisch over de nieuwe Tomtom's op Android omdat de gebruikersinterface volledig overhoop is gegooid. Ook zijn er functionaliteiten van de oude Tomtom's verdwenen. Maar na een kleine gewenningsperiode ben ik erg tevreden over de nieuwe Go's. Tomtom heeft als pionier op handheld navigatie ook een naam hoog te houden.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door janoniem » di 21 feb 2017 17:34

Micky schreef:RE.gif

Heel slim? waarom als ik vragen mag? wij rijden de hele weg gewoon op de navi en komen altijd zonder problemen aan.
Op een heuvel in San Costanzo zagen wij nieuwe buren naderen die, zoals ze later vertelden, ook alleen maar op hun navigatie vertrouwden.
Ergens in het dal, op een steile lokale route, kwamen ze tot stilstand. Belden vervolgens de camping waarna de caravan met een tractor werd opgehaald.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19707
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Daphne » di 21 feb 2017 17:36

RE.gif

In Italië moet je ook echt niet op de navigatie vertrouwen. Zelfs campingborden zijn tricky néh néh.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Jan Br » di 21 feb 2017 18:57

Micky schreef:RE.gif

Hmm, echt geen last van, alhoewel ik wel de lokale bordjes volg als een camping aangegeven wordt, maar ik ga er ook niet naar opzoek, een camping gids komt er echt niet aan te pas mrgreen.gif
dat volgen van de lokale bordjes is nou precies wat we bedoelden. blij.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Micky » di 21 feb 2017 19:27

RE.gif

"jullie" scratch.gif mijn reactie was op deze post van Janoniem:
janoniem schreef: Bij het naderen van een camping hanteren we wel altijd de routebeschrijving van een camping(gids).
Bordjes volgen noem ik geen hanteren van een routebeschrijving van de Camping of van een campinggids knipoog.gif

Overigens zie ik die bordjes maar zelden staan, dus zoals ik schreef, ik volg normaal gezien mijn navigatie mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Nimma » di 21 feb 2017 22:10

Micky schreef:RE.gif

Heel slim? waarom als ik vragen mag? wij rijden de hele weg gewoon op de navi en komen altijd zonder problemen aan.
PietP gaf al een helder antwoord; het zal niet zo vaak gebeuren dat je fout gestuurd wordt op weg naar een grote of middelgrote camping in toeristisch gebied; echter op pad naar kleine campings op het platte land en nog meer in juist niet plat land kun je voor flinke verrassingen komen staan als je blind je navi achterna rijdt; die heeft niet de info over erg smalle wegen etc. Derhalve maakte ik het vaker mee dat de route naar een camping niet de handigste is door de navi voorgesteld; ik heb in 9 jaar 600 campings in Europa bezocht voor de ANWB en vele malen de route moeten beschrijven zodat je wél op een acceptabele manier op de plaats van bestemming komt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Beste keus voor los navigatiesysteem?

Bericht door Jan Br » di 21 feb 2017 23:11

RE.gif thumbup.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”