Navigatie systemen?

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
sedo5760
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 apr 2014 19:13
Locatie: Oosterhout (NBr)

Navigatie systemen?

Bericht door sedo5760 » vr 2 mei 2014 10:56

Beste mensen,

Graag wil ik van jullie eens horen wat jullie zoal aan navigatie gebruiken als je met de caravan op pad gaan. Hebben jullie speciale 'Camper/Caravan' navigatiesystemen of gebruiken jullie de 'gewone'? En zijn er mensen die daarvoor een tablet en/of smartphone gebruiken? In dat geval, welke app gebruiken jullie hiervoor?
Aanleiding voor deze vragen is dat ik enigszins op zoek ben naar een vervanging van mijn huidige navigatie, maar ik het lastig vind om te beoordelen wat de juiste keuze is.
Ik ben heel erg benieuwd wat hier naar voren komt.

Groeten
Joep

Gerhard N

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Gerhard N » vr 2 mei 2014 11:14

Als je in "zoeken"navigatie intikt, heb je gelijk het hele weekend wat te lezen!

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Nimma » vr 2 mei 2014 12:03

Sygic op mijn smartphone omdat ik 1 apparaat genoeg vind; ben er al zo'n 10 jaar heel Europa mee doorgeweest thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

arnovariante

Re: Navigatie systemen?

Bericht door arnovariante » vr 2 mei 2014 12:41

Ik doe het altijd met het vaste MB systeem in de auto.
Als ik nog eens een auto zou hebben zonder vast systeem zou ik idd overwegen om een los systeem te kopen waar je kunt instellen met wat voor combi je rijd.
Maar als extra zo'n voorruit vervuiler/ dode hoek maker ophangen nee.
Ik zie wel eens auto's rondrijden met een dom dom midden op de voorruit en vraag mij dan af of die mensen nou echt niet begrijpen wat een gevaar dat met zich meebrengt...., een complete fietser kan erin verdwijnen!

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Navigatie systemen?

Bericht door barney » vr 2 mei 2014 13:58

Ik gebruik al jaren de TT type 750go met de nieuwste software
Bevalt me prima met de auto + caravan.
Werkt snel en eenvoudig in te stellen.

Kasper

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Kasper » vr 2 mei 2014 14:15

Ik gebruik de TomTom 630 Go, maar altijd met Michelinkaarten en routekaarten van de ANWB. Vooral om een camping te vinden is TT gemakkelijk. Tot nog toe gaat dat goed, maar ook jaren gereden zonder TT en dat ging ook goed, toen vroeg je nog eens iemand waar is de camping... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Micky » vr 2 mei 2014 14:21

ik heb een systeem van Volvo wat uit het dashboard omhoog komt, die staat aan voor het grote overzicht, maar plannen ermee is geen feest, dus ik heb ook een lossen Tomtom Go 6000 deze heeft live verbinding met internet en werkt echt suoper voor het omzeilen van files.
Straks met de nieuwe auto ga ik weer proberen het ingebouwde systeem te gebruiken (columbus) als het niet bevalt gaat gewoon de tomtom weer aan de houder.
plannen voor caravans doe ik niet en heb ik ook niet nodig, ik ben nog nooit op een punt gekomen waar ik niet verder kom, dus als dat ooit een keer gebeurd draai ik gewoon om.
Kan me voorstellen dat anderen wel vaak op plekken komen waar hoogte beperking is, dan is het wel heel handig.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gerwin1978

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Gerwin1978 » vr 2 mei 2014 16:24

Voor mij volstaat mijn mobieltje (Samsung Galaxy Note II) met Sygic wat ik al enkele jaren naar volle tevredenheid gebruik. Ik heb (nog) niet gehad dat ik een navigatiesysteem moet hebben speciaal voor caravans; laat ik het afkloppen haha. Met een klikbeugeltje speciaal voor deze telefoon naast de radio. Werkt voor mij prima. Maar wat voor mij prima werkt, hoeft voor een ander niets te zijn natuurlijk...

Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 137
Lid geworden op: di 7 aug 2012 20:16

Re: Navigatie systemen?

Bericht door mikanos » vr 2 mei 2014 20:10

Ook ik gebruik al jaren Sygic werkt prima!
Adria Altea 462 PS 2008/ 2009 wordt getrokken door een Ford Mondeo 2.0 TDCI uit 2006 gechiptuned by ATM 160pk

Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 46
Lid geworden op: di 9 apr 2013 14:31

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Xenon » vr 2 mei 2014 20:56

In de Lexus zit op zich een puik werkende navigatie... met voor caravanners wellicht één klein nadeeltje: de navi gaat altijd uit van een auto zonder 'beperkingen', zoals een caravan aan de haak. Bovendien moet voor voornamelijk de oostelijk zuideuropese bestemmingen de DVD worden gewisseld, omdat de navi anders alleen met de doorgaande wegen bekend is. Dus heb ik mijn oude el-cheapo navigatie apparaatje in m'n dashboardkastje liggen met daarop iGo8. Die valt in te stellen als bus/touringcar en houdt dan ook meteen rekening met reistijden en (on)mogelijke trajecten en beperkingen voor zo'n bus.
Hobby 575VIP (2010) voortgesleurd door naar keuze een
- Mitsubishi Galant 2.5V6 òf -> R.I.P.
- Lexus IS250, òf
- Lexus GS300

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Meenhoes » vr 2 mei 2014 21:47

Zojuist teruggekomen was Warsberg en gewoon de TomTom XL IQ Routes gebruikt en dit werkt perfect. Zelf gewoon goed opletten waar je inrijdt en nooit blindelings de navi volgen, ook al heb je er een speciaal voor caravans of zelfs vrachtwagens. Ze zijn nooit 100% betrouwbaar
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Navigatie systemen?

Bericht door GSAndre » vr 2 mei 2014 22:39

Beste is toch een Garmin haphop.gif
In mijn geval een Zumo (tevens waterdicht voor op de motor)
Voorzien van LifeTime Update blij.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Micky » vr 2 mei 2014 23:12

RE.gif

Nou, onderbouw dan ook gelijk even waarom het de beste is, want zoiets roepen kan iedereen whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Nimma » vr 2 mei 2014 23:32

Hier vraagt TS niet om hoor. Daar is elders in een draadje al genoeg over gedonderjaagd aflower.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Micky » vr 2 mei 2014 23:43

RE.gif

TS staat voor de keuze om wat nieuws aan te schaffen en vraagt hulp, als iemand dan beweerd dat een bepaalt merk de beste is, zie ik absoluut niet in waarom ik van jou niet mag vragen om een onderbouwing daarvan whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Navigatie systemen?

Bericht door GSAndre » vr 2 mei 2014 23:49

Hmm, pakt mijn bericht niet, dus nogmaals !

In de vrachtwagenmodus neemt de navigatie niet de kleinste of smalste wegen, dus ideaal voor net de caravan.
Daarnaast zit er een prima accu in (6 uur) en kan je hem ook uitstekend gebruiken om mee te wandelen in den vreemde. En in de kompasmodus, werkt hij zonder kaart !
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 402
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Bart-P » za 3 mei 2014 00:06

Android smartphone met daarop tomtom.
Deze tomtom versie kost slechts een paar tientjes.

Je kan opgeven dat je met een bepaalde snelheid rijd. Dat zou handig kunnen zijn ivm een caravan.
Deze mogelijkheid nog nooit gebruikt trouwens.

Overigens bepaal ik zelf mijn route mbv kaarten. De tomtom gebruik ik uitsluitend als hulpmiddel. Ik rij namelijk graag binnendoor.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

R_S_P
Berichten: 196
Lid geworden op: za 31 mei 2008 17:31
Locatie: Prov.Utrecht

Re: Navigatie systemen?

Bericht door R_S_P » za 3 mei 2014 00:41

In de vrachtwagenmodus neemt de navigatie niet de kleinste of smalste wegen, dus ideaal voor net de caravan.
Dan kom je in het buitenland bijna nooit op een camping scratch.gif, aangezien de meeste campings aan van die k*t weggetjes liggen.
MET MIJN GEDACHTEN ERGENS ANDERS, BEN IK ALTIJD OVERAL.
Fendt Saphir 465 MY2021/ VW Tiguan 1.4 4-Motion High-Line

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Meenhoes » za 3 mei 2014 07:54

RE.gif

De navi zal je toch naar de bestemming leiden en als dat het laatste stuk alleen via een smal weggetje kan zal hij je daar ook langs sturen, misschien met een waarschuwing vooraf?!
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Tramp

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Tramp » za 3 mei 2014 08:02

Voor mensen die ermee om weten te gaan en er vooral de nodige tijd instoppen, biedt Garmin de meeste mogelijkheden.
Voor alle anderen maakt het allemaal weinig verschil behalve in de portemonee. whistle.gif

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Navigatie systemen?

Bericht door GSAndre » za 3 mei 2014 08:26

R_S_P schreef: Dan kom je in het buitenland bijna nooit op een camping scratch.gif, aangezien de meeste campings aan van die k*t weggetjes liggen.
Jammer dat je zo een serieus bericht zo reageert, terwijl je zelf beter weet :(
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Micky » za 3 mei 2014 09:43

RE.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Tramp

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Tramp » za 3 mei 2014 17:14

In de Ardeche bijvoorbeeld kun je inderdaad rondjes rijden tot je een ons weegt,
wanneer je sommige in de middle of nowhere gelegen campings, probeert te benaderen in de vrachtwagenmodus...

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Navigatie systemen?

Bericht door Nimma » za 3 mei 2014 17:24

In de ANWB campinggids mocht ik opschrijven hoe je dan wél het beste zo'n camping kunt benaderen. En die info staat er idd niet voor niets. Ook als er staat: >gelieve de camping niet vóór 11:00u benaderen< kun je maar beter later aankomen, wil je niet op een 2,5 m brede weg van een paar kilometer iemand tegen komen. Of je moet achteruitrijden met een caravan heel leuk vinden.
Altijd weer ff zelf opletten met die navi's thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Navigatie systemen?

Bericht door GSAndre » za 3 mei 2014 18:27

Tramp schreef:................. probeert te benaderen in de vrachtwagenmodus...
Beste Tramp, heb je zelf een Garmin of navigatiesysteem ?

Ieder navigatiesysteem zal je zolang mogelijk leiden via de wat bredre (door de gemeente, provincie of in Fr het departement) opgegeven specificaties ! En pas als het niet anders kan, zal het systeem naar de smallere of minder goede bereidbare wegen voor vrachtwagens leiden.

Ik heb sterk de indruk dat je GEEN ervaring hebt met navigatiesystemen en tendentieus dit topic probeert te verstoren !
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”