oplooprem
Caravan op de handrem zetten
Met flinke kracht induwen hoe moet dan heel langzaam ingaan en er ook langzaam zef weer uitkomen. Hoor je sissen dan is hij lek
duw je hem veel te snel naar binnen dan is het ook niet goed .Springt hij terug naar buiten is het ook niet goed .
Moet wel zeggen dat het een gevoel is .
Het kan ook zo zijn dat als je optrekt en je hoort een flinke bonk dat het stootrubbertje aa de achterkant verdwenen .men verwart dit vaak met een kapotte oploopdemper
gr ralf
Met flinke kracht induwen hoe moet dan heel langzaam ingaan en er ook langzaam zef weer uitkomen. Hoor je sissen dan is hij lek
duw je hem veel te snel naar binnen dan is het ook niet goed .Springt hij terug naar buiten is het ook niet goed .
Moet wel zeggen dat het een gevoel is .
Het kan ook zo zijn dat als je optrekt en je hoort een flinke bonk dat het stootrubbertje aa de achterkant verdwenen .men verwart dit vaak met een kapotte oploopdemper
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Ik had een oplossing, weliswaar al rijdend:
Mijn ega zet zich in de laadruimte van onze break en kijkt wat er gebeurt als ik een berg afdaal of plots begin te remmen.
De bedoeling was dat zij de nodige commentaar zou leveren...en daarin is ze normaliter nogal sterk :)
Dat zou een onfeilbare test zijn, maaaar tot op heden is ze niet bereid gevonden om in de kofferbak te gaan zitten
Dus door haar weigeren weet ik nog steeds niet hoe de oplooprem zich gedraagt bij de afdaling van een col van 10km
Mijn ega zet zich in de laadruimte van onze break en kijkt wat er gebeurt als ik een berg afdaal of plots begin te remmen.
De bedoeling was dat zij de nodige commentaar zou leveren...en daarin is ze normaliter nogal sterk :)
Dat zou een onfeilbare test zijn, maaaar tot op heden is ze niet bereid gevonden om in de kofferbak te gaan zitten
Dus door haar weigeren weet ik nog steeds niet hoe de oplooprem zich gedraagt bij de afdaling van een col van 10km
VW Passat Variant TDI met Chateau 450
- HansTabbert
- Erelid
- Berichten: 2419
- Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
- Locatie: Twente
Dat was toch ook de vraag .hoe kan ik de oploopdemper controleren.Dan test je alleen maar de werking van de oploopdemper, niet de remmen zelf toch Ralf
De oploop rem doet zijn werk altijd alleen als hij niet goed is dan remt de caravan te snel of te langzaam of bonkt
Als je de caravan op de handrem zet en hij staat vast dan remt hij .staat hij op de handrem en hij staat niet vast dan remt de demper ook niet voldoende .Wil nog niet zeggen dat de afsteling of de voeringen goed zijn maar dat werd niet gevraagd
de oplooprem staat in verbinding met de handrem .Dus afhankelijk of je handrem werkt remt de oplooprem ook daar kan wel een kleine variabele inzitten maar is nooit heel groot .Kijk maar naar de remmentest verslagen als beide getest zijn .verschillen zijn nooit zeer groot
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: oplooprem
the_jestert schreef:Kun je de werking van de oplooprem controleren zonder te rijden?
Ralf schreef: Dat was toch ook de vraag .hoe kan ik de oploopdemper controleren.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Dan mogen wij ons in België gelukkig prijzen.
Hier wordt je verplicht om elke 2 jaar met de caravan naar de technische controle te gaan.
Dan wordt er telkens de remmen , handrem, chassis,koppeling verlichting,wiellagering,schokdempers etc gecontroleerd en getest.
Ook de trekhaak van het trekkend voertuig krijgt dan een controle,ongeacht of het gaat om een wagen die zojuist uit de showroom komt of eentje die al ietsje ouder is.
Met een nieuwe wagen ben je vrijgesteld van technische controle de eerste 4 jaar enkel wanneer je een aanhanger trekt van boven de 750kg ben je verplicht vanaf het eerste jaar te gaan.
Hier wordt je verplicht om elke 2 jaar met de caravan naar de technische controle te gaan.
Dan wordt er telkens de remmen , handrem, chassis,koppeling verlichting,wiellagering,schokdempers etc gecontroleerd en getest.
Ook de trekhaak van het trekkend voertuig krijgt dan een controle,ongeacht of het gaat om een wagen die zojuist uit de showroom komt of eentje die al ietsje ouder is.
Met een nieuwe wagen ben je vrijgesteld van technische controle de eerste 4 jaar enkel wanneer je een aanhanger trekt van boven de 750kg ben je verplicht vanaf het eerste jaar te gaan.
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019
Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.
Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.
- Technichien
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
- Locatie: My RV is my castle..................
Re: oplooprem
Als de oplooprem niet goed terugkomt kan dat op de eersteplaats aan het aankoekken van het vet liggen. Zeker als het vet niet tijdig doorgespoten wordt via de nippels ontstaat dit. Ook wanneer de dissel een flinke opdonder heeft gekregen (hard over een opstakel gereden of iets dergelijks) kan hij iets verbogen zijn. Ten slotte heb ik ook gezien dat hij eenvoudig was vastgeroest.
Ik adviseer hem naar een dealer te brengen als je 2 linker handen hebt, maar anders is het niet zo moeilijk hem gangbaar te maken. Je moet in alle gevallen de oplooprem demonteren. Let daarbij op de juiste volgorde. (je vind de instructies op meerdere sites op internet) Als je de hoofdcilinder (groot woord, want het zijn gewoon 2 concentrische buizen). Na reinging met benzine schuur je de binnenste buis gewoon op met schuurlinnen. (Trucje: zet een bandschuurmachine in een bankschroef en draai de buis tegen de lopende band......makkie.....2 minuten werk).
Binnen in de binnenste buis zit een gasveer. Als die niet meer vanzelf uitkomt, moet je hem vervangen. Niet zo duur (max. €30 incl btw). Monteer alles in omgekeerde volgorde terug! Opgelet!....de binnenste cilinder moet ingedrukt worden als je de hem met een bout weer vast wil zetten. je heb er dan 3 handen voor nodig (dus een bereidwillige buurman is gewenst!). Alles eerst goed invetten alvoren te monteren! Ik gebruik altijd standaard-vet van Bosch dat eigenlijk overal goed voor is.
Het afstellen van de oploprem moet eigenlijk op een brug gebeuren, maar als je die niet hebt kan het ook wanneer je de caravan op 2 van die bokken hebt gezet.
Aan de binnenzijde van het wiel zie je in de omkasting van het remhuis een gat van ongeveer 8-10 mm. Net daarachter zit een tandenkrans die je met een stevige schroeven draaier al wrikkend naar boven of naar beneden kunt "schuiven".....je hoort een soort klikken van de tandjes over een borging!
Druk met een grotte lintang de oplooprem terug en stel met die schoeven draaier de rem af tot hij blokkeerd. Maak de lijmtang los om te zien dat het wiel dan vrij loopt, en herhaal deze werkwijze tot beide wielen gelijk evenveel "rem hebben. je kunt het "slippunt" van de beide remmen exact instellen door die lijmtang iets te lossen. Door aan het wiel te draaien voel je of de remkracht ten opzichte van het andere wiel nagenoeg gelijk is.
In een garage doen ze dit met een rollenbank om de remkracht te bepalen, maar met de hand gaat dit eigenlijk net zo goed.
Ik wilde bijlagen invoegen, maar die zijn te groot voor deze site. Maar die staan ook op internet
Succes!
Graaf
Ik adviseer hem naar een dealer te brengen als je 2 linker handen hebt, maar anders is het niet zo moeilijk hem gangbaar te maken. Je moet in alle gevallen de oplooprem demonteren. Let daarbij op de juiste volgorde. (je vind de instructies op meerdere sites op internet) Als je de hoofdcilinder (groot woord, want het zijn gewoon 2 concentrische buizen). Na reinging met benzine schuur je de binnenste buis gewoon op met schuurlinnen. (Trucje: zet een bandschuurmachine in een bankschroef en draai de buis tegen de lopende band......makkie.....2 minuten werk).
Binnen in de binnenste buis zit een gasveer. Als die niet meer vanzelf uitkomt, moet je hem vervangen. Niet zo duur (max. €30 incl btw). Monteer alles in omgekeerde volgorde terug! Opgelet!....de binnenste cilinder moet ingedrukt worden als je de hem met een bout weer vast wil zetten. je heb er dan 3 handen voor nodig (dus een bereidwillige buurman is gewenst!). Alles eerst goed invetten alvoren te monteren! Ik gebruik altijd standaard-vet van Bosch dat eigenlijk overal goed voor is.
Het afstellen van de oploprem moet eigenlijk op een brug gebeuren, maar als je die niet hebt kan het ook wanneer je de caravan op 2 van die bokken hebt gezet.
Aan de binnenzijde van het wiel zie je in de omkasting van het remhuis een gat van ongeveer 8-10 mm. Net daarachter zit een tandenkrans die je met een stevige schroeven draaier al wrikkend naar boven of naar beneden kunt "schuiven".....je hoort een soort klikken van de tandjes over een borging!
Druk met een grotte lintang de oplooprem terug en stel met die schoeven draaier de rem af tot hij blokkeerd. Maak de lijmtang los om te zien dat het wiel dan vrij loopt, en herhaal deze werkwijze tot beide wielen gelijk evenveel "rem hebben. je kunt het "slippunt" van de beide remmen exact instellen door die lijmtang iets te lossen. Door aan het wiel te draaien voel je of de remkracht ten opzichte van het andere wiel nagenoeg gelijk is.
In een garage doen ze dit met een rollenbank om de remkracht te bepalen, maar met de hand gaat dit eigenlijk net zo goed.
Ik wilde bijlagen invoegen, maar die zijn te groot voor deze site. Maar die staan ook op internet
Succes!
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive