Aankoppelhulpje

BDoets

Aankoppelhulpje

Bericht door BDoets » zo 19 jul 2009 16:12

Morgen vertrekken we. Toch gauw nog even een hulpstukje bedacht...

Mijn vrouw is in veel dingen heel goed, maar het geven van aanwijzingen als ik de auto achteruit naar de caravan rijd is daar niet bij. Misschien dat sommigen van jullie dit herkennen...
Daarom ben ik even aan het knutselen geslagen. Ik heb er zelfs foto's van gemaakt, en hoewel ik in een ander forum geen enkel probleem heb om foto's in een bericht te plaatsen, wil het me hier niet lukken... De foto's staan in mijn fotoalbum op deze site, dus mocht het niet helemaal duidelijk zijn dan moet je daar even kijken (misschien kan iemand anders ze hier even bij zetten?)

Op de caravan koppeling heb ik een moer gelijmd (2-componenten-lijm) waarin een imbusbout past, waar in de kop een glasvezel stokje past van en cm of 50.(Ik heb het natuurlijk gemaakt van wat ik toevallig in huis had, het gaat maar om het idee...)
Op de top van dat stokje met felgekleurd plakband een goed zichtbaar merkteken gemaakt. (Ik dacht eerst aan een vaantje, maar dit is makkelijker te maken én beter zichtbaar).
Toeggeven, het is nog niet in de praktijk uitgeprobeerd maar ik stel me voor dat ik nu moeiteloos achteruit tot vlakbij de dissel rijd, zonder hulp... daarna stokje eraf en hup in de kofferbak, aankoppelen, en rijden maar.

gallery/image.php?album_id=89&image_id=124
gallery/image.php?mode=medium&album_id=89&image_id=125

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Ab » zo 19 jul 2009 18:26

BDoets schreef:Mijn vrouw is in veel dingen heel goed, maar het geven van aanwijzingen als ik de auto achteruit naar de caravan rijd is daar niet bij. Misschien dat sommigen van jullie dit herkennen...
Ja.. Mijn vrouw staat altijd ergens waar ik haar niet kan zien, heel vriendelijk te wuiven en allerlei andere onbestemde handgebaren te maken, waar ik als ik er toevallig toch nog een glimp van opvang, totaal niks van snap...

Slimme oplossing , Bart. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Nick

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Nick » zo 19 jul 2009 18:32

Zoals bij een halve meter afstand ineens ho roepen en je rot schrikken. Sta je er toch nog een eind vanaf en kun je opnieuw beginnen. Heel herkenbaar!!
Leuke oplossing, moet het ook eens uitproberen.
groet,

gastjw

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door gastjw » zo 19 jul 2009 20:44

Is al een oud trucje, maar dat ging met twéé stokjes. Met magneetjes.
Eéntje op de trekhaak (of hals daarvan) en één op de koppeling.
Probeer dat ook eens, Bart? haphop.gif

Fijne vakantie!

BDoets

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door BDoets » zo 19 jul 2009 21:05

JasperW schreef:Is al een oud trucje, maar dat ging met twéé stokjes. Met magneetjes.
Eéntje op de trekhaak (of hals daarvan) en één op de koppeling.
Oh, en als je dan ontkoppelt rolt de auto vanzelf naar de caravan toe? :D

Huh nee, ik snap het, twee stokjes die met magneetjes vastgeplakt zitten, en die dan zo dicht mogelijk naar mekaar rijden...
Nou, ik ga het eerst deze vakantie even op deze manier doen. Waar het midden van de auto zit weet ik al. En omdat ik een stationwagon heb weet ik dat de trekhaak maar tien centimeter achter de achterruit zit...

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door HansHobby » za 8 aug 2009 17:03

Handige tip dit! Al zal ik het niet toepassen aangezien mijn vrouw er een topsport van gemaakt heeft om mij, auto en kogel op de mm nauwkeurig onder te koppeling te loodsen! (Maar ja, zij is een geval apart, ze kan ook uitstekend kaartlezen!)

Overigens heeft mijn tante in haar garage een rubber balletje aan een touwtje hangen. Zo gauw dit balletje haar voorruit raakt weet ze dat ze goed staat. Eigenijk hetzelfde principe. :)
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Bob1976

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Bob1976 » ma 10 aug 2009 10:25

HansHobby schreef:....Overigens heeft mijn tante in haar garage een rubber balletje aan een touwtje hangen. Zo gauw dit balletje haar voorruit raakt weet ze dat ze goed staat. Eigenijk hetzelfde principe. :)
:wink: hehehe, en jij dan in een jolige bui dat balletje 20cm verder naar voren hangen... :shock: :lol: :lol:

gr, Bob.

Ciscat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 jun 2008 16:14
Locatie: Dordrecht

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Ciscat » vr 14 aug 2009 23:35

awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Heerlijk, wat heb ik gelachen, de tranen lopen over m'n wangen en dat van dit forum!
net eventjes voorgelezen aan m'n man, die was het helemaal met de beschrijving van de 'behulpzame' vrouw eens! Al vind ik natuurlijk nog steeds dat hij niet goed naar me luistert zwaaien.gif
Toch maar zo'n stokje plaatsen? of een stokje en een balletje kan dat ook .....???

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Knaus440 » za 15 aug 2009 13:02

Ik heb ook geen "aankoppelhulpje" nodig, heb een "dominate regelneef" als bepaler. :lol:
Mijn vrouw kan akelig nauwkeurig aanwijzingen geven over het met de trekhaak onder de koppeling komen. Recht naar achteren, naar links of rechts, maakt ze geen probleem van. Als het niet goed gaat ben ik de schuldige natuurlijk :lol: :lol: :wink:
Weer even serieus, wij kunnen erg goed samenweken bij het aankoppelen. Dat hulpje gaat onze deur/neus voorbij dus.
Oja, en ze kan ook nog eens goed kaartlezen! mrgreen.gif
Johan
Laatst gewijzigd door Knaus440 op za 15 aug 2009 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Wilkman » za 15 aug 2009 22:30

Johan,bijhouden,bemoederen,in de watten leggen,pamperen,ophemelen,bekrachtigen en ga zo maar door.
Jij hebt er ééntje uit de duizend knipoog.gif
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

Gebruikersavatar
DVDGuy
Berichten: 430
Lid geworden op: do 27 aug 2009 12:42
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door DVDGuy » do 3 sep 2009 07:48

Herkenbaar, met name "staan waar je haar niet kan zien" :wink:

Heb een fantastische oplossing, maar die was wel wat duurder dan hetgeen jij in elkaar hebt geknutseld: een Truma Mover SE blij.gif
Afbeelding

Skoda Octavia Wagon 1.6 D Automaat (2015) gechipt naar 125 pk + Hobby 495 Ufe Excellent Easy (2007) met Truma SE Mover

IreneH

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door IreneH » do 3 sep 2009 15:49

Eerlijk gezegd gebruik ik alleen mijn achteruitrijsensoren om te weten wanneer ik moet stoppen. Ik rijd zonder hulp de trekhaak recht onder de koppeling. Als mijn sensoren niet meer piepen maar 1 toon aangeven, weet ik dat ik nog maar een centimeter of 10 achteruit hoef en dan staat hij er keurig netjes recht onder :D

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Leentje » do 3 sep 2009 16:51

Mijn man en ik verstaan elkaars aanwijzingen prima, de auto precies onder de caravan rijden, kost dan ook weinig moeite.
Als ik echter alleen op pad ga of al ongeduldig sta te trappelen voor vertrek, terwijl het halve gezin nog van alles "moet", dan zet ik de achterklep van mijn auto open, en kan over mijn schouder precies zien waar ik heen moet. Moet je wel een stationwagen hebben ;-)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

*Peter*

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door *Peter* » di 22 sep 2009 14:52

Ciscat schreef:awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Heerlijk, wat heb ik gelachen, de tranen lopen over m'n wangen en dat van dit forum!
net eventjes voorgelezen aan m'n man, die was het helemaal met de beschrijving van de 'behulpzame' vrouw eens! Al vind ik natuurlijk nog steeds dat hij niet goed naar me luistert zwaaien.gif
Toch maar zo'n stokje plaatsen? of een stokje en een balletje kan dat ook .....???
Als hij zelfs niet naar jóu wil luisteren, heeft hij niet eens genoeg aan een hele houthandel! blij.gif blij.gif blij.gif blij.gif

*Peter*

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door *Peter* » di 22 sep 2009 14:55

Aanhaken doe ik alleen, op de spiegels.
Bij 50 krassen op de achterbumper ruil ik de auto in.
Ik heb er al één!

Ciscat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 jun 2008 16:14
Locatie: Dordrecht

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Ciscat » di 22 sep 2009 15:54

Aan 'Biod' Peter,

Peter, jij weet toch wel dat H en ik een superteam love.gif zijn!
Dat aankoppelen gaat bijna naadloos! mrgreen.gif

groetjes Cisca

*Peter*

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door *Peter* » do 24 sep 2009 21:17

Ja, dát vergeet ik nooit meer! kus.gif
Maar dat aankoppelen wil ik dan toch wel eens van dichtbij zien! blij.gif blij.gif blij.gif
Lijkt me helemaal goed om bijvoorbeeld in februari eens op de rand van een kampvuurkuil flink bij te kletsen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Ad » vr 25 sep 2009 10:29

BDoets schreef:Mijn vrouw is in veel dingen heel goed, maar het geven van aanwijzingen als ik de auto achteruit naar de caravan rijd is daar niet bij. Misschien dat sommigen van jullie dit herkennen.
Over het algemeen doet mijn vrouw het goed. Maar de laatste vakanties hebben we altijd de mover gebruikt, ook al stond de caravan gunstig om hem met aanwijzingen op zijn plaats te krijgen. Ideaal en nooit meer gepruts om hem weer wat opzij te duwen enz.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

WiTh

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door WiTh » zo 8 nov 2009 20:57

Ik kan me erg bij de vorige 'spreker' aansluiten.
Een mover is absurd duur, en als je afschrijving per km gaat uitdrukken, dan zal dat echt gigantisch veel zijn, maar het voorkomt wel veel van die ergerlijk kleine schades.

Ik doe geen moeite om de kogel zo dicht mogelijk bij de dissel te krijgen, dat regel ik wel met de mover. Kind kan de was doen.

predommetje

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door predommetje » zo 8 nov 2009 21:03

Geweldig als ik dit zo lees!!!

ik moet zeggen dat ik altijd rij en mijn vriend mij dus aanwijzingen geef.

en dit gaat eigenlijk heel goed altijd!

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door graaf » ma 9 nov 2009 13:54

Leuk onderwerp!

En het zet me toch aan het denken. scratch.gif Mijn vrouw gaat altijd vlak naast de auto staan, dus ik zie haar goed. De laatste meter doet ze haar handen uit elkaar en geeft aan hoeveel de "tussenruimte" tussen de trekhaak en de dissel is. Tenminste: Ik denk dat we dat zo eens afgesproken hebben? scratch.gif Iedere keer als ze haar handen nog 30 cm. uit elkaar heeft, geeft ze "ter waarschuwing" een klap op de achterklep, wat mij dan een hartverzakking bezorgd! . Als ik dan binnen een "nano-seconde" stil sta blijkt dat de trekhaak al bijna in de nummerplaat zit!

Het zou dus kunnen zijn dat zij van de achterkant van de auto uit gaat, en niet van de kogel? stom.gif vanavond toch nog maar eens over hebben mrgreen.gif

Vorig jaar hebben we ons op de caravanbeurs een "bumper-catcher" laten aanpraten. De meest onzinnige aankoop die ik in relatie met de caravan ooit gedaan heb!

Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Ab » ma 9 nov 2009 19:24

graaf schreef:

"ter waarschuwing" een klap op de achterklep, wat mij dan een hartverzakking bezorgd! .

Graaf.
Boem is toch ho.. toch ? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Fred N » ma 9 nov 2009 20:07

Ik kwam deze tegen op internet :wink:
Afbeelding Stop-&-Dock Afbeelding bumper catcher van "graaf" :wink:

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door graaf » ma 9 nov 2009 23:28

@FredML320

Ja, Fred,.....dat is een bumper-catcher. Het idee is dat als je te ver naar achteren rijd, dit stukje hardschuim de schade aan je auto kan niveleren. awhoea.gif

"FORGET-IT!!", de kracht van je dissel drukt zo een deuk in je kofferbak. Je hebt hooguit minder lakbeschadiging! Weer een van die "Non"-uitvindingen, zoals er afgelopen decenia er al veel op de markt gekomen zijn [ik doel bijvoorbeeld op al die nietwerkende afslankapparaten die op tv komen]. Het werkt niet en het kan niet werken. De verstijving in die plaat schuim buigt door als een luciferhoutje. Er wordt bij verteld dat je hem ook kunt gebruiken als knie-onderlegger als je een band moet wisselen. Maar zo'n schuimplaatje kost bij de Lidl €2,95.

Dus......iemand belangstelling?.......ik betaalde de introductieprijs € 12,50 (advies €15,00)......wie wil hem (in originele varpakking) voor een tientje? ........Nee! wacht! ......€ 7,50 is ook goed! haphop.gif

Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aankoppelhulpje

Bericht door Ab » ma 9 nov 2009 23:32

Huh..? dat ding van Fred lijkt me toch echt van staal hoor.. :wink: scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”