Dank je Pensionado, ik zal het de volgende keer als het waait gelijk nameten maar ben nu gerustgesteld dat het volgens jou bij 6,99Bft nog wel veilig isPensionado schreef:....de druk op de wand van een HomeCar Eureka 46 is bij een windkracht van 8 Bft en een luchtdruk van 1000 mbar exact 320.82 kg.
Weer een broodje aap verhaal de wereld uit
wind
Dan hebben we het uitgebreid over windkracht zoveel, of dat verantwoord is en zo. Maar wie van ons neemt er een windsnelheidsmeter mee?
("buurman mag ik even je anemometer lenen? )
Geen idee dus hoe hard het nou eigenlijk waait.
Dus, als er geen KNMI in de buurt is durven we dan van de camping af?
Daarvoor dit tabelletje:
schaal_ m/sec_ benaming _ kenmerken op zee _ kenmerken op land
0 _ 0-0,2 _stilte_ spiegelglad _ rook stijgt recht omhoog
1 _ 0,3-1,5 _flauw en stil _ lichte rimpels _ rook drijft af
2 _1,6-3,3 _flauwe koelte _kleine golven _wind strekt een vlag
3 _ 3,4-5,4 _lichte koelte _ enkele schuimkoppen_ beweegt een vlag en twijgen
4 _5,5-7,9_ matige koelte _vrij veel schuimk. _ beweegt kleine takken
5 _ 8,0-10,7 _vrij krachtig _ overal schuimk. _dunne takken en bladeren zwaaien
6 _10,8-13,8_ krachtig _ grote golven, veel schuimk. _grote takken bewegen, leidingen fluiten
7 _13,9-17,1 _hard _ schuimstrepen _ bomen bewegen, moeilijk lopen
8 _17,2-20,7 _stormachtig _vrij hoge golven _ kleine takken afgerukt
9 _20,8-24,4 _storm _ hoge (7m) golven _ grote takken en antennes afgerukt
10 _24,5-28,4 _zware storm _zeer hoge golven, overstortende kammen _ bomen ontworteld
11 _28,5-32,6 _zeer zw. storm_ zeer hoge (12m) golven _grote schade aan gebouwen
12 _32,7 en meer_ orkaan _ lucht gevuld met schuim en water_ algemene verwoesting
Jammer dat de spaties opgeslokt worden, sorry 8) Ik zal er alsnog wat tussen zetten.
("buurman mag ik even je anemometer lenen? )
Geen idee dus hoe hard het nou eigenlijk waait.
Dus, als er geen KNMI in de buurt is durven we dan van de camping af?
Daarvoor dit tabelletje:
schaal_ m/sec_ benaming _ kenmerken op zee _ kenmerken op land
0 _ 0-0,2 _stilte_ spiegelglad _ rook stijgt recht omhoog
1 _ 0,3-1,5 _flauw en stil _ lichte rimpels _ rook drijft af
2 _1,6-3,3 _flauwe koelte _kleine golven _wind strekt een vlag
3 _ 3,4-5,4 _lichte koelte _ enkele schuimkoppen_ beweegt een vlag en twijgen
4 _5,5-7,9_ matige koelte _vrij veel schuimk. _ beweegt kleine takken
5 _ 8,0-10,7 _vrij krachtig _ overal schuimk. _dunne takken en bladeren zwaaien
6 _10,8-13,8_ krachtig _ grote golven, veel schuimk. _grote takken bewegen, leidingen fluiten
7 _13,9-17,1 _hard _ schuimstrepen _ bomen bewegen, moeilijk lopen
8 _17,2-20,7 _stormachtig _vrij hoge golven _ kleine takken afgerukt
9 _20,8-24,4 _storm _ hoge (7m) golven _ grote takken en antennes afgerukt
10 _24,5-28,4 _zware storm _zeer hoge golven, overstortende kammen _ bomen ontworteld
11 _28,5-32,6 _zeer zw. storm_ zeer hoge (12m) golven _grote schade aan gebouwen
12 _32,7 en meer_ orkaan _ lucht gevuld met schuim en water_ algemene verwoesting
Jammer dat de spaties opgeslokt worden, sorry 8) Ik zal er alsnog wat tussen zetten.
Had dat nou maar wel gedaan, dan had je lekker in je bedje kunne blijven liggen.*Peter* schreef:Ja, dát is een mooie!
Ik ben een keer om 02.00 uur ongeveer uit bed gemoeten, omdat mijn luifel plotseling door een draaiende wind vol op windkracht 8 stond en de stokken uit elkaar vielen. Bovendien nog wat extra pennen bijgezet en klaar was ik.
Voor je gevoel duurt dat een eeuw, maar om half drie stapte ik weer in bed.
Geen stormband gebruikt,
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Je moet wel goed quoten Ab :!:*Peter* schreef:Ja, dát is een mooie!
Ik ben een keer om 02.00 uur ongeveer uit bed gemoeten, omdat mijn luifel plotseling door een draaiende wind vol op windkracht 8 stond en de stokken uit elkaar vielen. Vraag niet hoe, maar ik heb het in m'n eentje gered met wat extra scheerlijnen en door stokken aan elkaar te trekken met reserve touwtjes.
Bovendien nog wat extra pennen bijgezet en klaar was ik.
Voor je gevoel duurt dat een eeuw, maar om half drie stapte ik weer in bed.
Absoluut geen last meer gehad, ook al kwam nog steeds de wind recht onder de luifel. Geen stormband gebruikt, dus die kun je nu ook allemaal opbergen... ;-)
Als ik echter met die wind had moeten rijden, zou ik toch het liefst dat weekend hebben overgeslagen!
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Doe ik toch.
Er zit geen gebruiksaanwijzing bij stormbanden, werd kortgeleden opgemerkt.
Hier is ie dan. Bevestig de stormband, en alle andere haringen, en touwtjes en verdere bevestigingen van luifels cq tenten altijd voor de storm begint. niet tijdens of na de storm.
Ook na de storm niks opbergen, er kan nog een storm komen.
Er zit geen gebruiksaanwijzing bij stormbanden, werd kortgeleden opgemerkt.
Hier is ie dan. Bevestig de stormband, en alle andere haringen, en touwtjes en verdere bevestigingen van luifels cq tenten altijd voor de storm begint. niet tijdens of na de storm.
Ook na de storm niks opbergen, er kan nog een storm komen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Ga gerust je gang met al die lapmiddelen als stormbanden en voor mijn part betonblokken, ik houd het bij de traditionele scheerlijnen.
Ben ik nog nooit tekort aan gekomen en sta met m'n caravan + luifel geregeld op strandcampings aan de winderige Franse en Spaanse kust en op de "Mistral" campings in de Ardeche.
Ben ik nog nooit tekort aan gekomen en sta met m'n caravan + luifel geregeld op strandcampings aan de winderige Franse en Spaanse kust en op de "Mistral" campings in de Ardeche.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Een stormband is een lapmiddel als je niet weet hoe je met reguliere, tactisch neergezette scheerlijnen in combinatie met voor de ondergrond geschikte haringen je tent/luifel op z'n plaats moet houden.
Sinds halverwege de jaren '60 kampeer ik al (in de beginjaren samen met m'n ouders) met caravans, vouwwagens en tenten.
Nog nooit een stormband nodig gehad, nog nooit schade gehad aan tent, luifel of (vouw) caravan.
Mijn vader heeft mij ooit uitgelegd hoe je een tent vastzet op de juiste manier en die manier gebruik ik nu nog.
Stormbanden zijn meer voor mensen die geen kampeerervaring hebben en geen flauw idee hebben hoe ze zo'n tent nou moeten vastzetten.
Verder zijn stormbanden ontwikkeld door de caravanbranche die je maar wát graag angstig maakt, da's namelijk goed voor de verkoopcijfers van die ondingen
Ze vallen bij mij in dezelfde categorie als "watertank- en leidingreinigers" voor de caravan, ook al zo'n onzinproduct.
Vandaar ook m'n opmerking over betonblokken, die hebben de mogelijkheid een leuk accesoire te worden om te voorkomen dat je caravan omwaait op de camping...
Sinds halverwege de jaren '60 kampeer ik al (in de beginjaren samen met m'n ouders) met caravans, vouwwagens en tenten.
Nog nooit een stormband nodig gehad, nog nooit schade gehad aan tent, luifel of (vouw) caravan.
Mijn vader heeft mij ooit uitgelegd hoe je een tent vastzet op de juiste manier en die manier gebruik ik nu nog.
Stormbanden zijn meer voor mensen die geen kampeerervaring hebben en geen flauw idee hebben hoe ze zo'n tent nou moeten vastzetten.
Verder zijn stormbanden ontwikkeld door de caravanbranche die je maar wát graag angstig maakt, da's namelijk goed voor de verkoopcijfers van die ondingen
Ze vallen bij mij in dezelfde categorie als "watertank- en leidingreinigers" voor de caravan, ook al zo'n onzinproduct.
Vandaar ook m'n opmerking over betonblokken, die hebben de mogelijkheid een leuk accesoire te worden om te voorkomen dat je caravan omwaait op de camping...
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
@Deusjevo
Als jij al zolang op de camping te vinden bent zul je toch moeten erkennen dat er aan het opzetten van een tent in de afgelopen 40 jaar wel het e.e.a. veranderd is. In die tijd liep je je op elke camping klem tussen alle scheerlijnen. Dat zie je tegenwoordig niet meer. Jij zult in die tijd ongetwijfeld ook wel eens met een blote voet op een onzachtzinnige wijze in contact zijn geweest met een in het wild staande haring.
Daar komt ook nog bij dat de huidige voortenten over het algemeen van een ander formaat zijn dan in die tijd.
Ik ben het met je eens waar je zegt dat er tegenwoordig veel onzinproducten op de markt zij. De stormband hoort m.i. niet in dat rijtje thuis.
Groetjes,
Jan
Als jij al zolang op de camping te vinden bent zul je toch moeten erkennen dat er aan het opzetten van een tent in de afgelopen 40 jaar wel het e.e.a. veranderd is. In die tijd liep je je op elke camping klem tussen alle scheerlijnen. Dat zie je tegenwoordig niet meer. Jij zult in die tijd ongetwijfeld ook wel eens met een blote voet op een onzachtzinnige wijze in contact zijn geweest met een in het wild staande haring.
Daar komt ook nog bij dat de huidige voortenten over het algemeen van een ander formaat zijn dan in die tijd.
Ik ben het met je eens waar je zegt dat er tegenwoordig veel onzinproducten op de markt zij. De stormband hoort m.i. niet in dat rijtje thuis.
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Ingenaaide stormbanden zijn redelijk, de losse schuren alleen je tentdoek maar door, en liggen hinderlijk te klapperen, en kunnen gaan resoneren.
Isabella stormlijnen genieten mijn persoonlijke voorkeur, en uit de nokstangen xtra lijntje spannen aan de binnenkant in de tent.
Alles valt of staat met de juiste haringen.
Isabella stormlijnen genieten mijn persoonlijke voorkeur, en uit de nokstangen xtra lijntje spannen aan de binnenkant in de tent.
Alles valt of staat met de juiste haringen.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Meten is Weten, Gissen is Missen.
Aan een tent opzetten is de laatste eeuwen zoveel veranderd dat er nu geen dierenvellen meer worden gebruikt!
Hij moet echter nog steeds vastgezet worden en dat doe je met haringen, tientallen!
Het gebruik van stormbanden is dubieus en vooral gebasserd op onkunde. De fabrikant van de tent heeft heus wel nagedacht over de verschillende weersomstandigheden en er is geen enkele reden om aan die weersbestendigheid te tweifelen of aanpassingen te maken. Het is vooral een valse zekerheid die men met een stormband aanbrengt.
Het geheel van de tentconstructie zorgt voor de stevigeheid, een stormband brengt deze uit balans waardoor er mogelijk eerder op een een andere locatie schade zal onstaan.
In alle gevallen van hevige wind heb ik nog niet gezien dat een tent zonder stormbanden het eerder heeft begeven dan een met stormbanden. Wat ik wel gezien heb is dat een tentframe hierdoor netjes op zijn plek werd gehouden terwijl de tent er omheen flapperde. De grondharingen hadden hierdoor dus hun functie verloren.
Een stormband kan functioneel zijn maar vergt een goed inzicht in het juist afspannen van de gehele tent om de boel bij elkaar te houden wanneer de tentconstructie dat eigenlijk niet meer kan. Het vele gebruik hedentendage van een stormband is voor 99% onnodig en leidt tot meer schade bij een beetje wind dan dat het voorkomt.
Wat wel opvallend is dat iedereen in paniek raakt als de wind een beetje opsteekt. Nederland is groot geworden door de wind maar we zijn nu als de dood dat er iets gebeurt. Kom op mensen, van een beetje wind ga je niet dood. 8)
Hij moet echter nog steeds vastgezet worden en dat doe je met haringen, tientallen!
Het gebruik van stormbanden is dubieus en vooral gebasserd op onkunde. De fabrikant van de tent heeft heus wel nagedacht over de verschillende weersomstandigheden en er is geen enkele reden om aan die weersbestendigheid te tweifelen of aanpassingen te maken. Het is vooral een valse zekerheid die men met een stormband aanbrengt.
Het geheel van de tentconstructie zorgt voor de stevigeheid, een stormband brengt deze uit balans waardoor er mogelijk eerder op een een andere locatie schade zal onstaan.
In alle gevallen van hevige wind heb ik nog niet gezien dat een tent zonder stormbanden het eerder heeft begeven dan een met stormbanden. Wat ik wel gezien heb is dat een tentframe hierdoor netjes op zijn plek werd gehouden terwijl de tent er omheen flapperde. De grondharingen hadden hierdoor dus hun functie verloren.
Een stormband kan functioneel zijn maar vergt een goed inzicht in het juist afspannen van de gehele tent om de boel bij elkaar te houden wanneer de tentconstructie dat eigenlijk niet meer kan. Het vele gebruik hedentendage van een stormband is voor 99% onnodig en leidt tot meer schade bij een beetje wind dan dat het voorkomt.
Wat wel opvallend is dat iedereen in paniek raakt als de wind een beetje opsteekt. Nederland is groot geworden door de wind maar we zijn nu als de dood dat er iets gebeurt. Kom op mensen, van een beetje wind ga je niet dood. 8)
Dat heb je dus mis, Ab!Ab schreef:Had dat nou maar wel gedaan, dan had je lekker in je bedje kunne blijven liggen.*Peter* schreef:Ja, dát is een mooie!
Ik ben een keer om 02.00 uur ongeveer uit bed gemoeten, omdat mijn luifel plotseling door een draaiende wind vol op windkracht 8 stond en de stokken uit elkaar vielen. Bovendien nog wat extra pennen bijgezet en klaar was ik.
Voor je gevoel duurt dat een eeuw, maar om half drie stapte ik weer in bed.
Geen stormband gebruikt,
De luifel had een fout frame, waardoor de middenstok uit elkaar kon schuiven, zodra daar de wind onder kon.
Die stormband trekt wel aan de hoeken, maar het effect op de middenstok is klein, waardoor er makkelijk 10 cm aan getild kan worden.
Die stormband zou hier zeker niet geholpen hebben.
Het meeste werk had ik aan het opnieuw in elkaar steken van de middenstok en het koppelen van elk los deel aan de bovenligger, zodat de stok niet meer uit elkaar kon.
Toen dat klaar was, hoefde ik alleen maar met een tweede scheerlijn te zorgen, dat de stok niet zijdelings weg kon slaan en ook niet kon worden opgetild.
Nee, het nut van de stormband is een stuk geringer dan de meesten denken!
Een voortent die je nu of in de afgelopen paar jaar koopt heeft meestal ingenaaide banden met wel of niet snelsluitingen.
Hierbij wordt een verstelbare band geleverd, met 2 zeer goede haringen.
Als je dit dan niet gebruikt, ben je behoorlijk stom bezig in mijn ogen.
Want deze band is niks meer of minder dan een gewone scheerlijn.
Alleen wel een hele goeie.
Alle argumenten tegen het gebruik van deze band komen denk ik van mensen die of deze band niet hebben, (Als ik 'm niet had, zou ik 'm ook niet aanschaffen)
Natuurlijk kan je met touwtjes hetzelfde bereiken, maar ga niet verkondigen dat touwtjes beter zijn, dat is flauwekul.
En schijnzekerheid, ook zo'n term die nergens op slaat.. Hebben twee harinkjes met 2 touwtjes eraan dan meer zekerheid dan een band of zo ?
Hierbij wordt een verstelbare band geleverd, met 2 zeer goede haringen.
Als je dit dan niet gebruikt, ben je behoorlijk stom bezig in mijn ogen.
Want deze band is niks meer of minder dan een gewone scheerlijn.
Alleen wel een hele goeie.
Alle argumenten tegen het gebruik van deze band komen denk ik van mensen die of deze band niet hebben, (Als ik 'm niet had, zou ik 'm ook niet aanschaffen)
Natuurlijk kan je met touwtjes hetzelfde bereiken, maar ga niet verkondigen dat touwtjes beter zijn, dat is flauwekul.
En schijnzekerheid, ook zo'n term die nergens op slaat.. Hebben twee harinkjes met 2 touwtjes eraan dan meer zekerheid dan een band of zo ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Heel juist Ab, dat is nou precies wat ik bedoel.......Als de constructeur het nou niet nodig vond om deze er vast in te naaien, wie denk je dan dat je bent door er zelf wel een aan te schaffen, weet je het dan beter of niet? En dat noem ik nou schijnzekerheid.Ab schreef:........, (Als ik 'm niet had, zou ik 'm ook niet aanschaffen)
Ik wil er wel op doorgaan, maar hier zouden we het eigenlijk over RIJwind moeten hebben, niet over KAMPEERwind... ;-)
Dat een touwtje beter zou zijn dan een band, ga ik niemand wijsmaken.
Maar ik wil het wel eens hebben over slim afspannen met scheerlijnen.
Ik heb inmiddels voldoende met spanbanden meegemaakt om die dingen niet aan te gaan schaffen en smakelijk te lachen om mensen die alleen maar op die banden vertrouwen en verder hun tent of luifel niet al te denderend afpennen.
Dat een touwtje beter zou zijn dan een band, ga ik niemand wijsmaken.
Maar ik wil het wel eens hebben over slim afspannen met scheerlijnen.
Ik heb inmiddels voldoende met spanbanden meegemaakt om die dingen niet aan te gaan schaffen en smakelijk te lachen om mensen die alleen maar op die banden vertrouwen en verder hun tent of luifel niet al te denderend afpennen.
Heel goed gezien, J.,Jakkemeiner schreef:Beste TS,
Als beginnend carvanner heb je tijdens het rijden in winderig weer helemaal niks aan een stormband; laat je niet gek maken
Want we zijn toch een tikkeltje afgedwaald. Het ging al helemaal niet meer over het rijden bij flinke wind, maar over de stabiliteit van onze handel op de camping.
Met als trefwoord 'stormband'.
De mods hebben vast een feestje? Gegund hoor! 8)
Als het zaterdag niet te hard gaat waaien gaan we lekker naar België. We zullen ten alle tijden goed opletten. De voortent zullen we goed scheren en de stormbanden, al dan niet ingenaaid (want dat weet ik nog niet) met beleid spannen.
http://members.lycos.nl/wolkenatlas/windhoos002.jpg
http://members.lycos.nl/wolkenatlas/windhoos002.jpg
@JasperW: Afgedwaald is in dit geval niet geheel in overeenstemming met de werkelijkheid. Volgens mij zijn we een beetje verwaaid...
En verder: De ene wind is de andere niet!
@Jootje: Meestal valt de wind wel mee, maar laat je tijdens harde zijwind niet verleiden tot hoge snelheden, want dan wil de wind wel eens ál te sterk worden.
Mooie foto trouwens van die windhoos!
En verder: De ene wind is de andere niet!
@Jootje: Meestal valt de wind wel mee, maar laat je tijdens harde zijwind niet verleiden tot hoge snelheden, want dan wil de wind wel eens ál te sterk worden.
Mooie foto trouwens van die windhoos!
Ik ben sinds vorig jaar in het bezit van een caravan en we zijn voor het gemak maar meteen naar Spanje gereden b54.gif . De heenweg was echt appeltje eitje. De terugweg was een heel ander verhaal!
Net na de grens van spanje/frankrijk voelden we de wind al aardig opkomen. De Mistral waaide al enkele dagen en was voor ons ook reden geweest om de terugkeer 2 dagen uit te stellen. Volgens diverse weerberichten zou de wind op de dag van onze terugkeer gaan liggen maar helaas 029.gif .....
De wind op de kop viel nog enigszins mee. Maar met een 90 PK diesel met 205 NM kwamen we toch wel wat te kort. 60/70 km/u max bij harde wind en de wind in de flank was helemaal drama expression11.gif . Het was een krachtige vuurdoop en een goede leerschool.
Les 1: Vertrouw niet blindelings op het weerbericht
Les 2: plan je route niet te krap en houd rekening met 1 tot 2 dagen speling!
Les 3: Laat je niet gek maken en vertrouw op je gevoel. Zoals eerder gezegd, jij hebt op een hoop zaken invloed (snelheid, inhalen, etc). Voor de rest moet je met je gezonde verstand tijden! expression16.gif
Buiten het feit of het wel of niet fijn rijden is met sterke wind wil ik ook opmerken dat het zeker niet ontspannen rijdt! Mijn voertuig was behoorlijk geladen, bijna 1600 kilo in totaal. Caravan beladen 1100 kilo. Prima verhouding, kogeldruk 75 kilo. Maar om te zeggen dat het relaxed rijden was.... nou nee..... Eerder behoorlijk vermoeiend!
Dus rijd met je verstand, laat je niet haasten want.... Je hebt vakantie! expression05.gif
Net na de grens van spanje/frankrijk voelden we de wind al aardig opkomen. De Mistral waaide al enkele dagen en was voor ons ook reden geweest om de terugkeer 2 dagen uit te stellen. Volgens diverse weerberichten zou de wind op de dag van onze terugkeer gaan liggen maar helaas 029.gif .....
De wind op de kop viel nog enigszins mee. Maar met een 90 PK diesel met 205 NM kwamen we toch wel wat te kort. 60/70 km/u max bij harde wind en de wind in de flank was helemaal drama expression11.gif . Het was een krachtige vuurdoop en een goede leerschool.
Les 1: Vertrouw niet blindelings op het weerbericht
Les 2: plan je route niet te krap en houd rekening met 1 tot 2 dagen speling!
Les 3: Laat je niet gek maken en vertrouw op je gevoel. Zoals eerder gezegd, jij hebt op een hoop zaken invloed (snelheid, inhalen, etc). Voor de rest moet je met je gezonde verstand tijden! expression16.gif
Buiten het feit of het wel of niet fijn rijden is met sterke wind wil ik ook opmerken dat het zeker niet ontspannen rijdt! Mijn voertuig was behoorlijk geladen, bijna 1600 kilo in totaal. Caravan beladen 1100 kilo. Prima verhouding, kogeldruk 75 kilo. Maar om te zeggen dat het relaxed rijden was.... nou nee..... Eerder behoorlijk vermoeiend!
Dus rijd met je verstand, laat je niet haasten want.... Je hebt vakantie! expression05.gif