oplooprem demonteren

Plaats reactie
freaker

oplooprem demonteren

Bericht door freaker » wo 8 apr 2009 14:52

hallo,

ik was vandaag aan het kijken om mijn oplooprem te demonteren op mijn avento, voor de schokdemper na te kijken die erin zat.
ik heb de grote bout waar een uiteinde aan vast zit los gevezen en toen kon ik de kop al een heel stuk naar voor trekken.
maar hij blokeerde op de handrem.

nu had ik gezien dat daar onderaan. een soort van pin zat met een borging als ik deze los doe krijg ik dan die volledige buis eruit?
zodanig dat dit onderdeel dan zakt en niet meer tegen de buis duwt.

iemand een toelichting hierover ?

freaker

Buggyman

Re: oplooprem demonteren

Bericht door Buggyman » wo 8 apr 2009 18:35

De trekbuis kan er niet uit aan de voorkant, dat moet naar achteren. Kogelkoppeling en schokdemper loshalen ( ook achteraan ) en achter de trekbuis zit een gaffel waar je trekstang aanzit die naar de remkabels loopt. De bout waar die mee bevestigt is moet ook los en dat is volgens mij dezelfde bout waar de handrem op zit. Als je dit laat zakken kan de trekbuis er van achteren uit. Ik weet niet wat voor type oplooprem je precies hebt maar zo is het ook bij de meeste aanhangwagens.

gr. René

freaker

Re: oplooprem demonteren

Bericht door freaker » wo 8 apr 2009 20:12

hoi,

het is een automatische oplooprem van een avento...
morgen is proberen...

mvg
freaker

Willie

Re: oplooprem demonteren

Bericht door Willie » do 9 apr 2009 21:32

Bij een oplooprem van Peitz of BPW gaat de glijstang er wel aan de voorzijde uit. Je moet de haan die er tussen zit verwijderen om er goed bij te kunnen.
Ik zou zulk werk aan een onderhoudsbedrijf of caravandealer overlaten als je niet precies weet hoe het functioneert !

Gert.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: oplooprem demonteren

Bericht door graaf » zo 19 apr 2009 14:15

Als de oplooprem niet goed terugkomt kan dat op de eersteplaats aan het aankoekken van het vet liggen. Zeker als het vet niet tijdig doorgespoten wordt via de nippels ontstaat dit. Ook wanneer de dissel een flinke opdonder heeft gekregen (hard over een opstakel gereden of iets dergelijks) kan hij iets verbogen zijn. Ten slotte heb ik ook gezien dat hij eenvoudig was vastgeroest.
Ik adviseer hem naar een dealer te brengen als je 2 linker handen hebt, maar anders is het niet zo moeilijk hem gangbaar te maken. Je moet in alle gevallen de oplooprem demonteren. Let daarbij op de juiste volgorde. (je vind de instructies op meerdere sites op internet) Als je de hoofdcilinder (groot woord, want het zijn gewoon 2 concentrische buizen). Na reinging met benzine schuur je de binnenste buis gewoon op met schuurlinnen. (Trucje: zet een bandschuurmachine in een bankschroef en draai de buis tegen de lopende band......makkie.....2 minuten werk).
Binnen in de binnenste buis zit een gasveer. Als die niet meer vanzelf uitkomt, moet je hem vervangen. Niet zo duur (max. €30 incl btw). Monteer alles in omgekeerde volgorde terug! Opgelet!....de binnenste cilinder moet ingedrukt worden als je de hem met een bout weer vast wil zetten. je heb er dan 3 handen voor nodig (dus een bereidwillige buurman is gewenst!). Alles eerst goed invetten alvoren te monteren! Ik gebruik altijd standaard-vet van Bosch dat eigenlijk overal goed voor is.

Het afstellen van de oploprem moet eigenlijk op een brug gebeuren, maar als je die niet hebt kan het ook wanneer je de caravan op 2 van die bokken hebt gezet.
Aan de binnenzijde van het wiel zie je in de omkasting van het remhuis een gat van ongeveer 8-10 mm. Net daarachter zit een tandenkrans die je met een stevige schroeven draaier al wrikkend naar boven of naar beneden kunt "schuiven".....je hoort een soort klikken van de tandjes over een borging!
Druk met een grotte lintang de oplooprem terug en stel met die schoeven draaier de rem af tot hij blokkeerd. Maak de lijmtang los om te zien dat het wiel dan vrij loopt, en herhaal deze werkwijze tot beide wielen gelijk evenveel "rem hebben. je kunt het "slippunt" van de beide remmen exact instellen door die lijmtang iets te lossen. Door aan het wiel te draaien voel je of de remkracht ten opzichte van het andere wiel nagenoeg gelijk is.

In een garage doen ze dit met een rollenbank om de remkracht te bepalen, maar met de hand gaat dit eigenlijk net zo goed.
Ik wilde bijlagen invoegen, maar die zijn te groot voor deze site. Maar die staan ook op internet

Succes!

Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”