oplooprem

Plaats reactie
the_jestert

oplooprem

Bericht door the_jestert » do 8 jan 2009 12:00

Kun je de werking van de oplooprem controleren zonder te rijden?

korte vraag, lange antwoorden mogen hoor :D

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 8 jan 2009 13:20

Misschien kan het op een testbank. Moet je toch eerst een stukkie rijden :lol:

Ralf
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Bericht door Ralf » do 8 jan 2009 15:53

Caravan op de handrem zetten
Met flinke kracht induwen hoe moet dan heel langzaam ingaan en er ook langzaam zef weer uitkomen. Hoor je sissen dan is hij lek
duw je hem veel te snel naar binnen dan is het ook niet goed .Springt hij terug naar buiten is het ook niet goed .

Moet wel zeggen dat het een gevoel is .
Het kan ook zo zijn dat als je optrekt en je hoort een flinke bonk dat het stootrubbertje aa de achterkant verdwenen .men verwart dit vaak met een kapotte oploopdemper

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18342
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » do 8 jan 2009 16:29

Dan test je alleen maar de werking van de oploopdemper, niet de remmen zelf toch Ralf question.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Bericht door Renaat » do 8 jan 2009 17:42

Ik had een oplossing, weliswaar al rijdend:

Mijn ega zet zich in de laadruimte van onze break en kijkt wat er gebeurt als ik een berg afdaal of plots begin te remmen.

De bedoeling was dat zij de nodige commentaar zou leveren...en daarin is ze normaliter nogal sterk :)

Dat zou een onfeilbare test zijn, maaaar tot op heden is ze niet bereid gevonden om in de kofferbak te gaan zitten :lol:

Dus door haar weigeren weet ik nog steeds niet hoe de oplooprem zich gedraagt bij de afdaling van een col van 10km :cry:
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Bericht door HansTabbert » do 8 jan 2009 18:34

:D :D :D :D
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Bericht door HansHobby » do 8 jan 2009 18:53

Renaat schreef:
De bedoeling was dat zij de nodige commentaar zou leveren...en daarin is ze normaliter nogal sterk :)
**HansHobby valt lachend van zijn bureaustoel af!** :lol:
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Ralf
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Bericht door Ralf » do 8 jan 2009 19:38

Dan test je alleen maar de werking van de oploopdemper, niet de remmen zelf toch Ralf
Dat was toch ook de vraag .hoe kan ik de oploopdemper controleren.

De oploop rem doet zijn werk altijd alleen als hij niet goed is dan remt de caravan te snel of te langzaam of bonkt
Als je de caravan op de handrem zet en hij staat vast dan remt hij .staat hij op de handrem en hij staat niet vast dan remt de demper ook niet voldoende .Wil nog niet zeggen dat de afsteling of de voeringen goed zijn maar dat werd niet gevraagd
de oplooprem staat in verbinding met de handrem .Dus afhankelijk of je handrem werkt remt de oplooprem ook daar kan wel een kleine variabele inzitten maar is nooit heel groot .Kijk maar naar de remmentest verslagen als beide getest zijn .verschillen zijn nooit zeer groot

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18342
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: oplooprem

Bericht door deusjevo » do 8 jan 2009 19:54

the_jestert schreef:Kun je de werking van de oplooprem controleren zonder te rijden?
Ralf schreef: Dat was toch ook de vraag .hoe kan ik de oploopdemper controleren.
:wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ralf
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Bericht door Ralf » do 8 jan 2009 20:11

Verkeerde leesbril
:razz: :razz:
in iedergeval toch al stiekem beantwoord :razz:
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

dick

Bericht door dick » do 8 jan 2009 20:25

een banden specialist heeft daar een remmen bank voor. Door middel van een hydraulische paal drukt hij de oplooprem in en kan hij controleren of beide wielen gelijk remmen zodat er geen verschil is tussen links en rechts. Of dat hij te laat of te vroeg ingrijpt. Ik zou dus naar de specialist gaan.

the_jestert

Bericht door the_jestert » do 8 jan 2009 20:34

dick schreef:.... Ik zou dus naar de specialist gaan.
Ik was er al bang voor :wink:

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Bericht door Wilkman » do 8 jan 2009 22:19

Dan mogen wij ons in België gelukkig prijzen.
Hier wordt je verplicht om elke 2 jaar met de caravan naar de technische controle te gaan.
Dan wordt er telkens de remmen , handrem, chassis,koppeling verlichting,wiellagering,schokdempers etc gecontroleerd en getest.
Ook de trekhaak van het trekkend voertuig krijgt dan een controle,ongeacht of het gaat om een wagen die zojuist uit de showroom komt of eentje die al ietsje ouder is.
Met een nieuwe wagen ben je vrijgesteld van technische controle de eerste 4 jaar enkel wanneer je een aanhanger trekt van boven de 750kg ben je verplicht vanaf het eerste jaar te gaan.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

Ralf
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Bericht door Ralf » do 8 jan 2009 23:32

Beste wilkman
ik zegen de dag dat dit bij ons ook ingevoert gaat worden helaas zijn daar de meeste niet mee eens maar het zou een hoop onveilig spul van de weg afhalen .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Bericht door Technichien » vr 9 jan 2009 08:39

:o De producenten van de caravanassen/remmen, ALKO-BPW schrijven precies voor wat de afstellingen moeten zijn. 8) Twijfel je over deze zaken controleren/laten controleren!
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: oplooprem

Bericht door graaf » zo 19 apr 2009 14:18

Als de oplooprem niet goed terugkomt kan dat op de eersteplaats aan het aankoekken van het vet liggen. Zeker als het vet niet tijdig doorgespoten wordt via de nippels ontstaat dit. Ook wanneer de dissel een flinke opdonder heeft gekregen (hard over een opstakel gereden of iets dergelijks) kan hij iets verbogen zijn. Ten slotte heb ik ook gezien dat hij eenvoudig was vastgeroest.
Ik adviseer hem naar een dealer te brengen als je 2 linker handen hebt, maar anders is het niet zo moeilijk hem gangbaar te maken. Je moet in alle gevallen de oplooprem demonteren. Let daarbij op de juiste volgorde. (je vind de instructies op meerdere sites op internet) Als je de hoofdcilinder (groot woord, want het zijn gewoon 2 concentrische buizen). Na reinging met benzine schuur je de binnenste buis gewoon op met schuurlinnen. (Trucje: zet een bandschuurmachine in een bankschroef en draai de buis tegen de lopende band......makkie.....2 minuten werk).
Binnen in de binnenste buis zit een gasveer. Als die niet meer vanzelf uitkomt, moet je hem vervangen. Niet zo duur (max. €30 incl btw). Monteer alles in omgekeerde volgorde terug! Opgelet!....de binnenste cilinder moet ingedrukt worden als je de hem met een bout weer vast wil zetten. je heb er dan 3 handen voor nodig (dus een bereidwillige buurman is gewenst!). Alles eerst goed invetten alvoren te monteren! Ik gebruik altijd standaard-vet van Bosch dat eigenlijk overal goed voor is.

Het afstellen van de oploprem moet eigenlijk op een brug gebeuren, maar als je die niet hebt kan het ook wanneer je de caravan op 2 van die bokken hebt gezet.
Aan de binnenzijde van het wiel zie je in de omkasting van het remhuis een gat van ongeveer 8-10 mm. Net daarachter zit een tandenkrans die je met een stevige schroeven draaier al wrikkend naar boven of naar beneden kunt "schuiven".....je hoort een soort klikken van de tandjes over een borging!
Druk met een grotte lintang de oplooprem terug en stel met die schoeven draaier de rem af tot hij blokkeerd. Maak de lijmtang los om te zien dat het wiel dan vrij loopt, en herhaal deze werkwijze tot beide wielen gelijk evenveel "rem hebben. je kunt het "slippunt" van de beide remmen exact instellen door die lijmtang iets te lossen. Door aan het wiel te draaien voel je of de remkracht ten opzichte van het andere wiel nagenoeg gelijk is.

In een garage doen ze dit met een rollenbank om de remkracht te bepalen, maar met de hand gaat dit eigenlijk net zo goed.
Ik wilde bijlagen invoegen, maar die zijn te groot voor deze site. Maar die staan ook op internet

Succes!

Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”